Twój koszyk zakupów jest pusty!
58,50 zł
76,50 zł
49,50 zł
40,50 zł
/
Cena detaliczna
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 54.00 zł
10% taniej
Książka zawiera przede wszystkim rozważania o teoretycznych i praktycznych problemach związanych z tożsamością nauk o bezpieczeństwie, które odbywają się w ramach trwającej debaty nad wyodrębnieniem tej samodzielnej dyscypliny naukowej. Z jednej strony jest to świadomość wspólnoty wartości i sposobów działania środowiska skupionego wokół nauk o bezpieczeństwie. Z drugiej strony jest to poszukiwanie odrębności do innych środowisk zajmujących się szeroko pojętym bezpieczeństwem. W okresie ostatnich kilkunastu lat, w wyniku dostrzeżenia nowych zagrożeń bezpieczeństwa jednostki, społeczeństwa czy wreszcie państwa, nastąpił dynamiczny rozwój środowisk badających tematykę bezpieczeństwa. Stąd też istnieje potrzeba dokonania szerszej refleksji nad określeniem uniwersalnego paradygmatu dla tej ważnej ze społecznego punktu widzenia dyscypliny naukowej. Wydaje się bowiem, że tylko nauki o bezpieczeństwie są w stanie udzielić odpowiedzi na niektóre pytania z obszaru bezpieczeństwa. Książka ta wpisuje się w obowiązkową lekturę dla osób zajmujących się teoretycznymi i praktycznymi aspektami bezpieczeństwa w ramach nauk o bezpieczeństwie. Jest pomocna również w studiowaniu problemów bezpieczeństwa przez przedstawicieli innych dyscyplin naukowych, gdyż prezentuje postrzeganie bezpieczeństwa z różnych perspektyw badawczych i praktycznych. Z pewnością jej dydaktyczna użyteczność sprawdzi się na uczelniach prowadzących kierunki oraz studia doktoranckie związane z szeroko pojętym bezpieczeństwem.
Spis treści:
Wstęp
Część I. Koncepcje teoretyczne
Rozdział 1. Paradygmatyczne ramy badań w naukach społecznych – inspiracje dla nauk o bezpieczeństwie [Andrzej URBANEK]
1.1. Pojęcie i istota paradygmatów 1.2. Teoretyczne inspiracje współczesnych paradygmatów nauk społecznych 1.3. Paradygmat badań ilościowych i jakościowych 1.4. Paradygmat pozytywistyczny, interpretatywny, krytyczny i postmodernistyczny
RozdzIał 2. Podmiotowy wymiar bezpieczeństwa w perspektywie naukowej deskrypcji [Krzysztof DRABIK]
2.1. Człowiek jako podmiot bezpieczeństwa 2.2. Społeczno-strukturalny wymiar bezpieczeństwa 2.3. Bezpieczeństwo jako współczesna zasada powszechności 2.4. Bezpieczeństwo jako kategoria kulturowa 2.5. Bezpieczeństwo wobec koncepcji naukowej klasyfikacji
RozdzIał 3. Nauka o bezpieczeństwie, filozofia bezpieczeństwa. Filozofia. Porównanie metodologii [Jerzy OCHMANN]
3.1. Tematyka nauki o bezpieczeństwie a filozofii bezpieczeństwa 3.2. Tematyka filozofii (ogólnej) a filozofia bezpieczeństwa 3.3. Metodologia
RozdzIał 4. Systematyka w naukach o bezpieczeństwie [Piotr MAJER, Andrzej WAWRZUSISZYN]
4.1. Dyscyplina naukowa w ujęciu definicyjnym 4.2. Specjalności naukowe 4.3. Systematyka w naukach o bezpieczeństwie 4.4. Działy nauki o bezpieczeństwie
RozdzIał 5. Problemy tożsamości nauk o bezpieczeństwie w perspektywie subdyscyplin i nauk pomocniczych [Janusz GIERSZEWSKI]
5.1. Dyscyplina naukowa 5.2. Wieloaspektowość bezpieczeństwa 5.3. Subdyscypliny i nauki pomocnicze w naukach o bezpieczeństwie 5.4. Bezpieczeństwo w obszarze nauk społecznych
Część II. Perspektywy poznawcze nauk o bezpieczeństwie
RozdzIał 1. Terroryzm jako przedmiot badań w ramach nauk o bezpieczeństwie [Tomasz ALEKSANDROWICZ]
1.1. Tożsamość nauk o bezpieczeństwie 1.2. Terroryzm jako przedmiot badań 1.3. Wnioski
RozdzIał 2. Rola Centralnego Biura śledczego Policji w bezpieczeństwie wewnętrznym Polski [Marcin DROŻDŻAK]
RozdzIał 3. Wymiary i konteksty bezpieczeństwa społeczności lokalnych [Bogdan CHMIELIŃSKI]
3.1. Teoretyczne rozważania nad bezpieczeństwem społeczności lokalnych
RozdzIał 4. Kultura bezpieczeństwa komunikacyjnego w naukach o bezpieczeństwie – wybrane problemy [Bogdan BAJORSKI]
RozdzIał 5. Tao rządzenia według Wang Chen a bezpieczeństwo państwa według arystotelesa [Teresa GRABIŃSKA]
5.1. Tao i Te 5.2. Manowce dążenia do posiadania i władania 5.3. Tajemnica rządzenia a bezpieczeństwo państwa 5.4. Bezpieczeństwo personalne poddanych
Część III. Nauki o bezpieczeństwie. Metodologiczne i dydaktyczne rozterki tożsamościowe
RozdzIał 1. Podstawowe koncepcje teorii security sciences (nauk o bezpieczeństwie) z czeskiej perspektywy badawczej [Juliusz PIWOWARSKI, Viktor PORADA]
1.1. Security sciences proponują własną terminologię naukową 1.2. Interpretacja pojęć bezpieczeństwo, incydent bezpieczeństwa 1.3. Incydent bezpieczeństwa (zdarzenie) 1.4. Charakterystyka, rodzaj i elementy incydentu bezpieczeństwa 1.5. Znaczenie wiedzy dotyczącej incydentu bezpieczeństwa 1.6. Sytuacja bezpieczeństwa 1.7. Treść i zakres pojęcia sytuacja bezpieczeństwa 1.8. Podstawowe elementy sytuacji bezpieczeństwa 1.9. Informacja – środek poznania sytuacji bezpieczeństwa oraz narzędzie do określania późniejszych działań związanych z bezpieczeństwem 1.10. Znaczenie badania i oceny sytuacji bezpieczeństwa 1.11. Identyfikacja bezpieczeństwa 1.12. Identyfikacja działań policyjnych w zakresie bezpieczeństwa
RozdzIał 2. Kryminalistyka jako przedmiot nauczania w systemie nauk o bezpieczeństwie [Jerzy GĄSIOROWSKI]
2.1. Nauki o bezpieczeństwie w powszechnym systemie edukacji 2.2. Kryminalistyka jako przedmiot nauczania w systemie nauk o bezpieczeństwie 2.3. System powszechnej edukacji dla bezpieczeństwa i kształcenia funkcjonariuszy służb mundurowych
RozdzIał 3. Wychowanie dla bezpieczeństwa a pierwszy i drugi strumień energii kultury bezpieczeństwa [Juliusz PIWOWARSKI]
3.1. Bezpieczeństwo obywateli 3.2. Kultura bezpieczeństwa jako fenomen społeczny 3.3. Czy cenny dla nas kapitał ludzki może być zagrożeniem? 3.4. Kapitał społeczny – rdzeń koncepcji wychowania dla kultury bezpieczeństwa 3.5. Co to jest infrastruktura etyczna? 3.6. Zasady etyki członka grupy dyspozycyjnej 3.7. Uczenie i wychowanie do etyczności
RozdzIał 4. Socjologiczne problemy bezpieczeństwa. W stronę nowego paradygmatu? [Urszula SOLER]
4.1. Bezpieczeństwo pod socjologiczną lupą 4.2. Socjologiczne obszary bezpieczeństwa
RozdzIał 5. Tabu a bezpieczeństwo personalne. Czyli myślenie i język w badaniach poczucia bezpieczeństwa [Wojciech CZAJKOWSKI, Radosława RODASIK]
Zakończenie Bibliografia Spis rysunków i tabel
redakcja naukowa
Juliusz Piwowarski dr hab. profesor WSBPI Apeiron w Krakowie, jej rektor i założyciel (2005). Współzałożyciel Policealnej Szkoły Detektywów i Pracowników Ochrony Bodyguard (1994). Zajmuje się problematyką bezpieczeństwa w ujęciu transdyscyplinarnym w powiązaniu z psychologią społeczną, filozofią bezpieczeństwa, prakseologią oraz socjologią moralności rozumianą, jako czynnik pierwszego i drugiego filaru kultury bezpieczeństwa. Autor czternastu monografii i około stu artykułów naukowych. W 2012 roku założył Cracow Research Institute for Security and Defence WSBPI Apeiron, którego zadaniem jest intensyfikacja międzynarodowych kontaktów, doświadczeń naukowych i dydaktycznych, m.in. poprzez cyklicznie odbywającą się latem w Krakowie konferencję Security Forum Cracow oraz publikacje dotyczące szerokiego zakresu problematyki, jaką obejmują współczesne badania problemów bezpieczeństwa.
Janusz Gierszewski doktor habilitowany, profesor Akademii Pomorskiej w Słupsku i Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego Apeiron w Krakowie. Specjalizuje się w problematyce bezpieczeństwa państwa i bezpieczeństwa społecznego (w ujęciu systemowym i instytucjonalnym). Uwzględniając interdyscyplinarny charakter badań nad bezpieczeństwem, podejmuje także zagadnienia organizacyjnej, prawnej oraz historycznej problematyki tego obszaru. Autor około stu publikacji poświęconych wielu aspektom bezpieczeństwa.
54.00 zł 60.00 zł Cena netto: 51.43 zł
49.50 zł 55.00 zł Cena netto: 47.14 zł
Karty przeznaczone są dla psychologów, terapeutów, socjoterapeutów, pedagogów do pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi, a także dla nauczycieli podczas lekcji wychowawczych, czy zajęć świetlicowych. Materiały te z powodzeniem mogą być wykorzystywane przez rodziców i opiekunów, którzy chcieliby pomóc dzieciom w lepszym odkrywaniu świata własnych emocji, myśli i zachowań, ale nie potrafią z dziećmi o tym rozmawiać.Teczka zawiera:- 55 kart (18 kolorowych, pokazowych, laminowanych) oraz 37 czarno-..
63.00 zł 70.00 zł Cena netto: 60.00 zł
Książka poświęcona jest zagadnieniom przeciwdziałania przez zorganizowane grupy przestępcze i organizacje terrorystyczne czynnościom operacyjno-rozpoznawczym i procesowym prowadzonym przez służby państw w celu ich rozbicia. Opracowanie przedstawia zasadnicze aspekty techniki przestępczej zmierzającej do ukrycia majątku związanego z przestępstwem. W publikacji scharakteryzowano możliwe sposoby działań przestępczych zmierzające do uniemożliwienia organom ścigania identyfikacji i lokalizacji mieni..
67.50 zł 75.00 zł Cena netto: 64.29 zł
Karty pracy zawierają zadania nawiązujące do wymagań i sytuacji życia codziennego. Mają one na celu usprawnianie: - funkcji wykonawczych – umożliwiają m.in. zaplanowanie dnia, monitorowanie codziennych obowiązków i wykonywanie ich chronologicznie (przygotowanie planów posiłków, miesięcznego budżetu). Dzięki nim można wyhamować niewskazane reakcje, czy też zmienić zachowanie, gdy nie przynosi pożądanych efektów. Angażują elastyczność poznawczą i funkcje językowe. - procesów..
45.00 zł 50.00 zł Cena netto: 42.86 zł
Pierwsza na rynku polskim książka poświęcona prognozowaniu zagrożeń terrorystycznych, a równocześnie jedna z nielicznych dotyczących prognozowania zagrożeń dla bezpieczeństwa. Autor podkreśla w niej powiązania pomiędzy nauką a praktyką, stąd m.in. obszerne wykorzystanie dorobku amerykańskiej szkoły analizy wywiadowczej, która w modelowy sposób łączy teorię naukową i znaczenie utylitarne. Publikacja może być wykorzystana w charakterze swoistego podręcznika tworzenia analiz i prognoz strategiczn..
Publikacja będzie służyć wsparciem dla dorosłych osób z afazją na niełatwej drodze do odzyskania utraconej sprawności językowej. Zaburzenia afatyczne mogą pojawić się między innymi po przebytym udarze mózgu czy urazie głowy, występują więc stosunkowo często. Chorzy z afazją wymagają intensywnej, nierzadko wielomiesięcznej, rehabilitacji logopedycznej. Autor – logopeda pracujący na co dzień z pacjentami z afazją – zdaje sobie sprawę, jak ważną rolę w tym procesie odgr..
Zagrożonym stało się życie współczesnego człowieka, kultura będąca jego wytworem, społeczeństwo, w którym żyje, państwo, którego powinnością jest zapewnienie bezpieczeństwa, kontynent, na którym przebywa i glob, gdzie zaistniało życie. Zagrożenia początkowo mało znaczące, obecnie stały się tak istotne, że człowiek zamiast czerpać radość z życia wśród tych wszystkich dóbr, które sobie wytworzył i świata, który sobie podporządkował, poczuł strach i ułomność swojej potęgi. Książka jest kon..
53.10 zł 59.00 zł Cena netto: 50.57 zł