• Metodyka kompleksowej oceny gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego

Metodyka kompleksowej oceny gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego

  • Autor: Beata Filipiak redakcja naukowa
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-7641-072-2
  • Data wydania: 2009
  • Liczba stron/format: 336/B5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

  • 58.00 zł

    52.20 zł

  • 10% taniej

  • Darmowa dostawa od 200 zł
  • Wysyłka w ciągu 24h
  • Cena netto: 49.71 zł

Dostępność: Duża ilość na magazynie

Głównym celem monografii jest stworzenie – na podstawie studiów literaturowych oraz badań empirycznych – modelu kompleksowej oceny gospodarki finansowej wraz z zaprezentowaniem instrumentów i narzędzi służących realizacji tego celu w praktyce.

Autorzy reprezentujący zarówno praktykę samorządową, jak i środowisko naukowe przedstawili w kolejnych częściach pracy:

- znaczenie informacji w procesie podejmowania decyzji w jednostkach samorządu terytorialnego;
- zarys prawnych wyznaczników funkcjonowania jednostek samorządowych;
- zarys funkcjonowania systemu ewidencyjno-sprawozdawczego jako podstawę realizacji zapotrzebowania na informację;
- przegląd metod oceny sytuacji finansowej jednostki samorządu terytorialnego;
- zagadnienia proefektywnościowe ujmujące się w standardach audytu finansowego.

Rozważania zostały uzupełnione badaniami empirycznymi. Myślą przewodnią niniejszego studium jest poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób i na podstawie jakich kryteriów należy dokonywać oceny gospodarki finansowej, tak aby zapewnić zarówno obiektywizm informacji, zwiększyć jej przydatność oraz wykorzystać ją do różnych celów (zwłaszcza decyzyjnych). Dzisiejsze jednostki samorządu terytorialnego, funkcjonując w wysoce zmiennym otoczeniu, muszą posiadać kompleksową informację, tak aby walczyć o inwestora, pozyskiwać zaufanie dawców kapitału i budować pozytywne relacje ze społeczeństwem.

Spis treści:

Wstęp
 
Rozdział 1. Znaczenie informacji w procesie podejmowania decyzji w jednostkach samorządu terytorialnego
 
1.1. Proces podejmowania decyzji w jednostkach samorządu terytorialnego
1.2. Zarządzanie finansami samorządowymi jako szczególny element procesu decyzyjnego
w jednostkach samorządu terytorialnego
1.3. Czynniki kształtujące sytuację finansową i kondycję jednostki samorządu terytorialnego
1.4. Przesłanki gromadzenia informacji w jednostkach samorządu terytorialnego
1.5. Wymogi stawiane informacjom generowanym w systemie finansowym jednostek samorządu terytorialnego
1.6. Otoczenie jednostek samorządu terytorialnego wobec oceny ich gospodarki i kondycji finansowej
 
Rozdział 2. Otoczenie prawne gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego w Polsce
 
2.1. Przejrzystość i spójność systemu prawnego regulującego zasady gospodarki finansowej
2.2. Zadania i kompetencje organów jednostek samorządu terytorialnego w aspekcie przejrzystości procesu decyzyjnego
2.3. Obowiązki informacyjne jednostki samorządu terytorialnego w kontekście możliwości obiektywnej oceny sytuacji finansowej
2.4. Umiejscowienie i rola organów nadzoru i kontroli w systemie oceny gospodarki finansowej JST
 
Rozdział 3. Procedura badań w zakresie ustalenia oceny gospodarki i kondycji finansowej jednostek samorządu terytorialnego – założenia i procedury badawcze
 
3.1. Przesłanki zmian w procedurze oceny gospodarki i kondycji finansowej jednostki samorządu terytorialnego
3.2. Metodyka doboru próby i przeprowadzenia badań kompleksowej oceny gospodarki
i kondycji finansowej jednostki samorządu terytorialnego
3.3. Identyfikacja i ocena zapotrzebowania na zmiany w zakresie sprawozdawczości
i wykorzystania metod oceny gospodarki oraz kondycji finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego – podstawowe badania empiryczne
3.4. Ogólna ocena wyników badań z uwzględnieniem potencjalnych zmian w preferencjach
i oczekiwaniach instytucji i jednostek samorządu terytorialnego
 
Rozdział 4. Funkcje systemu rachunkowości budżetowej
 
4.1. Zasady ewidencji finansowo-księgowej w jednostkach samorządu terytorialnego
4.2. Zasady ewidencji finansowo-księgowej w przedsiębiorstwach zależnych od jednostki samorządu terytorialnego
4.3. Polityka rachunkowości a klasyfikacja budżetowa
4.4. Dysfunkcje systemu rachunkowości w jednostkach samorządu terytorialnego
4.5. Model rachunkowości budżetowej w kontekście nowoczesnego systemu oceny stanu gospodarki finansowej jednostek samorządy terytorialnego
 
Rozdział 5. Obowiązująca sprawozdawczość budżetowa oraz jej przydatność do zarządzania JST i oceny jej gospodarki finansowej
 
5.1. System sprawozdawczości budżetowej JST – analiza przeglądowa
5.2. Charakterystyka poszczególnych sprawozdań budżetowych sporządzanych w jednostkach samorządu terytorialnego
5.3. Dysfunkcje sprawozdawczości budżetowej jako instrumentu zarządczego w jednostce samorządu terytorialnego
5.4. Wykorzystanie nowoczesnych instrumentów rachunkowości w kształtowaniu sprawozdawczości dla potrzeb oceny sytuacji i gospodarki finansowej JST
 
Rozdział 6. Przegląd metod oceny sytuacji finansowej JST
 
6.1. Metody oceny sytuacji finansowej JST
6.1.1. Analiza strukturalna sprawozdań finansowych jednostek samorządu terytorialnego
6.1.2. Analiza wskaźnikowa pozycji i atrakcyjności finansowej jednostki samorządu terytorialnego
6.1.3. Ocena przedsięwzięć inwestycyjnych
6.1.4. Analiza kosztów i korzyści
6.2. Metody oceny sytuacji finansowej jednostek podległych jednostce samorządu terytorialnego
6.2.1. Główne kierunki analiz prowadzonych w pozostałych podmiotach sektora samorządowego
6.2.2. Analiza wstępna sprawozdań finansowych
6.2.3. Analiza wskaźnikowa sytuacji finansowej pozostałych jednostek i podmiotów sektora samorządowego
6.3. Ocena ratingowa i jej znaczenie dla oceny sytuacji finansowej jednostki samorządu terytorialnego
 
Rozdział 7. Audyt finansowy jednostki samorządu terytorialnego a jej specyfika
 
7.1. Pojęcie audytu finansowego
7.2. Źródła informacji audytowych
7.3. Kryteria prowadzenia audytu finansowego jednostki samorządu terytorialnego
7.4. Ogólne procedury badawcze w procesie audytu
7.4.1. Planowanie zadania audytowego i analiza ryzyka
7.4.2. Dowody i testy w procesie audytu
 
Rozdział 8. Model sprawozdania finansowego
 
8.1. Założenia i warunki wyjściowe do budowy modelu sprawozdawczości finansowej
8.2. Kształt i zawartość informacyjna kompleksowego sprawozdania finansowego
8.3. Powiązania kompleksowego sprawozdania finansowego z systemem rachunkowości finansowej i zarządczej
8.4. Wykorzystanie kompleksowego sprawozdania finansowego w praktyce
 
Rozdział 9. Metodyka kompleksowej oceny gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego
 
9.1. Założenia budowy modelu metodyki kompleksowej oceny gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego
9.2. Modele kompleksowej oceny gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego
9.2.1. Model budżetowy
9.2.2. Model kompleksowy
9.3. Warunki wdrożenia modelu kompleksowej oceny gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego
9.3.1. Prawne, organizacyjne i ekonomiczne warunki wdrożenia modelu kompleksowej oceny gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego
9.3.2. Korzyści związane z wdrożeniem modelu dla otoczenia i jednostki samorządu terytorialnego
 
Zakończenie
 
Bibliografia

Napisz opinię

Uwaga: HTML nie jest przetłumaczalny!
    Zły           Dobry

Najczęściej kupowane