Brak produktów
/
Cena detaliczna
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 67,50 zł
10% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
Jeśli jesteś nauczycielem lub rodzicem, który chce w twórczy sposób:- budować słownik muzyczny dziecka, a poprzez to rozwinąć jego audiację, zdolności muzyczne tonalne i rytmiczne, umiejętności wokalne i ruchowe bez względu na poziom własnych kompetencji muzycznych,- wspierać dziecko w odczuwaniu, poznawaniu i rozumieniu rzeczywistości, budowaniu autoekspresji z wykorzystaniem jego naturalnej spontaniczności,- zapewnić wielostronny rozwój dziecka w zróżnicowany sposób, wprowadzać autorski materiał muzyczny oparty na wielu skalach muzycznych,- stworzyć dziecku przestrzeń do budowania relacji społecznych i doświadczeń emocjonalnych,sięgnij po książkę Na dobry początek…, która zawiera nuty 27 piosenek skomponowanych przez Macieja Kołodziejskiego do słów Katarzyny Moskal-Kozak oraz wyodrębnione z nich motywy tonalne i rytmiczne, 20 autorskich śpiewanek i rytmiczanek (wszystko nagrane na CD) i wiele pomysłów na zabawy muzyczno-ruchowe. Propozycje te są nie tylko praktyczną egzemplifikacją podejścia autorów do umuzykalniania dzieci, ale także swoistym odwołaniem do teorii uczenia się muzyki Edwina E. Gordona, koncepcji edukacyjno-muzycznych C. Orffa, E. Jaques-Dalcroze’a, Z. Kodály’a oraz teorii inteligencji wielorakich Howarda Gardnera.
Muzyka, ruch, język i zabawa są ściśle powiązane i mogą się przenikać, a zarazem wchodzić w interakcje, nie tylko w edukacji muzycznej, ale również w pedagogice integracyjnej i edukacji specjalnej. Utwory inspirujące ruch, taniec, odgrywanie ról, język i ekspresja emocjonalna stanowią ważną część programu nauczania i uczenia się dzieci najmłodszych. W muzykoterapii dzieci zaś, systematyczne korzystanie z piosenek jest jednym z podstawowych narzędzi, które terapeuta ma do dyspozycji, ponieważ w prawie wszystkich jej rodzajach piosenki wykorzystywane są do zachęcania do nawiązywania kontaktów, wspierania relacji lub wzajemnej pomocy, a więc służą dynamice rozwoju społecznego i emocjonalnego.
Autorzy książki przygotowali także dodatkowe wersje nagrań:
Zachęcamy do obejrzenia poniżej filmu z zajęć muzycznych, prowadzonych przez Autorkę książki.
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
dr hab. szt. Barbara Pazur, czasopismo Wychowanie Muzyczne 4/2021 Anna Gawarska, autorka blogu o tematyce edukacyjno-muzycznej dydaktymuzyka.pl
Dr hab. Barbara Pazur Lublin, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie:
(...) publikacja Macieja Kołodziejskiego i Katarzyny Moskal-Kozak ma szansę zostać jedną z lepszych pozycji metodycznych dla kreatywnych nauczycieli, szczególnie, że dołączona do niej będzie płyta z nagranymi piosenkami w świetnych aranżacjach samego kompozytora oraz nagranymi motywami rytmicznymi i tonalnymi, śpiewankami i rytmiczankami (...). Pełna treść recenzji
Dr hab. Mirosław Kisiel, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Uniwersytet Śląski w Katowicach:
(...) publikacja stanowi nowatorskie spojrzenie na proces wzrastania najmłodszych w atmosferze bliskiej muzyce i grupy rówieśniczej w poczuciu zabawy, radości i wsparcia ze strony wrażliwego nauczyciela w osnowie wartościowej literatury pieśniarskiej, dysponując trafną obudową metodyczną (...).
Pełna treść recenzji
Joanna, nauczycielka przedszkolna i wokalu:Książka stanowi kompendium wiedzy i metodyki pracy z dziećmi w zakresie rozwoju muzycznego. Porusza bardzo szeroki zakres muzyczny w sposób miły, dostosowany do rozwoju dzieci. Treści w niej zawarte pozwalają na kompletne oddziaływanie na wychowanków, rozwijając nie tylko ich kompetencje muzyczne, ale także wrażliwość, empatię, wyobraźnię, współpracę w grupie. Zdecydowanie polecam w pracy zarówno nauczycielom, muzykom, jak i nauczycielom nie mającym przygotowania muzycznego, a także rodzicom. Wspaniała zabawa! Uśmiech i zaangażowanie dzieci w aktywności zawarte w książce są tylko potwierdzeniem, jak wartościowa jest ta pozycja.
Anna, nauczycielka rytmiki, PSM Bytom:Piosenki i materiał do nich opracowany polecam do wykorzystania w każdym przedszkolu, a także w domu. Zawiera on wszystko, co jest potrzebne do umuzykalniania i uwrażliwiania dzieci na piękno muzyki. Dodatkowym walorem materiału zawartego w książce jest to, że zawiera on mnóstwo propozycji zabaw muzycznych i nie tylko. Materiał muzyczny jest bardzo wartościowy i opracowany na bardzo wysokim poziomie. Jak najbardziej polecam do korzystania z dobra, jakie wnosi ta publikacja.
Katarzyna, nauczycielka przedszkolna, metodyczka nauczania języka angielskiego:Ten obszerny materiał (piosenki, motywy, propozycje zabaw) powinien trafić do nauczycieli, którzy chcą w bardzo łatwy i sprawiający frajdę sposób umuzykalniać swoich podopiecznych, ale też wspierać ich ogólny rozwój. Brakowało takiej propozycji. Serdecznie polecam, efekty i świetna zabawa gwarantowane.
Posłuchaj fragmentu
Dr hab., prof. UMK, Katedra Edukacji Wczesnej i Obywatelskiej, Instytut Nauk Pedagogicznych, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Pedagog i muzyk, nauczyciel akademicki, kompozytor i aranżer. Zajmuje się powszechną edukacją muzyczną i teorią uczenia się muzyki poprzez rozwijanie audiacji, zdolnościami i umiejętnościami muzycznymi oraz improwizacją muzyczną. E-mail: kolomaciej@poczta.onet.pl.
Pedagog, oligofrenopedagog, arteterapeutka. Od kilkunastu lat zajmuje się edukacją muzyczną niemowląt i dzieci, prowadząc własną działalność edukacyjną m.in. w ramach sieci Szkół Muzycznych Yamaha w Polsce. E-mail: katmos7@wp.pl.
Spis treści:Założenia wstępne z zapleczem teoretycznym w tleJak wprowadzać motywy tonalne i rytmiczne według założeń teorii uczenia się muzyki Edwina E. GordonaWskazówki ogólneWprowadzanie motywów tonalnychWprowadzanie motywów rytmicznychUczenie się piosenek – sugestie dla nauczycielaPropozycje zabaw początkowych zalecanych do zastosowania przy wprowadzeniu każdej nowej piosenkiPiosenki, opisy zabaw muzyczno-ruchowych oraz motywy tonalne i rytmicznePowitanie PożegnaniePowitanie IIPożegnanie IILokomotywaCztery pory rokuDziki ZachódHej Górole!Jaka świetna to zabawaKołysankaŁasKotkiPajączekRadosny rozruch o porankuMuchaUfoludkiTajemnicza muzyka nocnaKołysz sięMikołaj z prezentamiProszę, dziękuję i przepraszamNerwy do konserwyZakochanieNie lubię cięKotek MruczekCiekawostkaZebraPytaniaTajemnicaśpiewanki bez słów na różnych skalach (tonalnościach)Śpiewanka nr 1Śpiewanka nr 2 Śpiewanka nr 3 Śpiewanka nr 4 Śpiewanka nr 5 Śpiewanka nr 6 Śpiewanka nr 7 Śpiewanka nr 8 Śpiewanka nr 9 Śpiewanka nr 10 Rytmiczanki w różnym metrumRytmiczanka nr 1 Rytmiczanka nr 2 Rytmiczanka nr 3 Rytmiczanka nr 4 Rytmiczanka nr 5 Rytmiczanka nr 6 Rytmiczanka nr 7 Rytmiczanka nr 8 Rytmiczanka nr 9 Rytmiczanka nr 10 Bibliografia Spis propozycji utworów muzycznychMotywy tonalne i rytmiczne wyodrębnione z piosenek
Bonna, B., Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci: zastosowanie koncepcji Edwina E. Gordona, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2006.Bonna, B., Zdolności i kompetencje muzyczne uczniów w młodszym wieku szkolnym, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2016.Chen, J.-Q., Isberg, E., & Krechevsky, M., Project Spectrum: Early Learning Activities. Project Zero Frameworks for Early Childhood Education, Volume 2 1998.Economidou Stavrou, N., Chrysostomou, S., Socratous, H., Music Learning in the Early Years: Interdisciplinary Approaches Based on Multiple Intelligences, “Journal for Learning through the Arts” 2011, 7(1).Gordon, E.E., Jump Right In: Tonal Register Book 1, GIA Publications, Inc., Chicago 1984,1990. Gordon, E.E., Sekwencje uczenia się w muzyce. Umiejętności, zawartość i motywy, WSP, Bydgoszcz 1999. Gordon, E.E., Umuzykalnienie niemowląt i małych dzieci, ZamKor, Kraków 1997.Gul, G., & Bozkaya, I., The Efficiency of The Song Repertoire on The Musical Development Level of PreSchool Children Aged Six Years Old, [in:] 7th World Conference on Educational Sciences, (WCES-2015), 5–7 February 2015, Novotel Athens Convention Center, Athens, Greece, Procedia – Social and Behavioral Sciences 197 (2015), s. 506–513.Kataryńczuk-Mania, L., Wychowawcze aspekty zajęć umuzykalniających w przedszkolu, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2009.Kołodziejski, M., Koncepcja Edwina E. Gordona w powszechnej edukacji muzycznej, PWSZ, Płock 2011.Kołodziejski, M., Tworzenie a improwizowanie muzyki w pedagogice muzycznej Edwina E. Gordona, [w:] Kreatywność: między mitami, stereotypami a rzeczywistością, red. I. Pufal-Struzik & Z. Okraj, Wydawnictwo UJK, Kielce 2016.Kołodziejski, M., Piosenka jako materiał dydaktyczny służący rozwijaniu audiacji muzycznej u małego dziecka, [w:] Conference: Hudobná edukácia v priestore nových komunikačných technologii, Medzinárodná vedecká WEB konferenciaAt: Banska Bystrica, 2014.Petruța-Maria C., The theory of multiple intelligences, “Bulletin of the Transilvania University of Braşov Series VIII: Performing Arts” 2018, Vol. 11(60), No. Salmon, S., The Importance of Play-Songs in Inclusive Teaching, [in:] Hearing Feeling Playing. Music and movement with hard-of-hearing and deaf children, Chapter: The importance of play songs in inclusive teaching, ed. S. Salmon, Publisher: Reichert, Wiesbaden 2008.Pazur, B., Nauka improwizacji muzycznej według Edwina E. Gordona. Rytm – Skale – Harmonia, Wydawnictwo Muzyczne Polihymnia, Lublin 2020.Pazur, B., Improwizacja muzyczna według Edwina E. Gordona. [w:] Wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wczesnej edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach początkowych szkoły podstawowej, red. M. Kołodziejski i B. Pazur, Wydawnictwo Polihymnia, Lublin 2015.Trzos P., Dziecko twórcą, odbiorcą, krytykiem, „Życie Szkoły” 2006, nr 2(669).Trzos, P.A., Umiejętności audiacyjne uczniów na etapie edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2018.Kisiel, M., Muzyka w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej: studium metodyczno-badawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2005.Wright, C., Listening to music, Cengage Learning; 8th edition, 2016.http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiedza/gatunki/forma-muzyczna/ (z dnia 20.06.2019).https://musescore.org/pl https://maciejkolodziejski.1minutesite.pl