O przedsiębiorczości
- Autor: Monika Kostera
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-7930-465-3
- Data wydania: 2014
- Liczba stron/format: 214/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
45,00 zł
40,50 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 40,50 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Książka jest przede wszystkim podręcznikiem akademickim do wykorzystania na zajęciach konwersatoryjnych i na ćwiczeniach. Jest dostosowana do prowadzenia ćwiczeń i konwersatoriów z wielu przedmiotów, takich jak: zarządzanie, kultura organizacyjna, etnografia organizacji, socjologia organizacji itd. Wielowątkowość przypadków, gęstość opisu i bogaty kontekst, w jakim przedstawione są problemy zarządzania, dają im szerokie możliwości zastosowania. Nie istnieje jedno właściwe rozwiązanie przypadków, a ambicją autorów jest przedstawienie materiału, który w interesujący sposób można analizować na wiele sposobów przez wiele lat.
Można także po prostu czytać kolejne rozdziały, pomijając zamieszczone na końcu pytania – jak ciekawe i wciągające opowieści o życiu w organizacjach. Zgodnie z postulatami zarządzania humanistycznego książka pisana jest staranną polszczyzną, bez użycia charakterystycznego dla wielu polskich tekstów naukowych z dziedziny zarządzania języka, kojarzącego się z językiem urzędowym raczej niż z literackim. Wszystkie przypadki oparte są na autentycznych wydarzeniach i pochodzą z badań terenowych autorów rozdziałów. Widziana w ten sposób publikacja jest po prostu wciągającą lekturą o ważnej części codziennego życia właściwie nas wszystkich – zatrudnionych w organizacjach, zarządzających nimi, uczących się w nich i spędzających w sposób zorganizowany wolny czas.
Przedmowa autorstwa prof. Bogusława Nierenberga, jednego z najwybitniejszych polskich przedstawicieli nurtu humanistycznego w zarządzaniu oraz praktyka, organizatora i menedżera-humanisty, ukazuje nurt ten w szerszej perspektywie tradycji badawczych i zapotrzebowania praktyki. Mówi o tym, dlaczego warto studiować zarządzanie humanistyczne i czemu takie spojrzenie na świat organizacji jest w dzisiejszych czasach konieczne. Wprowadzenie przybliża metodę krytycznego studium przypadku w dydaktyce i proponuje sposoby korzystania z podręcznika. Każdy merytoryczny rozdział zawiera opis przypadku, do którego przypisana jest lista 4–5 pytań do rozważenia i dyskusji. Pytania te mają postać problemowych tematów do syntezy i pogłębionej refleksji, mogących służyć np. jako tematy eseju egzaminacyjnego, po połączeniu z odpowiednią bazą literaturową.
Recenzja
dr hab. inż. Krzysztof Leja:
Książka jest niezwykła, nie tylko w tytule, ale i w opowieściach stanowiących studia przypadków wyjątkowych, obrazujących złożoność problemów, przed jakimi stają współczesne organizacje. Jest to jedno z niewielu opracowań przedstawiających studia przypadków przy wykorzystaniu metod etnograficznych. Przedsiębiorczość humanistyczna, której różne przykłady znajdzie Czytelnik tej interesującej książki, stawia w centrum uwagi człowieka jako kapitał organizacji, z jego zaletami i wadami, zdolnościami do niepoddawania się trudnościom i ich przezwyciężania, ale i słabościami, umiejętnością dostosowania się do zmian otoczenia organizacji, a także kreowania ich.
(…) Studia przypadków osadzone są w realiach polskich lub dotyczą polskich przedsiębiorców, którzy próbowali swych sił za granicą i obejmują szerokie spektrum organizacji i problemów w nich występujących. Autorzy opisując poszczególne przypadki posługiwali się metodami jakościowymi takimi, jak: badania terenowe, obserwacja uczestnicząca, niestandaryzowane i niestrukturalizowane wywiady antropologiczne, teoria ugruntowana, autoetnografia. Badacze opowiadając historie organizacji starali się wyjaśniać, dlaczego one się wydarzyły, unikając ocen, a poszukując związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy poszczególnymi etapami rozwoju organizacji.
Niezwykłość opisywanych historii polega na tym, że pokazany jest ich szeroki kontekst społeczny, a także szczegółowo analizowane są źródła sukcesów i przyczyny porażek. (…) Dodatkową wartością są pytania i problemy badawcze umieszczone na końcu każdego rozdziału, dzięki czemu praca ma duży walor dydaktyczny i może być przydatna podczas zajęć na wielu kierunkach studiów, które obejmują przedmioty związane z badaniami nad organizacją.
Książka ma dużą wartość naukową i dydaktyczną i może być uznana za wzorcowy podręcznik przydatny w kształceniu (lub samokształceniu) każdej osoby zainteresowanej losami współczesnych organizacji, niezależnie od tego, czy ich własność jest prywatna, publiczna czy społeczna. Po tę niezwykłą książkę mogą sięgnąć nie tylko nauczyciele akademiccy i studenci, ale każdy, komu bliskie są losy współczesnych organizacji, lub kto był, jest lub zamierza zostać przedsiębiorcą.
Autor książki
Monika KosteraSpis treści:
Przedmowa. Czym jest zarządzanie humanistyczne?
Bogusław Nierenberg
STUDIUM PRZYPADKU Z PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
1. Studium przypadku a edukacja przedsiębiorczości
Monika Kostera
Przypadki w nauce i w dydaktyce zarządzania i przedsiębiorczości
Organizacje a nadawanie sensu
Przedsiębiorczość a niepewność
Opowieść jako forma wiedzy o organizacjach
Krytyczne przypadki humanistyczne
Kilka słów o książce
MAŁA FIRMA – MAŁY KŁOPOT?
2. Magiczna rzeczywistość organizacyjna w polskiej/brytyjskiej budowlance
Martyna Śliwa
Wprowadzenie
Kontekst organizacji
Metoda
Przypadek firmy Wikpol
Zarządzanie zasobami ludzkimi (Human Resource Management)
Zarządzanie relacjami z klientami (Customer Relationship Management)
Problemy i wyzwania
Podsumowanie
Pytania
3. Pech czy szczęście? Rola momentów krytycznych w procesach przedsiębiorczych
Beata Glinka i Svetlana Gudkova
Wprowadzenie
Metoda
Przedsiębiorcy w momentach przełomowych
Seria niefortunnych zdarzeń
American dream?
Czarna robota, czyli niespodziewana sukcesja
Podsumowanie
Pytania
4. Firma dwóch kultur: I jak tu się porozumieć?
Agnieszka Brzozowska
Wprowadzenie
Wietnamski biznes
Metoda
Bar obiadowy
Początki
Organizacja pracy w barze
Moment krytyczny
Epilog
Pytania
5. Otoczenie organizacyjne w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa rodzinnego
Natalia Płomińska
Wprowadzenie
Metoda
Masarnia M
Początki – przypadkowy biznes
Czas zmian
Firma dziś – i co dalej?
Pytania
6. Zwalniać po ludzku: Opowieść o polskiej organizacji, która przezwyciężyła kryzys i zawstydziła Amerykę
Bartosz Sławecki
Wprowadzenie
Organizacja
Metoda
Kryzys bez utraty sensu
Problem, pomysł, cel
Uniknąć najgorszego – redukcje, przesunięcia, wyrzeczenia
Zwolnienia
Refleksje menedżera
Pytania
PRZEDSIĘBIORCZY PROJEKT
7. Hydra lernejska. O zarządzaniu projektami w organizacjach publicznych
Beata Jałocha
Wprowadzenie
Metoda
Projekty i organizacje
Miejska legenda o bibliofilu
Sny o wskaźnikach, czyli jak „wyrobić” niepełnosprawnych
I nie rozliczę cię, nawet po śmierci
Czekajcie, a będzie wam dane
Na zakończenie
Pytania
8. Trzy kroki w przód, dwa kroki wstecz. Wokół organizowania festiwalu tańca współczesnego
Małgorzata Ćwikła
Wprowadzenie
Metoda
Festiwal a projekt
Hasła
Teren
Wydarzenie
Podsumowanie
Pytania
LUDZIE PRZEDSIĘBIORCZY
9. Opowieść o niezwykłej determinacji w służbie lokalnej społeczności
Aneta Milczarczyk
Wprowadzenie
Przedsiębiorstwo społeczne Southend Credit Union
Metoda
Dzieje spółdzielni kredytowej
10. Szkoła z autorytetem
Emilia Nagucka
Wprowadzenie
Metoda
Historia Dyrektora szkoły
Zmiana na stanowisku
Pytania
11. Sprostać oczekiwaniom – wielowymiarowość roli nauczyciela
Olga Symołon
Wprowadzenie
Metoda
Nauczyciel wielowymiarowy
Pytania
12. Opowieść o zwycięstwie nad samym sobą
Agnieszka Postuła
Wprowadzenie
Metoda
Opowieść o pewnym treningu
Epilog
Pytania
13. Doświadczenie czyni mistrza
Marta Szeluga-Romańska
Wprowadzenie
Metoda
Firma w procesie zmian
Być dyrektorem...
Epilog
Pytania
Bibliografia
O autorach