Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji. Poradnik dla nauczycieli i edukatorów. Część 2
- Autor: Julian Piotr Sawiński
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-104-7
- Data wydania: 2016
- Liczba stron/format: 223/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
46.00 zł
41.40 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 41.40 zł
- Darmowa dostawa odzzzz 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Skuteczność jest jedną z ważniejszych cech wszystkich naszych celowych działań. Nauczyciele i dyrektorzy szkół są żywo zainteresowani zabieganiem o wysokie efekty pracy szkoły. Drogą do tego celu jest przede wszystkim zmotywowanie uczniów do zdobywania wiedzy, do pracy i wysiłku. Wszystkie prezentowane zagadnienia dotyczą edukacyjnych innowacji, które zwykle łamią normy, schematy i stereotypy oraz zmierzają do uzyskania wyższych efektów uczenia się uczniów. Wymaga to precyzyjnego formułowania celów oraz zapału i chęci do wysiłku, prawdziwego zaangażowania i entuzjazmu.
Jak w pierwszej części, pomocne będą:
- zadania do samodzielnej pracy,
- wykaz literatury, pozwalającej pogłębić omawiane zagadnienia oraz
- 6 kolejnych szkoleń – o twórczości i kreatywności, wymaganiach i konsekwencji, znaczeniu rozumienia, motywowaniu, życzliwości i lekcji odwróconej.
W pierwszej części poradnika Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji. Poradnik dla nauczycieli i edukatorów. Część 1 przedstawiono tematy od A do L, a w drugiej części znajdują się tematy od Ł do Ż.
Patroni medialni:
Spis treści:
Wprowadzenie
Komu i dlaczego zależy na wysokiej skuteczności edukacji?
Ł. Łamanie schematów
Dlaczego warto łamać stare nawyki i dydaktyczne schematy?
Ł.1. Łamanie dydaktycznych schematów
Ł.2. Ładowanie pozytywnego myślenia
Ł.3. Łowienie uczniowskich talentów
M. Motywujące ocenianie
Jak motywująco oceniać szkolne osiągnięcia uczniów?
M.1. Motywacja wewnętrzna ucznia
M.2. Motywująca moc samooceny
M.3. Możliwości kreowania siebie samego
M.4. Motywujące ocenianie, czyli jak ciekawie i skutecznie szkolić nauczycieli w zakresie motywowania uczniów – szkolenie 7
N. Neurodydaktyka a uczenie się
Dlaczego warto zrozumieć i stosować zasady przyjaznego uczenia się?
N.1. Neurodydaktyka – szansą na lepsze efekty uczenia się
N.2. Nowoczesna edukacja
N.3. Neurodydaktyczne zasady edukacji
O. Odwrócona lekcja
Jak sprawnie organizować uczenie się metodą odwróconej lekcji?
O.1. Odwrócona lekcja – odwrócona edukacja
O.2. Organizacja odwróconej lekcji
O.3. Odwrócona lekcja w praktyce
O.4. Organizacja odwróconej lekcji, czyli jak ciekawie i skutecznie szkolić nauczycieli w zakresie odwróconej edukacji – szkolenie 8
P. Przedsiębiorczość i zaradność
Jak budzić i rozwijać zaradność oraz przedsiębiorczość?
P.1. Przedsiębiorczość inaczej
P.2. Przedsiębiorczość pożądana i pozorna
P.3. Potrzebne i interesujące projekty
R. Rozumienie treści
Dlaczego w uczeniu się tak ważne jest rozumienie treści kształcenia?
R.1. Rozumienie to uchwycenie sedna sprawy
R.2. Rozumienie treści kształceni
R.3. Rozumienie treści, czyli jak ciekawie i skutecznie rozmawiać z nauczycielami o znaczeniu rozumienia – szkolenie 9
S. Samodzielność i odpowiedzialność
Jak zwiększyć samodzielność uczenia się i odpowiedzialność uczniów?
S.1. Samodzielność myślenia uczniów
S.2. Samodzielność i zaradność uczniów w szkole
S.3. Samodzielność uczniów a skuteczność
T. Tworzenie i kreatywność
Komu w szkole zależy na kreatywności uczniów i nauczycieli?
T.1. Tworzenie nowoczesnej szkoły
T.2. Twórczość wymaga operatywnego myślenia
T.3. Twórczość i kreatywność nauczycieli, czyli jak uwolnić własną kreatywność – szkolenie 10
U. Uczenie się w szkole
Jak ciekawie i skutecznie organizować uczenie się uczniów w szkole?
U.1. Uczenie się jako kluczowa kompetencja
U.2. Uczenie się w szkole XXI wieku
U.3. Uczenie się jako nabywanie doświadczeń
W. Wymagania i konsekwencja
Dlaczego trzeba stawiać na wysokie wymagania i być konsekwentnym?
W.1. Wymagania programowe a skuteczność
W.2. Wymagania a konsekwencja działania
W.3. Wymagania nauczycieli w szkole jako temat szkolnej debaty, czyli jak ciekawie i skutecznie szkolić nauczycieli o wymaganiach i konsekwencji działania – szkolenie 11
Z. Zaangażowanie i zaufanie
Jak budzić i umacniać zaufanie i sympatię do nauczyciela w szkole?
Z.1. Zaangażowanie nauczycieli w szkole
Z.2. Zaufanie jako warunek wychowania
Z.3. Zaangażowanie i zaufanie uczniów
Ż. Życzliwość i sympatia
Jak budzić życzliwość do nauczyciela i dobre emocje uczniów?
Ż.1. Życzliwość buduje i przenosi góry
Ż.2. Życzliwy i sympatyczny nauczyciel
Z.3. Życzliwość stymuluje dobre emocje
Ż.4. Życzliwość w edukacji, czyli jak ciekawie i życzliwie mówić o zdobywaniu życzliwości i budzeniu dobrych emocji – szkolenie 12
Podsumowanie i wnioski
Uczyć lepiej i skuteczniej!
ss. samokontrola i samoocena czytelnika
Literatura pomocnicza o skuteczności edukacji
Spis rysunków i tabel
Rozwiązania logogryfów – krzyżówek
Rozwiązania wybranych ważniejszych zadań do samodzielnej pracy
» Małgorzata Koroś, Skuteczny edukator, edukator.ore.edu.pl »
prof. dr Leszek Pawelski, prezes PSNT, członek Zespołu Dydaktyki Ogólnej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN:
Podziwiać należy upór i wytrwałość w dążeniu do celu dra Juliana Piotra Sawińskiego, który kontynuuje swoje rozważania na temat poprawy skuteczności szkolnej edukacji. (…) Jakość szkolnej edukacji wydaje się być naczelnym zadaniem wszystkich odpowiedzialnych za polską szkołę: nauczycieli, dyrektorów, organów prowadzących, organów nadzoru pedagogicznego, instytucji współdziałających, wreszcie rodziców, których należy szerszym frontem angażować w sprawy ich dzieci.
Julian Piotr Sawiński doktor nauk przyrodniczych w zakresie dydaktyki biologii, dyplomowany nauczyciel biologii i geografii, konsultant do spraw informacji i innowacji pedagogicznych w Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, rzeczoznawca Ministerstwa Edukacji Narodowej do spraw recenzowania podręczników biologii i przyrody. Redaktor naczelny czasopisma Nauczycielska Edukacja oraz autor ponad 850 publikacji na temat edukacji, dydaktyki, wychowania i innowacji.