Publikacja stanowi aktualne kompendium wiedzy uwzględniające najnowsze badania z zakresu zarządzania reklamą i jego wpływu na konkurencyjność przedsiębiorstwa, które wypełnia lukę poznawczą dotyczącą rozpoznania wzajemnych relacji, jakie zachodzą pomiędzy tymi zagadnieniami. Zespół autorów skoncentrował swoją uwagę na różnych aspektach tego procesu: zjawiskach konkurencji i konkurencyjności, międzynarodowym kontekście prowadzenia działań reklamowych, przebiegu procesów reklamowych w przedsiębiorstwie oraz zagadnieniach postrzegania reklamy wśród jej odbiorców, spinając je odniesieniami do tendencji rozwojowych rynku reklamowego.
Zawarte w publikacji rozważania obejmują zarówno zagadnienia teoretyczne poświęcone wskazanej problematyce, jak i praktycznie nawiązujące do szeroko zakrojonych badań empirycznych polskich przedsiębiorstw. Niezwykle ważnym walorem tej monografii jest przywołanie i analiza wyników badań empirycznych przeprowadzonych na grupie 608 przedsiębiorstw, a dotyczących realizowanych w nich procesów zarządzania działalnością reklamową.
Recenzja
» Anna Dąbrowska, Handel Wewnętrzny nr 2/2011 »
Prof. dr hab. Halina Szulce Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu:
Recenzowane opracowanie jest pracą oryginalną i bardzo cenną. Na podstawie budzących podziw, obszernych badań empirycznych zdiagnozowano znaczenie reklamy dla pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstw, wskazując na istniejące w tym zakresie bariery o charakterze wewnętrznym i zewnętrznym. Badania przeprowadzono zarówno wśród konsumentów, jak i, niezmiernie rzadkie, także wśród dużej reprezentacji przedsiębiorstw. Wyniki opisywanych badań i jasny sposób ich prezentacji, a także wysoki merytoryczny poziom opracowania, gwarantują, że będzie to cenny materiał nie tylko dla pracowników nauki zajmujących się tą problematyką, lecz także, a może przede wszystkim, dla kadry menedżerskiej. Opracowanie to wypełnia bowiem z wielkim powodzeniem lukę występującą w obszarze badań znaczenia reklamy w procesach konkurencyjności przedsiębiorstw na rynku polskim.
Autor książki
Robert Nowacki
doktor nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu Szkoły Głównej Handlowej, adiunkt w Instytucie Rynku Wewnętrznego i Konsumpcji oraz w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania, wykładowca przedmiotów marketingowych w szkołach wyższych. Współautor podręczników oraz autor szeregu artykułów i opracowań z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem, reklamy i badań marketingowych.
Książki tego autora if(window.screen.width
Spis treści:
Wprowadzenie
Robert Nowacki, Marian Strużycki
Rozdział 1. Konkurencja jako obszar działań reklamowych – podstawy i uwarunkowania
Marian Strużycki
1.1. Ogólna charakterystyka związków zarządczych konkurencja – reklama
1.2. Operacyjne aspekty konkurencji jako pole działań reklamowych
1.2.1. Kapitał intelektualny a pozycja konkurencyjna przedsiębiorstwa jako pole działań reklamowych
1.2.2. Rola idei zrównoważonego rozwoju w procesach konkurencji
1.3. Reklama jako ogniwo zintegrowanej informacji rynkowej
1.4. Czynniki konkurencyjności uwzględnianie w skali przedsiębiorstwa – podstawy i komentarz do wyników badań
1.4.1. Ogólne wyznaczniki wzrostu roli środków reklamowych
1.4.2. Wybrane wyniki badań wraz z komentarzami
Rozdział 2. Internacjonalizacja przedsiębiorstw a ich konkurencyjność – kontekst skuteczności marketingowej
Katarzyna Bachnik
2.1. Umiędzynarodowienie przedsiębiorstw jako strategia rozwoju w dobie globalizacji
2.1.1. Globalizacja, internacjonalizacja, konkurencyjność
2.1.2. Sposoby wchodzenia na rynki zagraniczne a wybór strategii marketingowej
2.1.3. Wyzwania związane z ekspansją na tle konkurencyjności gospodarki
2.2. Kulturowe determinanty działań marketingowych na rynkach międzynarodowych
2.2.1. Różnorodność kulturowa a sfera marketingu
2.2.2. Wpływ czynników kulturowych na funkcjonowanie przedsiębiorstwa a osiąganie przewagi konkurencyjnej
2.2.3. Polska specyfika kulturowa
2.2.4. Czynnik kulturowy a skuteczność promocji
2.2.5. Znaczenie przekazu reklamowego w warunkach umiędzynarodowienia w opinii przedsiębiorstw
Rozdział 3. Procesy zarządzania działalnością reklamową w przedsiębiorstwach
Robert Nowacki
3.1. Zarządzanie działalnością reklamową
3.2. Przesłanki i cele działalności reklamowej w przedsiębiorstwach działających na rynku polskim
3.3. Identyfikacja docelowego audytorium odbiorców reklamy
3.4. Kształtowanie budżetu reklamowego
3.5. Wybór mediów i środków reklamy
3.6. Projektowanie przekazów reklamowych
3.7. Efekty działań reklamowych w opinii menedżerów
3.8. Wpływ działań reklamowych na konkurencyjność przedsiębiorstw
Rozdział 4. Reklama jako narzędzie zmiany zachowań konsumpcyjnych
Małgorzata Radziukiewicz
4.1. Współczesne przeobrażenia w konsumpcji
4.2. Postrzeganie reklamy w społeczeństwie
4.2.1. Ogólna postawa wobec reklamy
4.2.2. Preferencje wobec reklamy
4.2.3. Techniki prezentacji reklamy
4.2.4. Reklama a zachowania nabywców na rynku
4.2.5. Reklama jako narzędzie konkurencji rynkowej
Rozdział 5. Tendencje rozwojowe rynku reklamowego w Polsce
Robert Nowacki
5.1. Zmiany w strukturze podmiotowej rynku usług reklamowych
5.2. Usługi reklamowe i ich jakość
5.3. Nakłady na działalność reklamową w mediach
5.4. Bariery działalności reklamowej przedsiębiorstw na rynku polskim
5.5. Perspektywy rozwoju reklamy w Polsce i jej wykorzystania w procesie kształtowania konkurencyjności przedsiębiorstw w opinii podmiotów rynkowych
Zakończenie
Robert Nowacki
Bibliografia