• Klastry a międzynarodowa konkurencyjność i internacjonalizacja przedsiębiorstwa

Klastry a międzynarodowa konkurencyjność i internacjonalizacja przedsiębiorstwa

  • Autor: Gorynia Marian
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-7251-903-0
  • Data wydania: 2008
  • Liczba stron/format: 228/B5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

46,00 zł

9,20 zł

Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 9,20 zł

80% taniej

Darmowa dostawa od 200 zł

Wysyłka w ciągu 24h


Dostępność: Duża ilość w magazynie

Konstrukcja i treść niniejszej monografii zostały podporządkowane odpowiedzi na pytanie – czy i jak klastry mogą oddziaływać na konkurencyjność oraz internacjonalizację firm biorących w nich udział. Autorzy odwołali się do literatury przedmiotu i przeprowadzili badania wśród polskich przedsiębiorstw z trzech klastrów.

Procesy tworzenia klastrów w gospodarkach potransformacyjnych, w tym także w gospodarce polskiej, jeszcze przez wiele lat będą stanowiły zajmujący i zasługujący na uwagę problem badawczy. W praktyce gospodarczej obserwuje się swoistą modę na zainteresowanie tymi inicjatywami. Zachęcająco przedstawiają się pozytywne efekty uzyskane dzięki klastrom w licznych rozwiniętych gospodarkach rynkowych. Sądzić należy, że także w gospodarce polskiej jest miejsce na to, aby to dość wyrafinowane rozwiązanie regulacyjne wnosiło w dłuższej perspektywie wkład w budowanie międzynarodowej konkurencyjności branż polskiej gospodarki.

Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61

Autor książki

Gorynia Marian

profesor doktor hab. nauk ekonomicznych w Katedrze Konkurencyjności Międzynarodowej w Instytucie Gospodarki Międzynarodowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Specjalizuje się w problematyce badawczej obejmującej konkurencyjność przedsiębiorstwa, strategie przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym, strategie inwestorów zagranicznych w Polsce, ekspansję firm polskich na rynki międzynarodowe, mezoekonomię, politykę wspierania konkurencyjności, a także metodologię i filozofię nauk ekonomicznych. Autor licznych publikacji z zakresu wskazanej problematyki badawczej. ORCID: 0000-0002-7633-8249

Spis treści:

Wprowadzenie
 
Rozdział 1. Koncepcja klastrów a teoria regulacji systemów gospodarczych
 
1.1. Regulacja gospodarki jako pojęcie teoretyczne
1.2. Konceptualizacja pojęcia „regulacji” w naukach ekonomicznych
1.3. Klasyfikacje i typologie mechanizmów regulacji
1.4. Model regulacji branży
1.5. Podsumowanie
 
Rozdział 2. Koncepcje teoretyczne klastrów
 
2.1. Geneza koncepcji klastrów jako systemu regulacji
2.2. Przyczyny i ekonomiczne wyjaśnienia powstawania klastrów
2.2.1. Poszukiwanie korzyści skali
2.2.2. Redukcja kosztów transakcyjnych
2.2.3. Globalizacja
2.3. Klaster – problemy definicyjne
2.4. Atrybuty klastra
2.5. Typologie klastrów
2.6. Identyfikacja klastra
2.7. Podsumowanie
 
Rozdział 3. Koncepcje teoretyczne konkurencyjności przedsiębiorstwa
 
3.1. Pojęcie konkurencyjności – definicja, charakter, klasyfikacje
3.2. Definicje i pomiar konkurencyjności przedsiębiorstwa – przegląd literatury
3.3. Konkurencyjność przedsiębiorstwa – próba modelu
3.4. Konceptualizacja i operacjonalizacja pojęcia konkurencyjności przedsiębiorstwa – propozycja
3.5. Podsumowanie
 
Rozdział 4. Teoretyczne koncepcje internacjonalizacji przedsiębiorstwa
 
4.1. Model sekwencyjny (konwencjonalny, tradycyjny, ewolucyjny)
4.2. Internacjonalizacja niekonwencjonalna, internacjonalizacja symultaniczna
4.3. Internacjonalizacja w ujęciu podejścia sieciowego
4.4. Podsumowanie
 
Rozdział 5. Tryptyk: klaster-konkurencyjność-internacjonalizacja
 
5.1. Schemat analityczny tryptyku: klaster-konkurencyjność-internacjonalizacja
5.2. Oddziaływanie klastra na konkurencyjność firm uczestników klastra
5.2.1. Efekty przenikania wiedzy jako przejaw wpływu klastra na konkurencyjność firm
5.2.2. Interakcje jako przejaw relacji między uczestnikami klastra i ich znaczenie dla konkurencyjności firm
5.2.3. Bariery w przejmowaniu korzyści z tytułu partycypacji w klastrze
5.3. Oddziaływanie klastra na internacjonalizację przedsiębiorstw – jego uczestników
5.4. Podsumowanie
 
Rozdział 6. Badania empiryczne klastra meblarskiego, kotlarskiego i motoryzacyjnego
 
6.1. Przedmiot badań
6.2. Metoda badawcza
6.3. Kwestionariusz – narzędzie badawcze
6.4. Metoda doboru próby badawczej i technika statystyczna zastosowana do porównania klastrów
6.5. Próba badawcza – charakterystyka
6.6. Klaster a konkurencyjność przedsiębiorstwa
6.6.1. Potencjał konkurencyjny badanych przedsiębiorstw
6.6.2. Porównanie klastrów według głównych czynników lokalizacji firmy w regionie
6.6.3. Strategia i pozycja konkurencyjna badanych firm
6.6.4. Porównanie klastrów według skutków podjęcia przez firmy kooperacji z innymi firmami z punktu widzenia konkurencyjności badanych przedsiębiorstw
6.7. Klaster a internacjonalizacja przedsiębiorstwa
6.7.1. Aktywność eksportowa oraz znaczenie kooperacji dla internacjonalizacji badanych firm
6.7.2. Porównanie klastrów według znaczenia kooperacji z wybranymi podmiotami dla internacjonalizacji przedsiębiorstw badanych
6.8. Działania samorządu gospodarczego
6.9. Instrumenty polityki gospodarczej
6.10. Analiza skupień jako metoda segmentacji zachowań przedsiębiorstw ze względu na wybór lokalizacji w regionie wielkopolskim
6.10.1. Założenia teoretyczne
6.10.2. Wyniki analizy
6.10.3. Podsumowanie analizy skupień
6.11. Podsumowanie wyników badań empirycznych
 
Rozdział 7. Zalecenia normatywne
 
7.1. Sposoby kreacji klastra – punkt wyjścia zaleceń normatywnych
7.2. Zalecenia dla firm
7.2.1. Globalizacja a uczestnictwo w klastrze
7.2.2. Eskalacja interakcji między uczestnikami klastra
7.2.3. Świadomość korzyści i kosztów z internacjonalizacji – poszukiwanie równowagi w strategii ekspansji rynkowej
7.2.4. Pozytywne nastawienie firm lokalnych do przedsiębiorstw zagranicznych
7.2.5. Poszukiwanie miejsca w łańcuchu tworzenia wartości – remedium na niski poziom umiędzynarodowienia firmy-uczestnika klastra
7.2.6. Konstrukcja prawna klastra i finansowanie inicjatyw klastrowych w Polsce
7.3. Zalecenia dla samorządu
7.4. Zalecenia dla polityki gospodarczej
7.4.1. Pobudzanie współpracy
7.4.2. Pobudzanie przedsiębiorczości
7.4.3. Przyjazne nastawienie do inwestorów zagranicznych i pobudzanie czynnej internacjonalizacji
7.5. Podsumowanie
 
Zakończenie
Bibliografia
Załącznik – Kwestionariusz ankiety
 

Napisz opinię

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby wystawić ocenę

Najpopularniejsze

Godziny wychowawcze z nastolatkami. Scenariusze zajęć

49,50 zł 55,00 zł Netto: 47,14 zł

STEAM-owa szkoła

53,10 zł 59,00 zł Netto: 50,57 zł

Podstawy prawoznawstwa. Wydanie 3

62,10 zł 69,00 zł Netto: 59,14 zł

Vademecum działań taktycznych lekkiej piechoty

53,10 zł 59,00 zł Netto: 50,57 zł

Podstawy ekonomii

37,80 zł 42,00 zł Netto: 36,00 zł

Reklama

40,50 zł 45,00 zł Netto: 38,57 zł

Złowić frajera. Ekonomia manipulacji i oszustwa wyd. 2

74,40 zł 80,00 zł Netto: 70,86 zł

Gospodarka zapasami i magazynem. Część 1. Zapasy

28,80 zł 32,00 zł Netto: 27,43 zł