STEAM-owe przedszkole
- Autor: Marlena Plebańska
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8270-003-9
- Data wydania: 2021
- Liczba stron/format: 144/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
49,00 zł
44,10 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 44,10 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
STEAM w pracy z dzieckiem
w wieku przedszkolnym
W prezentowanej publikacji czytelnik zapozna się nie tylko z samą koncepcją STEAM, ale znajdzie odpowiedzi na pytania, dlaczego właśnie ten sposób uczenia się z powodzeniem nadaje się dla najmłodszych, wpisując się w potrzeby ich rozwoju i stymulując różne jego aspekty. W drugiej części książki zaprezentowano konkretne scenariusze zajęć wykorzystujące koncepcję STEAM, możliwe do realizacji w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, nie tylko w placówkach wychowania przedszkolnego, ale także poza nimi, w domu, na zajęciach dodatkowych czy warsztatach wspierających rozwój najmłodszych.
Książka zainteresuje nauczycieli edukacji przedszkolnej, studentów, nauczycieli akademickich oraz rodziców.
W serii:
Recenzja
Dr hab. Agnieszka Iwicka:
Zaprezentowany w publikacji temat uznaję za ambitny i nowatorski – nie ma na polskim rynku
wydawniczym opracowań pokazujących, jak można wykorzystać STEAM w pracy z dzieckiem
w wieku przedszkolnym. W moim przekonaniu tematyka prezentowana w książce stanowi zupełnie
nowe spojrzenie na możliwości pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym i powinna cieszyć się
dużym zainteresowaniem zarówno wśród nauczycieli edukacji przedszkolnej, nauczycieli akademickich, studentów, jak i rodziców.
Książka została przygotowana z olbrzymią starannością, docenić należy zwłaszcza duży nakład
pracy, jaki Autorki włożyły w przygotowanie 22 autorskich koncepcji zajęć STEAM, dzięki czemu
czytelnik otrzymuje zbiór konkretnych rozwiązań, gotowych do wdrożenia w placówce edukacyjnej.
Zaprezentowane propozycje dostosowane są do możliwości rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym, pozwalają jednak na ich dowolne modyfikowanie. Ich wykorzystanie sprzyjać będzie
wspieraniu rozwoju poznawczego dziecka, rozbudzaniu jego ciekawości, kreatywności, umiejętności poprawiania błędów oraz wzmacniania kompetencji kluczowych – w tym, szczególnie dzisiaj
cenionych, kompetencji społecznych i cyfrowych.
Fragment książki
Autor książki
Marlena PlebańskaSpis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Czym jest STEAM?
1.1. STEAM A STEM
1.2. STEAM a kompetencje przyszłości
1.3. STEAM a konstrukcjonizm
1.4. STEAM A TEL (Technology Enhenced Learning)
Rozdział 2. Edukacja przedszkolna, czyli czy to nie za wcześnie?
2.1. Dlaczego STEAM warto rozpocząć już w przedszkolu?
2.2. Jak pracują dzieci realizujące koncepcję STEAM?
2.3. Metody i formy pracy w przedszkolu wykorzystywane w STEAM
2.4. Innowacyjne metody dydaktyczne wykorzystywane w STEAM
2.4.1. Design Thinking
2.4.2. EduScrum
Rozdział 3. Przestrzeń kreatywnej pracy – przedszkole STEAMLab
3.1. Co to jest przedszkole STEAMLab?
3.2. Jak przebiegają zajęcia w STEAMLab przedszkolu?
3.3. Jak przygotować zajęcia STEAM?
3.4. Narzędzia pracy w STEAMLab1
3.4.1. Przykłady narzędzi wykorzystywanych w STEAM
Rozdział 4. Zajęcia STEAM – przykładowe koncepcje zajęć
4.1. Mój przyjaciel Jeż
4.2. Zwierzęta na wsi
4.3. Odkrywamy kosmos
4.4. Co kryją oceany?
4.5. Zdrowe odżywianie
4.6. Roboty
4.7. Dookoła świata
4.8. Budujemy wynalazki
4.9. Znani ludzie
4.10. Las i jego mieszkańcy
4.11. Ja człowiek
4.12. W krainie sztuki
4.13. Lekcja muzyki
4.14. Śladami dinozaurów
4.15. Cyfry
4.16. Litery
4.17. STEAM-owe obrazy
4.18. Gotujemy
4.19. Pory roku
4.20. Świat pszczół
4.21. Komputery
4.22. Jane Goodall i szympansy
Podsumowanie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
Blumberg F.C., Brook P.J. (2017), Cognitive development in Digital Context. San Diego, CA,
US: Elsevier Academic Press.
Bolstad R. (2004), The role and potential of ICT in early childhood education: A review of New
Zealand and international literature. Wellington: New Zealand Council of Educational
Research.
Bryson E. (1994), Will a project approach to learning provide children opportunities to do purpo-
seful reading and writing, as well as provide opportunites for authentic learning in other curri-
culum areas? Urbana, IL: ERIC Clearinghouse on elementary Childhood Education.
Bybee R.W. (2010), Advancing STEM education: A 2020 vision, “Technology and Engine-
ering Teacher”, 70 (1), 30.
Bruner J.S. (1978) Poza dostarczone informacje, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Cassie F., Quigley and Danielle Herro (2019), An educators’s guide to STEAM. Engaging stu-
dents using real-world problems, Teachers College Press, Columbia University New York
and London.
Catherwood D. (1999), New views on the young brain: Offerings form developmental psychology
of early childhood education, [w:] “Contemporary Issues in Early Childhood Education 1 (1).
University College, Worcester, United Kingdom.
Cichy D. (1990), Gry dydaktyczne w nauczaniu biologii w szkole podstawowej, WSiP, Warszawa.
Colhaun J.A., Collins R.C. (2001), From One Decade to Another, a Positive View of Early Chil-
dhood Programs, “Theory into Practise”, Vol. 20/2, 135.
DeVries R., Reese-Learned H., Morgan P. (1991), Socio-moral development in direct-instruc-
tion, eclectix, and constructivist kindergartens: A study of children’s enacted interpersonal un-
derstanding, [w:] “Early Childhood Research Quartely”, 6(4), 473–517.
Doman G., Doman J. (1992), Jak nauczyć małe dziecko czytać. Cicha rewolucja, Oficyna Wy-
dawnicza Excalibur, Bydgoszcz.
Dryden G., Vos J. (2003), Rewolucja w uczeniu, Wyd. Moderski i S-ka, Poznań.
English L.D. (2016), STEM education K-12: perspectives on integration. International Journal
of STEM Education, 3(1), ss. 1–8.
Eliot L. (2010), Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach, Media
Rodzina, Poznań.
Gibbs P. (2015), Transdisciplinarity as epistemology, ontology or principles of practical judgment.
In P. Gibbs (Ed.), Transdisciplinary professional learning and practice (pp. 151–164). London:
Springer International Publishing.139 Bibliografia
Helm J.H., Katz L.G. (2003), Mali badacze metoda projektu w edukacji elementarnej, Wydaw-
nictwa CODN, Warszawa.
Iwanicka A. (2020), Cyfrowy świat dzieci we wczesnym wieku szkolnym. Uwarunkowania ko-
rzystania z nowych technologii przez dzieci, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama
Mickiewicza, Poznań.
Kehrwald B.A., McCallum F. (2015), Degrees of change: understanding academic experiences
with a shift to flexible technology-enhanced learning in initial teacher education. Autralian
Journal of Teacher Education.
Kędra M., Zatorska M., Razem z dzieckiem, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.
Kirkwood A., Price L. (2014). Technology-enhanced learning and teaching in higher education:
what is “enhanced” and how do we know? A critical literature review. Learning, Media and
Technology, 39(1).
Klichowski M. (2012), Między linearnością a klikaniem. O społecznych konstrukcjach podejść do
uczenia się, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Klus-Stańska D. (2000), Konstruowanie wiedzy w szkole, Wydawnictwo UWM, Olsztyn.
Klus-Stańska D., Nowicka M. (2005), Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Harmonia,
Warszawa.
Machado J. (1995), Early childhood experiences in language arts: Emerging literacy, Albany, NY:
Delmar.
Marcon R.A. (1992), „Early Childhood Research Quartely”, 7(4), 517–530.
Marcon R.A. (1995), Fourth-grade slump: The cause and cure, [w:] “Principal”, 74(5), 6–17,
19–20.
Mayer L. (2002), Head Start Programs Must Gauge Children’s Progress: “Education Week”
1/10, Vol. 21/17, 50.
Matejczuk J. (2014), Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny. Wiek: 2/3–5/6 lat, [w:] Brzezińska
A. (red.) Niezbędnik dobrego nauczyciela, Seria I, Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania,
tom 2, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Minge N., Minge K. (2011), Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka? Wspólne gry i twórcze za-
bawy, dzięki którym rozwiniesz jego zdolności, Samo sedno, Edgard.
Montessori M. (2005), Domy dziecięce. Metoda pedagogiki naukowej stosowana w wychowaniu
najmłodszych dzieci, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Morrison J. (2006). TIES STEM education monograph series, attributes of STEM education.
Teaching Institute for Essential Science, Suffolk, VA.
Nellsen J., Lott L., Glenn S. (2020), Pozytywna dyscyplina w klasie, Pozytywna Dyscyplina,
Milanówek.
Okoń W. (1996), Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Żak, Warszawa.
Okoń W. (1997), Kształcenie wielostronne, [w:] Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało,
Fundacja Innowacyjna, Warszawa.
Orbitowska M. (2018), EduScrum – od edukacji przemysłowej do edukacji Agile, Warszawa.
Plebańska M. (2019), DIGITAL EDUCATION. Jak kształcić kompetencje przyszłości? eLitera,
Warszawa.
Plebańska M., Trojańska K. (2018), STEAM-owe lekcje, eLitera, Warszawa.140 Bibliografia
Schweinhart L.J., Barnes H.V., Weikart D.P. (1993), Significant Benefits: The High/Scope Perry
Preschool Study Through Age 27. Ypsilanti MI, High/Scope Press.
Schweinhart L.J., Montie J., Xiang Z., Barnett S., Belfield C.R., Nores M. (2005), The High/
Scope Perry Preschool Study Through Age 40: Summary, Conclusions, and Frequently Asked
Ques-tions, High/Scope Press. http://www.highscope.org/file/Research/ PerryProject/
specialsumma-ry_rev2011 _02_2.pdf [data dostępu: 10.06.2016].
Sikorska I. (2010), Rozwój dziecka w przedszkolu. Stymulujące wartości wybranych systemów
edukacyjnych, Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Sobkowiak M. (2019), Jak wspierać rozwój przedszkolaka?, Samo sedno, Edgard, Warszawa.
Szyller A. (2018), Ewaluacja podręczników zintegrowanych do edukacji wczesnoszkolnej. Perspek-
tywa dzieci, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Szymanek V., Pieniek M. (2014), Społeczeństwo informacyjne w liczbach 2014, Ministerstwo
Administracji i Cyfryzacji, Warszawa.
Śliwerski B. (2007), Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk.
Walat A. (2007), O konstrukcjonizmie i ośmiu zasadach skutecznego uczenia się według Seymoura
Paperta, „Meritum”, 4, s. 8–13.
Wallenberg H. (1997), The Welfare Renaissance, The New Swedish Model, Barnakademian Pu-
blishing House.
Waloszek D. (2003) Edukacja początkowa – nauczanie elementarne, [w:] Encyklopedia pedago-
giczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Weinert F.E., Stefanek J. (1997), Ergebnisse aud dem Scholastik-Projekt, Max Planck Institut,
reprint 50/97.
Wójcik A. (2019), Podstawy dydaktyki dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczy-
ciela. Podręcznik akademicki do wykładów i ćwiczeń, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii
Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Wygotski L.S. (1971), Wybrane prace psychologiczne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe,
Warszawa.
Wynn T. & Harris J. (2012), Toward a STEM+ arts curriculum: Creating the teacher team.
Art Education, 65 (5), 42–47.
https://www.iftf.org/futureworkskills/ [data dostępu: 04.06.2021].
https://www.nmc.org/publication/nmccosn-horizon-report-2017-k-12-edition [data do-
stępu: 1.04.2021].