Klastry a międzynarodowa konkurencyjność i internacjonalizacja przedsiębiorstwa
- Autor: Marian Gorynia Barbara Jankowska
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-7251-903-0
- Data wydania: 2008
- Liczba stron/format: 228/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
46.00 zł
9.20 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 9.20 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
80% taniej
Konstrukcja i treść niniejszej monografii zostały podporządkowane odpowiedzi na pytanie – czy i jak klastry mogą oddziaływać na konkurencyjność oraz internacjonalizację firm biorących w nich udział. Autorzy odwołali się do literatury przedmiotu i przeprowadzili badania wśród polskich przedsiębiorstw z trzech klastrów.
Procesy tworzenia klastrów w gospodarkach potransformacyjnych, w tym także w gospodarce polskiej, jeszcze przez wiele lat będą stanowiły zajmujący i zasługujący na uwagę problem badawczy. W praktyce gospodarczej obserwuje się swoistą modę na zainteresowanie tymi inicjatywami. Zachęcająco przedstawiają się pozytywne efekty uzyskane dzięki klastrom w licznych rozwiniętych gospodarkach rynkowych. Sądzić należy, że także w gospodarce polskiej jest miejsce na to, aby to dość wyrafinowane rozwiązanie regulacyjne wnosiło w dłuższej perspektywie wkład w budowanie międzynarodowej konkurencyjności branż polskiej gospodarki.
Wprowadzenie
7.2.5. Poszukiwanie miejsca w łańcuchu tworzenia wartości – remedium na niski poziom umiędzynarodowienia firmy-uczestnika klastra
Marian Gorynia profesor doktor hab. nauk ekonomicznych w Katedrze Konkurencyjności Międzynarodowej w Instytucie Gospodarki Międzynarodowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Specjalizuje się w problematyce badawczej obejmującej konkurencyjność przedsiębiorstwa, strategie przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym, strategie inwestorów zagranicznych w Polsce, ekspansję firm polskich na rynki międzynarodowe, mezoekonomię, politykę wspierania konkurencyjności, a także metodologię i filozofię nauk ekonomicznych. Autor licznych publikacji z zakresu wskazanej problematyki badawczej. ORCID: 0000-0002-7633-8249
Barbara Jankowska
profesor dr hab. nauk społecznych, kierownik Katedry Konkurencyjności Międzynarodowej w Instytucie Gospodarki Międzynarodowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, członek European International Business Association (EIBA), Academy of International Business (AIB), International Trade and Finance Association (IT&FA). Autorka i współautorka artykułów naukowych oraz książek poświęconych zagranicznym inwestycjom bezpośrednim, strategiom umiędzynarodowienia przedsiębiorstw, klastrom oraz przemysłowi. 4.0. ORCID 0000-0003-1984-3449
Ph.D. is Associate Professor at the Poznan University of Economics,
Faculty of International Business and Economics, Department of
International Competitiveness and Chair of the Program Council at
Poznan-Atlanta MBA Program. Her main research areas include
international business (international competitiveness of firms and
industries, strategy of the firm in international business, foreign
direct investment), strategic management, industrial organization and
business clustering. She got her PhD degree in international business in
2003 and habilitation in 2013. She is the author or co-author of more
than 100 publications, among them six books in her area of expertise.
She has participated in several national and international research and
consultancy projects on the international competitiveness of enterprises
in the context of European integration and economic crisis, strategies
of local firms towards foreign investors, business clusters and their
significance for the international competitiveness, innovativeness and
internationalization of firms and outward foreign direct investment.