• Film w terapii i rozwoju. Na tropach psychologii w filmie. Część 2

Film w terapii i rozwoju. Na tropach psychologii w filmie. Część 2

  • Autor: Agnieszka Skorupa, Michał Brol, Patrycja Paczyńska-Jasińska redakcja naukowa
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-8085-566-3
  • Data wydania: 2018
  • Liczba stron/format: 336/B5
  • Oprawa: miękka
  • Dostępność: W magazynie

Cena detaliczna

  • 60.00 zł

    54.00 zł

  • 10% taniej

  • Darmowa dostawa od 200 zł
  • Wysyłka w ciągu 24h

Drugi tom książki zwraca uwagę na potrzebę i możliwości wykorzystania filmu w edukacji psychologów i terapeutów, na rolę filmu we wspieraniu rozwoju oraz na szanse i zagrożenia, jakie niesie ze sobą zastosowanie filmu w terapii. Dodatkowo znaleźć można w nim rozdziały odnoszące się do zmian społecznych, którym towarzyszą filmy.

W serii ukazała się książka Film w edukacji i profilaktyce. Na tropach psychologii w filmie. Część 1.

Partner wydania: Współpraca:

Patroni medialni:            

Spis treści:

Od redakcji
Wstęp
    
Część I. FILM JAKO WSPARCIE ROZWOJU OSÓB ZDROWYCH
    
O roli filmu w życiu człowieka
Magdalena Miśka-Jackowska

Rola filmu w życiu młodzieży – raport z badań Stowarzyszenia Nowe Horyzonty
Bolesław Drochomirecki

Film jako narzędzie wspierające sukces zawodników i drużyn sportowych
Żaneta Rachwaniec-Szczecińska

Film jako narzędzie wspierające rozwój tancerzy
Anita Makuszewska

Jak radzić sobie z niespełnionymi marzeniami? Kilka uwag na temat filmu 52 procent Rafała Skalskiego
Iwona Grodź
    
Część II.  FILM W PRACY Z PACJENTEM I KLIENTEM
    
Filmoterapia – czyli rozwojowy i terapeutyczny wpływ filmu na emocje
Martyna Harland, Bartosz Szymczyk

Metafora filmowa w interwencjach psychoterapeutycznych w nurcie psychodynamicznym – słowo komentarza od terapeutów praktyków
Bartosz Szymczyk, Grzegorz Olesiak

Film w pracy terapeutycznej na przykładzie psychoterapii integratywnej
Sylwia Wojtysiak

Film w pracy z pacjentem chorym somatycznie i w psychoedukacji. Działania z obszaru edukacji psychoonkologicznej
Marta Banout

Stymulacja funkcji poznawczych z zastosowaniem filmu Jak wytresować smoka
Anna Guzy

Film a profilaktyka uzależnień. Działania edukacyjne z wykorzystaniem filmu 28 dni
Wiola Friedrich
    
Część III.  FILM W EDUKACJI PSYCHOLOGÓW I TERAPEUTÓW
    
Znaczenie filmu w pracy psychologów i psychoterapeutów
Michał Brol, Agnieszka Skorupa

Film w edukacji psychologicznej
Agnieszka Ogonowska

Film a konsensualna niemonogamia. Działania edukacyjne z zastosowaniem filmów dokumentalnych
Agnieszka Ewa Łyś

Film a funkcjonowanie rodziny w sytuacji straty. Działania edukacyjne z zastosowaniem filmu Sekrety Morza
Magdalena Berek

Filmowe obrazy zaburzeń osobowości. Działania edukacyjne z zastosowaniem filmu Fantastyczny Pan Lis
Karolina Heizig, Agnieszka Ortman

Film a funkcjonowanie osób w izolacji penitencjarnej. Działania edukacyjne z zastosowaniem filmu Symetria
Wiola Friedrich

Część IV. FILM I ZMIANY SPOŁECZNE
    
Czy film jest lustrem dla współczesnej kultury?
Andrzej Postawa

Wymyślanie przeszłości – miniserial Korzenie a afroamerykańska tożsamość
Karolina Giedrys-Majkut

Film w służbie zmiany społecznej. Przykład działań amerykańskich dokumentalistów
Agnieszka Franusiak

O autorach

Bożena Boruta-Gnojny, psycholog, psychoterapeuta:

Kino jak terapia ratuje z poczucia opuszczenia przez świat i ludzi, zagubienia, samotności i zwątpienia w siebie. Czyni to, wskazując silniejszego partnera do dialogu wewnętrznego – silne wewnętrzne Ja. Oczywiście nie chodzi tu o wywołanie rozdwojenia jaźni, a jedynie o dopuszczenie drugiego głosu w sobie i wzmocnienie zwykłego egzystencjalnego dialogu wewnętrznego, jaki prowadzimy z własnym alter ego w ciągu życia. (...) Siła terapeutycznego oddziaływania filmu jest ogromna, bo wdziera się w Ja widza wszystkimi kanałami percepcji – dużym sugestywnym obrazem, ruchem, dźwiękiem. Pomaga zrozumień motywację bohatera, uruchomić empatię i przenieść do układania własnych relacji. Wszystko to mieści się także w warsztacie pracy psychoterapeuty. Film ma jednak większą swobodę działania, bo jego rola terapeutyczna jest niezobowiązująca i nie wyczerpuje zakresu możliwych misji kina.

prof. dr hab. Zofia Ratajczak:

(...) film jest narzędziem wspierającym psychologów w ich pracy zawodowej, pozwala odpowiedzieć na pytania, jak łagodzić zasadniczy konflikt między przyspieszeniem cywilizacyjnym a  odwiecznym dążeniem człowieka do ładu i harmonii z otoczeniem. Otoczenie wierzga, człowiek współczesny traci cierpliwość i staje się bardziej agresywny, albo… popada w głęboką depresję. Kolejki do psychoterapeutów stają się coraz dłuższe. Czy psychologia ukryta w filmie jest w stanie przygotować psychologów do coraz bardziej złożonych zadań i ról? (...) Lektura książki pozwala wejść do przedsionka jakiejś nowej dziedziny wiedzy i praktyki (...) oraz uczynić film narzędziem działania w różnorodnych sytuacjach: kształcenia, pomagania, leczenia i psychoterapii.

Napisz opinię

Uwaga: HTML nie jest przetłumaczalny!
    Zły           Dobry

Najczęściej kupowane