• Koncepcja work-life balance we współczesnej organizacji. Jak wesprzeć pracownika w godzeniu ról i zapewnić sprawne funkcjonowanie organizacji

Koncepcja work-life balance we współczesnej organizacji. Jak wesprzeć pracownika w godzeniu ról i zapewnić sprawne funkcjonowanie organizacji

  • Autor: Wojciech Leoński Anna Wieczorek-Szymańska
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-8270-327-6
  • Data wydania: 2024
  • Liczba stron/format: 124/B5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

  • 45.00 zł

    40.50 zł

  • Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 40.50 zł
  • 10% taniej

  • Darmowa dostawa od 200 zł
  • Wysyłka w ciągu 24h

Dostępność: Duża ilość w magazynie
Książka porusza tematykę zachowania równowagi pomiędzy pracą zawodową i życiem prywatnym. Problematyka ujęta jest z różnych perspektyw, zarówno pracownika, jak również menedżera zarządzającego zespołami ludzkimi. Autorzy opisują działania na rzecz zachowania równowagi praca-życie w odniesieniu do strategii społecznej odpowiedzialności biznesu i budowania zaangażowania pracowników. Charakteryzują instrumenty wspomagające równowagę, takie jak uelastycznianie pracy, ale także podkreślają rolę współczesnego lidera w realizacji polityki work-life balance. Ponadto publikacja ma uzmysłowić czytelnikowi skutki, jakie niesie brak zachowania równowagi praca-życie. Dzięki kompleksowemu przeanalizowaniu problematyki, książka może stanowić istotne wsparcie merytoryczne dla menedżerów w codziennej pracy oraz być istotnym źródłem wiedzy dla studentów studiów ekonomicznych.

Spis treści:

Wstęp

Rozdział 1. Zarys koncepcji work-life balance


1.1. Istota idei work-life balance
1.2. Narzędzia work-life balance w organizacji
1.3. Czynniki utrudniające godzenie życia rodzinnego z pracą oraz korzyści wynikające z polityki work-life balance

Rozdział 2. Work-life balance jako element społecznej odpowiedzialności biznesu

2.1. Istota społecznej odpowiedzialności biznesu i jej główne obszary
2.2. Podobieństwa i różnice pomiędzy społeczną odpowiedzialnością biznesu a koncepcją work-life balance
2.3. Znaczenie społecznej odpowiedzialności biznesu w przedsiębiorstwie

Rozdział 3. Uelastycznienie pracy w kontekście WLB


3.1. Sytuacja pracowników Unii Europejskiej w kontekście zrównoważenia sfer praca–życie
3.2. Regulacje dotyczące rynku pracy i form zatrudnienia w Polsce
3.3. Elastyczne formy zatrudnienia w Polsce
3.4. Formy elastycznej organizacji pracy

Rozdział 4. Kreowanie zaangażowania pracowników w świetle koncepcji work-life balance


4.1. Istota zaangażowania pracowników
4.2. Związek zaangażowania pracowników i idei work-life balance
4.3. Czynniki kształtujące zaangażowanie pracowników

Rozdział 5. Rola przywódców w kształtowaniu zaangażowania w pracę

5.1. Znaczenie przywództwa we współczesnej organizacji
5.2. Kompetencje przywódcy w zrównoważonym środowisku pracy
5.3. Zarządzanie pracownikami zróżnicowanymi pokoleniowo w kontekście równoważenia pracy i życia prywatnego

Rozdział 6. Zjawiska towarzyszące sytuacji braku równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym

6.1. Pracoholizm
6.2. Wypalenie zawodowe
6.3. Stres

Zakończenie
Bibliografia
Wykaz rysunków
Wykaz tabel

Prof. dr hab. inż. Radosław Wolniak, Politechnika Śląska:

Monografia jest kompleksowym opracowaniem dotyczącym równowagi między życiem zawodo - wym i prywatnym, z naciskiem na jej implementację w nowoczesnych organizacjach. Praca porusza kluczowe zagadnienia związane z tą tematyką, takie jak: narzędzia wspomagające WLB, korzyści wynikające z wdrażania tej koncepcji oraz trudności napotykane w jej realizacji. Autorzy podeszli do tematu interdyscyplinarnie, integrując perspektywy z zarządzania, socjologii, psychologii i prawa.

Wojciech Leoński
dr, adiunkt w Katedrze Zarządzania Przedsiębiorstwem w Instytucie Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego. Autor ponad sześćdziesięciu publikacji naukowych z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, zarządzania różnorodnością oraz instytucji otoczenia biznesu. Główny obszar zainteresowań naukowych autora dotyczy różnych aspektów funkcjonowania sektora małych i średnich przedsiębiorstw, a także współczesnych metod i koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem. Uczestnik wyjazdów szkoleniowych w zagranicznych ośrodkach naukowych (m.in.: Uniwersytet Wileński, University of Economics - Varna, University of Žilina, University of Alba Iulia, Haliç University), posiadający doświadczenie dydaktyczne zdobyte zarówno w Polsce, jak i za granicą (Montenegro University w Podgoricy, European University w Tiranie, ISMA University w Rydze).

Książki tego autora

Anna Wieczorek-Szymańska
dr, ekonomistka i socjolożka, zatrudniona na stanowisku adiunkta w Katedrze Zarządzania Przedsiębiorstwem w Instytucie Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego. Jej głównymi obszarami zainteresowań naukowych i badawczych są: kapitał ludzki w organizacji, zarządzanie różnorodnością, kompetencjami pracowników i tworzenie zrównoważonego środowiska pracy. Jest autorką i współautorką licznych publikacji naukowych, dotyczących wspomnianych obszarów. Od wielu lat prowadzi zajęcia ze studentami studiów stacjonarnych, niestacjonarnych i podyplomowych, zdobywając nagrody i wyróżnienia za pracę dydaktyczną. Współpracuje także z przedsiębiorstwami jako doradca w zakresie zarządzania pracownikami.

Książki tego autora

ADP  Research  Institute  (2022).  People  at  Work  2022:  A  Global  Workforce.  Online:
https://pl.adp.com/baza-wiedzy-hr/insights/people-at-work-2022-a-global-work-
force-view.aspx, dostęp: 07.05.2024.
Andreassen,  C.S.  (2013).  Work  addiction.  W:  Miller,  P.  (red.).  Principles  of  addiction:
Comprehensive addictive behaviors and disorders. Elsevier, s. 837–845.
Andreassi, J.K., Thompson, C.A. (2008). Work-Family Culture: Current Research and
Future Directions. W: Korabik, K., Lero, D.S., Whitehead, D.L (red.). Handbook  
of work-family integration. Research, theory and best practices. Elsevier.
Anisiewicz, U., Wołowiec, T. (2022). Społeczna odpowiedzialność biznesu a integracyjna
wizja społeczeństwa – uwarunkowania ekonomiczne i społeczne. Journal of Modern
Science, t. 1/48.
Armstrong, M. (1997). Jak być lepszym menedżerem. Dom Wydawniczy ABC.
Armstrong, M. (2009). Zarządzanie wynagrodzeniami. Wolters Kluwer Polska.
Aronson, E. (1998). Człowiek – istota społeczna. PWN.
Artemia Work (2023). Polski rynek pracy w 2023. Jakich zmian się spodziewać? Online:
https://www.aterima-work.pl/pdf/raport-rynek-pracy-2023.pdf, dostęp: 10.05.2024.
Asemah, E.S., Edegoh, L.O.N., Anatsui, C. (2012). Corporate social responsibility and
community relations as critical factors in conflict management. Maiduguri Journal  
of Arts and Social Sciences, vol. 10 (1).
Baczyńska, A. (2019). Menedżerowie czy przywódcy. Studium teoretyczno-empiryczne.
Poltext.
Baghai, M., Quigley, J., Jończak, M., Kraszewski, D. (2011). As one. Przekształcić indywi-
dualne działania w potęgę zespołu. Wydawnictwo Studio Emka.
Bakker, A.B., Schaufeli, W.B., Leiter, M.P., Taris, T.W. (2008). Work engagement: An emer-
ging concept in occupational health psychology. Work & Stress, vol. 22(3).
Bakker, A.B., Demerouti, E., ten Brummelhuis, L.L. (2012). Work engagement, perfor-
mance,  and  active  learning:  The  role  of  conscientiousness.  Journal  of  Vocational  
Behavior, vol. 80 (2).112 Bibliografia
Balcerzak-Paradowska, B. (2008). Ocena kierunków zmian w polityce rodzinnej w Polsce  
w  aspekcie  godzenia  życia  zawodowego  z  rodzinnym.  W:  Sadowiska-Snarska,  C.
(red.).  Równowaga  praca–życie–rodzina.  Wydawnictwo  Wyższej  Szkoły  Ekono-
micznej.
Barczykowska, A., Pawełek, K. (2021). Pokolenia wobec pandemii COVID-19, Lubelski
rocznik Pedagogiczny, t. XXXX, z. 4.
Bartkowiak, G. (2011). Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym
i praktycznym, Wydawnictwo Difin.
Basińska, J. (2015). Outsourcing pracowniczy optymalizuje zatrudnienie. Prawo i Podat-
ki, czerwiec.
Berry, M.L., Morris, M.L. (2008). The impact of Employee Engagement Factors and Job
Satisfaction  on  Turnover.  ERIC.  Online:  https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED50  
1235.pdf, dostęp: 10.05.2024.
Bieńkowski, M. (2018). Socjologiczna koncepcja cyklu pokoleniowego Neila Howe’a  
i Williama Straussa. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, nr 4(42).
Biuletyn informacji Publicznej RPO (2023). Równowaga między życiem zawodowym
a prywatnym rodziców i opiekunów. RPO: upłynął termin implementacji dyrek-
tywy.  Online:  https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/rpo-zycie-zawodowe-prywatne-
rodzicow-dyrektywa-implementacja, dostęp: 10.04.2024.
Blanchard, K. (2007). Przywództwo wyższego stopnia. PWN.
Borkowska, S. (2010). Równowaga między pracą z życiem pozazawodowym. Acta Univer-
sitatis Lodziensis. Folia Oeconomica. Problemy kształtowania równowagi praca–życie
w organizacjach, vol. 240.
Borkowska, S. (2004). Praca, a życie zawodowe. W: Borkowska, S. (red.). Przyszłość pracy
w XXI wieku. IPiSS, s. 54.
Bowen, H. (1953). The Social Responsibilities of Businessman. Harper.
Brown, M.E., Treviño, L.K., Harrison, D.A., Ethical leadership: A social learning per-
spective for construct development and testing, Organizational Behavior and Human
Decision Processes, July 2005, no. 97.
Carroll, A.B. (1979). A three-dimensional conceptual model of corporate performance.
Academy of Management Review, vol. 4(4).
CCIFP 92023. Raport z badania CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby
Gospodarczej.  Online:  https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/
2023/12/RAPORT_CSR-W-PRAKTYCE-2023.pdf, dostęp: 05.05.2024.
Chirkowska-Smolak, T. (2008). Równowaga między pracą a zżyciem osobistym, Ruch
Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, nr 70, z. 1.
Chwistecka-Dudek H., Korenkiewicz A. (2021). Corporate social responsibility concept.
Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie, z. 151. Politechnika Śląska.
Clark, M.A., Michel, J.S., Zhdanova, L., Pui, S.Y., Baltes, B.B. (2014). All work and no
play? A meta-analytic examination of the correlates and outcomes of workaholism.
Journal of Management, vol. 1–38. Online: Doi: 10.1177/0149206314522301, dostęp:
10.03.2024.113 Bibliografia
Clutterbuck, D. (2005). Równowaga między życiem zawodowym a osobistym. Oficyna
Ekonomiczna.
Cooper, C.L., Marshall, J. (1976). Occupational sources of stress: a review of the literature
relating to coronary heart disease and mental ill health. Journal of Occupational Psy-
chology, vol. 49.
Covey, R.S. (2008). Przywództwo skoncentrowane na zasadach, Aleksandria.
Crawford,  E.R.,  Rich,  B.L.,  Buckman,  B.,  Bergeron,  J.  (2014).  The  Antecedents  and  
Drivers of Employee Engagement. W: Employee Engagement in Theory and Prac-
tice, Routledge.
Dąbrowska, K. (2014). Programy na rzecz równowagi życia zawodowego i rodzinnego.
Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym, nr 17/2.
Degryse, C. (2016). Digitalisation of the Economy and its Impact on Labour Markets.
ETUI.
Deloitte, Deloitte Millennial Survey Millennials Disappointed In Business, Unprepa-
red For Industry 4.0. Online: https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uplo-
ads/2018/06/gx-2018-millennial-survey-report.pdf, dostęp: 20.04.2024.
Dobrosielska,  S.  (2019).  Biznes  korporacyjny  a  społeczna  odpowiedzialność  biznesu.  
W: Krzysztofek, A., Borcuch, A. (red.). Społeczna odpowiedzialność biznesu.  
Zagadnienia teoretyczne i praktyczne. Laboratorium Wiedzy Artur Borcuch.
Dudek,  B.  (2008).  Pracoholizm  –  szkodliwy  skutek  nadmiernego  zaangażowania  się
w pracę. Medycyna Pracy, nr 3.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1158 z dnia 20 czerwca 2019 r.
w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opieku-
nów oraz uchylająca dyrektywę Rady 2010/18/UE.
Eisenbeiss, S.A., van Kippenberg, D., Fahrbach, C.M. (2015). Doing well by doing Good?
Analyzing the Relationship Between CEO Ethical Leadership and Firm Performan-
ce. Journal of Business Ethics, vol. 128, no. 3.
Erickson, T. (2010). What’s Next, Gen X? Keeping Up, Moving Ahead, and Getting the
Career You Want. Harvard Business Press.
Eurofund (2022). Working conditions and sustainable work. Working conditions in the
time of COVID-19: Implications for the future. Publications Office of the Europe -
an Union, Luxemburg.
Fernandes, D., Pinto, E., Mesquita, L., Sá, P., Ferreira, M., Braga, A. (2022). Are Workers
Familiarized with the Concept and the Practices of Corporate Social Responsibility?
A Case Study. Sustain, vol. 7.
Gajdzik, B., Grebski, M.E., Grebski, W., Tobór-Osadnik, K., Wolniak, R. (2022). Czynnik
ludzki w twórczej organizacji. Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa.
Dom Organizatora.
Gallup (2006). Gallup study: engaged employees inspire company innovation: Inational
survey finds that passionate workers are most likely to drive organisations forward.
The  Gallup  Management  Journal.  Online:  http://gmj.gallup.com/content/24880/
Gallup-Study-Engaged-Employees-Inspire-Company.aspx, dostęp: 23.04.2024.114 Bibliografia
Gembalska-Kwiecień, A., Żurakowski, Z. (2016). Przyczyny i skutki wypalenia zawodo-
wego. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, nr 92.
GI  Group  Holding  (2023).  Barometr  Rynku  Pracy  2023.  Online:  https://www.gigro-
upholding.com/polska/insights/barometr-rynku-pracy-2023/, dostęp: 12.03.2024.
Głogosz, D. (2008). Rezultaty programów praca–życie w krajach UE – korzyści dla pra-
cowników i ich rodzin. W: Sadowiska-Snarska, C. (red.). Równowaga praca–życie–
rodzina. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej.
Grafton Recruitment Polska (2022). Pokolenia na polskim rynku pracy. Online: https://
pl.grafton.com/pl/pokolenia-na-polskim-rynku-pracy, dostęp: 02.02.2024.
Greenhaus, J.H., Beutell, N.J. (1985). Source of Conflict Between Work and Family Roles.
Academy of Management Review, vol. 10(1).
Greenhaus,  J.H.,  Powell,  G.N.  (2006).  When  Work  and  Family  Are  Allies:  A  Theory  
of Work-Family Enrichment. Academy of Management Review, Vol. 31(1).
Greenleaf, R.K. (1970). The Servant as a Leader. Center for Servant Leadership. Greenleaf
Publishing Center.
Gross-Gołacka, E. (2008). Równowaga praca-życie jako element strategii zarządzania za-
sobami ludzkimi. W: Sadowska-Snarska, C. (red.). Równowaga praca–życie–rodzi-
na. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej.
Gross-Gołacka, E., Bojanowska-Sosnowska, A. (2022). Zaangażowanie w działania na rzecz
godzenia życia zawodowego z prywatnym – perspektywa wybranych organizacji funk-
cjonujących w Polsce. Zarządzania Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie, nr 2(35).
Growther, D., Seifi, S. (2021). The Palgrave Handbook of corporate social responsibility.
Online: https://doi.org/10.1007/978-3-030-42465-7, dostęp: 13.04.2024.
Hanley-Dafoe, R. (2024). 5 Stages of Occupational Burnout: Assessing Where You Are.
Online:  https://www.psychologytoday.com/intl/blog/everyday-resilience/202402/
5-stages-of-occupational-burnout-assessing-where-you-are, dostęp: 15.04.2024.
Harasim, K. (2018). Wypalenie zawodowe w zawodach wysokiego ryzyka. Europejskie Stu-
dia Społeczno-Humanistyczne, nr 2(23).
Hewitt, A. (2014). Raport poświęcony globalnym trendom w zaangażowaniu pracow-
ników.  Online:  https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=https%3A%2F  
%2Fwww.aon.com%2Fpoland%2Fattachments%2Fhr%2Finformacje_prasowe-
%2F2014_06_02_AonHewitt_Informacja_prasowa_Globalne_trendy_w_zaanga-
zowaniu.doc&wdOrigin=BROWSELINK, dostęp: 07.07.2024.
Hobfoll, S.E. (1998). Stress, culture, and community. Plenum Press.
Howe, N., Strauss, W. (2000). Millennials Rising: The Next Great Generation. W: Matson, R.J.
(red.). Cartoons Vintage Books. Knopf Doubleday Publishing Group.
Jacukowicz, Z. (1999). Systemy wynagrodzeń. Poltext.
James, L. (2012). Sustainable Corporarte Social Responsibility – An Analysis of 50 Defini-
tions for a Period of 2000–2011. Int. J. Multidiscip. Res., vol. 2.
Jemielniak, D., Koźmiński, A.K. (2011). Zarządzanie od podstaw. Wolters Kluwer.
Jeran, A. (2016). Praca zdalna jako źródło problemów realizacji funkcji pracy. Opuscula
Sociologica, nr 2.115 Bibliografia
Juchnowicz, M. (2014). Zaangażowanie pracowników. Sposoby oceny i motywowania.
PWE.
Jurgielewicz, O. (2017). Stres i stresory w pracy wpływające na poczucie bezpieczeństwa
pracownika. Modern Management Review, vol. XXII, 24.
Kahn, R.L., Wolfe, D.M., Quinn, R., Snoek, J.D., Rosenthal, R.A. (1964). Organizational
Stress: Studies in Role Conflict and Ambiguity. Wiley. New York.
Kamrowska, A. (2007). Wypalenie zawodowe. Uniwersytet Medyczny w Łodzi. Klini-
ka Psychiatrii Dorosłych. Online: www.pml.strefa.pl/ePUBLI/136/15.pdf, dostęp:
21.05.2024.
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Departament Służby Cywilnej (2019). Ankieta ba-
dająca preferencje pracowników w zakresie stosowania narzędzi work-life balance.
Online: https://www.gov.pl/web/sluzbacywilna/WLB, dostęp: 21.05.2024.
Karbon, Work-life balance means different things to different generations. Here’s why
that matters and how to manage it. Online: https://karbonhq.com/resources/work-
-life-balance-is%20different-for-different-generations/, dostęp: 23.04.2024.
Kirchmeyer, C. (2000). Work-life Initiatives: Greed or Benevolence Regarding Workers’
Time?  In  Trends  in  Organizational  Behavior.  Time  in  Organizational  Behavior,  
vol. 7, s. 79–93.
Klun,  S.  (2008).  Work-Life  Balance  is  a  Cross-Generational  Concern  –  and  a  Key  to  
Retaining High Performers at Accenture. Global Business and Organizational Excel-
lence, vol. 27(6).
Knudsen, H. (1995). Employee Participation in Europe. Sage Publications.
Kobiałka,  A.  (2023).  Pracoholizm  i  mobbing  jako  czynniki  destrukcyjne  w  środowi-
sku  pracy  człowieka.  Online:  https://in.uken.krakow.pl/wp-content/uploads/si-
tes/13/2023/01/Andrzej-Kobialka-Pracoholizm-i-mobbing-jako-czynniki-destruk
cyjne-w-srodowisku-pracy-czlowieka.pdf, dostęp: 06.05.2024.
Komisja  Europejska  (2005).  Reconciliation  of  Work  and  Private  Life:  A  Comparative
Review of Thirty European. European Commission Directorate – General for Em-
ployment. Social Affairs and Equal Opportunities Unit G.1. Office for Official Pu -
blications of the European Communities. Luxembourg.
Kotter, J., Rathgeber, H. (2017). My robimy to inaczej. MT Biznes.
Kotter, J.R. (2005). Co właściwie robią przywódcy? Harvard Business Review Polska, nr 6.
Kozioł-Nadolna, K., Suchocka, A. (2021). Uwarunkowania pracy zdalnej w organizacjach
w czasie pandemii COVID-19. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Kraczla, M. (2013). Wypalenie zawodowe jako efekt długotrwałego stresu. Zeszyty Naukowe
Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, nr 2.
KRAZ. Online: https://stor.praca.gov.pl/portal/#/kraz/wyszukiwarka, dostęp: 20.03.2024.
Król, M. (2017). Generacyjne preferencja modelu czasu pracy. W: Lipka, A., Król, M.
(red.).  Gospodarowanie  wielopokoleniowym  kapitałem  ludzkim.  Wybrane  zagad-
nienia. CeDeWu.
Lachiewicz, S. (2007), Menedżerowie w strukturach władzy organizacji gospodarczych.
PWE.116 Bibliografia
Lachowski, S. (2012). Droga ważniejsza niż cel. Wartości w życiu i w biznesie. Wydawnic-
two Studio Emka.
Landy, F.J., Trumbo, D.A. (1976). Psychology of Work Behaviour. Homewood Publica-
tion. DorseyPress.
Lankamer-Prasołek, A., Prasołek, Ł. (2012). Czas pracy: system weekendowy i skrócone-
go  tygodnia  pracy.  Online:  https://www.rp.pl/prawo-w-firmie/art13434711-czas-
pracy-system-weekendowy-i-skroconego-tygodnia-pracy, dostęp: 20.03.2024.
Lawler, E. (1995). Creating High Performance Organizations: Practices and Results of
Employee Involvement and Total Quality Management. Jossey-Bass.
Lechuga Sancho, M.P., Martínez-Martínez, D., Larran Jorge, M., Herrera Madueño, J.
(2018). Understanding the Link Between Socially Responsible Human Resource
Management and Competitive Performance in SMEs. Pers. Rev., vol. 47.
Leoński, W., Wieczorek-Szymańska, A., Pluta, A. (2020). Zarządzanie różnorodnością
w organizacji. CeDeWu.
Leoński, W. (2018). CSR w obszarze pracowniczym na przykładzie CFS. Zeszyty Naukowe
Politechniki Poznańskiej. Organizacja i Zarządzanie, nr 76.
Liksza, J. (red.) (2021). Nowa rzeczywistość. Jak zmieniają się organizacji i oczekiwania
pracowników. Wolters Kluwer.
Lorek, E. (2020). Społeczna odpowiedzialność biznesu w praktyce działania przedsię-
biorstw – doświadczenia krajowe i międzynarodowe. Zeszyty Naukowe Wyższej Szko-
ły Humanitas. Zarządzanie, nr 4.
Łoboda, M. (1990). Stres w pracy zawodowej. W: Biela, A. (red.). Wybrane zagadnienia.
Czynniki stresogenne w organizacji. Wydawnictwo KUL.
Łodzińska, J. (2013). Stres zawodowy narastającym zjawiskiem w miejscu pracy. Białostoc-
kie Studia Prawnicze, z. 13.
Maak, T., Pless, N.M. (2006). Responsible Leadership in a Stakeholder Society – A Rela-
tional Perspective. Journal of Business Ethics, vol. 66, no. 1.
Maak., T. (2007). Responsible Leadership, Stakeholder Engagement, and the Emergence
of Social Capital. Journal of Business Ethics, vol. 74, 4.
Malone, T.W. (2004). The Future of Work: How the New Order of Business Will Shape  
Your Organization, Your Management Style and Your Life. Harvard Business  
Review Press.
Mańkowska, B. (2018). Wypalenie zawodowe. Dylematy wokół istoty zjawiska oraz jego
pomiaru. Polskie Forum Psychologiczne, t. 23, nr 2.
Marais, E., de Klerk, M., Nel, J. A., de Beer, L. (2014). The antecedents and outcomes  
of work-family enrichment amongst female workers. SA Journal of Industrial Psycho-
logy, vol. 40(1).
Maslach, Ch. (2000). Wypalenie – w perspektywie wielowymiarowe. W: Sęk, H. (red.).
Wypalenie zawodowe. Przyczyny, mechanizmy, zapobieganie. PWN.
Maslach, Ch., Leiter, M. (2010). Pokonać wypalenie zawodowe. Sześć strategii poprawie-
nia relacji z pracą. Wolters Kluwer.117 Bibliografia
Mazur-Wierzbicka,  E.,  Osek,  I.,  (2021).  Społeczna  odpowiedzialność  organizacji  me-
dialnych na przykładzie Telewizji Polsat. W: Nowe trendy społeczno-ekonomiczne
a  rozwój  przedsiębiorstwa.  Wyższa  Szkoła  Informatyki  i  Zarządzania  z  siedzibą
w Rzeszowie.
Mazur-Wierzbicka, E., Wieczorek-Szymańska, A., Leoński, W. (2022). Zarządzanie zaso-
bami ludzkimi wrażliwe na różnorodność. CeDeWu.
Mazur-Wierzbicka, E. (2015). Równowaga na płaszczyźnie życie zawodowe – życie pry-
watne  w  przedsiębiorstwach  rodzinnych.  Przedsiębiorczość  i  Zarządzanie,  t.  XVI,  
z. 7, cz. III.
Międzynarodowa  Organizacja  Normalizacyjna  (2019).  Discovering  ISO26000.  Online:
https://www.pkn.pl/sites/default/files/sites/default/files/imce/files/discovering_
iso_26000.pdf, dostęp: 18.05.2024.
Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (2019). ISO 26000. Online: https://www.
iso.org/iso-26000-social-responsibility.html, dostęp: 18.05.2024.
Ministerstwo  Rodziny  i  Polityki  Społecznej  (2023).  Informacja  o  działalności  agen-
cji  zatrudnienia  w  2022  r.  MRiPS.  Warszawa.  Online:  https://psz.praca.gov.pl/
documents/10828/167955/Raport%20o%20dzia%C5%82alno%C5%9Bci%20
agencji%20zatrudnienia%20w%20Polsce%20w%202022%20r.pdf/a3c80163-912d-
42ea-9419-0043e0f1a331?t=1689766779903, dostęp: 20.05.2024.
Moczydłowska, J.M. (2013). Zaangażowanie pracowników – aspekty psychologiczne i or-
ganizacyjne. Myśl Ekonomiczna i Polityczna, nr 4.
Morgan, J. (2022). Przywódca przyszłości: 9 postaw i umiejętności przywódców przy-
szłej dekady. Dom Wydawniczy Rebis.
Mudrack, P.E., Naughton, T.J. (2001). The Assessment of Workaholism: Scale Develop-
ment and Preliminary Empirical Testing. International Journal of Stress Management,
vol. 8 (2), s. 93–111.
Muster, R., Leksy, K. (2022). Zarządzanie szkołą w czasie pandemii COVID-19 – pomię-
dzy ideą work-life balance a rzeczywistością. Polityka Społeczna, nr 10, s. 13–19.
Niessen, C., Müller, T., Hommelhoff, S., Westman, M. (2018). The impact of preven-
tive  coping  on  business  travellers  work  and  private  life.  Journal  of  Organizational  
Behavior, vol. 39(1).
Nieżurawska, J., Dziadkiewicz, A., Kowalewska, G. (2017). Systemy work-life balance
w przedsiębiorstwach w opinii generacji Z – wyniki badań empirycznych, Roczniki
Kolegium Analiz Ekonomicznych, nr 15, s. 241–255.
Oates W. (1971). Confessions of a Workaholic: The Facts About Work Addiction. World
Publishing.
Ogińska-Bulik, N. (2006). Stres zawodowy w zawodach usług społecznych. Źródła – kon-
sekwencje – zapobieganie. Wydawnictwo Difin.
Oleksyn, T. (2018). Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka. Wolters Kluwer.
Oramus, M. (2023). Koszty i korzyści dla przedsiębiorstw nastawionych na dobrostan
pracowników. Online: https://lewiatan.org/wp-content/uploads/2023/06/eksper-
tyza_-_dobrostan_pracownikow-1.pdf, dostęp: 10.04.2024.118 Bibliografia
Oyster  (2022).  The  Employee  Expectation  Report.  Oyster  HR  Inc.,  Online:  https://
www.oysterhr.com/employee-expectations-report, dostęp: 02.02.2024.
Paliwoda-Matiolańska, A. (2014). Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania
przedsiębiorstwem. C.H. Beck.
Paluchowski, W., Hornowska, E. (2021). O pojęciu pracoholizmu, Wydawnictwo Rys.
PARP (2015). Co nam daje CSR? Podręcznik dobrych praktyk dla przedsiębiorców z sek-
tora MMŚP. Online: https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/2015_csr_
dobrepraktyki.pdf, dostęp: 04.04.2024.
Parzyszek, M. (2013). Pomiędzy życiem rodzinnym a pracą zawodową. Wewnętrzna har-
monia czy wewnętrzny konflikt. W: Jakimiuk, B. (red.). Między wychowaniem a  ka-
rierą zawodową, Wydawnictwo KUL.
Pawłowska,  M.  (2023).  4  dniowy  tydzień  pracy?  Taką  możliwość  daje  Kodeks  pracy.  
Online:  https://www.infor.pl/prawo/praca/czas-pracy/6356006,4-dniowy-tydzien-
pracy-taka-mozliwosci-daje-kodeks-pracy.html, dostęp: 20.03.2024.
Peeters, M.C.W., Wattez, C.J.P., Demerouti, E., de Regt, W. (2009). Work-family culture,
work-family interference and well-being at work: Is it possible to distinguish betwe-
en a positive and a negative process? Career Development International, vol. 14(7).
Petković,  N.,  Rapajić,  M.  (2021).  Employees’  satisfaction  with  communication  in  the
organization. Ekonomika, vol. 67(3). Online: 10.5937/ekonomika2103039P, dostęp:
11.04.2024.
Piecuch, T., Szczygieł, E. (2019). Work-life balance w teorii i praktyce funkcjonowania
współczesnych organizacji. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.
Pietrzycki,  M.  (2022).  Outsourcing  pracowniczy:  na  co  trzeba  uważać,  Rzeczpospolita.
Online: https://kancelarierp.pl/category/artykuly/, dostęp: 20.03.2024.
Pless, N.M. (2007). Understanding Responsible Leadership: Role Identity and Motiva-
tional Drivers. Journal of Business Ethics, vol. 74.
Pocztowski, A. (2008). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie – procesy – metody. PWE.
Project  Management  Institute  (2008).  A  Guide  to  the  Project  Management  Body  of
Knowledge. PMBOK® Guide. Fourth Edition. An American National Standard  
ANSI/PMI 99-001-2008. Newtown Square.
PwC (2013). PwC’s Next Gen: A global generational study. Evolving talent strategy to
match the new workforce reality. Summary and compendium of findings. Online:  
https://www.pwc.com/gx/en/hr-management-services/pdf/pwc-nextgen-study-
2013.pdf, dostęp: 24.04.2024.
Randstad  (2024).  Workmonitor.  Online:  https://www.randstad.pl/workmonitor/,  
dostęp: 01.04.2024.
Ratajczyk, W. (2010). Praktyki wspierania równowagi praca-życie w wybranych krajach
Unii Europejskiej, Acta Univesitatis Lodziensis, nr 240, s. 45–60.
Reed,  L.,  Vidaver-Cohen,  D.,  Colwell,  S.  (2011).  A  New  Scale  to  Measure  Executive  
Servant Leadership: Development, Analysis, and Implications for Research. Journal
of Business Ethics, vol. 101, no. 3.119 Bibliografia
Robak, E, Słocińska, A. (2016). Równoważenie pracy z życiem osobistym pracowników
jako istotny czynnik warunkujący gospodarowanie współczesnymi zasobami pracy.
Studia Ekonomiczne, vol. 257, s. 159–167.
Robak, E. (2012). Współczesne zagrożenia pracy przedsiębiorców – pracoholizm, Zeszyty
Naukowe Politechniki Częstochowskiej, Zarządzanie, nr 6.
Robinson, B.E. (1996). The Psychosocial and Familiar Dimensions of Work Addiction:
Preliminary  Perspectives  and  Hypotheses.  Journal  of  Counseling  and  Development,  
vol. 74, s. 447–445.
Robinson, B.E., Carroll, J.J., Flowers, C. (2001). Marital estrangement, positive affect, and
locus of control among spouces of workaholics and spouces of nonworkaholics:
A national study. The American Journal of Family Therapy, vol. 29.
Robinson, D., Perryman, S., Hayday, S. (2004). The Drivers of Employee Engagement.
Report 408, Institute for Employment Studies.
Roopavathi, S., Kishore, K. (2021). The Impact of Work Life Balance on Employee perfor-
mance. Journal of Interdisciplinary Cycle Research, vol. XII, X, s. 31–37.
Rose, S., Hunt, T., Ayers, B. (2007). Adjust the Balance: Literature Review Life Cycles and
Work Life Balance. Online: https://www.researchgate.net/publication/258927569_
Adjust_the_balance_Literature_review_-_Life_cycles_and_work_life_balance,  
dostęp: 02.04.2024.
Rothbard, N.P. (2001). Enriching or Depleting? The Dynamics of Engagement in Work
and Family Roles. Administrative Science Quarterly, vol. 46(4).
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie spo-
sobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwol-
nień od pracy (Dz.U. z 1996 r. nr 60, poz. 281, z późn. zm.).
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szcze-
gółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wyna-
grodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (Dz.U. z 1997 r.  
nr 2, poz. 14, z późn. zm.).
Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 grudnia 2015 r.
w  sprawie  wniosków  dotyczących  uprawnień  pracowników  związanych  z  rodzi-
cielstwem oraz dokumentów dołączanych do takich wniosków (Dz.U. z 2015 r.,  
poz. 2243).
Rudnicka, A. (2012). CSR – doskonalenie relacji społecznych w firmie. Wolters Kluwer
Polska.
Rudolf, S., Skorupińska, K. (2012). Bezpośrednie formy partycypacji pracowniczej. Polska
na tle starych krajów Unii Europejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Sadowska-Snarska, C. (2007). Godzenie życia zawodowego z rodzinnym jako element
działań na rzecz poprawy jakości zatrudnienia w Polsce. W: Bocian, A.F. (red.).  
Rozwój regionalny. Podstawowe cele i wyzwania. Wydawnictwo Uniwersytetu
w Białymstoku.
Sadowska-Snarska, C. (2008). Rozwiązania wspierające równowagę między życiem zawo-
dowym a osobistym. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku.120 Bibliografia
Scanlan, J.N., Meredith, P., Poulsen, A.A. (2013). Enhancing Retention of Occupational
Therapists Working in Mental Health: Relationships Between Wellbeing at Work
and Turnover Intention. Australian Occupational Therapy Journal, vol. 60(6).
Schein, E. (1985). Organizational Culture and Leadership. Jossey-Bass.
Selye,  H.  (1950).  Stress  and  the  general  adaptation  syndrome.  British  Medical  Journal,  
vol. 1(4667).
Selye, H. (1979). Stres okiełznany. PIW.
Serwis Służby Cywilnej. Indywidualny rozkład czasu pracy. Online: https://www.gov.pl/
web/sluzbacywilna/indywidualny-rozklad-czasu-pracy, dostęp: 05.04.2024.
Sęk, H. (2004). Uwarunkowania i mechanizmy wypalenia zawodowego w modelu spo-
łecznej psychologii poznawczej. W: Sęk, H. (red.). Wypalenie zawodowe. Przyczyny
i zapobieganie. PWN.
Sidor-Rządkowska, M. (2019). Zarządzanie personelem w małej firmie. Wolters Kluwer
Business.
Smythe, J. (2012). CEO dyrektor do spraw zaangażowania. Wolters Kluwer Business.
SN w wyroku z 27 stycznia 2016 r., I PK 21/15 w sprawie z powództwa B.Z. przeciwko  
C. Spółce Akcyjnej w B. o przywrócenie poprzednich warunków pracy i ustalenie
istnienia stosunku pracy.
Sonier,  D.  (2012).  Gen  Xers  and  Millennials  still  want  work-life  balance.  Healthcare  
Design, vol. 12(2).
Stawicka,  E.  (2014).  Równowaga  praca–życie  pozazawodowe  elementem  działań  spo-
łecznie odpowiedzialnych. W: Tomaszewska-Lipiec, R. (red.). Relacje praca–życie
pozazawodowe. Droga do zrównoważonego rozwoju. Wydawnictwo Uniwersytetu
Kazimierza Wielkiego.
Stoner, J.A.F., Freeman, R.E., Gilbert, D.R. Jr. (1998). Kierowanie. PWE.
Stranks, J. (2005). Stress at Work. Management and Prevention. Elsevier.
Stroińska, E. (2012). Elastyczne formy zatrudnienia, telepraca, zarządzanie pracą zdalną.
Wydawnictwo Poltext.
Synal, J., Szempruch, J. (2017). Od zapału do wypalenia. Funkcjonowanie nauczycieli
w codzienności szkolnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.
Sznajder, A. (2013). Przewodnik po zarządzaniu różnorodnością. Konfederacja Lewiatan.
Tomaszewska-Lipiec, R. (2016). Równoważenie sfery osobistej i zawodowej jako postulo-
wany element nowoczesnego środowiska pracy. Szkoła – Zawód – Praca, nr 12.
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 r. nr 16, poz. 93, z późn. zm.).
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1465, z 2024 r.,
poz. 878).
Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami sto-
sunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 61).
Ustawa  z  dnia  4  listopada  2016  r.  o  wsparciu  kobiet  w  ciąży  i  rodzin  „Za  życiem”  
(t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1923).
Ustawa  z  dnia  9  lipca  2003  r.  o  zatrudnianiu  pracowników  tymczasowych  (t.j.  Dz.U.
z 2023 r., poz. 1110).121 Bibliografia
Ustawa z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych
ustaw, (Dz.U. z 2023 r., poz. 240).
Wadhwa, R., Bhargava, K. (2018). A Study on Linkage between Corporate Social Respon-
sibility and Return on Net Worth (RONW) of 5 Public Companies. Int. J. Trend
Dev., vol. 2.
Waszkowska, M., Merecz, D., Drabek, M. (2010). Programy prewencji stresu zawodowego
– Strategie, techniki, ocena skuteczności. Część II. Prewencja stresu zawodowego na
poziomie organizacji. Medycyna Pracy, vol. 61(2).
Wesselink, R., Blok, V., Van Leur, S., Lans, T., Dentoni, D. (2015). Individual Competencies
for Managers Engaged in Corporate Sustainable Development Practices. Journal of Cleaner
Production, vol. 106.
WHO  (2019).  Burnout  an  “occupational  phenomenon”:  International  Classification
of Diseases. World Health Organization, Geneva. Online: https://www.who.int/
news/item/28-05-2019-burn-out-an-occupational-phenomenon-international-
classification-of-diseases, dostęp: 13.03.2024.
Wieczorek-Szymańska,  A.  (2013).  Proces  kształtowanie  kompetencji  pracowniczych
w sektorze bankowym. Wydawnictwo Economicus.
Wiek, A., Withycombe, L., Redman, C.L. (2011). Key Competencies in Sustainability:
A Reference Framework for Academic Program Development. Sustainability Science,
vol. 6 (2), s. 203–218.
Willard, M., Wiedmeyer, C., Flint, R.W., Weedon, J.S., Woodward, R., Feldman, I., Edwards, M.
(2010). The Sustainability Professional: 2010 Competency Survey Report. Environmental
Quality Management, vol. 20, iss. 1, s. 49–83.
Wojciechowska, K, Krzyżanowski, D. (2011). Wpływ warunków pracy na poziom wypalenia
zawodowego wśród pielęgniarek operacyjnych, Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne, nr 1.
Wojdyło, K. (2004). Pracoholizm – rozważania nad osobowościowymi wyznacznikami
obsesji. Nowiny Psychologiczne, nr 2, s. 55–75.
Wojdyło, K. (2012). Uzależnienie od pracy jest groźne. Jak rozpoznać pracoholika? Dzien-
nik Bałtycki (wywiad przeprowadzony przez T. Słomczyńskiego). Online: http://
www.dziennikbaltycki.pl/artykul/516167/uzaleznienie-od-pracy-jest-grozne-jak-
rozpoznac-pracoholika,id,t.html?cookie=1, dostęp: 11.04.2024.
Wolniak, R. (2014). Koncepcja CSR a wskaźnik dystansu wobec władzy. Zarządzanie. Teo-
ria i Praktyka, nr 2 (10).
Wolniak,  R.  (2022).  Wpływ  pandemii  COVID-19  na  zarządzanie.  Zeszyty  Naukowe
Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach, nr 1(18).
Wolski, K., Szymańska, M. (2013). Work-life balance – idea, którą warto się zaintereso-
wać.  Online:  https://rynekpracy.pl/artykuly/work-life-balance-idea-ktora-warto-
-sie zainteresować, dostęp: 15.04.2024.
Wood, J., Oh, J., Park, J., Kim, W. (2020). The Relationship Between Work Engagement
and  Work-Life  Balance  in  Organizations:  A  Review  of  the  Empirical  Research.  
Human Resource Development Review, vol. 19, iss. 3. 122 Bibliografia
Wróbel, P., Jendza, D. (2018). Kontrowersje wokół definicji telepracy. Zarządzanie i Finan-
se Journal of Management and Finance, vol. 16 (1/2).
Wu,  L.-Z.,  Kwan,  H.K.,  Yim,  F.H.,  Chiu,  R.  K.,  He,  X.  (2015).  CEO  Ethical  Leader-
ship and Corporate social Responsibility: a Moderated Mediation Model. Journal  
of Business Ethics, vol. 130, no. 4.
Wyrzykowska, B., Zaleśna, A. (2017). Kompetencje menedżerów w zrównoważonej orga-
nizacji. Studia i Prace WNEIZ US, nr 48/2, s. 373–382.
Wyższa Szkoła Humanitas (2023). Pokolenie z na rynku pracy postawy, priorytety, ocze-
kiwania. Raport z badań. Wyższa Szkoła Humanitas.
Zaleśna, A. (2019). Kompetencja zarządzających w przedsiębiorstwach społecznie odpo-
wiedzialnych. Wydawnictwo Difin.
Zawirska, P. (2017). System pracy weekendowej – korzyści i ograniczenia, Rzeczpospolita,
11.06.2017. Online: https://www.rp.pl/prawo-w-firmie/art10405881-system-pracy-
weekendowej-korzysci-i-ograniczenia, dostęp: 20.03.2024.
Zdunek, A. (2013). Gdy praca staje się problemem. Krajowe Biuro do spraw Przeciwdzia-
łania Narkomanii. Warszawa.
Znańska-Kozłowska,  K.  (2013).  Wypalenie  zawodowe  –  pojęcie,  przyczyny  i  objawy.  
Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, nr 1.
Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (2022). Wypalenie zawodowe – problem na-
szych  czasów.  Online:  https://zpp.net.pl/wpcontent/uploads/2022/02/Raport_
WZNC_2022_digital_poprawiony.pdf, dostęp: 07.07.2024.
Żak, M. (2017). Czy możliwa harmonia? Praca i rodzina w świetle koncepcji work-life
balance. Górnośląskie Studia Socjologiczne, t. 8, s. 172–184.

Napisz opinię

Uwaga: HTML nie jest przetłumaczalny!
    Zły           Dobry

Najczęściej kupowane