Od teatru pedagogicznego do teatru terapeutycznego
- Autor: Wiesław Sikorski Aneta Sikorska
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-7930-335-9
- Data wydania: 2014
- Liczba stron/format: 192/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
45.00 zł
40.50 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 40.50 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Książka zawiera wiele cennych treści i praktycznych zaleceń dotyczących zastosowania elementów teatru w oddziaływaniach pedagogicznych, psychologicznych i terapeutycznych; wykorzystania środków teatralnego wyrazu do wspomagania procesu kształcenia, resocjalizacji i leczenia.
Korzystając z zawartego w książce materiału można znacznie zwiększyć skuteczność i atrakcyjność metod, form i technik pracy z dziećmi i młodzieżą oraz dorosłymi. Wynika to z faktu, że poprzez dramę, psychodramę czy socjodramę można edukować, resocjalizować czy leczyć – lepiej i szybciej. Typowe dla tych technik wykorzystywanie muzyki, plastyki (scenografii), efektów dźwiękowych i tekstu literackiego (scenariusza) może sprawić, że wspomniane oddziaływania staną się znakomitą alternatywą dla nużących czy zniechęcających metod kształcenia i terapii.
Spis treści:
Wstęp
1. Teatr - sztuka wieloraka
Alfred Wolny
1.1. Wielowymiarowość teatru
1.2. Istota teatru
Bibliografia
2. O atrybutach i akcydensach teatru eksperymentalnego
Andrzej Kącki
2.1. Atrybucje teatru
2.2. Teatr eksperymentalny
Bibliografia
3. Od dramatu teatralnego do dramy edukacyjnej
Krystyna Nowak-Wolna
3.1. Szerokie rozumienie dramatu
3.2. Pojęcia związane z teatrem
3.3. Dramat jako zabawa
3.4. Drama jako gra i zabawa
3.5. Drama w edukacji
Bibliografia
4. Zastosowanie teatroterapii w praktyce pedagogicznej
Ewelina Justyna Konieczna
4.1. Terapeutyczny wymiar teatru
4.2. Teatroterapia w pedagogice
4.3. Pantomima terapeutyczna
4.4. Terapia poprzez sztuki teatralne
4.5. Teatr profilaktyczny
4.6. Końcowe refleksje
Bibliografia
5. Teatroterapia w procesie kreatywnej resocjalizacji osób niedostosowanych społecznie
Sławomir Śliwa
5.1. Resocjalizacja przez teatr
5.2. Diagnoza pozytywna a teatroterapia
5.3. Znaczenie teatroterapii w kreatywnej resocjalizacji
Bibliografia
6. Drama w resocjalizacji nieletnich
Sławomir Kania
6.1. Proces rozwojowy a geneza zachowań aspołecznych młodzieży
6.2. Drama jako rozwój
6.3. Drama dydaktycznowychowawcza w resocjalizacji nieletnich
6.4. Psychodrama w resocjalizacji nieletnich
6.5. Socjodrama w resocjalizacji nieletnich
6.6. Drama artystyczna w resocjalizacji nieletnich
Bibliografia
7. Terapeutyczno-artystyczne walory teatru
Monika Kostusiak
7.1. Idea sztuki
7.2. Teatroterapia - próba definicji
7.3. Teatr i edukacja
7.4. Rola scenografii, oświetlenia i rekwizytów
7.5. Gra aktorska
7.6. Widz w teatrze
Bibliografia
8. Psychodrama dziecięca
Aneta Sikorska
8.1. Charakter psychodramy dziecięcej
8.2. Przygotowanie i "rozgrzanie" grupy
8.3. Etap właściwej "akcji psychodramatycznej"
8.4. Stadium kończenia psychodramy
Bibliografia
9. Psychodramatyczne oddziaływanie w socjoterapii
Karolina Mateja
9.1. Psychodrama i teatr
9.2. Psychodrama w socjoterapii
9.3. Socjoterapeuta - "magiczna osobowość"
Bibliografia
10. Środki teatralne w psychodramie
Wiesław Sikorski
10.1. Psychodrama - cele, przebieg i zastosowanie
10.2. Teatr terapeutyczny
10.3. Scena jako miejsce do gry
10.4. Rekwizyty przedmiotowe
10.5. Muzyka i efekty dźwiękowe
10.6. Światło i kolor
Bibliografia
Wiesław Sikorski profesor Uniwersytetu WSB Merito we Wrocławiu, doktor habilitowany nauk humanistycznych. Twórca nowatorskich programów szkoleniowo-metodycznych "Neuropedagogika - edukacja na planecie Mózg", "Neuropsychoterapia - neurony na kozetce", "Neuromarketing - sprzedaż przyjazna mózgowi". Badacz, znawca i propagator wykorzystania najnowszej wiedzy o mózgu w biznesie, marketingu, psychoterapii i edukacji szkolnej.
Aneta Sikorska magister pedagogiki, doktorantka Uniwersytetu Opolskiego, asystent Wydziału Pedagogicznego Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Opolu. Dyrektor Centrum Kształcenia Podyplomowego ?Nowa Edukacja? w Opolu. Badaczka zjawiska konfliktów interpersonalnych w środowisku szkolnym, diagnostyki pedagogicznej i terapeutyki edukacyjnej dzieci. Autorka kilkunastu publikacji naukowych w pismach zagranicznych i krajowych.