• Strategie radzenia sobie z tremą w kształceniu muzycznym oraz w zawodzie muzyka

Strategie radzenia sobie z tremą w kształceniu muzycznym oraz w zawodzie muzyka

  • Autor: Urszula Bissinger-Ćwierz, Anna Antonina Nogaj redakcja naukowa
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-8085-617-2
  • Data wydania: 2018
  • Liczba stron/format: 244/B5
  • Oprawa: miękka
  • Dostępność: W magazynie

Cena detaliczna

  • 45.00 zł

    40.50 zł

  • 10% taniej

  • Darmowa dostawa od 200 zł
  • Wysyłka w ciągu 24h

Trema stanowi najbardziej specyficzną trudność doświadczaną przez osoby podejmujące się praktycznego muzycznego wykonawstwa, zarówno na poziomie szkolnym, akademickim, jak i zawodowym. W książce Czytelnik znajdzie podstawowe informacje o strukturze procesu stresu scenicznego oraz wiele praktycznych wskazówek, jak sobie z nim poradzić, wraz ze szczegółowymi metodami i scenariuszami pozwalającymi na ich samodzielne zastosowanie.

Książka napisana została z myślą o koncertujących muzykach, aktywnych nauczycielach muzykach, animatorach edukacji muzycznej, studentach akademii muzycznych i wychowania muzycznego, starszych uczniach szkół muzycznych oraz rodzicach udzielających szeroko rozumianego wsparcia swoim uzdolnionym muzycznie dzieciom. Bez względu na rodzaj podejmowanej aktywności muzycznej (uczenie się, nauczanie, profesjonalne czy amatorskie wykonawstwo muzyczne) o zjawisku tremy warto mieć wiedzę, którą następnie można wykorzystywać w praktycznych strategiach postępowania pedagogicznego i wykonawczego.

W poszczególnych rozdziałach książki Czytelnik znajdzie odpowiedź na pytanie, jak skutecznie, dzięki zrozumieniu zjawiska tremy, okiełznać stres towarzyszący występom publicznym? Eliminując napięcia wynikające ze złego przygotowania i negatywnego postrzegania występów publicznych, Czytelnik-wykonawca będzie mógł odszukać/rozpoznać wiele osobistych zasobów, które pozwolą mu na stosowanie efektywnych metod psychologicznych, przygotowujących do pomyślnego występu publicznego.

Partner wydania:

Spis treści:

Urszula BISSINGER-ĆWIERZ, Anna Antonina NOGAJ
Wprowadzenie

Anna Antonina NOGAJ
Czy muzyka stresuje? Prawdy i mity o stresie w edukacji muzycznej

Część I. KRÓTKIE UZASADNIENIE TEORETYCZNE

Julia KALEŃSKA-RODZAJ
Trema: czym jest i jak powstaje? Definicje, zjawiska pokrewne, źródła

Jarosław MIRKIEWICZ
Trema – wybrane konteksty psychologiczne i terapeutyczne

Część II. ZAPOBIEGANIE TREMIE W KSZTAŁCENIU MUZYCZNYM

Urszula BISSINGER-ĆWIERZ
Opieka psychologiczna przed występami artystycznymi jako forma wsparcia uczniów szkół muzycznych i baletowych – projekt Centrum Edukacji Artystycznej

Barbara WOJTANOWSKA-JANUSZ, Mira KRUŻEL
Formy wsparcia w ramach opieki psychologicznej podczas przesłuchań makroregionalnych Centrum Edukacji Artystycznej

Anna BUKOWSKA-POSADZY
Objawy somatyczne w długotrwałym stresie u ucznia szkoły muzycznej   

Grażyna NAKONIECZNA-ZAKRZEWSKA
Radzimy sobie ze stresem – „Próba generalna”

Monika WELC
Trema – oddziaływanie poprzez pracę przygotowawczą

Justyna BALUK
Scenariusz warsztatów psychologicznych „Strach ma wielkie oczy: Jak poradzić sobie z tremą?”

Część III. WYBRANE STRATEGIE RADZENIA SOBIE Z TREMĄ DLA MUZYKÓW
 
Grażyna DRAUS
Trening Autorealizacji Artystycznej. Mentalne i fizyczne przygotowanie do funkcjonowania w zawodzie muzyka

Łukasz TARTAS
Trema a ćwiczenie uważności

Anna Antonina NOGAJ
Rola myślenia w procesie ćwiczenia

Aleksandra WOJTASZEK
Praca nad tremą w kontekście pracy wokalnej

Część IV. ZAMIAST ZAKOŃCZENIA  

WYBRANE PROPOZYCJE Z LITERATURY ANGLOJĘZYCZNEJ

Anna Antonina NOGAJ
Wygraj ze swoim strachem – 7 umiejętności zwiększających jakość występu publicznego według Dona Greene’a

Urszula BISSINGER-ĆWIERZ
Wykonawstwo muzyczne bez lęku według Geralda Klicksteina

Bibliografia
Notki o autorach

Prof. dr hab. Ewa Czerniawska:

Publikacja dotyczy ważnego zagadnienia i zdecydowanie jest potrzebna na rynku wydawniczym. (…) Problematyka stresu i tremy w warunkach ekspozycji społecznej, tak u młodych muzyków, rozpoczynających karierę, jak i u zawodowych muzyków, jest niezwykle ważna. Przybliżenie jej oraz dostarczenie praktycznych metod radzenia sobie z problemem, który może przekreślić szansę na sukces, ma duże znaczenie dla osób kształcących muzyków, rodziców młodych muzyków oraz zawodowych muzyków. (…) Książka może być szczególnie użyteczna dla nauczycieli na różnych etapach kształcenia muzycznego, nie wyłączając studiów wyższych, a także dla rodziców uczniów szkół muzycznych i czynnych zawodowo muzyków.

Mariusz Patyra, wirtuoz:

Bardzo wnikliwa analiza zjawiska zwanego tremą. Obowiązkowa pozycja na półkach nauczycieli, profesorów oraz opiekunów młodych talentów, a dla samych zainteresowanych doskonały poradnik. Książka daje szansę na ukształtowanie poczucia swojej wartości jako szczęśliwego artysty. Daje możliwość dostrzeżenia, że trema to zjawisko twórcze, będące początkiem wielkiej przygody oraz dzielenia się tym, co w nas najpiękniejsze.

Napisz opinię

Uwaga: HTML nie jest przetłumaczalny!
    Zły           Dobry

Najczęściej kupowane