Wychowanie w praktyce szkolnej. Scenariusze godzin wychowawczych dla klas IV-VI szkoły podstawowej
- Autor: Teresa Zubrzycka-Maciąg redakcja naukowa
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-118-4
- Data wydania: 2016
- Liczba stron/format: 250/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
50.00 zł
45.00 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 45.00 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Książka powstała w odpowiedzi na potrzeby nauczycieli poszukujących gotowych rozwiązań lub inspiracji do pracy wychowawczej z dziećmi w wieku szkolnym. Jest ona zbiorem propozycji metodycznych dla nauczycieli pełniących funkcje wychowawców klas. Publikacja zawiera miniprogramy zajęć wychowawczych (obejmujące kilka scenariuszy) o tematyce ważnej dla prawidłowego rozwoju psychospołecznego uczniów. Poszczególne tematy zajęć mogą być podejmowane według zaproponowanej w książce kolejności, albo też mogą być realizowane wybiórczo, w zależności od potrzeb grupy i celu wychowawczego. Oprócz nauczycieli z książki korzystać mogą psychologowie, pedagodzy i wychowawcy grup pracujący ze starszymi dziećmi w szkołach, poradniach, świetlicach (środowiskowych, socjoterapeutycznych) i innych placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
Patron medialny:
Spis treści:
Wstęp
1. Uwarunkowania efektywności oddziaływań wychowawczych nauczyciela
Teresa Zubrzycka-Maciąg
2. Rozwój psychospołeczny dziecka w wieku szkolnym
Marcin Łagoda
3. „Poznajmy się bliżej” – tworzenie grupy
Diana Czyrka-Wietrzyk, Marlena Stradomska
4. „Jestem sobą – jestem ważny” – samoocena w życiu ucznia
Natalia Homa, Marlena Stradomska
5. „Co jest dla nas ważne” – wprowadzenie w świat wartości
Izabela Łącka, Joanna Kiszka
6. „Inny nie znaczy gorszy” – o tolerancji i wykluczeniu
Joanna Romanek, Magda Zielniak
7. „Nieznane warto poznać” – edukacja międzykulturowa
Małgorzata Ociesa, Hubert Świtalski
8. „Jesteśmy kulturalni” – zasady dobrego wychowania
Agnieszka Antonik, Aida Kosmowska
9. „Czuję, więc jestem” – jak rozumieć i wyrażać emocje
Izabela Mamcarz, Eliza Iwan, Magdalena Alsahvi
10. „Słucham, rozumiem, mówię” – sztuka komunikowania się
Ewelina Kupiec
11. „Porozumienie jest możliwe” – sztuka rozwiązywania konfliktów
Paulina Anastazja Chmura, Sabina Dłuska
12. „Jak być w zgodzie ze sobą” – kształtowanie asertywnej postawy
Beata Noga, Patrycja Pas, Monika Pawłowska
13. „Zmieniam się, bo dojrzewam” – psychologiczne aspekty dojrzewania
Edyta Mikuła, Paulina Mołda
14. „Z internetem za pan brat” – jak mądrze korzystać z sieci
Magda Flisiak, Paulina Gajewska
15. „Każdy może być twórczy” – trening kreatywności i twórczego myślenia
Marcin Łagoda
16. „Koncentruję się i zapamiętuję” – doskonalenie pamięci i uwagi
Katarzyna Trąbka, Aleksandra Rojek
17. „Uczę się efektywnie” – mnemotechniki w nauce szkolnej
Anna Okrutna, Ewa Szewczykowska
» Małgorzata Koroś, Wychowanie w szkole, edukator.ore.edu.pl »
prof. dr hab. Mirosław J. Szymański:
(…) prezentowane tu scenariusze zajęć, dotyczą m.in. takich istotnych kwestii wychowania jak: tworzenie grupy, samoocena, świat wartości, tolerancja vs. wykluczenie, edukacja międzykulturowa, savoir-vivre, komunikowanie się, wyrażanie emocji, asertywność, rozwiązywanie konfliktów, dojrzewanie i korzystanie z internetu. (…) Propozycje przedstawione przez autorów kolejnych opracowań są interesujące, dobrze dostosowane do tematu wychowawczego, któremu mają służyć, odpowiednio zróżnicowane pod względem form zajęć. Jestem pewien, że wielu nauczycieli-wychowawców chętnie będzie z nich korzystać, co pozwoli nieprzekonanym zrozumieć, że podejście czysto werbalne do wyjaśniania kwestii wychowawczych niekoniecznie najlepiej służy stawianym celom.
Teresa Zubrzycka-Maciąg dr hab. nauk społecznych w zakresie pedagogiki, Kierownik Zakładu Teorii Wychowania w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (PST-TSR) oraz Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego (PTP). Od kilku lat związana z nurtem Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach, w tym podejściu prowadzi spotkania indywidualne i grupowe. Prowadzi również treningi asertywności, Szkołę dla Rodziców i Wychowawców oraz warsztaty i szkolenia dla nauczycieli i wychowawców z zakresu rozwoju profesjonalnego (osobistego i zawodowego) oraz procesu wychowania dzieci i młodzieży. Jest autorką kilkudziesięciu artykułów oraz publikacji naukowych.
redakcja naukowa