Edukacja osób starszych. Seniorzy w przestrzeni nowych mediów
- Autor: Łukasz Tomczyk
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-012-5
- Data wydania: 2015
- Liczba stron/format: 260/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
55.00 zł
49.50 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 49.50 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Obecne czasy naznaczone dynamicznym rozwojem mediów cyfrowych i najnowszych technologii informacyjno-komunikacyjnych stawiają przed osobami starszymi szczególne wyzwania. Liczne trudności - natury społecznej, psychologicznej czy finansowej - stają się przyczyną wykluczenia społecznego, a w szczególności wykluczenia cyfrowego tej grupy.
Autor, który przez wiele lat wspierał swoją wiedzą w zakresie nowych mediów Uniwersytety Trzeciego Wieku w południowej części Polski, analizując miejsce seniorów w przestrzeni nowych mediów opisuje dobre praktyki w wymiarze edukacyjnym z zakresu obsługi urządzeń cyfrowych.
Publikacja adresowana jest do osób zajmujących się organizowaniem działań edukacyjnych w instytucjonalnych formach kształcenia, a więc: UTW, klubach seniora, NGO, a także w ramach działań wolontariackich (np. „Latarnicy Polski Cyfrowej”). Autor dedykuje książkę również studentom kierunków pedagogicznych, gerontologii oświatowej oraz słuchaczom kursów dających podstawy do pracy z osobami w wieku senioralnym.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Osoba starsza w przestrzeni demograficznej, psychologicznej i edukacyjnej
1.1. Przemiany demograficzno-społeczne i ich konsekwencje – od perspektywy globalnej do regionu
1.2. Rozwój i cechy swoiste osób starszych w świetle badań
1.3. Edukacja dorosłych i osób starszych w ujęciu historycznym
1.4. Charakterystyka uniwersytetu trzeciego wieku jako instytucji edukującej seniorów w obszarze nowych mediów
1.4.1. Historia oraz współczesność UTW
1.4.2. Modele funkcjonowania UTW
1.4.3. Cele działalności UTW
1.4.4. Założenia i realizacja zajęć w UTW
1.4.5. Jakość edukacji w UTW
Rozdział 2. Transformacja życia codziennego osób w wieku senioralnym w kontekście społeczeństwa informacyjnego
2.1. Funkcjonowanie osób w „późnej dorosłości” w społeczeństwie informacyjnym
2.2. Wykluczenie cyfrowe
2.3. Nowe technologie sprzyjające funkcjonowaniu osób starszych w społeczeństwie zinformatyzowanym
2.4. Dobre praktyki edukacji seniorów w obszarze nowych mediów – przykłady rozwiązań regionalnych i zagranicznych
Rozdział 3. Uczenie się i nauczanie osób starszych w obszarze nowych mediów w świetle podstaw teoretycznych
3.1. Uczenie się i nauczanie osób starszych w świetle założeń andragogiki, gerontologii, geragogiki i psychologii
3.2. Cele kształcenia w społeczeństwie informacyjnym
3.3. Treści kształcenia
3.4. Metody oraz formy kształcenia osób starszych w obszarze nowych mediów
3.5. Zasady kształcenia
3.6. Samokształcenie
3.7. ICT jako środki dydaktyczne
3.8. Planowanie czasu zajęć
3.9. Układ sali
3.10. Dobór grupy
3.11. Stres i motywacja jako wyzwania w edukacji osób starszych w przestrzeni nowych mediów
3.11.1. Stres
3.11.2. Motywacja
3.12. Ocena efektów kształcenia
Rozdział 4. Edukator osób starszych a prowadzenie działań dydaktycznych w obszarze nowych mediów
4.1. Kompetencje wykładowcy UTW w perspektywie odkrywania cyfrowego świata przez cyfrowych imigrantów
4.2. Zespół czynności zawodowych nauczyciela osób starszych
4.3. Doskonalenie jakości działań dydaktycznych
Zakończenie i wnioski
Literatura
Spis tabel i rysunków