Brak produktów
/
Cena detaliczna
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 44,10 zł
10% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
Książka stanowi innowacyjną na naszym rynku wydawniczym publikację na temat słabo znanego w Polsce nurtu krytycznego w zarządzaniu – Critical Management Studies. Głównym merytorycznym przesłaniem publikacji jest wskazanie na złożoność i społeczny charakter procesów zarządzania i organizowania, które zawsze należy rozpatrywać w perspektywie takich wartości, jak: etyczność, moralność oraz szacunek względem drugiego człowieka. Niestety, w praktyce zarządzania występują działania dehumanizujące, opresyjne i instrumentalne wobec ludzi w organizacjach. W prezentowanej publikacji analizowane są takie patologie zarządzania, jak: społeczna nieodpowiedzialność biznesu, dyskryminacja płciowa w organizacji czy deuniwersytetyzacja uniwersytetu. Książka jest zbiorem materiałów badawczych i dydaktycznych z zakresu krytycznej teorii organizacji i zarządzania, przeznaczonym zarówno dla środowiska akademickiego, jak też biznesowego. Zawiera rozdziały poświęcone wybranym aktualnym i istotnym z punktu widzenia dyscypliny kierunkom i tendencjom, które są powszechnie znane w Europie i wchodzą tam do kanonów nauczania zarządzania na poziomie zaawansowanym i podstawowym. Słownik fundamentalnych pojęć, studium przypadku oraz pytania końcowe czynią każdy z rozdziałów przystępnym i pozwalającym na pogłębione zrozumienie danego fenomenu.
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
profesor zwyczajny nauk ekonomicznych i humanistycznych. Jego zainteresowania badawcze obejmują organizację i zarządzanie, a w szczególności: krytyczny nurt zarządzania, epistemologię i metodologię nauk społecznych oraz humanistycznych, kulturę organizacyjną i zarządzanie międzykulturowe oraz zarządzanie publiczne i zarządzanie w przedsiębiorstwach rodzinnych. Obecnie jest profesorem na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz kierownikiem Katedry Zarządzania Instytucjami Szkolnictwa Wyższego w Instytucie Spraw Publicznych Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od roku 2008 redaktor naczelny kwartalnika Journal of Intercultural Management. Członek międzynarodowych organizacji i stowarzyszeń: American Academy of Management (AAofM - USA), International Family Entreprises Research Assotiation (IFERA), Reseau Pays du Groupe de Vysegrad (PGV, Komitet Sterujący - Francja) oraz European Academy of Management (EURAM). Otrzymał liczne nagrody, w tym od rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, Clark University w Worcester oraz Społecznej Akademii Nauk w Łodzi.
Katedra Zarządzania i Ekonomiki Mediów, Instytut Kultury, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jagielloński. Doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu, prowadzi badania w krytycznym nurcie zarządzania. Jego zainteresowania naukowe obejmują w szczególności krytyczne badania nad edukacją i filozofią zarządzania. Autor monografii naukowej "Nurt krytyczny w zarządzaniu: kultura, edukacja, teoria", członek Humanistic Management Network oraz European Educational Research Association. Stypendysta Visby Programme oraz wydawnictwa SAGE.
Spis treści: Wprowadzenie Łukasz Sułkowski, Michał Zawadzki Rozdział 1. Zarządzanie znaczeniami z perspektywy krytycznej Sławomir Magala Wstęp – Geneza krytycznych nauk o zarządzaniu 1.1. Krytyczna perspektywa: raport obserwatora uczestniczącego 1.2. Krytyczne badania zarządzania: jak patrzeć szefom na ręce? 1.3. Zarządzanie znaczeniami: ideologie i metodologie 1.4. Zarządzanie znaczeniami: skąd wiemy, czy coś ma sens? 1.5. Recepcja krytycznych teorii zarządzania Bibliografia Rozdział 2. Paradygmat krytyczny organizacji i zarządzania Łukasz Sułkowski Wstęp 2.1. Paradygmaty nauk społecznych w zarządzaniu 2.2. Źródła paradygmatu krytycznego w zarządzaniu 2.3. Założenia epistemologiczne CMS 2.4. Krytyka dyskursu nauk o zarządzaniu 2.5. Ideologia menedżeryzmu 2.6. Zastosowania CMS 2.7. Krytyka nurtu krytycznego Podsumowanie Bibliografia Rozdział 3. Opowieści i archetypy Monika Kostera Opis przypadku Słownik podstawowych pojęć Wstęp – Rys historyczny 3.1. Główne teorie 3.1.1. Estetyka a organizowanie 3.1.2. Opowieści organizacyjne 3.1.3. Archetypy i organizacje 3.1.4. Opowieści archetypiczne i mity Analiza przypadku Pytania do dyskusji Bibliografia Rozdział 4. Płeć – odzyskiwany wymiar organizacji i zarządzania Małgorzata Durska Opis przypadku Słownik podstawowych pojęć Wstęp 4.1. Co ma feminizm do organizacji i zarządzania? 4.2. Czy organizacje i zarządzanie mają płeć? 4.3. Gender jako system i jako proces 4.4. Gender (wciąż) nieoswojony Podsumowanie Analiza przypadku Pytania do dyskusji Bibliografia Rozdział 5. Społeczna „nieodpowiedzialność” biznesu Justyna Fijałkowska Opis przypadku Słownik podstawowych pojęć Wstęp 5.1. Podejście klasyczne do koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu 5.2. Krytyka koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu 5.3. Krytyka motywów i sposobów działań deklarowanych jako działania w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu Podsumowanie Pytania do dyskusji Bibliografia Rozdział 6. Deuniwersytetyzacja współczesnego uniwersytetu Michał Zawadzki Opis przypadku. Przedsiębiorczy model uniwersytetu w Polsce Słownik podstawowych pojęć Wstęp 6.1. Typy racjonalności w edukacji i wynikające z ich dominacji konsekwencje 6.2. Racjonalność instrumentalna 6.3. Racjonalność hermeneutyczna 6.4. Racjonalność emancypacyjna 6.5. Analiza przypadku. Krytyka przedsiębiorczego modelu uniwersytetu 6.6. Fundamentalizm edukacyjny i rynkowy Podsumowanie Pytania do dyskusji Bibliografia Rozdział 7. Marketing w kulturze Jerzy Kociatkiewicz Opis przypadku: Przemiana Wnerwiacza w Szaloną Żabę Słownik podstawowych pojęć Wstęp 7.1. Funkcja ekonomiczna marketingu 7.2. Funkcja ideologiczna marketingu 7.3. Funkcja kulturotwórcza marketingu Podsumowanie Analiza przypadku: Wnerwiacz utowarowiony Pytania do dyskusji Bibliografia Rozdział 8. Czy prosumpcja sprzyja emancypacji? Dylematy zarządzania konsumentami Łukasz Iwasiński Opis przypadku Słownik podstawowych pojęć Wstęp 8.1. Zarządzanie konsumentami 8.2. Prosumpcja 8.3. Krytyka Analiza przypadku Pytania do dyskusji Bibliografia Rozdział 9. Neomarksistowskie koncepcje alienacji pracy w analizie strajku czynnego Paweł Sydor Opis przypadku – strajk czynny Słownik podstawowych pojęć Wstęp 9.1. Materializm 9.2. Alienacja pracy 9.3. Alienacja pracy w marksizmie 9.4. Koncepcje alienacji pracy w neomarksizmie 9.5. Użyteczność koncepcji alienacji pracy w analizie zjawiska strajku czynnego – próba analizy 9.6. Wartość poznawcza koncepcji alienacji pracy Pytania do dyskusji Bibliografia Rozdział 10. Wolontariat jako forma wyzysku pracownika. Autoetnografia pracy wolontariuszki Pamela Ślufińska Opis przypadku Słownik podstawowych pojęć Wstęp 10.1. Korzyści płynące z wolontariatu 10.1.1. Możliwe do osiągnięcia korzyści 10.1.2. Regulacje prawne i bezprawne łamanie zasad 10.2. Wyzysk – próba definicji oraz przykłady 10.3. Błahość powierzanych zadań 10.4. Nieprawdziwe obietnice awansu 10.5. Osobiste preferencje 10.6. Wykorzystywanie szczególnych kompetencji 10.7. Organizacyjny bałagan 10.8. Nieporozumienie Podsumowanie Analiza przypadku Pytania do dyskusji Bibliografia Rozdział 11. Krytyczne spojrzenie na nurt krytyczny Michał Izak Słownik podstawowych pojęć Wstęp 11.1. Krytyki Nurtu Krytycznego 11.1.1. Nieinteraktywność Nurtu Krytycznego – problem komunikacji teorii z praktyką 11.1.2. Niespójność teoretyczna w obrębie Nurtu Krytycznego 11.1.3. Problematyczny status metody argumentacji krytycznej 11.1.4. Ryzyko badań „krytycznych” – studium przypadku Podsumowanie Pytania kontrolne Bibliografia Zakończenie Łukasz Sułkowski, Michał Zawadzki