Twój koszyk zakupów jest pusty!
Brunon Hołyst
211.50 zł
/
Cena detaliczna
10% taniej
Temat profilaktyki we współczesnym świecie jest niezwykle aktualny. Autorka w sposób wielowymiarowy przedstawia kwestię promocji zdrowia i prewencji zaburzeń w odniesieniu do różnych obszarów funkcjonowania człowieka. Przedstawione i omówione zostały przykłady programów profilaktycznych dla osób dorosłych, dzieci i młodzieży, dla osób zdrowych oraz przejawiających dysfunkcje w różnych obszarach życia i funkcjonowania. W książce zaprezentowano i szczegółowo omówiono interaktywne metody pracy z jednostką i grupami. Publikacja zainteresuje psychologów, pedagogów oraz innych przedstawicieli nauk humanistycznych o człowieku, stanowi też cenne źródło wiedzy dla studentów psychologii, pedagogiki i innych nauk humanistycznych.
Spis treści:WstępRozdział 1. Profilaktyka, promocja zdrowia, prewencja zaburzeń - podobieństwa i różniceRozdział 2. Profilaktyka we współczesnym świecie – kontekst teoretyczny i odniesienia empiryczne, znaczenie psychoedukacji w oddziaływaniach profilaktycznychRozdział 3. Program profilaktyczne – jak opracowywać, jak wdrażać, jak ewaluowaćRozdział 4. W stronę człowieka zdrowego, w stronę człowieka chorego – obszary promocji zdrowia i prewencji zaburzeń w XXI w.,możliwości i ograniczeniaRozdział 5. Profilaktyka w ujęciu siedliskowym – rodzina, przedszkole, szkoła, praca – i wyznaczniki jej oddziaływańRozdział 6. Zasoby osobiste i społeczne jako najważniejszy element współczesnej profilaktykiRozdział 7. Przykłady opracowywania programów profilaktycznych dla dorosłych osób zdrowych – obszar promocji zdrowia i prewencji zaburzeńRozdział 8. Przykładyopracowywaniaprogramówprofilaktycznych dladorosłych osób chorych – obszar prewencji zaburzeń II i III stopniaRozdział 9. Przykłady opracowywania programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży – obszar promocji zdrowia i prewencji zaburzeńRozdział 10. Profilaktyka XXI wieku – wyzwanie dla współczesnych nauk o człowieku?Przykładowe scenariusze ćwiczeń do wykorzystania w programach profilaktycznych. Podsumowanie i przykładyBibliografia
Wstęp
dr hab., prof. APS Ewa Zasępa:Żyjemy w czasach, w których istnieje coraz więcej czynników ryzyka problemów zarówno somatycznych, jak i psychicznych. Pomimo wielkich osiągnięć medycznych i psychologicznych poważne choroby somatyczne i psychiczne dotykają coraz więcej osób. W bardzo wielu przypadkach choroby te wynikają z niewłaściwego stylu życia oraz z nieumiejętności radzenia sobie ze stresem. Dlatego oddziaływania profilaktyczne są niezwykle istotne dla współczesnych dzieci, młodzieży, dorosłych i starszych. Pomagają uczyć zdrowego stylu życia, wzmacniać zasoby osobiste skuteczne w radzeniu sobie z czynnikami ryzyka, wreszcie pomagają wzmacniać efektywne radzenie sobie z chorobą. […] Głównym atutem książki są bardzo dokładnie (wręcz krok po kroku) opisane programy profilaktyczne skierowane do osób w różnym wieku i w różnym stanie zdrowia. […] Książka ta może być użyteczna nie tylko dla profesjonalistów zajmujących się działaniami profilaktycznymi, dla studentów psychologii, ale też dla wszystkich, którzy chcą odpowiedzialnie troszczyć się o własne zdrowie i zdrowie najbliższych.
Patrycja Stawiarska Psycholog, specjalizuje się w psychologii zdrowia i jakości życia. Interesuje się problematyką funkcjonowania człowieka w sytuacji stresu zawodowego, wypalenia zawodowego, zagrożenia utratą zdrowia i w sytuacji doświadczania choroby. Zajmuje się także poszukiwaniem czynników zdrowia w nurcie salutogenetycznym. Szczególnym przedmiotem jej zainteresowań pozostaje problematyka wypalenia zawodowego we współczesnym świecie w kontekście jego uwarunkowań, skutków dla zdrowia i funkcjonowania jednostki oraz możliwości profilaktyki w tym obszarze. Opublikowała kilkanaście artykułów naukowych oraz dwie monografie.
Anczewska, M. (2006). Stres i wypalenie zawodowe u pracowników psychiatrycznej opieki medycznej. Warszawa: Instytut Psychiatrii i NeurologiiAntonovsky, A. (1984). The sense of coherence as a determinant of health . [W:] J.D., Matarazzo, N.E. (red.), Behavioral health (s. 114–129). New York: John WileyAntonovsky, A. (1995). Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować?. Warszawa: Fundacja IPNBandura, A. (1977). Social learning theory. Enblewood Clifts: Prentice Hall IncBandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control . New York: W.H. FreemanBandura, A. (2001). Social cognitive theory: an agentic perspective. Annual Review of Psychology, 52, 1–26Beaglehole, R., Bonita, R., Kjellstrom, T. (2002). Podstawy epidemiologii. Szkoła Zdrowia Publicznego. Łódź: Instytut Medycy Pracy im. prof. J. NoferaBętkowska-Korpała, B. (2004). Rola Wzoru Zachowania A w prewencji wtórnej choroby niedokrwiennej serca. [W:] K. Wrześniewski, D. Włodarczyk (red.), Choroba niedokrwienna serca. Psychologiczne aspekty leczenia i zapobiegania (s. 175–197). Gdańsk: GWPBibace, R., Walsh, M.E.. (1980). Development of children’s conceptions of illness. Pediatrics, 66, 912–917Bishop, G.D. (2000). Psychologia zdrowia. Wrocław: AstrumBodenmann, G., Perrez, M., Cina, A., Widmer, K. (2002). The Effectiveness of a coping-focused prevention approach: A two – year longitudinal study. Swiss Journal of Psychology, 61(4), 195–202Bomba, J. (2012). Zaburzenia zachowania. [W:] I. Namysłowska (red.), Psychiatria dzieci i młodzieży (s. 220–231).Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWLBrzezińska, A. (2000). Psychologia wychowania. [W:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 3, s. 228–257). Gdańsk: GWPBibliografia 153Carver, C.S., Scheier, M.F. (1994). Situational coping and coping dispositions in a stress-full transaction. Journal of Personality and Social Psychology, 66, 184–195Chambre, S.M. (1987). Good deeds in old ages. Volunteering by the New leisure calss. Lexington: MA: Lexington BooksChang, M.L. (2009). An appraisal Perspective of Teacher Burnout: Examining the Emotional Work of Teachers. Educational Psychology Review, 21, 193–218Cofta, L. (1993). Rozpoznanie wzoru zachowania A u chorych z somatycznymi czynnikami zagrożenia chorobą wieńcową. Polski Tygodnik Lekarski, 16/17, 368–371Conrad, P. (2007). The medicalization of sociaty. On the transformation of human conditions into treatable disorders. Baltimore: Johns Hopkins University PressCzabała, J.C. (2010). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: PWNCzapiński, J. (2005). Psychologiczne teorie szczęścia. [W:] J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna (s. 51–103). Warszawa: PWNCzapiński, J. (2017). Psychologia szczęścia. Kto, kiedy, dlaczego kocha życie i co z tego wynika, czyli nowa odsłona teorii cebulowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ScholarCzapiński, J., Panek, T. (2015). Diagnoza społeczna. Warunki i jakość życia Polaków. Raport. Warszawa: Raport Monitoringu SpołecznegoDąbrowska-Kaczorek, M. (2016). Dialog wewnętrzny jako metoda rozwijania motywacji wewnętrznej nastolatków. [W:] A. Kołakowski, M. Dąbrowska-Kaczorek, N. Rappaport, J. Minahan, J.J. Schultz, B. Guzinski (red.), Jak zmieniać zachowania dzieci młodzieży (s. 29–47). Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna Dickson, D., Hargie, O. (2004). Skilled Interpersonal Communication: Research, Theory and Practice. London: RoutledgeDolińska-Zygmunt, G. (2001a). Teoretyczne podstawy refleksji o zdrowiu . [W:] G. Dolińska-Zygmunt (red.), Podstawy Psychologii Zdrowia (s. 11–18). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.Dolińska-Zygmunt, G. (2001b). Behawioralne wyznaczniki zdrowia – zachowania zdrowotne. [W:] G. Dolińska-Zygmunt (red.), Podstawy Psychologii Zdrowia (s. 33–70). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu WrocławskiegoDoroszewska, A. (2010). Wpływ Internetu na zachowania zdrowiu u chorobie. [W:] K. Popielski, M. Skrzypek, E. Albińska (red.), Zdrowie i choroba w kontekście psychospołecznym (s. 300–311). Lublin: Wydawnictwo KULDudek, B., Waszkowska, M., Hanke, W. (1999). Ochrona pracowników przed negatywnymi skutkami stresu zawodowego. Łódź: Wydawnictwo IMPEwles, L., Simnett, I. (2003). Promoting health. A practical guide. Edinburgh: Bailliere TindallForouzanfar, M.H. (2015). Global, regional, and national comparative risk assessment of 79 behavioral, environmental and occupational, and metabolic risks or clusters of risksin 188 countries, 1990–2013: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2013, Lance, 386, 2287–2323Foxcroft, D. (2006). Alcohol Misuse Prevention for Young People: a rapid review of recent evidence WHO Technical Report, School of Health and Social Care. Oxford: Brookes UniversityFredrickson, B.L. (1998). What good are positive emotions? Review of General Psychology, 2, 300–319Fredrickson, B.L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, 56, 218–236Garcia-Moya I., Rivera, F., Moreno, C. (2013). School context and health in adolescence: The role of sense of coherence. Scandinavian Journal of Psychology, 54, 243–249Gavine, A.J., Donnelly, P.D., Williams, D.J. (2016). Effectiveness of Universal School-Based Programs for Prevention of Violence in Adolescents. Psychology of Violence, 6(3), 390–399Goleman, D. (1999). Inteligencja emocjonalna w praktyce. Poznań: Media RodzinaGraeser, S. (2011). Salutogenic factors for mental health promotion in work settings and organizations. International Review of Psychiatry, 23(6), 508–515Gwozdecka-Wolniaszek, E., Mateusiak, J. (2013). O stronach internetowych, przekazach medialnych i innych źródłach wiedzy o zdrowiu i chorobie. [W:] M. Górnik-Durose (red.), Kultura współczesna a zdrowie (s. 185–217). Sopot: GWPGrzegorzewska, M.K. (2006). Stres w zawodzie nauczyciela. Specyfika, uwarunkowania, następstwa. Kraków: Wydawnictwo UJHeszen, I. (2008). Pozytywne emocje w negatywnych sytuacjach: skąd się biorą i jak zmieniają radzenie sobie. [W:] I. Heszen, J. Życińska (red.), Psychologia zdrowia. W poszukiwaniu pozytywnych inspiracji (s. 139–151). Warszawa: AcademicaHeszen, I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: PWNHeszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: PWNHeszen-Niejodek, I. (2000). Psychologiczne problemy chorych somatycznie. [W:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 3. S. 513–531). Gdańsk: GWP Heszen-Niejodek, I. (2002). Radzenie sobie z chorobą – przegląd zagadnień. [W:] I. Heszen-Niejodek (red.), Jak żyć z chorobą a jak ją pokonać (s. 13–33). Katowice: Wydawnictwo UŚHeszen-Niejodek, I. (2003). Wymiar duchowy a zdrowie. [W:] Z. Juczyński, N. Ogińska-Bulik (red.), Zasoby osobiste i społeczne sprzyjające zdrowiu jednostki. (s. 33–49). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu ŁódzkiegoHeszen-Niejodek, I., Wrześniewski, K. (2000). Udział psychologii w rozwiązywaniu problemów zdrowia somatycznego. [W:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, (t 3, s. 443–464). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Hobfoll, S.E. (2006). Stres, kultura i społeczność. Gdańsk: GWP Iwanowicz, E. (2009). Health literacy współczesnym wyzwaniem zdrowia publicznego. Medycyna Pracy, 60, 427–437Bibliografia 155Juczyński, Z. (2001). Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTPJuczyński, Z. (2002). Zmaganie się z przewlekłym bólem. [W:] I. Heszen-Niejodek (red.), Teoretyczne i kliniczne problemy radzenia sobie ze stresem (s. 132–152). Poznań: SPAKaniasty, K. (2003). Klęska żywiołowa czy katastrofa społeczna? Psychologiczne konsekwencje polskiej powodzi z 1997 roku. Gdańsk: GWPKaniasty, K., Norris, F.H. (2004). „Wzlot i upadek utopii” – mobilizacja i deterioracja wsparcia społecznego w sytuacjach klęsk żywiołowych. [W:] H. Sęk, R. Cieslak (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie (s. 123–138). Warszawa: PWNKnoll, N., Schawzer, R. (2004). Prawdziwych przyjaciół…Wsparcie społeczne, stres, choroba i śmierć. [W:] H. Sęk, R. Cieślak (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie (s. 29–49). Warszawa: PWNKołakowski, A. (2014). Diagnoza zaburzeń zachowania. [W:] A. Kołakowski (red.), Zaburzenia zachowania u dzieci (s. 152–195). Sopot: GWPKołakowski, A. (2016). Czy terapia behawioralna może być skuteczna w szkole? [W:] A. Kołakowski, M. Dąbrowska-Kaczorek, N. Rappaport, J. Minahan, J.J. Schultz, B. Guzinski (red.), Jak zmieniać zachowania dzieci młodzieży (s. 9–29). Warszawa: Wydawnictwo Fraszka EdukacyjnaKozielecki, J. (1987). Koncepcja transgresyjna człowieka. Warszawa: PWNKrawański, A. (2003). Ciało i zdrowie człowieka w nowoczesnym systemie wychowania fizycznego. Poznań: Akademia Wychowania Fizycznego w PoznaniuKrawański, A. (2006). Interaktywne uczenie się i nauczanie w wychowaniu fizycznym fizjoterapii. Poznań: Akademia Wychowania Fizycznego w PoznaniuKubacka-Jasiecka D. (2002). Psychologia wobec problematyki zmiany. [W:] D. Kubacka-Jasiecka (red.), Człowiek wobec zmiany. Rozważania psychologiczne. Kraków: Wydawnictwo UJKumpfer, K.L., Alvarado, R., Tait, C., Turner, C. (2002). Effectiveness of School-Based Family and Children’s Skills Training for Substance Abuse Prevention among 6-8-Years-Old Rural Children. Psychology of Addictive Behaviors 16(48), 565–571 Levenson, H. (1973). Multidimensional locus of control In psychiatric patients. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 41, 397–404Levi, L. (1983). Stress and coronary heart disease – causes, mechanisms and prevention. [W:] R.H. Rosenman (red.), Psychosomatic risk factors and coronary heart disease: Indications for specific preventive therapy (s. 15–21). Bern/Stuttgart/Vienna: H. Huber Publishers Luks, A. (1992). The Healing power of Doing Good. The Health and Spiritual benefits of Helping others. New York: Fawcett Columbine BookŁuszczyńska, A. (2004). Zmiana zachowań zdrowotnych. Gdańsk: GWPŁuszczyńska, A. (2007). Nadwaga i otyłość. Interwencje psychologiczne. Warszawa, PWNKierunki współczesnej promocji zdrowia i prewencjizaburzeń – profilaktyka XXI wieku… 156Martinsen, K.D., Wentzel-Larsen, T., Holen S., Patras, J. Waaktaar, T., Rasmussen, L.M.P., Sund, A.M., Lovaas, M.E.S., Kendall, P.C., Neumer, S.P. (2019). Prevention of Anxiety and Depression in School Children: Effectiveness of the Transdiagnostic EMOTION Program. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 37(2), 212–219Maslach, C., Leite,r M.P. (2010). Pokonać wypalenie zawodowe. Sześć strategii poprawienia relacji z pracą. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer businessMaslow, A.H. (1990). Motywacja i osobowość. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAXMudyń, K. (2003). Czy można mieć zasoby nie mając do nich dostępu? Problem dostępności zasobów. [W:] Z. Juczyński, N. Ogińska-Bulik (red.), Zasoby osobiste i społeczne sprzyjające zdrowiu jednostki. (s. 63–79). Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu ŁódzkiegoMyrin, B., Lagerström, M. (2006). Health behavior and sense of coherence among pupils 14–15. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 20, 339–346Nielsen, M.B., Matthiesen, S.B., Einarsen, S. (2008). Sense of Coherence as a Protective Mechanism Among Targets of Workplace Bullying. Journal of Occupational Health Psychology, 13, 2, 128–136Ogińska-Bulik, N., Kafilk-Pieróg, M. (2006). Stres zawodowy w służbach ratowniczych. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w ŁodziOkulicz-Kozaryn, K., Dorożko, L. (2008). Adaptacja programu profilaktyki alkoholowej dla nastolatków w wieku 10–14 lat i ich rodziców. [W:] K. Okulicz-Kozaryn, K. Ostaszewski (red.), Promocja zdrowia psychicznego (s. 249–262). Badania i działania w Polsce. Warszawa: Instytut Psychiatrii i NeurologiiOldenburg, B., Burton, N.W. (2004). Primary prevention. [W:] A. Kaptein, J. Weinman (red.), Health Psychology (s. 305–336). Oxford: BBS BlackwellOman, D., Thoresen, C.E., McMahon, K. (1999). Volunteerism and Mortality among the Community – dwelling Elderly. Journal of Health Psychology, 4(3), 301–316Ostaszewski, K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ScholarOstaszewski, K., Bobrowski, K. (2008). Polityka i profilaktyka. Bariery w rozwoju programów opartych na naukowej wiedzy. [W:] K. Okulicz-Kozaryn, K. Ostaszewski (red.), Promocja zdrowia psychicznego. Badania i działania w Polsce (s. 53–77). Warszawa: Instytut Psychiatrii i NeurologiiOstoja-Zawadzka, K. (1997). Cykl życia rodzinnego. [W:] B. Barbaro (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny (s. 18–31). Kraków: Collegium Medicum UJPadesky, Ch.A., Greenberger, D. (2004). Umysł ponad nastrojem. Kraków: Wydawnictwo UJPaluchowski, W.J. (2007). Diagnoza psychologiczna. Proces – narzędzia – standardy. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i ProfesjonalnePelleboer-Gunning, H.A., Van der Valk, I.E., Branje, J.T., Van Doorn, M.D., Deković, M. (2015). Effectiveness and Moderators of the Preventive Intervention Kids in Divorce Situations: A Randomized Controlled Trial. Journal of Family Psychology, 29(5), 799–805Pilecka, B. (2005). Kryzys psychiczny u bliskich chorego somatycznie. [W:] D. Kubacka-Jasiecka, T.M. Ostrowski (red.), Psychologiczny wymiar zdrowia, kryzysu i choroby (s. 109–119). Kraków: Wydawnictwo UJPines, A.M. (2000). Wypalenie zawodowe w perspektywie egzystencjalnej. [W:] H. Sęk (red.), Wypalenie zawodowe. Przyczyny, mechanizmy, zapobieganie (s. 32–58). Warszawa: PWNPines, A.M. (2002). A Psychoanalitic – Existential Approach to Burnout: Demonstrated in the cases of a Nurse, a Teacher and a Menager. Psychotherapy: Theory/Research/Practice/Training, 39(1), 103–113Pines, A.M., Guendelman S. (1995). Exploring the relevance of burnout of Mexican blue collar woman. Journal of Occupational Behavior, 47, 1–20Popielski, K. (1994). Noetyczny wymiar osobowości. Psychologiczna analiza poczucia sensu życia. Lublin: Redakcja Wydawnictwo KULPoprawa, R. (2001). Zasoby osobiste w radzeniu sobie ze stresem. [W:] G. Dolińska-Zygmunt (red.), Podstawy Psychologii Zdrowia (s. 103–143). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu WrocławskiegoPraszkier, R. (1992). Zmieniać nie zmieniając. Ekologia problemów rodzinnych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i PedagogicznePuchalski, K. (2008). Uwarunkowania aktywności zdrowotnej w kontekście promocji zdrowia – szkic socjologicznego modelu. [W:] I. Heszen, J. Życińska (red.), Psychologia zdrowia. W poszukiwaniu pozytywnych inspiracji (s. 205–223) Warszawa: Wydawnictwo AcademicaPuchalski, K. (2011). Promocja zdrowia w Polsce w obliczu procesu medykalizacji. Przedmiot oraz kontekst dla badań z pogranicza psychologii i socjologii zdrowia. [W:] M. Górnik-Durose, J. Mateusiak (red.), Psychologia zdrowia: konteksty i pogranicza (s. 41–69). Katowice: Wyd. UŚRakowska, J. (2005). Terapia behawioralno-poznawcza. [W:] L. Grzesiuk (red.), Psychoterapia. Teoria. Podręcznik akademicki (s. 133–177). Warszawa: Wydawnictwo Psychologii i Kultury EneteiaReykowski, J. (1992). Kolektywizm i indywidualizm jako kategorie opisu zmian społecznych i mentalności. Przegląd Psychologiczny, 35, 147–171Rüesch, P., Graf J., Meyer, P.C., Rössler, W., Hell, D. (2004). Occupation, social support and quality of life in persons with schizophrenic or affective disorders. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol, 39, 686–694Salovey, P. Mayer J.D., Caruso, D. (2005). Pozytywna psychologia inteligencji emocjonalnej. [W:] J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka (s. 380–398). Warszawa: PWNKierunki współczesnej promocji zdrowia i prewencji zaburzeń – profilaktyka XXI wieku… 158Schaufeli, W.B. (2000). Ocena skuteczności warsztatu radzenia sobie z wypaleniem dla pielęgniarek. [W:] H. Sęk (red.), Wypalenie zawodowe. Przyczyny. Mechanizmy. Zapobieganie (s. 216–234). Warszawa: PWNScheier, M.F, Carver, C.S. (1993). On the power of positive thinking: The benefits of being optimistic. Current Directions In Psychological Science, 2(1), 26–30Seligman, M.E.P. (1993). Optymizmu można się nauczyć. Poznań: Media RodzinaSeligman, M.E.P. (2005). Psychologia pozytywna. [W:] J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka (s. 18–33). Warszawa: PWNSęk, H. (2001). O wieloznacznych funkcjach wsparcia społecznego. [W:] L. Cierpiałkowska, H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna i Psychologia zdrowia (s. 13–31). Poznań: Wydawnictwo Fundacji HumanioraSęk, H. (2003). Wsparcie społeczne jako kategoria zasobów i wieloznaczne funkcje wsparcia. [W:] Z. Juczyński, N. Ogińska-Bulik (red.), Zasoby osobiste i społeczne sprzyjające zdrowiu jednostki (s. 17–32). Łódź: Wydawnictwo UŁSęk, H. (2008). Udział pozytywnych emocji w osiąganiu zdrowia. [W:] I. Heszen, J. Życińska (red.), Psychologia zdrowia. W poszukiwaniu pozytywnych inspiracji (s. 73–88). Warszawa: AcademicaSęk, H., Cieślak R. (2004). Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne. [W:] H. Sęk, R. Cieślak (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie (s. 11–28). Warszawa: PWNSłońska, Z. (1999). Edukacja zdrowotna a promocja zdrowia. [W:] J.B. Karski (red.), Promocja zdrowia (s. 304–319). Warszawa: Wydawnictwo IgnisSłońska, Z., Misiunia, M. (1993). Promocja zdrowia. Słownik podstawowych terminów. Warszawa: Zakład Promocji Zdrowia Instytutu KardiologiiSmółka, P. (2008). Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych. Kraków: Wolters Kluwer Sroka, T. (2001). Psychologiczne czynniki ryzyka choroby wieńcowej – Wzór zachowania A. [W:] G. Dolińska-Zygmunt (red.), Podstawy psychologii zdrowia (s. 191–207). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu WrocławskiegoStawiarska, P. (2002). Zmiany w procesie radzenia sobie ze stresem u osób zdających egzamin poprawkowy (badania w modelu interakcyjnym). [W:] I. Heszen-Niejodek, J. Mateusiak (red.), Konteksty stresu psychologicznego (s. 58–73). Katowice: Wydawnictwo UŚStawiarska, P. (2011). Wolontariat hospicyjny. Perspektywa interdyscyplinarna. Warszawa: Wydawnictwo DifinStawiarska, P. (2013). Poczucie sensu życia jako duchowy zasób w pracy wolontariuszy hospicyjnych? Analiza teoretyczna i odniesienia empiryczne. [W:] E. Zasępa (red.), Doświadczanie choroby i niepełnosprawności (s. 308–325). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki SpecjalnejStawiarska, P. (2016). Wypalenie zawodowe w perspektywie wyzwań współczesnego świata. Warszawa: DifinStawiarska, P. (2017). Podstawy opracowywania programów profilaktycznych w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom związanym z obecnością dzieci i młodzieży w cyberprzestrzeni. [W:] M. Górka (red.), Cyberbezpieczeństwo dzieci i młodzieży. Realny i wirtualny problem polityki bezpieczeństwa. (s. 306–325). Warszawa: Wydawnictwo DifinStawiarska, P., Wojtyna, E. (2011). Struktura roli zawodowej a syndrom wypalenia zawodowego lekarzy i pielęgniarek. [W:] M. Górnik-Durose, J. Mateudiak (red.), Psychologia zdrowia: konteksty i pogranicza (s. 255–275). Katowice: Wydwnictwo UŚ Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: GWPSturm, J.S., Ringel, T., Andreyeva M. (2004). Increasing Obesity Rates And Disability Trends. Health Affairs, 23(2), 199–205Szymańska, J. (2012). Programy profilaktyczne . Warszawa: Ośrodek Rozwoju EdukacjiTaylor, S.E. (1984). Przystosowanie do zagrażających wydarzeń. Nowiny Psychologiczne, 6–7, 15–37Tobiasz-Adamczyk, B. (2000). Wybrane elementy socjologii zdrowia i choroby. Kraków: Wydawnictwo UJTrudeau, L., Spoth R., Randall G.K., Azevedo, K. (2007). Longitudinal Effects of a Universal Family-Focused Intervention on Groeth Patterns of Adolescent Internalizing Symptoms and Polysubstance Use: Gender Comparisons. Journal of Youth and Adolescence, 36(6), 725–740Wojtyna, E. (2013). O bólu i radzeniu sobie z nim w kontekście współczesnej mentalności. [W:] M. Górnik-Durose (red.), Kultura współczesna a zdrowie (s. 137–155). Aspekty psychologiczne. Gdańsk; GWPWojtyna, E., Stawiarska, P. (2013). O współczesnym rozumieniu zdrowia (s. 51–77). [W:] M. Górnik-Durose (red.), Kultura współczesna a zdrowie. Aspekty psychologiczne (s. 51–77). Gdańsk: GWPWoynarowska, B. (2008). Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Warszawa PWNWrona-Polańska, H. (1991). Self-concept and adjustment to illness in leukemia patients. Polish Psychological Bulletin, 22, 169–178Wrześniewski, K. (1993). Styl życia a zdrowie. Wzór Zachowania A. Warszawa: PANWrześniewski, K. (2000). Psychologiczne uwarunkowania powstawania i rozwoju chorób somatycznych. [W:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 3, s. 493–512). Gdańsk: GWPYoung, F.G., Glasgow, N. (1998). Voluntary Social Participation and Health. Research on Aging, 20(3), 339–362
Publikacja stanowi kompendium wiedzy niezbędnej w prowadzeniu działań taktycznych lekkiej piechoty. Dzięki kompaktowej formie wydania, dowódca pododdziału będzie mógł wykorzystać w procesie planowania i przygotowania do wykonania zadania, co w warunkach dużych obciążeń (brak snu, zmęczenie i stres) może zadecydować o powodzeniu misji.W zamyśle autorów podręcznik może również stanowić skuteczne narzędzie w procesie systematyzacji i utrwalenia posiadanej wiedzy w zakresie TTPs (Tactics, Techniques..
49.50 zł 55.00 zł Cena netto: 47.14 zł
Poradnik dostarczy pracownikom działów personalnych wiedzy i narzędzi niezbędnych w codziennej pracy, pozwalających sprostać nowym wymaganiom w zakresie ochrony danych osobowych. Omówione zostały zatem typowe dla działów personalnych procesy przetwarzania danych osobowych, od rekrutacji do rozwiązania umowy o pracę. Czytelnicy znajdą tu wzorcową dokumentację spełniającą wymagania nowych regulacji. Poradnik zawiera także komentarz dotyczący współpracy pomiędzy organizacjami związkowymi a pracodaw..
45.00 zł 50.00 zł Cena netto: 42.86 zł
Zarządzanie w kryzysie wizerunkowym to pierwsza publikacja na polskim rynku wydawniczym która zawiera wiele nowych (nigdzie niepublikowanych) modeli zarządzania w obszarze ochrony i budowania wizerunku z uwzględnieniem kryzysów wizerunkowych. W książce zaprezentowano autorskie, zweryfikowane empirycznie modele. W sposób kompleksowy przedstawiono cały proces począwszy od przygotowania na wypadek wystąpienia perturbacji wizerunkowych poprzez rozwiązywanie problemów, aż po działania koniecz..
Książka skierowana jest do nauczycieli języka polskiego, zawiera zbiór 30 scenariuszy z kartami pracy czy prezentacjami. Dodatkowo, przy każdej epoce, znajduje się sprawdzian (można go zastosować również jako ćwiczenie lub pracę domową) i podsumowanie do matury – z zaznaczonymi nawiązaniami z innych okresów literackich. W sprawdzianach dominują pytania otwarte i raczej problemowe – zawsze po to, by zmotywować ucznia do samodzielnego myślenia. Z drugiej strony wprowadzono także typowe egzami..
40.50 zł 45.00 zł Cena netto: 38.57 zł
Książka przedstawia najnowszą wiedzę o mózgu, zanalizowaną w kontekście psychoterapii i odpowiada na pytania: czy psychoterapia zmienia mózg oraz które z metod i technik terapii najskuteczniej aktywizują mózg, mogąc być tym samym efektywnymi „leczniczo”. Jest to drugie, uzupełnione wydanie cieszącej się dużym zainteresowaniem czytelników książki z 2016 roku. Książka składa się z dziesięciu rozdziałów, dotyczących kolejno: neuroplastyczności mózgu i j..
70.20 zł 78.00 zł Cena netto: 66.86 zł
Układ podręcznika oparty został na obowiązującym programie nauczania przedmiotu Reklama dla szkoły średniej, rozszerzonym o zagadnienia występujące w programie szkół policealnych o profilu reklamowym, a także treści uzupełniające. Podręcznik składa się z jedenastu rozdziałów. Podręcznik dopuszczony do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Nr dopuszczenia 24/06..
24.30 zł 27.00 zł Cena netto: 23.14 zł