Federalizm fiskalny w teorii i praktyce
- Autor: Krystyna Piotrowska-Marczak redakcja naukowa
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-7641-020-3
- Data wydania: 2009
- Liczba stron/format: 279/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
49.00 zł
12.25 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 12.25 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
75% taniej
Rozważania autorów koncentrują się wokół wzajemnych implikacji federalizmu fiskalnego i procesów decentralizacji finansów publicznych. Uwypuklili oni najistotniejsze aspekty badawcze w problematyce fiskalizmu federalnego, zaliczając do nich zagadnienia: decentralizacji kompetencji i zadań publicznych (warunki polityczno-formalne istnienia federalizmu fiskalnego), zasilania finansowego poszczególnych szczebli systemu finansów publicznych oraz zarządzanie deficytem budżetowym i długiem publicznym w systemie federalizmu fiskalnego.
Silną stroną książki jest także wyczerpujący opis federalizmu fiskalnego w USA, Francji, Hiszpanii. Przedstawiono bowiem światowe mocarstwo o strukturze federalnej z jego najnowszymi rozwiązaniami w zakresie federalizmu, a doświadczenia kolejnych państw, Hiszpanii i Francji, z pewnością mogą być wykorzystane w pracach nad rozwojem systemu finansów publicznych w Polsce.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Podstawy teoretyczne i koncepcje federalizmu fiskalnego
1.1. Federalizm fiskalny – ewolucja pojęcia
1.2. Pojęcie federalizmu fiskalnego w literaturze
1.3. Różne drogi do federalizmu fiskalnego
1.4. Redystrybucja dochodów publicznych i jej skutki dla wykorzystania koncepcji federalizmu fiskalnego w praktyce
1.5. Federalizm fiskalny jako droga do ograniczania i kontroli zadłużania sektora publicznego
Rozdział 2. Dyskusyjne problemy wykorzystania narzędzi finansowych w koncepcjach federalizmu fiskalnego
2.1. Kontrowersje wokół kategorii dochodów własnych lokalnych podmiotów publicznoprawnych
2.2. Skutki przekazania władztwa podatkowego podmiotom lokalnym
2.3. Subwencje i dotacje w teorii federalizmu fiskalnego
Rozdział 3. Federalizm fiskalny – przegląd międzynarodowy
3.1. Federalizm fiskalny w USA
3.1.1. Charakterystyka i struktura samorządu terytorialnego
3.1.2. Gospodarka finansowa samorządu terytorialnego
3.1.3. Specyfika amerykańskiego federalizmu fiskalnego
3.2. Samorząd terytorialny we Francji
3.2.1. Charakterystyka i struktura samorządu terytorialnego we Francji
3.2.2. Gospodarka finansowa samorządu terytorialnego we Francji
3.2.3. Specyfika francuskiego federalizmu fiskalnego
3.3.Charakterystyka samorządu terytorialnego w Hiszpanii
3.3.1. Struktura samorządu terytorialnego
3.3.2. Gospodarka finansowa
3.3.3. Specyfika hiszpańskiego federalizmu
Rozdział 4. Federalizm fiskalny w Polsce
4.1. Etapy reformy samorządu terytorialnego w Polsce
4.1.1. Reforma a samodzielność jednostek samorządu terytorialnego
4.1.2. Podstawy prawne procesu reformowania finansów publicznych w Polsce
4.1.3. Zmiany zakresu zadań jednostek samorządu terytorialnego oraz źródeł ich finansowania jako wyraz decentralizacji finansów publicznych
4.1.4. Zmiany zadań i kompetencji poszczególnych szczebli administracji lokalnej
4.1.5. Metody i formy realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego
4.1.6. Zmiany źródeł zasilania jednostek samorządu terytorialnego
4.2. Wybrane problemy klasyfikacji źródeł finansowania samorządu terytorialnego w Polsce
4.3. Władztwo podatkowe w Polsce
4.3.1. Władztwo podatkowe w podatkach stanowiących dochód budżetu centralnego
4.3.2. Władztwo podatkowe w podatkach stanowiących dochód budżetów lokalnych
4.3.3. Władztwo podatkowe w podatkach stanowiących dochód budżetu centralnego i lokalnego
4.4. Udziały w podatkach państwowych jako instrument podziału środków publicznych w Polsce
4.5. Subwencje i dotacje jako źródło dochodów jednostek samorządowych w Polsce
4.5.1. System dotacji i subwencji w Polsce w latach 1999-2003
4.5.2. System zasilania jednostek samorządu terytorialnego z budżetu państwa w Polsce od 2004 roku
4.6. Zadłużanie się władz samorządowych w Polsce
4.7. Decentralizacja jako forma przejawiania się federalizmu fiskalnego w Polsce
4.7.1. Kierunki zmian samodzielności jednostek samorządu terytorialnego jako przejaw federalizmu fiskalnego w Polsce
4.7.2. Zakres samodzielności samorządu terytorialnego od 1999 roku
Bibliografia
Krystyna Piotrowska-Marczak prof. zw. dr hab., dyrektor Instytutu Finansów, Bankowości i Ubezpieczeń, kierownik Katedry Finansów Publicznych na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Prezes Polskiego Stowarzyszenia Finansów i Bankowości, członek Komitetu Nauk o Finansach PAN oraz wielu międzynarodowych towarzystw naukowych. Ekspert Sejmu RP w sprawach finansów publicznych. Wykładowca Uniwersytetów w Hanoi, Giessen, Sofii i Bratysławie. Jest specjalistką w zakresie finansów i zarządzania procesami finansowymi.
redakcja naukowa