Uczeń w przestrzeni społecznej i medialnej. Tom 2
- Autor: Grażyna Cęcelek
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8270-312-2
- Data wydania: 2024
- Liczba stron/format: 314/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
70,00 zł
63,00 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 63,00 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Książka analizuje rolę ucznia we współczesnym świecie, w którym społeczność i media odgrywają coraz większą rolę w kształtowaniu zachowań i wartości. Autorzy omawiają wpływ społeczności i mediów na rozwój i edukację ucznia, zwracając uwagę na różnorodne aspekty takie jak cyberprzemoc, uzależnienia od internetu czy manipulacje informacyjne.
To istotna lektura dla wszystkich zainteresowanych tematyką edukacji, rozwoju młodzieży i wpływu społeczności i mediów na nasze życie codzienne. Pozwala zrozumieć, jak wykorzystać nowoczesne technologie w sposób pozytywny i jak chronić ucznia przed negatywnymi skutkami nadmiernego eksponowania się w mediach społecznościowych.
W serii:
Recenzja
Prof. dr hab. Joanna Madalińska-Michalak:
Książka Uczeń w przestrzeni społecznej i medialnej odzwierciedla zmiany i wyzwania,
z którymi obecnie muszą się zmierzyć uczniowie, ich nauczyciele i rodzice oraz społeczeństwo jako całość. Podejmowany temat jest niezwykle ważny i aktualny. Wpływ mediów
społecznościowych, internetu i nowych technologii na życie uczniów i edukację jest coraz
bardziej widoczny i znaczący, co objawia się poprzez to, jak uczniowie się uczą, komunikują i funkcjonują w społeczeństwie. Dostęp do ogromnej ilości zasobów edukacyjnych,
możliwość zdalnego uczenia się, intensywne korzystanie z mediów społecznościowych przez
uczniów ma zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki. Uczniowie muszą być świadomi zagrożeń związanych z korzystaniem z internetu, w tym z cyberprzemocą i innymi formami nadużyć online, stąd edukacja medialna i cyfrowa są kluczowe dla ich bezpieczeństwa.
Uczniowie powinni także nauczyć się, jak korzystać z nowych technologii w sposób zrównoważony, zarządzając czasem online i offline oraz dbając o swoje zdrowie psychiczne
i fizyczne. Zakres tematyczny książki jest szeroki i obejmuje zarówno zagadnienia praktyczne,
jak i teoretyczne. W ramach podejmowanego w książce tematu poruszane są chociażby takie
kwestie, jak: rozwijanie postaw twórczych uczniów, bezpieczeństwo online, uzależnienie
dzieci i młodzieży od świata wirtualnego, edukacja medialna, międzykulturowość i kompetencje społeczne, wpływ nowych technologii na rozwój dzieci, rola nauczycieli i rodziców
w edukacji medialnej oraz w zarządzaniu wpływem mediów społecznościowych i technologii na uczniów, rola mediów, w tym gier językowych, w edukacji i w kształtowaniu obrazu
świata i człowieka. (…) Publikacja stanowi istotny wkład w dziedzinę badań związanych
z funkcjonowaniem ucznia w różnych przestrzeniach, w tym z wpływem mediów, technologii
i świata wirtualnego na życie uczniów i edukację. Jej znaczenie jest trudne do przecenienia,
biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój nowych technologii i coraz większą obecność mediów
społecznościowych w życiu młodych ludzi.
Autor książki
Grażyna CęcelekSpis treści:
Wstęp
1. Rozwijanie postaw twórczych uczniów. Wybrane aspekty
Małgorzata Gajak-Toczek
2. Przestrzeń funkcjonowania ucznia a warunki kryzysowe
Roksolyana Shvay
3. Uczeń w przestrzeni międzykulturowej a możliwość rozwijania kompetencji społecznych przez sztukę
Kamila Lasocińska
4. Dziecko w świecie kultury audiowizualnej z perspektywy rodziców i nauczycieli edukacji elementarnej
Magdalena Grochowalska
5. Uczeń bezpieczny w cyfrowym świecie
Alojzy Pilich
6. Uzależnienie dzieci i młodzieży od świata wirtualnego
Agnieszka Gołębieska-Wesołowska
7. Znajomość wirtualnej codzienności uczniów wśród psychologów szkolnych na tle innych pracowników szkoły – raport z badań
Piotr Klimczyk
8. Wpływ korzystania z wysokich technologii na rozwój mowy dziecka
Anna Karowicz
9. Nowe media a rozwój dzieci. Rola kontroli rodzicielskiej i edukacji medialnej
Dorota Gawlik
10. Media w przestrzeni edukacyjnej – szanse i zagrożenia (na przykładzie roli gier językowych w kreowaniu obrazu świata i człowieka w mediach tradycyjnych oraz przestrzeni internetowej)
Anna Maćkowiak
11. „Swoje chwalicie, cudzego nie znacie” – nauczyciel wobec pozytywnego wpływu cyberprzestrzeni na funkcjonowanie i rozwój dzieci i młodzieży
Aleksandra Szczygieł
12. Współczesne metody rozwoju kompetencji pracowniczych i ewaluacja ich efektywności
Piotr Miller
13. Rola efektywnego procesu doradczego w świadomym planowaniu przyszłości przez ucznia
Barbara Sikora
14. Ukraińskie dzieci w zagranicznych szkołach: nowe doświadczenia i potrzeby
Nellia Nychkalo
15. „Rozpad słońca – ostateczny kataklizm globu”, czyli uczeń wobec technologicznej paidei późnego kapitalizmu. Między biopolityką a psychowładzą
Tomasz Krakowiak
Noty autorskie