Brak produktów
/
Cena detaliczna
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 12,00 zł
75% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
Książka ma na celu zapoznanie czytelników z aktualną problematyką zarządzania miastami w Unii Europejskiej, szczególnie w kontekście realizowanej perspektywy finansowej 2014-2020, w której Agenda Miejska stanowi jeden z priorytetów w politykach unijnych. Jednym z celów szczegółowych jest pokazanie, w jaki sposób koncepcje współzarządzania miastami (ang. „urban governance”) przekładają się na praktykę instytucjonalną w miastach w wybranych państwach europejskich
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
dr hab. inż. arch. Magdalena Belof, Politechnika Wrocławska:Miasta zmieniają się dziś bardzo dynamicznie i dotyczy to niemal wszystkich aspektów, zarówno ich struktury przestrzennej, gospodarki, jak i samych mieszkańców. Te uwarunkowania powodują, że tradycyjne „rządzenie” miastem w oparciu o hermetycznie podejmowane decyzje, nawet demokratycznie wybranego samorządu, się nie sprawdzają. Wiedza na temat praktyki instytucjonalnej wobec nowych uwarunkowań i wyzwań współzarządzania miastami jest niezbędna, zwłaszcza w Polsce, gdzie te procesy dopiero się kształtują. Książka Aldony Wiktorskiej-Święckiej jest cennym wkładem w budowę bazy wiedzy na ten temat. Autorka zwraca uwagę przede wszystkim na problem zmian w sferze zarządzania miastem, koniecznych z punktu widzenia racjonalności i wydajności. Drugie ujęcie dotyczy współcześnie obowiązujących zasad oraz norm, jakimi powinny się kierować władze miast w „praktykowaniu demokracji”, takich jak m.in. przejrzystość, odpowiedzialność czy sprawiedliwość społeczna, ale także „dzielenie się władzą z obywatelami”, w tym otwarcie na szeroko pojęte procesy partycypacji społecznej.Publikacja nie ma charakteru ściśle naukowego, a jej misją jest możliwie przejrzyste i zrozumiałe zaprezentowanie problemu współzarządzania miastami szerokiemu gronu odbiorców. Ta popularyzatorska misja była dla Autorki, pracownika naukowego Uniwersytetu Wrocławskiego, z pewnością wyzwaniem niełatwym ze względu na ogromną złożoność zagadnienia. Wysiłek opłacił się, otrzymujemy bowiem pozycję, która powinna zainteresować nie tylko środowisko, któremu jest dedykowana, ale także znacznie szersze grono odbiorców.
dr hab. z zakresu nauk o polityce, MBA. Stypendystka rządów Stanów Zjednoczonych i Niemiec oraz Fundacji Konrada Adenauera. Specjalistka w zakresie polityk publicznych i zarządzania publicznego. Zajmuje się w teorii i praktyce rozwojem sektora publicznego, innowacjami w zarządzaniu, rozwojem miast i obszarów metropolitalnych, wartościami w zarządzaniu (np. z zakresie społecznej odpowiedzialności organizacji i zrównoważonego, inteligentnego rozwoju). Autorka i redaktorka publikacji naukowych i popularnonaukowych, kierownik krajowych i międzynarodowych projektów naukowych. Członkini Polskiego Towarzystwa Nauk Politycznych, Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego, Regional Studies Association, European Urban Research Association. Pomysłodawczyni i współzałożycielka Polish Governance Institute, think-tanku specjalizującego się w zakresie innowacji w zarządzaniu. Czynnie zaangażowana w działalność publiczną (doradzała m.in. Prezydentowi Wrocławia, wojewodom i marszałkom w zakresie strategii rozwoju regionalnego, komendantka Dolnośląskiej Chorągwi ZHP w latach 2000-2004). Ekspertka Magazynu Think-Tank. W 2013 uznana przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu za jedną z 50 kobiet polskiego CSR. W 2011 wybrana przez Czytelników Gazety Wrocławskiej Najbardziej Wpływową Kobietą Dolnego Śląska.
Spis treści:
Wprowadzenie Rozdział 1. Współzarządzanie miastem w koncepcjach zarządzania publicznego 1.1. Współzarządzanie publiczne a współzarządzanie miastem1.2. Współzarządzanie miastem: ujęcie przedmiotowe1.3. Współzarządzanie miastem w kontekście globalizacji i europeizacji1.4. Współzarządzanie miastem inteligentnym1.5. Współzarządzanie miastem a jakość miejsca i życia Rozdział 2. Operacjonalizacja koncepcji współzarządzania miastem 2.1. Wymiary instytucjonalne we współzarządzaniu miastem2.2. Współzarządzanie miastem jako dobre współzarządzanie w wymiarze lokalnym2.3. Współzarządzanie miastem jako zarządzanie partycypacyjne2.4. Współzarządzanie metropolitalne jako specyficzny typ współzarządzania miastem Rozdział 3. Polityki miejskie w kontekście współzarządzania miastami w Europie 3.1. Ewolucja problematyki miejskiej w świetle standardów Unii Europejskiej3.2. Współzarządzanie miastem a polityki miejskie w Unii Europejskiej3.3. Polityki miejskie w Austrii, Danii, Niemczech i Szwajcarii3.4. Wymiar polityki miejskiej a współzarządzanie miastami w Polsce Rozdział 4. Współzarządzanie miastami w praktyce – przykłady miast w Europie, w których żyje się najlepiej na świecie 4.1. Wiedeń4.1.1. Profil miasta4.1.2. Wiedeń jako miejsce o wysokiej jakości życia4.1.3. Współzarządzanie miastem w praktyce instytucjonalnej Wiednia4.2. Kopenhaga4.2.1. Profil miasta4.2.2. Kopenhaga jako miejsce o wysokiej jakości życia4.2.3. Współzarządzanie miastem w praktyce instytucjonalnej Kopenhagi4.3. Monachium4.3.1. Profil miasta4.3.2. Monachium jako miejsce o wysokiej jakości życia4.3.3. Współzarządzanie miastem w praktyce instytucjonalnej Monachium4.4. Zurych4.4.1. Profil miasta4.4.2. Zurych jako miejsce o wysokiej jakości życia4.4.3. Współzarządzanie miastem w praktyce instytucjonalnej Zurychu Zakończenie Bibliografia Wykaz tabel i schematów Streszczenie Summary Notatka o autorce