• Turystyka w Unii Europejskiej. Wydanie 2 rozszerzone i zaktualizowane

Turystyka w Unii Europejskiej. Wydanie 2 rozszerzone i zaktualizowane

  • Autor: Jerzy Walasek
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-7930-259-8
  • Data wydania: 2014
  • Liczba stron/format: 297/B5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

  • 59.00 zł

    53.10 zł

  • Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 53.10 zł
  • 10% taniej

  • Darmowa dostawa od 200 zł
  • Wysyłka w ciągu 24h

Dostępność: Duża ilość w magazynie

W książce przedstawione zostały cele i zadania narodowych organizacji turystyki, jako nowoczesnego instrumentu polityki państwa, ich struktura wewnętrzna i źródła finansowania. Omówiony został również ich zakres działalności, w tym funkcje: analityczna i badawcza, promocyjna i marketingowa, informacyjna, koordynacyjna, konsultacyjno-doradcza, edukacyjno-szkoleniowa. Prezentacja narodowych organizacji turystyki 28 krajów Unii Europejskiej pozwala zapoznać się nie tylko z działalnością tych organizacji, ale także z kierunkami rozwoju turystyki w poszczególnych krajach.

W drugim, rozszerzonym i zaktualizowanym wydaniu Czytelnicy będą mieli okazję zapoznać się również z innymi aspektami funkcjonowania turystyki europejskiej. Przedstawiona została jej historia, wielkość i struktura turystyki przyjazdowej, najważniejsze rynki i najnowsze trendy rozwojowe. Omówiono politykę turystyczną Unii Europejskiej, w tym rolę instytucji europejskich i dorobek prawny Wspólnoty (acquis communautaire) w tej dziedzinie, a punktem wyjścia dla całości rozważań jest nowa strategia UE na lata 2014–2020 „Europa 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu”. Prezentowany jest także europejski model turystyki na przykładzie ośrodków będących laureatami konkursu EDEN. W studium przypadków znajduje się krótka charakterystyka 52 najlepszych europejskich destynacji nagrodzonych w pierwszych trzech edycjach tego konkursu.

Książka, która trafia do rąk Czytelników, pomyślana została jako opracowanie adresowane do szerokiego kręgu odbiorców. Szczególnie jednak może okazać się przydatna dla studentów kierunków i specjalności turystycznych, pracowników administracji państwowej i samorządowej, regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych, a także dla praktyków z branży turystycznej. Pozostaje mieć nadzieję, iż stanie się także przyczynkiem do dalszych badań nad niezwykle ważnym i wymagającym pogłębionej analizy zagadnieniem funkcjonowania turystyki w Unii Europejskiej.

Spis treści:

Wprowadzenie

1. Europa i turystyka

1.1. Europa, czyli „podróż do źródeł”
1.2. Krótka historia turystyki w Europie
1.3. Europa na globalnym rynku turystycznym
1.3.1. Wielkość i struktura turystyki międzynarodowej w Europie
1.3.2. Najważniejsze rynki
1.3.3. Trendy rozwojowe turystyki europejskiej

2. Polityka turystyczna Unii Europejskiej

2.1. Znaczenie turystyki w krajach Unii Europejskiej
2.2. Instytucje Unii Europejskiej i ich rola w turystyce
2.2.1. Parlament Europejski
2.2.2. Rada Unii Europejskiej
2.2.3. Komisja Europejska
2.2.4. Komitet Ekonomiczny i Społeczny
2.2.5. Komitet Regionów
2.2.6. Europejski Bank Inwestycyjny
2.3. Turystyka jako acquis communautaire
2.3.1. Ogólne działania Unii Europejskiej mające wpływ na turystykę
2.3.1.1. Swobodny przepływ osób
2.3.1.2. Ochrona konsumenta
2.3.1.3. Polityka regionalna
2.3.1.4. Fundusze przedakcesyjne
2.3.1.5. Polityka transportowa
2.3.1.6. Ochrona środowiska
2.3.2. Bezpośrednie działania na rzecz turystyki
2.3.2.1. Wstępne wytyczne dotyczące turystyki
2.3.2.2. Europejski Rok Turystyki
2.3.2.3. Plan działania na rzecz turystyki
2.3.2.4. Zielona Księga
2.3.2.5. Philoxenia
2.3.2.6. Wspólnie pracując dla przyszłości
2.3.2.7. Kierunki zrównoważonego rozwoju
2.3.2.8. Odnowiona polityka turystyczna
2.3.2.9. Agenda dla zrównoważonej i konkurencyjnej turystyki
2.3.2.10. Traktat Lizboński
2.3.2.11. Europa – najpopularniejszy kierunek

3. Organizacja systemu zarządzania turystyką w Unii Europejskiej

3.1. Narodowa Administracja Turystyczna
3.2. Narodowa Organizacja Turystyki
3.2.1. Cele i zadania
3.2.2. Struktura wewnętrzna
3.2.3. Źródła finansowania

4. Zakres działalności Narodowej Organizacji Turystyki

4.1. Funkcja analityczna i badawcza
4.2. Funkcja promocyjna i marketingowa
4.2.1. Hasła i symbole promocyjne
4.2.2. Kampanie reklamowe
4.2.3. Targi, wystawy, warsztaty i seminaria
4.2.4. Wydawnictwa
4.2.5. Podróże studyjne
4.2.6. Public relations (PR)
4.3. Funkcja informacyjna
4.3.1. Systemy informacji turystycznej
4.3.2. Nowe technologie
4.4. Funkcja koordynacyjna
4.5. Funkcja konsultacyjno-doradcza
4.6. Funkcja edukacyjno-szkoleniowa
4.7. Inne funkcje

5. Europejska Komisja Turystyki

5.1. Cele i zadania
5.2. Struktura organizacyjna

6. Europejska Grupa Działania w Turystyce

7. Europejskie Forum Turystyki

I. Europejskie Forum Turystyki, 10 grudnia 2002 r., Bruksela, Belgia
II. Europejskie Forum Turystyki, 28–29 listopada 2003 r., Abano Terme, Włochy
III. Europejskie Forum Turystyki, 15–16 października 2004 r., Budapeszt, Węgry
IV. Europejskie Forum Turystyki, 20–21 października 2005 r., La Valletta, Malta
V. Europejskie Forum Turystyki, 16–17 listopada 2006 r., Limassol, Cypr
VI. Europejskie Forum Turystyki, 25–27 października 2007 r., Algarve, Portugalia
VII. Europejskie Forum Turystyki, 18–19 września 2008, Bordeaux, Francja
VIII. Europejskie Forum Turystyki, 9 października 2009 r., Bruksela, Belgia
IX. Europejskie Forum Turystyki, 17–19 listopada 2010 r., Mellieha, Malta
X. Europejskie Forum Turystyki, 5–7 października 2011 r., Kraków, Polska

8. Europejski model turystyki na przykładzie ośrodków EDEN

9. Studium przypadków


9.1. Najlepsze ośrodki turystyczne Europy
9.1.1. Na obszarach wiejskich (2007 r.)
1. Pielachtal (Austria)
2. Durbuy (Belgia)
3. Sveti Martin na Muri (Chorwacja)
4. Trodos (Cypr)
5. Florina (Grecja)
6. Őrseg (Węgry)
7. Clonakilty (Irlandia)
8. Specchia (Włochy)
9. Kuldiga (Łotwa)
10. Nadur (Malta)
9.1.2. Turystyka i lokalne dziedzictwo niematerialne (2008 r.)
1. Steirisches Vulkanland (Austria)
2. Ath (Belgia)
3. Bełogradczik (Bułgaria)
4. Durdevac (Chorwacja)
5. Agros (Cypr)
6. Viljandi (Estonia)
7. Wild Taiga (Finlandia)
8. Jurajski szlak wina (Francja)
9. Grevena (Grecja)
10. Hortobágy (Węgry)
11. Carlington i Półwysep Cooley (Irlandia)
12. Corinaldo (Włochy)
13. R?zekne (Łotwa)
14. Plateliai (Litwa)
15. Echternach (Luksemburg)
16. Kercem (Malta)
17. Dolina Horezu (Rumunia)
18. Dolina rzeki Soczy (Słowenia)
19. Sierra de las Nieves (Hiszpania)
20. Edirne (Turcja)
9.1.3. Turystyka i obszary chronione (2009 r.)
1. Rezerwat biosfery Grosses Walsertal (Austria)
2. Park Krajobrazowy Viroinval (Belgia)
3. Belitsa, obwód Błagojewgrad (Bułgaria)
4. Park Narodowy Welebitu Północnego (Chorwacja)
5. Vouni Panagias (Cypr)
6. Park Narodowy Czeska Szwajcaria (Czechy)
7. Park Narodowy Soomaa (Estonia)
8. Regionalny Park Narodowy Północnych Wogezów (Francja)
9. Wyspa Lesbos (Grecja)
10. Park Narodowy Irottkő (Węgry)
11. Owczy Cypel (Irlandia)
12. Półwysep Sinis – wyspa Mal di Ventre (Włochy)
13. Park krajobrazów leśnych Tervete (Łotwa)
14. Delta Niemna (Litwa)
15. Tereny rekreacyjne i rezerwat przyrody Haff Réimech (Luksemburg)
16. Mellieha i Manikata (Malta)
17. Park Gravenrode (Holandia)
18. Rzeczpospolita Ptasia w Ujściu Warty (Polska)
19. Park Narodowy Apuseni (Rumunia)
20. Solcava (Słowenia)
21. Delta Ebro (Hiszpania)
22. Kars – rezerwat jeziora Kuyucuk (Turcja)
9.2. Narodowe organizacje turystyki w krajach Unii Europejskiej
Austria – Ősterreich Werbung
Belgia – Toerisme Vlaanderen (Tourist Office for Flanders)
Office de Promotion du Tourisme Wallonie – Bruxelles
Bułgaria – Bulgarian Ministry of Economy, Energy and Tourism
Chorwacja – Croatian National Tourist Board
Cypr – Cyprus Tourism Organisation
Czechy – CzechTourism
Dania – VisitDenmark
Estonia – Enterprise Estonia, Estonian Tourist Board
Finlandia – Finnish Tourist Board
Francja – Atout France
Grecja – Greek National Tourist Organization
Holandia – Netherlands Board of Tourism & Conventions
Hiszpania – El Instituto de Turismo de Espa?a „Turespa?a”
Irlandia – Fáilte Ireland
Tourism Ireland
Litwa – Lithuanian State Department of Tourism
Luksemburg – Office National du Tourisme
Łotwa – Latvian Tourism Development Agency
Malta – Malta Tourism Authority
Niemcy – Deutsche Zentrale fűr Tourismus
Polska – Polska Organizacja Turystyczna
Portugalia – Turismo de Portugal
Rumunia – Ministry of Regional Development and Tourism
Słowacja – Slovak Tourist Board (STB)
Słowenia – Slovenian Tourist Board
Szwecja – VisitSweden
Węgry – Hungarian Tourism Plc.
Wielka Brytania – VisitBritain
Włochy – Ente Nazionale Italiano per il Turismo

Bibliografia

Jerzy Walasek
dr, wykładowca w Szkole Głównej Turystyki i Rekreacji w Warszawie, specjalista w dziedzinie prawa międzynarodowego i międzynarodowego rynku turystycznego. Autor wielu publikacji z tej dziedziny, stypendysta USIA, kierował Polską Agencją Promocji Turystyki. W ramach programu PHARE współpracował z ekspertami zagranicznymi przy tworzeniu Strategii Rozwoju Krajowego Produktu Turystycznego Polski i koncepcji Polskiej Organizacji Turystycznej.

Książki tego autora

Napisz opinię

Uwaga: HTML nie jest przetłumaczalny!
    Zły           Dobry

Najczęściej kupowane