Konflikt społeczny w perspektywie socjologicznej i pedagogiczno-psychologicznej. Wybrane kwestie
- Autor: Danuta Borecka-Biernat Małgorzata Cywińska redakcja naukowa
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-7930-799-9
- Data wydania: 2015
- Liczba stron/format: 323/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
62.00 zł
55.80 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 55.80 zł
10% taniej
Konflikty społeczne (między jednostkami czy grupami społecznymi) to naturalne, nieuchronne zjawisko przenikające ludzką egzystencję, mogące destruktywnie, jak i konstruktywnie oddziaływać na jednostkę czy grupę. Dlatego niezwykle istotne jest poznanie mechanizmów wyzwalających proces konfliktowy, jak i strategie radzenia sobie z nim, aby rozwijać kompetencje umożliwiające umiejętne zarządzanie tymi trudnymi sytuacjami. Nade wszystko należy uwzględnić, że konflikty mogą mieć rozwojowy wymiar wzbogacający ludzką egzystencję i rozpatrywać interdyscyplinarnie – od strony socjologicznej, pedagogiczno-psychologicznej, co ukazuje niniejsza publikacja.
Spis treści:
Wstęp
Danuta Borecka-Biernat, Małgorzata Cywińska
I. Socjologiczny aspekt konfliktu społecznego
1. Konflikty tożsamości w społeczeństwie współczesnym: w niewoli władzy i wolności?
Zbyszko Melosik
2. Konflikt językowy. Studium porównawcze obszarów Arktyki
Tomasz Gmerek
II. Pedagogiczny aspekt konfliktu społecznego
3. Konflikty interpersonalne - sens, przebieg i przezwyciężanie
Andrzej Twardowski
4. Spostrzeganie interpersonalne w sytuacjach konfliktu
Małgorzata Cywińska
5. Konflikt jako sytuacja wychowawcza
Andrzej Olubiński
6. Konflikty w szkole w ujęciu interakcjonizmu symbolicznego. Perspektywa postrzegania szkoły jako organizacji
Aleksandra Błachnio, Wojciech Maliszewski
7. Źródła konfliktów szkolnych i ich znaczenie dla procesu edukacji młodzieży
Tomasz M. Zimny
8. Lęk komunikacyjny u uczniów a ich sposoby reagowania w sytuacji konfliktu w klasie szkolnej
Wiesław Sikorski
III. Psychologiczny aspekt konfliktu społecznego
9. „Przetrwać razem” – małżeństwo z perspektywy psychologii analitycznej
Krystyna Węgłowska-Rzepa
10. Konflikty interpersonalne w związkach kohabitacyjnych
Iwona Janicka
11. Co oznacza skuteczność i satysfakcja stron z udziału w mediacjach rodzinnych?
Hanna Przybyła-Basista
12. Style i efekty rozwiązywania konfliktów w relacji rodziców z adolescentami a przekonanie adolescentów o skuteczności rodziny
Bogusława Lachowska
13. Zadowolenie vs. rozczarowanie z komunikacji z matką z perspektywy adolescsenta
Elżbieta Napora
14. Konflikt jako czynnik kompozytowy relacji między rodzeństwem w okresie dorosłości a kompetencje społeczne
Katarzyna Walęcka-Matyja
15. Rola reakcji emocjonalnych w regulacji strategii radzenia sobie młodzieży w wieku dorastania w sytuacji konfliktu społecznego
Danuta Borecka-Biernat
16. Agresywność w konfliktach społecznych a style radzenia sobie ze stresem
Małgorzata Kuśpit
17. Potencjalne przyczyny konfliktów zawodowych w dobie globalizacji
Alicja Senejko
Noty o autorach
Streszczenie
Abstract
prof. zw. dr hab. Janusz Sztumski:
Powszechność i różnorodność konfliktów społecznych, złożoność ich uwarunkowań i skutków powoduje, że są one przedmiotem zainteresowania wielu nauk, zwłaszcza związanych z badaniami zachowań ludzi. Bowiem tylko w wyniku interdyscyplinarnego podchodzenia do konfliktów społecznych można wzbogacać wiedzę o tych osobliwych zachowaniach ludzi, ich uwarunkowaniach i skutkach. Z tego względu pracą zbiorową pod tytułem Konflikt społeczny w perspektywie socjologicznej i pedagogiczno-psychologicznej. Wybrane kwestie zainteresują się zapewne nie tylko psychologowie, socjologowie i pedagodzy, ale również te osoby, które będą chciały zapoznać się z nowszymi badaniami i opartymi na nich refleksjami na temat konfliktów społecznych (…).
Danuta Borecka-Biernat prof. nadzw. UWr, dr hab. Kierownik Zakładu Psychologii Edukacji i Wychowania w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Jej zainteresowania badawcze obejmują problematykę zaburzeń zachowania w podokresie wczesnej adolescencji, a szczególnie odnoszą się do determinant stosowanych przez młodzież strategii radzenia sobie z trudnościami w sytuacjach społecznych.
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Małgorzata Cywińska prof. nadzw. dr hab., Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych.
![]() |
redakcja naukowa