• Zarządzanie wiedzą a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa międzynarodowego. Ujęcie teoretyczne i praktyczne

Zarządzanie wiedzą a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa międzynarodowego. Ujęcie teoretyczne i praktyczne

  • Autor: Marcin Soniewicki
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-8085-432-1
  • Data wydania: 2017
  • Liczba stron/format: 186/B5
  • Oprawa: miękka
  • Dostępność: W magazynie

Cena detaliczna

  • 45.00 zł

    40.50 zł

  • 10% taniej

  • Darmowa dostawa od 200 zł
  • Wysyłka w ciągu 24h

We współczesnej literaturze, zarówno naukowej, jak i publicystycznej, często podkreśla się znaczenie wiedzy w gospodarce. Powszechnie używane są terminy „gospodarka oparta na wiedzy” czy „gospodarka wiedzy”. Co jednak w praktyce oznaczają one dla szeroko rozumianego przedsiębiorstwa – nie tylko dla wielkich koncernów, ale także dla małych czy średnich podmiotów gospodarczych?

Książka kompleksowo przedstawia wymienione zagadnienia i ukazuje, jak każdego rodzaju firma, operująca w dowolnej branży, może lub nawet powinna funkcjonować w warunkach gospodarki opartej na wiedzy. W tym kontekście szczególny nacisk został położony na przedsiębiorstwa działające międzynarodowo, na wielu rynkach. Publikacja skupia się na problematyce kształtowania przewagi konkurencyjnej firmy poprzez odpowiednią organizację procesów w obszarze wiedzy, przedstawiając jej powiązanie z działaniami w zakresie marketingu i rynku. Opisane zagadnienia teoretyczne zostały zobrazowane na przykładzie czterech, różnej wielkości przedsiębiorstw.

Książka opiera się na badaniach naukowych i przeznaczona jest dla studentów kierunków ekonomicznych i biznesowych, pracowników naukowych, a także dla praktyków biznesu. Może ona stanowić źródło cennych wskazówek dla osób zarządzających każdego rodzaju przedsiębiorstwami, nie tylko międzynarodowymi.

Spis treści:

Wstęp

Rozdział 1. Zasób wiedzy a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa

1.1. Charakterystyka pojęcia wiedza
1.1.1. Definicja
1.1.2. Rodzaje wiedzy
1.2. Gospodarczy wymiar zasobu wiedzy
1.2.1. Znaczenie zasobu wiedzy w gospodarce industrialnej
1.2.2. Zmiana roli zasobu wiedzy we współczesnych procesach  gospodarczych – transformacja w kierunku gospodarki opartej na wiedzy
1.3. Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa
1.4. Zasób wiedzy a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa: ujęcie statyczne oraz dynamiczne
1.5. Podsumowanie i wnioski

Rozdział 2. Istota dynamicznego podejścia do zasobu wiedzy w przedsiębiorstwie

2.1. Dynamiczne koncepcje w obszarze wiedzy i uczenia się w przedsiębiorstwie
2.1.1. Zarządzanie wiedzą
2.1.2. Organizacyjne uczenie się (organizational learning)
2.1.3. Organizacja ucząca się (learning organization)
2.1.4. Pozostałe koncepcje w zakresie wiedzy
2.1.5. Różnice i relacje pomiędzy poszczególnymi koncepcjami w zakresie wiedzy i uczenia się
2.1.6. Dynamiczne koncepcje w zakresie wiedzy  – ujęcie integracyjne
2.2. Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie
2.2.1. Modele i strategie zarządzania wiedzą
2.2.2. Społeczno-kulturowe oraz organizacyjne elementy zarządzania wiedzą
2.2.3. Rola technologii informacyjnych i komunikacyjnych w zarządzaniu wiedzą
2.2.4. Kompleksowe podejście do zarządzania wiedzą
2.3. Procesy zarządzania wiedzą
2.3.1. Pozyskiwanie i kreacja wiedzy
2.3.2. Zachowywanie i rozpowszechnianie wiedzy
2.3.3. Wykorzystywanie wiedzy
2.3.4. Ochrona wiedzy
2.3.5. Podsumowanie podejścia procesowego
2.4. Podsumowanie i wnioski

Rozdział 3. Orientacja na wiedzę a tworzenie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa

3.1. Orientacja rynkowa przedsiębiorstwa
3.2. Charakterystyka orientacji przedsiębiorstwa na wiedzę
3.3. Modelowe ujęcie roli orientacji na wiedzę w kształtowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa
3.4. Podsumowanie i wnioski

Rozdział 4. Orientacja na wiedzę a tworzenie międzynarodowej przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa

4.1. Proces internacjonalizacji przedsiębiorstwa
4.2. Modelowe ujęcie roli orientacji na wiedzę w kształtowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji
4.3. Podsumowanie i wnioski

Rozdział 5. Empiryczna egzemplifikacja rozważań – studia przypadku

5.1. Airbus Defence and Space
5.2. Euroflorist
5.3. Trepko
5.4. CFG Exposition

Zakończenie
Bibliografia

Napisz opinię

Uwaga: HTML nie jest przetłumaczalny!
    Zły           Dobry

Najczęściej kupowane