Podróż do świata uczuć. Program edukacyjny i terapeutyczny dla dzieci
- Autor: Bożenna Wardęszkiewicz Elżbieta Zawadzka
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8270-145-6
- Data wydania: 2023
- Liczba stron/format: 188/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
55.00 zł
49.50 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 49.50 zł
- Darmowa dostawa odzzzz 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Trudno przecenić znaczenie uczuć w życiu człowieka. Znamy zdolne i inteligentne dzieci, które nie osiągają oczekiwanych sukcesów. Niemało dzieci cierpi z powodu odrzucenia i różnych form przemocy rówieśniczej, pełnienia roli kozła ofiarnego w grupie. Jak im pomóc w przezwyciężaniu trudności, korzystaniu z własnych zasobów, osiąganiu satysfakcji i sukcesów w życiu? Czy można skutecznie pomóc im już teraz?
Program pt. Podróż do świata uczuć jest narzędziem do pracy edukacyjnej i terapeutycznej z dziećmi w obszarze rozwoju emocjonalnego i społecznego. Uczestnictwo w zajęciach pomoże dzieciom rozwinąć pełniej swój potencjał i cieszyć się życiem i dobrymi relacjami z innymi.
W publikacji można znaleźć:
- scenariusze zajęć,
- bajki i opowieści w tym ich wersje dźwiękowe,
- karty pracy "Kartki z pamiętnika" (dodatkowo dostępne w formacie A4 do wydruku),
- elementy diagnozy ericksonowskiej,
- strategie i metody pracy z dziećmi,
- opisy przypadków ilustrujące wybrane zagadnienia,
- analizę procesu indywidualnego i grupowego,
- zagadnienia dotyczące rozwoju emocjonalnego dzieci i znaczenia inteligencji emocjonalnej w rozwoju.
Patronat:
Spis treści:
Wstęp
Część teoretyczna
Rozdział 1. Podstawy teoretyczne programu
1.1. Rozwój emocjonalny – wybrane zagadnienia
1.1.1. Znaczenie inteligencji emocjonalnej w rozwoju dziecka
1.2. Diagnoza ericksonowska
1.2.1. Kategorie diagnostyczne
1.2.2. Zjawiska transowe
1.2.3. Refleksja systemowa
1.2.3.1. Refleksja systemowa dotycząca rodziny
1.2.3.2. Refleksja systemowa dotycząca grupy rówieśniczej
1.2.4. Zasoby
1.2.4.1. Zasoby indywidualne
1.2.4.2. Zasoby dotyczące relacji
1.3. Strategie i metody
1.3.1. Spożytkowanie dynamiki procesu grupowego
1.3.2. Metafora w procesie dojrzewania i rozwoju
1.3.2.1. Bajki i opowieści
1.3.2.2. Metafora artystyczna: rysunek, lepienie z plasteliny
1.3.2.3. Rytuały
Część praktyczna
Rozdział 2. Wprowadzenie do programu
2.1. Opis programu
2.2. Cele
2.3. Motywacja
2.4. Zawarcie kontraktu
Rozdział 3. Scenariusze zajęć
3.1. Znanymi ścieżkami. Uczucia – wprowadzenie
3.2. W zamku odważnych rycerzy – o lęku
3.3. Przyjazne lustro – o wstydzie
3.4. Ognista droga do spokoju – o złości, część I
3.5. Powstrzymanie pędzącego zwierzęcia – złość, część II
3.6. Radosne fruwanie – o smutku
3.7. W ziarnie jest wszystko, co jest potrzebne do wzrostu i rozwoju – o radości
3.8. Puchatego wystarczy dla wszystkich – o koleżeństwie i przyjaźni
3.9. Kolorowe koło uczuć – podsumowanie zajęć
3.10. Z lotu ptaka – o rozstaniu
Rozdział 4. Bajki i opowieści
4.1. Źrebak wyrusza w świat
4.2. Zębolandia
4.3. Narada
4.4. Opowieści starego dębu
4.5. Ognisty stóg
4.6. Czarny koń
4.7. Miseczka światła
4.8. Ziarno
4.9. Bajka o ciepłym i puchatym
4.10. Słoneczna polana
4.11. Opowieść o orle
Rozdział 5. Praktyczne zastosowania programu do pracy z dziećmi
5.1. Opis procesu indywidualnego na tle procesu grupowego – opis przypadku
5.2. Wykorzystanie elementów programu do pracy indywidualnej z dzieckiem
5.3. Wywiady – wykorzystanie programu w pracy z dziećmi
5.3.1. Rozmowa z nauczycielką nauczania początkowego, logopedką
5.3.1. Rozmowa z psychologiem psychoterapeutą
Rozdział 6. Pamiętnik uczuć
Podsumowanie
Bibliografia
Bardzo potrzebna i wartościowa publikacja. Autorki dzielą się bogatym, wieloletnim doświadczeniem terapeutycznym dotyczącym świata uczuć dzieci, rodziców i nauczycieli, zwłaszcza emocji trudnych i bolesnych. Z pewnością przyda się nie tylko psychoterapeutom, psychologom, pedagogom, nauczycielom, ale też rodzicom.
Bożenna Wardęszkiewicz psycholog, psychoterapeuta i superwizor aplikant Sekcji Naukowej Psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego oraz psychoterapeuta EAP : The European Association for Psychotherapy, nauczyciel dyplomowany. Pracuje w Specjalistycznej Poradni Wspierania Rozwoju i Terapii oraz Polskim Instytucie Ericksonowskim.
Elżbieta Zawadzka pedagog, socjolog, terapeuta. Odbyła szkolenie w psychoterapii atestowane przez Sekcję Naukową Psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego oraz liczne szkolenia z zakresu terapii ericksonowskiej organizowane przez Polski Instytut Ericksonowski w Łodzi. Wieloletni pracownik łódzkich specjalistycznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Aleksandrowicz, J. (2011). Hipnoza.Psychoterapia szkoły i metody. W: L. Grzesiuk i H. Suszek (red.), Psychoterapia. Szkoły i metody. Podręcznik akademicki. (s. 497–520). Warszawa: ENETEIA.
Baker, P. (1997). Metafory w psychoterapii. Teoria i praktyka. Część pierwsza. Gdańsk: GWP.
Bettelheim, B. (1985). Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Warszawa: PIW.
Bomba, J. (2008). Przywiązanie a rozwój mózgu. Koncepcja przywiązania od teorii do praktyki. (red.) Józefik, Iniewicz. Kraków: WUJ.
Cavallier, F.J. (1992). Wizualizacja. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Corey, M.S. (1995). Grupy zasady techniki grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa: IPZiT.
Derra-Wippich, I. (1995). Terapia dzieci i dorosłych – ofiar przemocy seksualnej. Łódź: Warsztat prowadzony w Polskim Instytucie Ericksonowskim w Łodzi.
Drożdżewicz, L. (1999). Ogólna teoria systemów. Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. (red.) Bogdan de Barbaro. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Dunaj, B. (1996). Słownik współczesnego języka polskiego. Warszawa: Wilga.
Geary, B. (1996). Podróż do wnętrza – terapeutyczne zastosowanie hipnozy. Kraków: PIE.
Geary, B.B (2001). Assesment in Ericksonian Hypnosis and Psychotherapy. W: B.B. Geary i J.K. Zeig (red.), The Handbook of Ericksonian Psychotherapy (s. 1–18). Phoenix, AZ: The Milton H. Erickson Foundation Press.
Goleman, D. (2007). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina.
Grzelak, S. i Żyro, D. (2021). Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego. Warszawa: Instytut Profilaktyki Zintegrowanej.
Haley, J. (1995). Niezwykła terapia. Techniki terapeutyczne Miltona H. Ericksona. Gdańsk: GWP.
Huget, P. (2009). Rola szkoły w rozwoju społecznym ucznia. Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej edukacji. (red.) A. Guzik, R.M. Sigva. Kraków: Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzejewskiego.
Hurlock, E.B. (1985). Rozwój dziecka. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Joyce C. Mills, R.J. (1996). Therapeutic metaphors for children and the child within. New York: Brunner/Mazel, INC. Szymańska, K.Z. (2011). Wykorzystanie metafory w psychoterapii Ericksonowskiej. L. Grzesiuk, H. Suszek. (red.) Psychoterapia. Szkoły i metody. Podręcznik akademicki (s. 523–538). Warszawa: ENETEIA.
Karlińska, M. (2000, 1). Zastosowanie hipnozy ericksonowskiej w leczeniu zaburzeń związanych ze stresem. „Nowiny Psychologiczne”, s. 11–16.
Klajs, K. (2000, 1). Możliwości i ograniczenia zastosowania hipnozy w psychoterapii. „Nowiny Psychologiczne”, s. 5–7.
Klajs, K. (2017). Poznanie pacjenta w psychoterapii ericksonowskiej. Poznań: Zysk i S-ka.
Klajs, K. i Lipman, L. (2011). Terapia Ericksonowska. W.L. Grzesiuk, H. Suszek (red.) Psychoterapia. Szkoły i metody. Podręcznik akademicki. Warszawa: ENETEIA.
Klajs, K. i Olszewska, J. (1991). Zasoby znajdziesz w sobie. Warsztat na temat psychoterapii Miltona H. Ericksona. Warszawa: Agencja Wydawnicza Jacek Santorski.
Kopaliński, W. (1978). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Lipska, A. (2020). Rytuały rodzinne z erspektywy młodych dorosłych. Doświadczenie i funkcje psychologiczne. Warszawa: www.LiberiLibri.pl.
Matczak, A. i Knop, K.A. (2013). Znaczenie inteligencji emocjonalnej w rozwoju człowieka. Warszawa: www.LiberiLibri.pl.
Mayer, J.D. i Salovey, P. (1999). Czym jest inteligencja emocjonalna? Poznań: Rebis.
Mills, J. (1998). Wystąpienie na warsztacie: „Zachęcając do latania. Ericksonowska perspektywa pracy z dziećmi”. Łódź: Polski Instytut Ericksonowski.
Mills, J.C. i Crowley, R.J. (1996). Therapeutic metaphors for children and the child within. New York: Brunner/Mazel.
Namysłowska, I. i Żechowski, C. (2008). Teoria przywiązania a rozwój zaburzeń psychicznych. Koncepcja przywiązania od teorii do praktyki. (red.) B. Józefik, G. Iniewicz. Kraków: WUJ.
Paluch, G. (1999). Dzieci nieakceptowane w grupie: diagnoza i analiza zjawiska. Nauczyciel i szkoła (2), s. 42–49.
Pec, J. (2005, 4). Dzieci i marzenia. „Nowiny Psychologiczne” nr 4, s. 5–8.
Rosen, S. (1997). Mój głos podąży za tobą. Terapeutyczne przypowieści Miltona H. Ericksona. Poznań: Zysk i S-ka.
Rossi, E. (2005). Hipnoterapia – psychologiczne mechanizmy uzdrowienia. Poznań: Zysk i Ska.
Signer-Fischer, S. (2021). Od lęku i unikania po większe bezpieczeństwo i aktywność – ericksonowskie metody w psychoterapii dzieci, młodzieży i rodzin. Łódż: Wystąpienie na warsztacie.
Szymańska, K. (2000, 1). Hipnoza w terapii dzieci i młodzieży. „Nowiny Psychologiczne”, s. 33–35.
Szymańska, K. (2002, 4). Dyrektywna i niedyrektywna komunikacja w terapii na przykładzie przebiegu leczenia dziecka z mutyzmem wybiórczym. „Nowiny Psychologiczne”, s. 39–48.
Szymańska, K. (2012). Podróż do wnętrza – zastosowanie hipnozy ericksonowskiej w terapii zaburzeń psychosomatycznych. „Psychoterapia I”, s. 37–50.
Wardęszkiewicz, B. i Prykowska, S. (2001). Złość i agresja. „Forum Edukacji. Dwumiesięcznik Nauczycieli i Menadżerów Oświaty”, s. 41–44.
Wardęszkiewicz, B. i Zawadzka, E. (2001). Jak pomóc dziecku w rozwijaniu inteligencji emocjonalnej. „Forum Edukacji. Dwumiesięcznik Nauczycieli i Menadżerów Oświaty”, s. 45–49.
Włodarczyk, E. (39/2016). Znaczenie wczesnodziecięcego przywiązania w diadzie matka/opiekun dziecko. „Studia Edukacyjne”, s. 377–394.
Yapko, M. (2021). Podejście strategiczne i hipnoza w leczeniu depresji. Siła dyrektywnego podejścia w umiejętności regulacji emocji. Wystąpienie na warsztacie. Łódź: PIE.
Zalewski, Z. (1998). Od zawiści do zemsty. Społeczna psychologia kłopotliwych emocji. Warszawa: Wydawnictwo Żak.
Zeig, J.K. i Munion, M. (2005). Milton H. Erickson. Gdańsk: GWP.
Zeig, J.K. (1997). Spotkanie z Ericksonem. Gdańsk: GWP.
Żebrowska, M. (1986). Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN.