Coraz większa złożoność otoczenia, jak również funkcjonowanie w obliczu ryzyka zmieniają postrzeganie roli analizy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego. Jednostki samorządu terytorialnego, prowadząc gospodarkę finansową, stają przed wieloma złożonymi problemami wymagającymi decyzji opartych na danych liczbowych pochodzących nie tylko z systemu rachunkowości, ale właśnie z analiz.
Lektura tego opracowania pozwoli czytelnikowi na ustalenie:
- czynników (lub ich grup) determinujących przebieg procesów w ramach gospodarki finansowej,
- czynników odpowiedzialnych za kształtowanie się zjawisk finansowych i procesów
mających trwały wpływ na jakość prowadzonej gospodarki finansowej i podejmowane decyzje,
- metod i instrumentów pozwalających ograniczyć ryzyko w procesach decyzyjnych w jednostkach samorządu terytorialnego,
- skutków wynikających z ukształtowania się zjawisk i procesów w określony sposób.
Ważnym elementem działalności jednostek podsektora samorządowego jest posługiwanie się metodami analitycznymi. Ta umiejętność wspomagająca proces decyzyjny w jednostkach samorządu terytorialnego została w książce wzbogacona o kompleksowe instrumentarium pozwalające uzyskać informacje o stanie prowadzonej gospodarki finansowej i trendach w jej zakresie.
Autor książki
Marek Dylewski
prof. nadzw. dr hab., Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, Wydział Finansów i Bankowości w Poznaniu, wieloletni skarbnik powiatu polickiego, były członek Kolegium RIO w Szczecinie.
Książki tego autora
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Gospodarowanie publicznymi zasobami finansowymi w jednostkach samorządu terytorialnego
1.1. Gospodarka finansowa a gospodarowanie publicznymi zasobami finansowymi w podsektorze samorządowym
1.2. Gospodarowanie publicznymi zasobami pieniądza – zasady i mierniki oceny
1.3. Kryteria oceny samorządowej gospodarki finansowej
1.4. Funkcje i zasady samorządowej gospodarki finansowej
Rozdział 2. Metodyka analizy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego
2.1. Rola analiz w procesie decyzyjnym w jednostce samorządu terytorialnego
2.2. Zakres, funkcje i zasady prowadzenia analiz w jednostkach samorządu terytorialnego
2.3. Współczesne klasyfikacje metod wykorzystywanych do prowadzenia analizy finansowej
2.4. Metodyka prowadzenia analizy w jednostce samorządu terytorialnego
2.5. Przegląd metod analizy finansowej wykorzystywanych w jednostkach samorządu terytorialnego
Rozdział 3. Kierunki wykorzystania informacji pochodzących z analizy finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego
3.1. Tradycyjne źródła informacji wykorzystywane w analizie finansowej
3.2. Zarządcze podejście do źródeł informacji w jednostce samorządu terytorialnego – sprawozdania kompleksowe i mierniki analityczne
3.3. Techniki prezentowania informacji pochodzących z analizy finansowej a teoria asymetrii informacji
3.4. Wykorzystanie informacji pochodzącej z analizy finansowej przez organy samorządowe
3.5. Kierunki wykorzystania informacji pochodzącej z analizy finansowej przez podmioty otoczenia zewnętrznego
Rozdział 4. Analiza pionowa i pozioma sprawozdań jednostki samorządu terytorialnego
4.1. Istota analizy pionowej i poziomej jako analizy wstępnej sprawozdań finansowych
4.2. Analiza pionowa dochodów budżetowych
4.3. Analiza pionowa wydatków budżetowych
4.4. Analiza pozioma budżetu jednostki samorządu terytorialnego
Rozdział 5. Ocena sytuacji finansowej jednostek samorządu terytorialnego
5.1. Analiza samodzielności finansowej jednostek samorządu terytorialnego
5.2. Analiza zdolności do wywiązywania się z zobowiązań przez jednostki samorządu terytorialnego
5.3. Analiza potencjału rozwojowego jednostki samorządu terytorialnego
Rozdział 6. Preliminowanie przedsięwzięć inwestycyjnych
6.1. Rodzaje przedsięwzięć podejmowanych przez jednostki samorządu terytorialnego
6.2. Metodyka oceny przedsięwzięć inwestycyjnych jednostek samorządu terytorialnego
6.3. Budżetowanie kapitałowe w preliminowaniu projektów inwestycyjnych
6.4. Specyfika analizy finansowej projektów współfinansowanych ze środków zagranicznych, w tym z Unii Europejskiej
Rozdział 7. Wykorzystanie analizy finansowej w weryfikacji wieloletnich programów inwestycyjnych i budżetu zadaniowego
7.1. Wieloletni program inwestycyjny i jego wpływ na funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego
7.2. Budżet zadaniowy i jego znaczenie w sektorze samorządowym
7.3. Procedura i metodologia tworzenia budżetu zadaniowego w jednostkach samorządu terytorialnego
7.4. Rola celów i mierników budżetu zadaniowego w analizie finansowej
7.5. Kierunki ewaluacji budżetu zadaniowego w Polsce
Bibliografia