Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasie 1. Część 1. Wydanie 2
- Autor: Elżbieta Płóciennik
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-803-9
- Data wydania: 2020
- Liczba stron/format: 206/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
49,00 zł
44,10 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 44,10 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Metoda i wyobraźnia to seria książek metodycznych z propozycjami lekcji kreatywności w nauczaniu wczesnoszkolnym.
Prezentowana część 1:
- przybliża zasady i metodykę pedagogiki twórczości na poziomie wczesnej edukacji;
- ma wprowadzający charakter, ponieważ w kolejnych jej rozdziałach najpierw skrótowo zaprezentowano podstawy teoretyczne do proponowanych ćwiczeń i zadań oraz zasady niezbędne dla efektywnego oraz świadomego osiągania celów i założeń psychodydaktyki kreatywności;
- zawiera ćwiczenia dla uczniów z klasy 1 w szkole podstawowej, które mają najniższy i propedeutyczny poziom trudności, nie wymagają umiejętności pisania i czytania. Ćwiczenia są wzbogacone kartami pracy i można realizować je jako odrębne ćwiczenia stymulujące twórczość indywidualną lub zespołową albo w zestawach - na potrzeby lekcji o określonych celach lub tematyce. Stopień trudności ćwiczeń pozwala indywidualizować ich wykorzystanie w zależności od doświadczeń i zdolności uczniów: można je stosować z dziećmi w wieku przedszkolnym lub starszymi uczniami, którzy nie zdobyli wcześniej doświadczeń w tworzeniu.
Oprócz funkcji wspierającej w organizacji i realizacji lekcji rozwijających twórczość uczniów, książka pełni także funkcję inspirującą i stymulującą nauczyciela do poszukiwania własnych środków edukacji użytecznych w lekcjach twórczości.
Poradnik zainteresuje studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela oraz wychowawców i edukatorów z różnych placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Fragment książki
VII. Oceniamy i doskonalimy pomysły – rozwijanie zdolności elaboracyjnych
Autor książki
Elżbieta PłóciennikSpis treści:
Przedmowa
Wstęp
I. Twórczość, postawa twórcza, kreatywność – cele lekcji twórczości
Zdolności ogólne w procesie uczenia się
Zdolności twórcze w procesie uczenia się
Motywacja do uczenia się
Twórczość, aktywność twórcza, kreatywność – wyjaśnienie pojęć
Blokady kreatywności
Rola nauczyciela w stymulowaniu kreatywności
II. Rozgrzewka twórcza
Klimat grupowy
Porozumiewanie się
Współdziałanie
Stymulowanie percepcji
Zamierzone efekty rozgrzewki twórczej
Techniki interpersonalne
Techniki rozwijające umiejętność współdziałania w grupie
III. Dostrzegamy i definiujemy problemy – rozwijanie myślenia pytajnego
Techniki stymulujące myślenie pytajne
IV. Rozwiązujemy problemy – rozwijanie płynności, giętkości i oryginalności myślenia
Techniki stymulujące myślenie dywergencyjne
V. Uczymy się technik Kreatywnego Rozwiązywania Problemów
Synektyka
Metafora
Wyobraźnia i wyobrażenia
Transformacje
Techniki prowadzące do kombinacji i transformacji
Techniki prowadzące do analogii i metafory
Techniki prowadzące do transformacji (świadomego dokonywania zmian)
VI. Drama kreatywna i twórczy ruch – rozwijanie ekspresji twórczej
VII. Oceniamy i doskonalimy pomysły – rozwijanie zdolności elaboracyjnych
VIII. Metodyka lekcji twórczości
Bibliografia przedmiotu
Karty pracy
Adamek I., Bałachowicz J. red. (2014), Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka. Wyd. 2, Impuls, Kraków.
Bartosiak-Tomusiak M., Twórczość w edukacji, „Edukacja i Dialog” 1996, nr 10.
Biela A. (2015), Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie, Wyd. Edgard, Warszawa.
Bieługa K. (2009), Rozpoznawanie i stymulowanie cech inteligencji oraz myślenia twórczego w domu i szkole, Wyd. 2, Impuls, Kraków.
Bonar J., Burakowska E., Dąbrowski M., Dereń A., Dydyńska Ł, Dylak S., Pąchalska D., Pregler A., Szmidt, K. J., Tąpała E., Torbicka E. (2002), Przygoda z klasą. Program nauczania zintegrowanego dla I etapu kształcenia w szkole podstawowej, Warszawa.
Borzęcki A., Okraszewski K., Rakowiecka B., Szmidt K.J. (1997), Podręcznik eksperymentalny „Porządek i Przygoda. Lekcje twórczości”, część 1 i część 2, WSiP, Warszawa.
Braun D. (2009), Podręcznik rozwijania kreatywności: sztuka i twórczość w pracy z dziećmi [przekł. z jęz. niem. Magdalena Jałowiec-Sawicka], Wyd. Jedność, Kielce.
Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B. (2010), Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących, Wyd. Jedność, Kielce.
Bruner J. (1978), Poza dostarczone informacje, tłum. B. Mrozik, PWN, Warszawa.
Ciechanowska D. (2007), Twórczość w edukacji, Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Czaja-Chudyba I. (2013), Myślenie krytyczne w kontekstach edukacji wczesnoszkolnej – uwarunkowania nieobecności, Wydawnictwo Naukowe UP im. KEN, Kraków.
Czelakowska D.J. (2005), Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.
Czelakowska D. J. (2007), Inteligencja i zdolności twórcze dzieci w początkowym okresie edukacji: rozpoznawanie i kształcenie, Impuls, Kraków.
de Bono E. (1995), Naucz swoje dziecko myśleć, Świat Książki, Warszawa.
de Bono E. (1998), Naucz się myśleć kreatywnie, Wyd. Prima, Warszawa.
Dewey J. (1975), Sztuka jako doświadczenie, Wrocław.
Dobrołowicz W. (1982), Psychologia twórczości w zarysie, WSP, Kielce.
Dobrołowicz W. (1995), Myśleć intuicyjnie, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa.
Dobrołowicz W. (1995), Psychodydaktyka kreatywności, WSPS, Warszawa.
Dyrda B. red. (2004), Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodzieży: poradnik dla wychowawców i nauczycieli, Impuls, Kraków.
Fisher R. (1999), Uczymy jak myśleć, WSiP, Warszawa.
Fisher R. (2002), Lepszy start. Zapewnij swemu dziecku lepszy start, Dom Wyd. Rebis, Poznań.
Gmitrzak D. (2013), Obudź swoją kreatywność: jak aktywować twórczy potencjał umysłu, Wyd. Helion, Gliwice.
Gordon W.J.J. (1961), Synectics. The development of creative capacity, Harper and Brothers Publishers, New York.
Góralski A. (1990), Być nowatorem. Poradnik twórczego myślenia, Warszawa.
Góralski A. (1996), Reguły treningu twórczości, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa.
Góralski A., red. (1996), Szkice do pedagogiki zdolności, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa.
Górniewicz J. (1992), Rozwój i kształtowanie wyobraźni dziecka, Praksis, Warszawa–Toruń.
Guilford J.P. (1979), Natura inteligencji człowieka, PWN, Warszawa.
Huriock E. (1988), Rozwój dziecka, t. I i II, WSiP, Warszawa.
Jagodzińska M. (1991), Obraz w procesach poznania i uczenia się, WSiP, Warszawa.
Jaworska-Witkowska M. (2008), Trening kreatywności w rozwijaniu zdolności myślenia twórczego [Wyd. 2], Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Jąder M. (2005), Krok… w kierunku kreatywności. Program stymulowania twórczości na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Impuls, Kraków.
Jąder M. (2010), Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi [Wyd. 2], Impuls, Kraków.
Just M. (2014), Efektywność treningu w tworzeniu analogii i metafor w edukacji uczniów klas I–III, niepublikowana praca doktorska, UŁ, Łódź.
Just M. (2015), Wybrane techniki i strategie psychodydaktyki twórczości stymulujące wyobraźnię i kreatywność w tworzeniu baśni przez dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, [w:] Baśń we współczesnej kulturze, red. K. Ćwiklak, Wyd. UAM, Poznań.
Just M. (2016), Książka obraz(k)owa w procesie wczesnego stymulowania myślenia twórczego dzieci, „Kultura – Sztuka – Edukacja, t. II”, red. B. Kurkowska, K. Łopot-Dzierwa, Wyd. Naukowe UP, Kraków.
Just M. (2016), Sposoby kształtowania samodzielności poznawczej uczniów w wybranych zadaniach rozwijających umiejętność myślenia indukcyjnego [w:] Pomiędzy dwiema edukacjami, tom 2, red. I. Adamek, J. Małachowicz, Wyd. WSP, Łódź.
Kamińska D. (2017), Jak bawić się i uczyć z pasją? Zastosowanie narzędzi myślowych TOC w pracy z dziećmi, czyli miniporadnik jak wychować dziecko Twórcze, Optymistyczne i Ciekawe świata, Wyd. Bliżej Przedszkola, Kraków.
Kamińska-Szmaj I. (2001), Słownik wyrazów obcych, Wydawnictwo Europa, Wrocław.
Khatena J. (2001), Enhancing Creativity of Gifted Children, Hampton Press, New Jersey.155 Bibliografia przedmiotu
Klisowska M., Zawisza R. (1999), Dydaktyczne aspekty stosowania analogii w nauczaniu fizyki, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, vol. LIV, 10.
Klus-Stańska D. (2000), Po co nam wiedza potoczna w szkole?, [w:] Pedagogika w pokoju nauczycielskim, pod red. Kruszewskiego K., WSiP, Warszawa.
Kosiarek T., Just M., (2016), Przewodnik TRP dla nauczyciela. Lekcje twórczości – twórcze rozwiązywanie problemów (TRP) w praktyce – edukacja twórcza w klasie III, Wyd. ATN, Wrocław.
Kosiarek T., Just M., (2016), Przewodnik TRP dla nauczyciela. Lekcje twórczości – twórcze rozwiązywanie problemów (TRP) w praktyce – edukacja twórcza w klasie II, Wyd. ATN, Wrocław.
Kosiarek T., Just M., Fechner-Sędzicka I. (2015), Twórcze rozwiązywanie problemów (TRP) w praktyce – Edukacja twórcza. Przewodnik dla nauczyciela klasy I, Wyd. ATN, Wrocław.
Kozielecki J. (1987), Koncepcja transgresyjna człowieka: analiza psychologiczna, PWN, Warszawa.
Kubicka D. (1993), Tworzenie metafor przez dzieci w sytuacjach zadaniowych, „Psychologia Wychowawcza”, Nr 2.
Kubicka D. (1994), Poznawcze i praktyczne aspekty badań nad myśleniem metaforycznym, „Studia Psychologiczne” XXXII.
Kubicka D. (2003), Twórcze działanie dziecka w sytuacji zabawowo-zadaniowej, Wyd. UJ, Kraków.
Ledzińska M., Czerniawska E. (2011), Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Limont W. (1994), Synektyka a zdolności twórcze, Wyd. UMK, Toruń.
Limont W. (1996), Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej, Wyd. UMK, Toruń.
Limont W. (1997), Możliwości rozwijania wyobraźni twórczej dzieci i młodzieży, [w:]
Twórczość: Zdolności. Środowisko. Edukacja. Zeszyt 314, Pedagogika XXII, UMK, Toruń.
Limont W. (2005), Uczeń zdolny jako problem wychowawczy, [w:] Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych t. II, red. W. Limont, J. Cieślikowska, Impuls, Kraków.
Limont W. (2005), Eksperymentalne badania wyobraźni twórczej, [w:] Psychologia zdolności, red. A. Sękowski, PWN, Warszawa.
Limont W., Didkowska B. (2008), Edukacja artystyczna a metafora, Wyd. Naukowe UMK, Toruń.
Maslow A. H. (1990), Motywacja i osobowość, Instytut Wyd. PAX, Warszawa.
Matczak A. (2003), Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.
May R. (1994), Odwaga tworzenia, Wyd. Rebis, Poznań.
Młodkowski J. (1998), Aktywność wizualna człowieka, PWN, Warszawa.
Nalaskowski A. (2006), Edukacja dla twórczości i przedsiębiorczości, „Pedagogika Pracy”, nr 48, s. 13–27.156 Bibliografia przedmiotu
Nęcka E. (1994), TROP… Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Impuls, Kraków.
Nęcka E. (1999), Proces twórczy i jego ograniczenia, Impuls, Kraków.
Nęcka E. (2001/2005), Psychologia twórczości, GWP, Gdańsk.
Nęcka E. (2003), Inteligencja: Geneza. Struktura. Funkcje, GWP, Gdańsk.
Nęcka E., Orzechowski J., Słabosz A., Szymura B. (2005), Trening twórczości, PWN, Warszawa.
Nosal Cz. (1990), Psychologiczne modele umysłu, PWN, Warszawa.
Nosal C. S. (1992), Kształcenie dla twórczości, [w:] Twórcze przetwarzanie informacji, red. Cz. S. Nosal, Wyd. Delta, Wrocław.
Płóciennik E. (2008), Stymulowanie zdolności twórczych dziecka. Weryfikacja techniki obrazków dynamicznych, Wyd. UŁ, Łódź.
Płóciennik E. (2016), Rozwijanie mądrości dziecka. Koncepcja i wskazówki metodyczne, Wyd. UŁ, Łódź.
Płóciennik E. (2016), Rozwijanie mądrości w praktyce edukacyjnej. Scenariusze zajęć w przedszkolu i szkole podstawowej, Wyd. UŁ, Łódź.
Płóciennik E., Dobrakowska A. (2009/2012/2015), Zabawy z wyobraźnią. Scenariusze i obrazki o charakterze dynamicznym rozwijające wyobraźnię i myślenie twórcze dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Wyd. AHE, Łódź.
Popek S. (2003), Człowiek jako jednostka twórcza, Wyd. UMCS, Lublin.
Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G. (1992), Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, WSiP, Warszawa.
Puślecki W. (1999), Wspieranie elementarnych zdolności twórczych uczniów, Impuls, Kraków.
Ribot T (1990), O wyobraźni twórczej. Studium psychologiczne, Nakładem Redakcji „Głosu”, Warszawa.
Sękowski A. (2004), Inteligencja, twórczość, mądrość a zdolności, [w:] Psychologia zdolności, red. A. Sękowski, PWN, Warszawa.
Smykowski B. (2004), Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać, [w:] Psychologiczne portrety człowieka, red. A.I. Brzezińska, GWP, Gdańsk.
Sternberg R.J., Spear-Swerling L. (2003), Jak nauczyć dzieci myślenia. Praktyczny poradnik dla nauczycieli i rodziców, GWP, Sopot.
Szmidt K J (2001), Twórczość i pomoc w tworzeniu w perspektywie pedagogiki twórczości, Wyd. UŁ, Łódź.
Szmidt K.J. (2001), Szkice do pedagogiki twórczości, Impuls, Kraków.
Szmidt K.J. (2003), Dydaktyka twórczości. Koncepcje – problemy – rozwiązania, Impuls, Kraków.
Szmidt K.J. (2003), Szkoła przeciwko myśleniu pytajnemu uczniów: próba określenia problemu, sugestie, rozwiązania, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” nr 3.
Szmidt K. J. (2003), Czy twórczość można zmierzyć? Spory wokół psychometrycznych metod badania twórczości, [w:] Twórczość – wyzwanie XXI wieku, red. E. Dombrowska, A. Niedźwiecka, Impuls, Kraków157 Bibliografia przedmiotu
Szmidt K.J. (2005), Problem rywalizacji w procesie wspierania twórczości dzieci i młodzieży, [w:] Psychopedagogika działań twórczych, red. K.J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska, Impuls, Kraków.
Szmidt K.J. (2006), Teoretyczne i metodyczne podstawy procesu rozwijania zdolności myślenia pytajnego, [w:] Dylematy edukacji artystycznej t. II, red. W. Limont, S. Nielek-Zawadzka, Impuls, Kraków.
Szmidt K.J. (2013), Pedagogika twórczości, GWP, Sopot.
Szmidt K.J. (2008/2013), Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Wyd. Helion, Gliwice.
Szmidt K.J. (2010), ABC kreatywności, Difin, Warszawa.
Szmidt K.J. (2018), Edukacyjne uwarunkowania rozwoju kreatywności, Wyd. UŁ, Łódź.
Szmidt K.J., Bonar J. (1998), Program edukacyjny „Żywioły”. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym, WSiP, Warszawa.
Szmidt K.J., Bonar J. (2000), Program edukacyjny „Żywioły”. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym. Klasa II. Książka dla nauczyciela, WSiP, Warszawa.
Szmidt K.J., Bonar J. (2000), „Żywioły”. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym. Klasa I. Książka dla nauczyciela, WSiP, Warszawa.
Tokarz A. (2005), Dynamika procesu twórczego, Wyd. UJ, Kraków.
Uszyńska-Jarmoc J. (2005), Podróże Skarby Przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I–III, Wyd. Trans Humana, Białystok.
Uszyńska-Jarmoc J. (2007), Od twórczości potencjalnej do autokreacji w szkole, Wyd. Trans Humana, Białystok.
Waloszek D. (1993), Rola zadań w wychowaniu dzieci w wieku przedszkolnym, ODN, Zielona Góra.
Waloszek D. (1993), Przygotowanie dzieci sześcioletnich do zadań szkolnych, Wydawnictwo WSP, Zielona Góra.
Waloszek D. (2014), Między przedszkolem a szkołą. Rozważania o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Wiechnik R. (1996), Intelektualne i kreatywne aspekty zdolności do uczenia się, Wyd. UMCS, Lublin.
Więckowski R. (1995), Pedagogika wczesnoszkolna, WSiP, Warszawa.
Witerska K. (2011), Drama Techniki, strategie, scenariusze, Difin, Warszawa.
Witerska K (2010/2015), Drama na różnych poziomach kształcenia, Wyd. WSHE, Łódź.
Witerska K. (2014), Drama. Przewodnik po koncepcjach, technikach i miejscach, Difin, Warszawa.
Wróblewska M. (2015), Kompetencje twórcze i zachowania transgresyjne jako korelaty sukcesu, [w:] Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Teoria i badania, red. J. Uszyńska-Jarmoc, M. Bilewicz, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.