Brak produktów
/
Cena detaliczna
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 32,50 zł
50% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
W ramach polityki społecznej realizuje się nie tylko zadania rządowe, lecz także przedsięwzięcia służące konwergencji makrostruktur, regionów czy poszczególnych jednostek. Przedsięwzięcia te, finansowane w wyniku transferu środków pieniężnych, mogą sprzyjać kreowaniu kapitału społecznego lub przeciwdziałać dywergencji społeczeństwa. Autorzy niniejszej książki nie przedstawiają szczegółowych rozwiązań problemów społecznych. Ich cel jest skromniejszy. Chcą owe problemy zrozumieć i dopomóc w formułowaniu kierunkowych propozycji ich przezwyciężenia. Z tych też względów książka powinna znaleźć trwałe miejsce wśród innych publikacji poświęconych problematyce polityki społecznej. Dedykowana jest środowisku akademickiemu, a także praktykom życia społecznego – przedstawicielom organizacji publicznych – jak też biznesu.
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
dr hab., prof. SAN. Dziekan Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych Społecznej Akademii Nauk w Łodzi.
profesor zwyczajny nauk ekonomicznych i humanistycznych. Jego zainteresowania badawcze obejmują organizację i zarządzanie, a w szczególności: krytyczny nurt zarządzania, epistemologię i metodologię nauk społecznych oraz humanistycznych, kulturę organizacyjną i zarządzanie międzykulturowe oraz zarządzanie publiczne i zarządzanie w przedsiębiorstwach rodzinnych. Obecnie jest profesorem na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz kierownikiem Katedry Zarządzania Instytucjami Szkolnictwa Wyższego w Instytucie Spraw Publicznych Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od roku 2008 redaktor naczelny kwartalnika Journal of Intercultural Management. Członek międzynarodowych organizacji i stowarzyszeń: American Academy of Management (AAofM - USA), International Family Entreprises Research Assotiation (IFERA), Reseau Pays du Groupe de Vysegrad (PGV, Komitet Sterujący - Francja) oraz European Academy of Management (EURAM). Otrzymał liczne nagrody, w tym od rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Clark University w Worcester oraz Społecznej Akademii Nauk w Łodzi.
dr hab. prof. UJ, pracownik naukowy Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Autor dziesiątek opracowań naukowych, w tym anglojęzycznej monografii poświęconej problematyce zaufania, patologii organizacyjnych. Promotor dysertacji doktorskich. Prowadzi zajęcia dydaktyczne m.in. z finansów publicznych kontroli zarządczej, instrumentów finansowania polityki społecznej, zarządzania finansami lokalnymi, kontroli i nadzoru w administracji publicznej. Wiedzę teoretyczną oraz doświadczenie wynikające z ponad 20 letniej praktyki zawodowej w sektorze publicznym przekazuje nie tylko studentom ale także, w ramach międzynarodowej działalności eksperckiej. Autor licznych opracowań zawodowych i innych poświęconych problemom patologii organizacyjnych oraz współczesnym problemom zarządzania organizacjami publicznymi. Współtwórca światowych wytycznych INTOSAI. Uczestnik wielu przedsięwzięć międzynarodowych. Uczestniczył w działalności Międzynarodowej Organizacji Najwyższych Instytucji Kontroli Państwowej (International Organization of Supreme Audit Institution INTOSAI). Ponadto na imienne zaproszenie Kontrolera Generalnego Stanów Zjednoczonych współuczestniczył w realizacji programu szkoleniowego przeznaczonego dla przedstawicieli organów kontroli państwowej z krajów kandydujących do UE. W 2004 roku wraz z przedstawicielami kanadyjskiego najwyższego organu kontroli państwowej uczestniczył w doskonaleniu metodyki kontroli organizacji publicznych przez najwyższe organy kontroli państwowej z Azji i krajów europejskich spoza Unii Europejskiej. W 2006 roku, jako ekspert, współuczestniczył w programie Suport and Bridging Activities for the SAI" zorganizowanym przez Organization for Economic Co-operation and Development (OECD), którego celem było doskonalenie zarządzania albańskim najwyższym organem kontroli państwowej. Przedstawiciel Polski i panelista na konferencjach Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie w Dublinie i Pradze w 2012 r. Pełnił funkcję redaktora naczelnego The International Journal on Government Financial Management, wydawanego przez the International Consortium on Governmental Financial Management, St. Michael's Maryland USA.
Spis treści:
Wstęp
1. Rozwój instrumentarium polityki społecznej na ziemiach polskich do połowy XX wieku Karol Chylak
Wprowadzenie1.1. Społeczne i gospodarcze uwarunkowania rozwoju polityki społecznej1.2. Rozwój pierwszych instrumentów polityki społecznej1.3. Nowe kierunki rozwoju instrumentarium polityki społecznej w II RzeczypospolitejPodsumowanieBibliografia
2. Normatywne i organizacyjne uwarunkowania polityki społecznej Zbysław DobrowolskiWprowadzenie2.1. Polityka społeczna. Cele i miejsce w polityce państwa2.2. Pomoc społeczna jako obszar polityki społecznej2.3. Polityka społeczna w zakresie przeciwdziałania bezrobociu2.4. Polityka społeczna a osoby niepełnosprawne2.5. Nieprawidłowości w realizacji polityki społecznejPodsumowanieBibliografia
3. Patologika społeczna jako naukowy instrument polityki społecznej Radosław Rabiański
Wprowadzenie3.1. Założenia teoretyczne patologiki społecznej3.2. W kierunku zrozumienia patologii społecznych3.3. Państwo jako dominujący podmiot polityki społecznej3.4. Patologika społeczna jako instrument polityki społecznej państwa3.4.1. Patologie władzy ustawodawczej3.4.2. Patologie władzy wykonawczej3.4.3. Patologie władzy sądowniczej3.4.4. Patologie władzy kontrolnejPodsumowanieBibliografia
4. Edukacja kulturowa narzędziem polityki profilaktyki społecznej Adam K. Gogacz
Wprowadzenie4.1. Pojęcie profilaktyki społecznej4.2. Kulturowy charakter działalności społecznejPodsumowanieBibliografia
5. Instrumenty monitorowania i controllingu w uczelniach publicznych Łukasz Sułkowski
Wprowadzenie5.1. Odpowiedzialność uczelni wyższych5.2. Rozwój systemów monitoringu i controllingu w uczelniach5.3. Wskaźniki efektywności w szkolnictwie wyższymPodsumowanieBibliografia
6. Instrumenty finansowe polityki społecznej Zbysław Dobrowolski
Wprowadzenie6.1. Operacjonalizacja finansowa polityki społecznej6.2. Skuteczność realizacji polityki społecznejPodsumowanieBibliografia
7. Raportowanie spółek w zakresie społecznie odpowiedzialnego biznesu Radosław Ignatowski, Magdalena Wójcik-Jurkiewicz
Wprowadzenie7.1. Idea społecznej odpowiedzialności biznesu i jej raportowania7.1.1. Uwarunkowania historyczne społecznie odpowiedzialnego biznesu7.1.2. Koncepcja społecznie odpowiedzialnego biznesu i jej praktyczny wymiar7.1.3. Rachunkowość a raportowanie danych niefinansowych7.1.4. Obowiązki ustawowe w Polsce a zmiany w przepisach unijnych w zakresie ujawnień niefinansowych w raportowaniu finansowymPodsumowanieBibliografia
8. Reklama zamknięta w okowach prawa Grzegorz Ignatowski
Wprowadzenie8.1. Kontrowersje związane z określeniem reklamy8.2. Prawo wobec reklamy prasowej8.3. Praktyczne uwarunkowaniaPodsumowanieBibliografia
9. Policja instrumentem polityki społecznej państwa (na przykładzie problemów nieletnich w powiecie zgierskim) Krzysztof Skusiewicz
Wprowadzenie9.1. Policja a problemy nieletnich9.2. Powiat zgierski – studium przypadku9.3. Przemoc w rodzinie9.4. Alkoholizm i narkomaniaPodsumowanieBibliografia
10. Środki prawne zwalczania przemocy w rodzinie Ewa Mierzwa
Wprowadzenie10.1. Przemoc w rodzinie w ujęciu ustawowym10.2. Odpowiedzialność za przestępstwo znęcania jako główna forma zwalczania przemocy w rodzinie10.3. Środki karne10.4. Środki probacyjne10.5. Środki zapobiegawcze stosowane w ramach postępowania przygotowawczego10.6. Rola i istota „Niebieskiej Karty”PodsumowanieBibliografia
11. Między sein a sollen. Tryb określania dóbr chronionych prawem na przykładzie przestępstw i wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji Paweł Sydor
Wprowadzenie11.1. Prawo jako obraz rzeczywistości czy kreacja nowej – główne szkoły prawa11.2. Prawo karne i prawo wykroczeń a przepisy prawa o ruchu drogowym11.3. Przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji11.4. Bezpieczeństwo w ruchu drogowym a prawo wykroczeńPodsumowanieBibliografia
12. Polityka karna państwa w aspekcie zwalczania przestępczości przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji Waldemar Szymański
Wprowadzenie12.1. Odpowiedzialność za przestępstwo katastrofy komunikacyjnej i sprowadzenia niebezpieczeństwa katastrofy12.2. Wypadek drogowy a kolizja12.3. Prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości12.4. Niestosowanie się do decyzji o cofnięciu prawa jazd12.5. Środek karny zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych i świadczenie pieniężnePodsumowanieBibliografia
13. Prawnoadministracyjne instrumenty przeciwdziałania zjawisku niealimentacji Agnieszka Korzeniowska-Polak
Wprowadzenie13.1. Niealimentacja – narastający problem społeczny13.2. Prawnokarne instrumenty zwalczania niealimentacji13.3. Prawnoadministracyjne regulacje chroniące osoby uprawnione do alimentówPodsumowanieBibliografia
14. Postępowanie w przedmiocie przymusowego leczenia osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków Kinga Ćwikła
Wprowadzenie14.1. Uzależnienie w aspekcie medycznym i kryminologicznym14.2. Polityka przeciwdziałania uzależnieniu od środków odurzających i substancji psychotropowych14.3. Przymusowe leczenie odwykowe z tytułu uzależnienia od alkoholu14.4. Leczenie odwykowe jako środek probacyjnyPodsumowanieBibliografia
15. Instrumenty wspierania zdrowia a polityka społeczna – wybrane problemy Dorota Nawrat
Wprowadzenie15.1. Stan zdrowia Polaków – wybrane aspekty15.2. Ochrona zdrowia a polityka społeczna w Polsce – wybrane zagadnienia15.2.1. Dyrektywy i dokumenty polityki zdrowotnej15.2.2. Instrumenty finansowe w polityce zdrowotnejPodsumowanieBibliografia
16. Potrzeba instytucjonalnego wsparcia wobec ludzi z otyłością Mariola Świderska
Wprowadzenie16.1. Etiologia otyłości16.2. Telewizja w rozwoju otyłości16.3. Uwarunkowania otyłości16.4. Skutki otyłości16.5. Dokumenty próbujące rozwiązać problem otyłości16.6. Polski Rząd a próby pokonywania otyłościPodsumowanieBibliografia
17. Doradztwo i pośrednictwo zawodowe jako instrumenty polityki społecznej Ewa Stroińska
Wprowadzenie17.1. Istota doradztwa zawodowego17.2. Specyfika pośrednictwa pracy17.3. Stan doradztwa zawodowego i poradnictwa w PolscePodsumowanieBibliografia
18. Doradztwo edukacyjno-zawodowe w kontekście projektowania karier na współczesnym rynku pracy Małgorzata Klimka
Wprowadzenie18.1. Prawne uwarunkowania doradztwa edukacyjno-zawodowego w Polsce18.2. Ewolucja psychologicznego kontraktu zatrudnienia jako konsekwencja zmian na współczesnym rynku pracy18.3. Nowe typy karier pracowniczych na lokalnym i globalnym rynku pracy18.4. Koncepcje doradztwa zawodowego jako podstawa do konstruowania efektywnych systemów doradczychPodsumowanieBibliografia