Kuferek Marcelka. Scenariusze zajęć z elementami arteterapii na I etapie szkoły podstawowej
- Autor: Kamila Mrówczyńska-Haładaj
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8270-206-4
- Data wydania: 2023
- Liczba stron/format: 116/A4
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
55.00 zł
49.50 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 49.50 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Kuferek Marcelka jest zbiorem 22 scenariuszy zajęć z elementami arteterapii na I etapie szkoły podstawowej zgodnymi z najnowszą podstawą programową oraz 41 kart pracy. Wszystkie scenariusze spina klamra w postaci Marcelka – chłopca z lustra, który nie zna wartości. Autorka wykorzystała element bajkoterapii, który pozwala dzieciom wejść w rolę i utożsamić się z Marcelkiem. Taki zabieg ma pozytywny wpływ na uczestników zajęć – pomagając chłopcu, uczniowie podświadomie pomagają sobie.
Zajęcia oparte na scenariuszach zawartych w Kuferku Marcelka pomagają w poznaniu:
- otaczającego świata (dobro, zło),
- wartości (godność, szacunek, wolność),
- emocji (złość, miłość),
- sposobów rozładowania emocji,
- znaczenia słów, pojęć, przysłów i powiedzeń.
Dzieci dowiadują się również jak żyć w zgodzie z naturą i dlaczego należy szanować przyrodę, a także na czym polega poczucie przynależności do społeczeństwa. Scenariusze dostosowane są do pracy z dziećmi z autyzmem i zespołem Aspergera. Służą rozwijaniu m.in. umiejętności: słuchania, reagowania na wypowiedzi innych, budowania własnej tożsamości poprzez poznawanie swoich słabych i mocnych stron. Podczas proponowanych zajęć wykorzystany jest proces modelowania, uczenia się oraz odgrywania ról. Proponowane scenariusze pomagają w wypracowaniu schematów radzenia sobie w życiu codziennym.
Spis treści:
Wstęp
Jak to się wszystko zaczęło
1. Marcel i świat wokół niego
Scenariusz 1.1. Dobro i zło, czyli od czego się wszystko zaczęło
Scenariusz 1.2. Przyroda wokół nas
Scenariusz 1.3. Tożsamość, przynależność
Scenariusz 1.4. Co powiedziałaby matka natura, gdyby mogła mówić?
Scenariusz 1.5. Dom – moje miejsce
Scenariusz 1.6. Przyjaciel – każdy chce go mieć
Scenariusz 1.7. Pory roku
Scenariusz 1.8. Dobre wychowanie
2. Marcel w świecie wartości
Scenariusz 2.1. Uśmiech na twarzy, czyli jak pojmujemy szczęście
Scenariusz 2.2. Godność człowieka – inni czy tacy sami
Scenariusz 2.3. Piękno, czyli to, co nam w duszy gra
Scenariusz 2.4. Odwaga, czyli strach ma wielkie oczy
Scenariusz 2.5. Wolny jak ptak
Scenariusz 2.6. Szacunek – trudne słowo, ale jakże ważne znaczenie
Scenariusz 2.7. Lapbook z wartościami
Scenariusz 2.8. Okno z wartościami
Scenariusz 2.9. Piękny sen
3. Marcel i emocJe
Scenariusz 3.1. Emocje – czym są i po co są
Scenariusz 3.2. Złość – ja też mogę
Scenariusz 3.3. Miłość – patrzymy w tym samym kierunku
Scenariusz 3.4. Kolory emocji
Scenariusz 3.5. Kręgi emocji
Karty pracy do scenariuszy
Karta 4.1 do scenariusza 1.1. Portret Marcelka
Karta 4.2 do scenariusza 1.2. Szanujemy przyrodę
Karta 4.3 do scenariusza 1.3. Moje zwierzątko
Karta 4.4 do scenariusza 1.4. Jestem eko
Karta 4.5 do scenariusza 1.5. Jakie znamy domy?
Karta 4.6 do scenariusza 1.5. Mój dom/Mój wymarzony dom
Karta 4.7 do scenariusza 1.5. Mój dom/Mój wymarzony dom – słowa
Karta 4.8 do scenariusza 1.6. Mój prawdziwy przyjaciel
Karta 4.9 do scenariusza 1.6. Mój przyjaciel – cytaty o przyjaźni
Karta 4.10 do scenariusza 1.6. Mój przyjaciel – sytuacje problemowe
Karta 4.11 do scenariusza 1.7. Pora roku
Karta 4.12 do scenariusza 1.8. Dobre wychowanie – scenki dramowe
Karta 4.13 do scenariusza 2.1. Co mnie cieszy?
Karta 4.14 do scenariusza 2.1. Co wywołuje uśmiech na naszych twarzach?
Karta 4.15 do scenariusza 2.2. Godność i szacunek – scenki
Karta 4.16 do scenariusza 2.2. Co to jest godność i szacunek?
Karta 4.17 do scenariusza 2.3. Piękno wewnętrzne – do pokolorowania
Karta 4.18 do scenariusza 2.4. Mój bohater – słowa do wycięcia
Karta 4.19 do scenariusza 2.4. Mój bohater – sylwetka
Karta 4.20 do scenariusza 2.4. Sytuacje problemowe
Karta 4.21 do scenariusza 2.4. Odwaga
Karta 4.22 do scenariusza 2.5. Wolny jak ptak
Karta 4.23 do scenariusza 2.6. Szacunek – komu i jak okazujemy
Karta 4.24 do scenariusza 2.6. Szacunek – oczekiwania
Karta 4.25 do scenariusza 2.7. Wiersz Dobry człowiek
Karta 4.26 do scenariusza 2.7. Kieszonka do lapbooka 1
Karta 4.27 do scenariusza 2.7. Kieszonka do lapbooka 2
Karta 4.28 do scenariusza 2.7. Kieszonki do lapbooka – uczucia
Karta 4.29 do scenariusza 2.8. Nasze wartości – okno czterodzielne
Karta 4.30 do scenariusza 2.8. Nasze wartości – okno podwójne
Karta 4.31 do scenariusza 2.8. Nasze wartości – okno pojedyncze
Karta 4.32 do scenariusza 2.9. Mój sen/Mój idealny sen
Karta 4.33 do scenariusza 3.1. Jak się dzisiaj czuję?
Karta 4.34 do scenariusza 3.1. Emocja
Karta 4.35 do scenariusza 3.2. Moja złość
Karta 4.36 do scenariusza 3.3. Miłość
Karta 4.37 do scenariusza 3.4. Kolory emocji – do wycięcia
Karta 4.38 do scenariusza 3.4. Emocje
Karta 4.39 do scenariusza 3.4. Piramida emocji
Karta 4.40 do scenariusza 3.5. Kręgi emocji
Karta 4.41 do scenariusza 3.5. Kręgi emocji – nazwy emocji i uczuć
Kamila Mrówczyńska-Haładaj nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, etyki, plastyki; terapeuta pedagogiczny, arteterapeuta; prowadzi rewalidację. Ma szesnaście lat stażu pracy. Jest współautorką czterech innowacji pedagogicznych i autorką programu nauczania etyki. Laureatka nagród Nauczyciel nowator oraz Prezydenta Miasta Łodzi dla nauczycieli. Prowadzi bloga edukacyjnego #kamikreatywnie.