Burza w mózgu nastolatka
- Autor: Daniel J. Siegel
- Wydawca: MiND
- ISBN: 978-83-62445-62-2
- Data wydania: 2016
- Liczba stron/format: 256/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
34.90 zł
31.41 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 31.41 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Oto książka, w której neuropsycholog Daniel Siegel rozprawia się z mitami na temat dorastania i nastolatków. Twierdzi, że zmiany, jakie wtedy zachodzą mają niewiele wspólnego z szalejącymi hormonami, lecz wynikają przede wszystkim z procesów przebudowy mózgu i tworzenia się nowych połączeń. Ten okres od dwunastego do dwudziestego czwartego roku życia decyduje o tym, kim staniemy się w przyszłości. Zdaniem Siegela, nabywamy wtedy wielu ważnych umiejętności i przygotowujemy się do opuszczenia domu rodzinnego. Skłonność do ryzyka, intensywna emocjonalność, zainteresowanie nowością to ważne i cenne cechy nastolatków, dzięki którym mogą wypracować nowe strategie radzenia sobie z wyzwaniami współczesnego świata.
Mity na temat nastolatków:
Nastolatki zachowują się nieobliczalnie z powodu buzujących hormonów.
Należy tłumić nastoletnią skłonność do ryzyka i nieopanowaną emocjonalność.
Dorastanie to okres niedojrzałości, który trzeba jakoś przetrwać.
Nastolatki muszą po prostu zmądrzeć.
SPIS RZECZY:
Przedmowa
CZĘŚĆ I. POTENCJAŁ OKRESU DORASTANIA
Korzyści i wyzwania okresu dorastania
Wykorzystanie potencjału dorastania przez dorosłych
Zrozumieć młodych
Ryzyko i nagroda
Bunt dorastania
Dojrzewanie płciowe, seksualność i dorastanie
Wyzwania związane z przedłużonym okresem dorastania
Zmiany związane z dorastaniem i kluczowa rola relacji
NARZĘDZIA PSYCHOWZROCZNOŚCI. NASZ ŚWIAT WEWNĘTRZNY
Trzy podstawowe rodzaju map umysłu
Obserwowanie własnego umysłu
Różnica między psychowzrocznością a postrzeganiem wzrokowym
Empatia
Integracja
Brak integracji: chaos lub sztywność
Psychowzroczność wzmacnia umysł, mózg i nasze relacje
CZĘŚĆ II. MÓZG
Dopamina, nagrody i podejmowanie decyzji
Ryzykowne zachowania w grupie rówieśniczej
Cel dorastania
Podejmowanie decyzji
Zakazy nie działają – moc pozytywnych komunikatów
Integracja mozgu
Podręczny model mozgu
Dorastanie jako okres twórczej eksploracji
Współpraca między pokoleniami
Dorastanie − wiek ryzyka i nowych możliwości
Przebudowa mózgu i utrata kontroli nad sobą
Integracja mózgu w okresie dorastania
Mozg emocjonalny
Stworzeni do przygody i bliskości
NARZĘDZIA PSYCHOWZROCZNOŚCI. REFLEKSJA
Psychowzroczność i uważność
Przygotowania
Bycie obecnym tu i teraz
Psychowzroczność jako obiektyw
Integracja świadomości za pomocą „Koła świadomości”
Refleksje na temat ,,Koła świadomości’’
CZĘŚĆ III. BLISKIE RELACJE
Bezpieczna przystań i solidne stanowisko startowe
Modele przywiązania
Bezpieczny model przywiązania
Unikający model przywiązania
Ambiwalentny model przywiązania
Zdezorganizowany model przywiązania
Przywiązanie reaktywne
Wypracowanie bezpiecznego przywiązania
Refleksja nad modelami przywiązania
Pytania do autorefleksji nad przywiązaniem
Wzorce narracyjne a półkule mózgowe
Unikanie i dystans emocjonalny – dominacja lewopółkulowa
Ambiwalencja i chaos emocjonalny – dominacja prawopółkulowa
Zdezorganizowany model przywiązania – mozg zdysocjowany
Bezpieczna przystań i solidne stanowisko startowe
NARZĘDZIA PSYCHOWZROCZNOŚCI. WSPOLNA REFLEKSJA I BUDOWANIE WIĘZI
Wpływ modeli mentalnych na wzorce komunikacji
Refleksja, integracja i empatia
Twoja rola w budowaniu więzi
CZĘŚĆ IV. ZMIANY I WYZWANIA OKRESU DORASTANIA
Szacunek dla rozwijającej się osobowości
Opuszczenie domu rodzinnego
Dojrzewanie płciowe, seksualność i tożsamość
Przygodne kontakty seksualne
Uczucia romantyczne i pierwsza miłość
Najważniejsze to być obecnym
Wyzwania związane z integracją
Orientacja seksualna – oczekiwania i akceptacja
Substancje psychoaktywne i uzależnienia
Powrot do domu rodzinnego
NARZĘDZIA PSYCHOWZROCZNOŚCI. PROSTA SIÓDEMKA PSYCHOWZORCZNOŚCI
Kontakt z samym sobą
Sen
Koncentracja
Odpoczynek
Zabawa
Aktywność fizyczna
Kontakt z ludźmi i naturą
ZAKOŃCZENIE. TOŻSAMOŚĆ ZINTEGROWANA
Podziękowania
Indeks
Daniel J. Siegel profesor psychiatrii klinicznej Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles. Wybitny ekspert w dziedzinie neurobiologii interpersonalnej, wspólnego pola badań biologii, nauki o mózgu, psychologii rozwojowej, psychiatrii i nauk kognitywnych. Ukończył medycynę na Uniwersytecie Harvarda. Następnie specjalizował się w pediatrii i psychiatrii dziecięcej. Kieruje Mindsight Institute (Instytut Psychowzroczności), który oferuje intensywne programy edukacyjne dla rodziców, nauczycieli, lekarzy, coachów oraz naukowców. Prowadzi także własną praktykę terapeutyczną. Jest autorem wielu publikacji i książek.