Marketing medialny (MM) to termin, który wraz z postępującym umasowieniem i interaktywnością mediów zyskuje coraz większą popularność. Jego obecność zauważalna jest nie tylko na polu medialnym, ale również politycznym, społecznym i edukacyjnym. Jako przedmiot akademicki lub temat polemik dziennikarskich – do dzisiaj nie doczekał się dogłębnej analizy naukowej, która nadawałaby mu teoretyczne ramy definicyjne i klasyfikujące. Niniejszy podręcznik jest więc odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie rynku zarówno w kontekście teoretycznym, jak i praktycznym. Autorka, wyjaśniając pojęcie MM, sięga po dziesiątki przykładów z rynku medialnego, co sprawia, że książka staje się fascynującą podróżą w świat środków masowego przekazu, analizowanych poprzez pryzmat produktu, dystrybucji, ceny oraz promocji medialnej.
Książka otrzymała nagrodę główną w konkursie Złote Skrzydła Dziennika Gazety Prawnej" i KPMG 2011.
Recenzja
» Czym jest marketing medialny? – wywiad, media2.pl »
» Czym jest produkt medialny?, www.marketing-news.pl »
» Lekcja o mediach, Rzeczpospolita »
prof. dr hab. Janusz W. Adamowski:
Warto podkreślić, że samo pojęcie „marketing medialny” stanowi ważne zagadnienie badawcze, w warunkach polskich jeszcze świeże i stosunkowo słabo rozpoznane od strony naukowej. To sprawia, że praca Anny Jupowicz-Ginalskiej ma w istocie charakter pionierski, co nakazuje, by pochylić się nad Jej dorobkiem z należytą uwagą. Piszę o tym dziele […] w superlatywach, albowiem jest ukoronowaniem rzeczywiście autentycznej pracy badawczej […] i budzi niekłamany szacunek swoją rzetelnością naukową i dużą starannością wykonania.
Autor książki
Anna Jupowicz-Ginalska
dr, absolwentka studiów dziennikarskich na Uniwersytecie Warszawskim, doktorantka tejże uczelni (dysertacja Problemy manipulacji w marketingu medialnym). Prowadziła na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW zajęcia z Komunikowania masowego, Laboratorium PR, a obecnie - przedmiot Marketing medialny. Pracowała w agencjach PR (Spin Communications, On Board PR), korporacjach medialnych (specjalista ds. PR w Grupie RMF) i administracji publicznej. Reprezentowała interesy klientów z wielu branż, w tym medialnej, reklamowej, zdrowotnej, FMCG, budowlanej, turystycznej. Publikowała w specjalistycznych periodykach: Studiach Medioznawczych, magazynie Brief, Wirtualnych Mediach.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Marketing medialny – definiowanie zjawiska
1.1. Marketing medialny – definicja
1.2. Organizacje medialne i ich wpływ na marketing medialny
1.3. Badania rynku medialnego
1.3.1. Badania rynku prasowego
1.3.2. Badania rynku telewizyjnego
1.3.3. Badania rynku radiowego
1.3.4. Badania rynku internetowego
1.4. Pytania kontrolne
Rozdział 2. Produkt medialny a potrzeby i pragnienia konsumentów
2.1. Produkt medialny – definicja i klasyfikacja
2.2. Asortymentacja produktu medialnego
2.3. Marka medialna
2.4. Potrzeby i pragnienia konsumentów
2.5. Pytania kontrolne
Rozdział 3. Dystrybucja medialna a wygoda nabycia mediów
3.1. Cele dystrybucji medialnej
3.2. Dystrybucja medialna ze względu na ilość pośredników
3.3. Dystrybucja medialna ze względu na rodzaj środków komunikowania masowego
3.3.1. Prasa
3.3.1.1. Kolportaż prasy
3.3.1.2. Prenumerata
3.3.1.3. Elektroniczny dostęp do archiwów pism i ich bieżących wersji cyfrowych
3.3.1.4. Dystrybucja naręczna
3.3.1.5. Sprzedaż we własnych placówkach
3.3.1.6. Prasa w Internecie
3.3.1.7. Prasa w telefonach komórkowych
3.3.1.8. RSS i e-paper
3.3.1.9. Inne metody dystrybucji prasy
3.3.2. Radio
3.3.2.1. Stacje radiowe w Internecie
3.3.2.2. RSS i podcasty
3.3.2.3. RDS
3.3.2.4. Radio jako… telewizja
3.3.2.5. Inne metody dystrybucji programów radiowych
3.3.3. Telewizja
3.3.3.1. Stacje telewizyjne w Internecie
3.3.3.2. Telefonie komórkowe
3.3.3.3. Teletekst
3.3.3.4. Sprzedaż we własnych placówkach i sprzedaż osobista
3.3.4. Internet
3.3.4.1. Ogólne cechy rozpowszechniania Internetu
3.3.4.2. Internet mobilny
3.3.4.3. RSS i podcasty
3.4. Dystrybucja ze względu na zasięg ukazywania się: prasa, radio, telewizja, Internet
3.5. Dystrybucja treści medialnych ze względu na częstotliwość ich rozpowszechniania
3.6. Wygoda nabywców środków komunikowania masowego
3.6.1. Czas i miejsce odbierania mediów
3.6.2. Oferta jakościowa i ilościowa mediów
3.7. Model dystrybucji medialnej w kontekście wygody nabywców
3.8 Pytania kontrolne
Rozdział 4. Cena jako koszt ponoszony przez klienta
4.1. Koszt osobisty środków masowego przekazu
4.1.1. Media bezpłatne
4.1.1.1. Bezpłatne media drukowane
4.1.1.2. Bezpłatne media elektroniczne
4.1.2. Media płatne
4.1.2.1. Płatne media drukowane jako osobisty koszt użytkowników
4.1.2.2. Płatne media elektroniczne jako osobisty koszt użytkowników
4.2. Koszt instytucjonalny środków masowego przekazu
4.2.1. Koszt instytucjonalny reklamy w prasie
4.2.2. Koszt instytucjonalny reklamy w radiu
4.2.3. Koszt instytucjonalny reklamy w telewizji
4.2.4. Koszt instytucjonalny reklamy w Internecie
4.3. Promocje cenowe jako proodbiorczy aspekt funkcjonowania ceny medialnej
4.4. Pytania kontrolne
Rozdział 5. Promocja mediów jako komunikacja z nabywcami
5.1. Zadania promocji i jej grupy docelowe
5.2. Główne obszary promocji medialnej
5.3. Instrumenty promocji mediów w mediach
5.4. Najpopularniejsze metody promowania mediów
5.4.1. Kampanie reklamowe mediów
5.4.2. Kreowanie własnych ambasadorów marki
5.4.3. Współpraca z gwiazdami show biznesu
5.4.4. Organizowanie eventów dla odbiorców
5.4.5. Organizowanie eventów dla klientów i partnerów biznesowych
5.4.6. Konkursy dla odbiorców
5.4.7. Tworzenie nagród oraz konkursów medialnych
5.4.8. Patronat medialny
5.4.9. Porozumienie medialne
5.4.10. Inicjatywy społeczne
5.4.11. Fundacje medialne
5.4.12. Prowokacje medialne
5.4.13. Gadżety oraz inserty
5.4.14. Niestandardowe formy reklamy
5.4.15. Inne metody promocji mediów
5.5 Pytania kontrolne
Słownik pojęć obcojęzycznych
Bibliografia
Załącznik 1
Załącznik 2
Spis rysunków
Spis tabel