Nauczyciel a szkoła jako przestrzeń uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych
- Autor: Elżbieta Stokowska-Zagdan Piotr Miller Grażyna Cęcelek Elżbieta Woźnicka redakcja naukowa
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8270-176-0
- Data wydania: 2022
- Liczba stron/format: 362/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
79.00 zł
71.10 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 71.10 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Publikacja poświęcona została debacie nad kondycją zawodu nauczyciela w wymiarze przeszłości, teraźniejszości oraz przyszłości, nad wyzwaniami stawianymi przed przedstawicielami zawodu nauczyciela, problemami i trudnościami, z jakimi muszą się zmagać pedagodzy we współczesnym świecie oraz nad perspektywami rozwoju profesji nauczycielskiej. Wymiana myśli i doświadczeń nad nauczycielem służy jednocześnie pogłębionej refleksji nad współczesnym uczniem, nad determinantami procesu jego wychowania i edukacji oraz nad jego przyszłością.
Spis treści:
Wstęp
CZĘŚĆ I. Nauczyciel wobec nowych potrzeb, problemów i trudności uczniów
Anna Ozga
W trosce o sukces ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – poszukiwanie optymalnych rozwiązań w pracy nauczyciela
Jolanta Flanz
Wiedza i czynności nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej podejmowane wobec uczniów z niepowodzeniami szkolnymi – raport z badań
Grażyna Cęcelek
Znaczenie kompetencji nauczycielskich w determinowaniu jakości procesu edukacji, diagnozy i terapii pedagogicznej prowadzonego w oparciu o nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne
Alojzy Pilich
Rola szkoły i nauczyciela w procesie kształtowania bezpieczeństwa młodego pokolenia
Anna Szkolak-Stępień
Społeczne oczekiwania w zakresie umiejętności nauczyciela wczesnej edukacji – proces wyłaniania się teorii ugruntowanej (résumé z badań własnych)
Bartłomiej Rosiak
Nauczyciel a przyszłość ucznia – jak wspierać w rozwoju i osiąganiu celów edukacyjnych? O rozwoju ucznia w zreformowanej szkole. Problemy, dobre praktyki
CZĘŚĆ II. Nauczyciel w procesie kształtowania własnego profesjonalizmu i autorytetu
Magdalena Grochowalska
Znaczenia nadawane działaniom profesjonalnym przez nauczycielki edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Anna Abramczyk
Poczucie skuteczności własnej nauczyciela a efektywność transferu treści szkolenia do praktyki edukacyjnej
Kamila Lasocińska
Odkrywanie pasji jako element twórczego rozwoju i wyzwanie dla współczesnego nauczyciela
Joanna Jaworska
Budowanie autorytetu nauczyciela we współczesnej szkole
Roksolyana Shvay
Twórczość a wiedza – korelacja kontrowersyjna
CZĘŚĆ III. Nauczyciel w dobie cyfryzacji, pandemii oraz edukacji permanentnej
Aleksandra Szczygieł
Pokoleniowa wieża Babel – czy w czasach cyfryzacji młodzież i dorośli są w stanie się porozumieć?
Agnieszka Gołębieska-Wesołowska
Istotność gier komputerowych w spędzaniu czasu wolnego dzieci w młodszym wieku szkolnym
Małgorzata Parzych
Nauczyciel w sytuacji popandemicznej – próba refleksji
Elżbieta Woźnicka
E-nauczyciel inicjatorem edukacji całożyciowej
Mirosław Wójcik
Współczesny nauczyciel w świetle postulatów psychologii humanistycznej
Dorota Sipińska
Nauczyciel w personalistycznym rozumieniu jego profesji (próba analizy)
CZĘŚĆ IV. Nauczyciel w wybranych obszarach przestrzeni edukacyjnej
Jolanta Flanz
Zabawa w edukacji uczniów klas I–III szkoły podstawowej w świetle opinii nauczycieli
Agnieszka Gołębieska-Wesołowska
Kompetencje muzyczne nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej – raport z badań własnych
Teresa Janicka-Panek
Osiągnięcia uczniów klasy pierwszej jako źródło refleksji dla nauczycieli
Adam Przybysz
Sport i rekreacja jako jedne z ważniejszych środków wychowawczych w szkole
Małgorzata Gajak-Toczek
Edukacja polonistyczna jako podróż
Marta Grześko-Nyczka
Klasa szkolna jako przestrzeń efektywnego uczenia się i współpracy
Noty o autorach
Prof. dr hab. Joanna Madalińska-Michalak:
Publikacja prezentuje wybrane problemy odnoszące się do nauczyciela usytuowanego we współczesnej szkole postrzeganej poprzez pryzmat uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych, w szkole funkcjonującej w zmieniającej się na naszych oczach rzeczywistości edukacyjnej. Szkoła stawiająca czoła nowym wyzwaniom, które są powiązane między innymi z konsekwencjami pedagogiczno-psychologicznymi wynikającymi z pandemii COVID-19, domaga się odpowiedzi na pytania o to, jakie nauczyciel powinien posiadać kompetencje, by odpowiedzialnie wychodził naprzeciw nowym potrzebom i oczekiwaniom uczniów oraz ich rodzin, by rozwijał u uczniów kompetencje XXI wieku i jednocześnie dbał o własne uczenie się, profesjonalne odgrywanie roli i budowanie swojego autorytetu.
Książka prowokuje do podjęcia namysłu nad problematyką konstruowania przez nauczycieli własnej tożsamości, a tym samym odnajdywania i wytyczania sobie ścieżek własnej drogi rozwoju zawodowego. (…) Monografia z pewnością spotka się z zainteresowaniem ze strony dyrektorów szkół i nauczycieli oraz pedagogów szkolnych pracujących na różnych poziomach w systemie edukacji i w różnych typach szkół. Książka przyda się w kształceniu kandydatów do zawodu nauczyciela oraz dokształcaniu i doskonaleniu zawodowym nauczycieli. Stąd warto, aby po książkę sięgnęli studenci specjalności nauczycielskich oraz nauczyciele nauczycieli.
Elżbieta Stokowska-Zagdan
doktor, profesor PUSB, rektor Państwowej Uczelni im. Stefana Batorego.
Zainteresowania naukowe: kształtowanie kooperacji pedagogiki z medycyną,
pedagogizowanie pacjentów, związki między naukami biologicznymi i społecznymi.
Piotr Miller nauczyciel akademicki, trener, doradca zawodowy, Dziekan Kolegium Społeczno-Ekonomicznego Akademii Nauk Stosowanych Stefana Batorego, od wielu lat współpracujący również jako dydaktyk z Uniwersytetem SWPS. Socjolog organizacji i zarządzania, specjalizujący się w problematyce: zarządzania zasobami ludzkimi, przemian rynku pracy, współczesnych modeli karier zawodowych, rozwoju kompetencji awodowych, uczenia osób dorosłych oraz brandingu personalnego.
Grażyna Cęcelek doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, profesor Akademii Nauk Stosowanych Stefana Batorego. Autorka i współredaktorka monografii pedagogicznych, skryptów akademickich oraz około 150 artykułów naukowych z pogranicza pedeutologii, pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, społecznej, opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej, a także z obszaru doradztwa edukacyjno-zawodowego, edukacji permanentnej, e-edukacji i pedagogiki medialnej, opublikowanych w polskich i zagranicznych periodykach oraz monografiach naukowych.
Elżbieta Woźnicka dr nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, absolwentka kierunku pedagogika na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Zainteresowania naukowe w obszarze: andragogiki, gerontologii społecznej, surdopedagogiki. Zajmuje się problematyką kształcenia dorosłych, aktywizacji osób starszych, a także zagadnieniami z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz edukacji i sytuacji społeczno-kulturowej osób niesłyszących. Członek Polskiego Towarzystwa Gerontologicznego i Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego, członek redakcji Rocznika Andragogicznego, zastępca redaktora naczelnego czasopisma Kultura i Wychowanie.
redakcja naukowa