Jak zaangażować uczniów w naukę i zbudować dobry klimat w szkole. Poradnik dla nauczycieli
- Autor: Sylwia Gwiazdowska-Stańczak
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8270-067-1
- Data wydania: 2022
- Liczba stron/format: 124/114 x 218 mm
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
42.00 zł
37.80 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 37.80 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Poradnik przedstawia optymalny klimat szkoły, który sprzyja efektywnemu uczeniu się. Szkoła ukazana za pomocą metafory drzewa skupia w sobie wiele komponentów, z których każdy odgrywa konkretną rolę w zapewnieniu uczniom dobrostanu – zarówno w perspektywie „tu i teraz”, jak i w odniesieniu do przyszłości (i dorosłości). Ustalenia teoretyczne wsparte są solidnie opracowaną obudową metodyczną w postaci scenariuszy i kart pracy. Dzięki temu poradnik jest materiałem, który nie tylko może zachęcić nauczycieli do refleksji nad własnym ogródkiem dydaktycznym, ale także od razu dostarczyć gotowe rozwiązania do codziennej pracy z uczniami i ich rodzicami.
Poradnik zawiera konkretne wskazówki, jakie można podejmować, aby uczeń był bardziej zaangażowany w naukę i w jaki sposób stworzyć dobry klimat w szkole, tak, aby uczniom pracowało się jak najlepiej.
Poradnik skierowany jest do szerokiej grupy odbiorców związanych z pracą w edukacji oraz rodziców dzieci w wieku szkolnym (nauczyciele, pracownicy oświatowi, psycholodzy, pedagodzy, studenci psychologii i pedagogiki, rodzice).
Patronat:
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. DLACZEGO DRZEWA?
1.1. Czym jest zaangażowanie w naukę i klimat w szkole
1.2. Diagnoza szkoły i klasy
1.3. Diagnoza ucznia
Rozdział 2. RÓŻNE RODZAJE DRZEW
2.1. Drzewo relacji
2.2. Drzewo wsparcia
2.3. Drzewo zasad
2.4. Drzewo środowiska
2.5. Drzewo nauki
2.6. Piękne drzewo – poczucie własnej wartości
2.7. Gruszki na wierzbie – uczniowie ze specjalnymi potrzebami
2.8. Jak walczyć ze szkodnikami – czynniki, które negatywnie wpływają na klimat i zaangażowanie uczniów
2.9. Las na ekranie – nauczanie online
Rozdział 3. KTO MOŻE PODLEWAĆ I NAWOZIĆ DRZEWA?
3.1. Jak odróżnić podcinanie drzew od ich niszczenia?
3.2. Pomoc rodziców – skąd rodzic weźmie konewkę?
3.3. Wsparcie szkoły
3.4. Co z tej sadzonki wyrośnie – rola doradcy zawodowego
Rozdział 4. SCENARIUSZE LEKCJI
4.1. Wspólnie ustalamy zasady klasowe
4.2. Integracja w klasie
4.3. Budujemy relacje i zaufanie – drzewo klasowe
4.4. Poczucie własnej wartości – lekcja wychowawcza
4.5. Słowa ranią bardziej niż nóż – komunikacja bez przemocy
4.6. Mediacje rówieśnicze – alternatywny sposób rozwiązywania sporów
4.7. Współpraca – dobra komunikacja
Rozdział 5. KARTY PRACY
5.1. Drzewo klasowe
5.2. Drzewo zasad
5.3. Drzewo oceniania
5.4. Klasowy ogród
Rozdział 6. TESTY I ANKIETY
Zakończenie
Literatura
Z rekomendacji dr. Tomasza Knopika:
W pełni rekomenduję tekst do publikacji ze względu na:
- bardzo atrakcyjną metaforę drzewa, stanowiącą rdzeń poradnika i porządkującą poruszane kwestie;
- klarowny język dostosowany do odbiorcy, pozbawiony żargonu naukowego;
- dobrą oprawę metodyczną (scenariusze);
- liczne przykłady wizualizujące problem.
Sylwia Gwiazdowska-Stańczak dr, pracownik badawczo-dydaktyczny w Katedrze Psychologii Wychowawczej i Rodziny Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, jest psychologiem z uprawnieniami pedagogicznymi, mediatorem w sprawach rówieśniczych i oświatowych. Autorka i współautorka publikacji dotyczących zdolności, osiągnięć uczniów, klimatu w szkole i zaangażowania w naukę, m.in. monografii pt. Rodzina uczniów zdolnych. Pracę naukową łączy z praktyką biorąc udział w wielu projektach, warsztatach i szkoleniach dla rodziców, nauczycieli, instruktorów.
Biernat, R. (2016). Troska o poczucie własnej wartości dzieci w rzeczywistości szkolnej–wymiar teoretyczny i praktyczne implikacje. Społeczeństwo. Edukacja. Język, 4, 150−167.
Braun-Gałkowska, M. (1994). W tę samą stronę. Książka dla nauczycieli o wychowaniu i lekcjach wychowawczych. Warszawa: Krupski i S-ka.
Chmielewski, W., Sposoby na utrzymanie uwagi i motywacji studenta w nauczaniu zdalnym/on-line, https://kpu.krosno.pl/pielegniarstwo/wp-content/uploads/sites/8/2020/11/Sposoby-na-utrzymywanie-uwagi-i-motywacji-studenta-w-nauczaniu-zdalnym.pdf
Chojak, M. (2011). Szkoła – instytucja wsparcia rodziny czy forma opieki zastępczej? W: J. Jęczeń, M. Z. Stepulak (red.) Wartość i dobro rodziny. (s. 431−440). Lublin: Wydawnictwo KUL.
Cywińska, M. (2012). Rozwijanie motywacji uczniów do nauki. Studia Edukacyjne, 20, 153−166.
Faber, A., Mazlish, E. (2017). Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole. Poznań: Media Rodzina.
Fortuna, P. (2021). Pozytywna psychologia porażki. Jak z cytryn zrobić lemoniadę. Sopot: GWP.
Gwiazdowska, S. (2014). Cooperation between school and family as a key to student success. Polish Journal of Social Science, IX, 1, 225−234.
Gwiazdowska-Stańczak, S. (2021). Zaangażowanie w naukę i klimat w szkole. Warszawa: Difin.
Gwiazdowska-Stańczak, S. (2021). School engagement and school climate of students with high and low grade point averages. Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio, 48(4), 427−439. https://doi.org/10.34766/fetr.v48i4.974
Gwiazdowska-Stańczak, S., Sękowski, A. E. (2018). Rodzina uczniów zdolnych. Warszawa: Difin.
Karcz-Tarnowicz, E. (2019). Praca domowa ucznia, konieczność versus zbędność. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 39−48.
Kowalewska, A., Bedyńska, S. (2012). Wagarowanie, postrzeganie osiągnięć i wymagań szkolnych a podejmowanie zachowań ryzykownych przez dziewczęta 18-letnie w Polsce. W: M. Walancik, D. Sarzała (red.), Człowiek z wielkiej sieci. Zjawisko-Zagrożenia-Profilaktyka. (s. 379‒389). Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.
Lam, S.-f., Jimerson, S., Wong, B. P. H., Kikas, E., Shin, H., Veiga, F. H., Hatzichristou, C., Polychroni, F., Cefai, C., Negovan, V., Stanculescu, E., Yang, H., Liu, Y., Basnett, J., Duck, R., Farrell, P., Nelson, B., Zollneritsch, J. (2014). Understanding and measuring student engagement in school: The results of an international study from 12 countries. School Psychology Quarterly, 29(2), 213–232.
Pieronkiewicz, B. (2013). Odkrywanie i rozwijanie uzdolnień matematycznych uczniów z Syndromem Nieadekwatnych Osiągnięć Szkolnych, Jabłonkowska M. (red.) Uczeń zdolny i jego edukacja. Koncepcje. Badania. Praktyka, Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva.
Przewłocka J. (2015). Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport o stanie badań. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Sękowski, A. E., Gwiazdowska-Stańczak, S. (2019). Postrzegana relacja z ojcem a osiągnięcia szkolne dziewcząt i chłopców. Przegląd Psychologiczny, 62, 4, 613−626.
Skinner, E., Kindermann, T., Furrer, C. J., Connell & Wellborn, (2009). A Motivational Perspective on engagement and Disaffection. Conceptualization and Assessment of Children’s Behavioral and Emotional participation in academic Activities in the Classroom. Educational and Psychological Measurement, 69, 3, 493−525.
Sterna, D. (2021). Motywacja w nauczaniu zdalnym. Edukacyjne inspiracje, 85.
Wysocka, J., Hajdukiewicz, M. (2015). Zapewnianie jakości procesu wspomagania szkół w rozwoju. Ośrodek Rozwoju Edukacji.