Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa
1. Istota i sposoby interpretacji zjawiska internacjonalizacji i globalizacji przedsiębiorstwa
2. Motywy internacjonalizacji i globalizacji przedsiębiorstwa
3. Strategie ekspansji zagranicznej przedsiębiorstwa – formy internacjonalizacji i globalizacji
3.1. Eksport
3.2. Kooperacja niekapitałowa
3.2.1. Sprzedaż licencji
3.2.2. Franchising
3.2.3. Kontrakty na zarządzanie (kontrakty menedżerskie)
3.2.4. Kontrakty na inwestycje „pod klucz”
3.2.5. Kontrakty na poddostawy (produkcja kontraktowa)
3.3. Kooperacja kapitałowa – joint venture
3.4. Samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej za granicą
4. Proces internacjonalizacji i globalizacji przedsiębiorstwa
4.1. Model stopniowej internacjonalizacji przedsiębiorstwa (model sekwencyjny)
4.2. Koncepcja przedsiębiorstwa „globalnego od początku” (born global)
4.3. Internacjonalizacja przedsiębiorstwa w podejściu sieciowym
5. Zastosowanie technologii internetowych jako przesłanka internacjonalizacji i globalizacji przedsiębiorstwa
6. Pomiar internacjonalizacji i globalizacji przedsiębiorstwa
6.1. Analityczne (indywidualne) wskaźniki internacjonalizacji i globalizacji
6.2. Syntetyczne wskaźniki internacjonalizacji i globalizacji
6.3. Kompleksowe badanie stopnia globalizacji przedsiębiorstwa
Rozdział 2. Marketing w operacjach na rynkach zagranicznych
1. Międzynarodowe otoczenie przedsiębiorstwa
1.1. Pojęcie i struktura międzynarodowego otoczenia przedsiębiorstwa
1.2. Podstawowe cechy międzynarodowego otoczenia przedsiębiorstwa oraz znaczenie jego analizy
2. Charakterystyka elementów strukturalnych międzynarodowego otoczenia przedsiębiorstwa
2.1. Otoczenie demograficzne
2.2. Otoczenie ekonomiczne
2.3. Otoczenie polityczno-prawne
2.4. Otoczenie technologiczne
2.5. Otoczenie naturalne
2.6. Otoczenie kulturowe
2.6.1. Pojęcie kultury i podstawowe uwarunkowania kulturowe
2.6.2. Orientacje kulturowe
3. Ewolucja koncepcji marketingu na rynkach zagranicznych
3.1. Marketing na rynkach zagranicznych – istota i kierunki zmian
3.2. Standaryzacja i adaptacja działań marketingowych
3.3. Międzynarodowa orientacja przedsiębiorstwa
3.4. Podejścia do marketingu na rynkach zagranicznych
4. Międzynarodowe badania marketingowe
4.1. Badania marketingowe w systemie informacji marketingowej – pojęcie, zakresy
i rodzaje badań
4.2. Źródła informacji oraz metody i techniki pomiaru
4.3. Podstawowe problemy międzynarodowych badań marketingowych
5. Międzynarodowa segmentacja rynku
5.1. Istota i uwarunkowania międzynarodowej segmentacji rynku
5.2. Makrosegmentacja – selekcja i wybór rynków zagranicznych
5.3. Mikrosegmentacja – identyfikacja jednorodnych grup konsumentów w poszczególnych krajach
5.4. Strategie ekspansji zagranicznej w układzie kraj – segment rynku
Rozdział 3. Strategia marketingu-mix na rynkach zagranicznych
1. Produkt
1.1. Standaryzacja i adaptacja produktu
1.2. Efekt kraju pochodzenia produktu
1.3. Międzynarodowy cykl życia produktu
1.4. Zarządzanie marką
1.4.1. Etapy zarządzania marką
1.4.2. Strategie kreowania marki
1.5. Pozyskiwanie technologii i strategie innowacji produktu
1.6. Podstawy budowy strategii z uwzględnieniem poziomu etnocentryzmu konsumenckiego
i efektu kraju pochodzenia produktu
2. Cena
2.1. Zakresy decyzji cenowych
2.1.1. Podstawy kształtowania cen
2.1.2. Warianty kształtowania cen
2.1.3. Strategie konkurowania cenami
2.2. Uwarunkowania decyzji cenowych
2.2.1. Czynniki wewnętrzne wpływające na decyzje cenowe
2.2.2. Czynniki zewnętrzne wpływające na decyzje cenowe
3. Dystrybucja
3.1. Kanały dystrybucji
3.2. Rodzaje pośredników
3.3. Dystrybucja internetowa
3.4. Czynniki wyboru kanałów dystrybucji
3.4.1. Czynniki wewnętrzne
3.4.2. Czynniki zewnętrzne
3.5. Projektowanie kanałów dystrybucji
4. Komunikacja marketingowa
4.1. Elementy procesu komunikacji marketingowej
4.2. Etapy strategii komunikacji marketingowej
4.3. Uwarunkowania komunikacji marketingowej
4.4. Komunikacja marketingowa w internecie
4.5. Międzynarodowe strategie komunikacji marketingowej
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków