• Kultura popularna na Bliskim Wschodzie

Kultura popularna na Bliskim Wschodzie

  • Autor: Katarzyna Górak-Sosnowska, Katarzyna Pachniak redakcja naukowa
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-7641-826-1
  • Data wydania: 2013
  • Liczba stron/format: 298/B5
  • Oprawa: miękka
  • Dostępność: W magazynie

Cena detaliczna

  • 60.00 zł

    54.00 zł

  • 10% taniej

  • Darmowa dostawa od 200 zł
  • Wysyłka w ciągu 24h

Globalizacja oraz rozwój nowoczesnych technologii informacyjnych zasadniczo zmieniły binarny podział na kulturę wysoką i niską. Okazało się, że kultura popularna może być poważnym przedmiotem badań. A nawet musi. Zachodzące w ostatnich latach dynamiczne przemiany społeczno- -polityczne w państwach Bliskiego Wschodu ukazały jej siłę. To zaangażowany hip-hop zagrzewał młodych ludzi do demonstracji, a mury budynków pokryło rewolucyjne graffi ti. Nie można jednak zakładać, że przed Arabską Wiosną kultury popularnej w regionie nie było. Arabska Wiosna dopiero ją wydobyła i za sprawą globalnych środków masowego przekazu, przedstawiła całemu światu. Okazało się tym samym, że kultura popularna jest warta badania, gdyż w nierozerwalny sposób wiąże się z religią i polityką, pokazuje jak sami muzułmanie próbują odnaleźć się w McŚwiecie.

Spis treści:

Wprowadzenie

Część pierwsza. Kultura popularna a rzeczywistość społeczna Bliskiego Wschodu

Katarzyna Górak-Sosnowska
Kultura popularna na muzułmańskim Bliskim Wschodzie

Marek M. Dziekan
Chamsa
(„dłoń/ręka Fatimy”) – między islamem, kulturą ludową i popularną

Sylwia Surdykowska
Klasyczna poezja perska a kultura popularna współczesnego Iranu

Agnieszka Podpora
Figura „(matki) Polki” w kulturze popularnej w Izraelu

Magdalena Nowaczek-Walczak
„Ty tu urządzisz?” – Ikea w świecie arabskim

Michał Moch
Piłka nożna w świecie arabskim. Tożsamość, pasja, manipulacja
 
Część druga. Kultura popularna w służbie polityki

Ałła Kyrydon, Sergij Trojan
Facebook z twarzą Arabskiej Wiosny Ludów: Internet wobec zmian kultury politycznej w świecie arabskim

Magdalena Zawrotna
Hasła egipskiej Rewolucji 25 stycznia w zwierciadle kultury popularnej. Karnawalizacja języka w Internecie

Iwona Król
Sposoby kreowania wizerunku monarchy w Jordanii, Maroku i Arabii Saudyjskiej

Hala Kamal
As-saura al-mustamirra: reprezentacja rewolucji egipskiej w kulturze popularnej na przykładzie graffiti

Magdalena Pinker
Społeczeństwo pisze po murach, czyli porewolucyjne graffiti w Egipcie
 
Część trzecia
Rozrywka
 
Ewa Machut-Mendecka
Egipskie telenowele: walka i dobrobyt

Magdalena Zaborowska
Seriale irańskie a sytuacja społeczno-polityczna we współczesnym Iranie

Małgorzata Kniaź
Muzułmański fundamentalizm religijny w kinematografii egipskiej

Marta Woźniak
Kiedy blog staje się bestsellerem: Ajza atgawwiz Ghady Abd al-Al
 
Maciej Klimiuk
Arabska muzyka popularna – fenomen zespołu Mashrou’ Leila

Hanna Gospodarczyk
Słowa przeciwko czołgom – Shadia Mansour i zaangażowany politycznie rap palestyński

Katarzyna Górak-Sosnowska, Michał Moroz
Muzułmańscy superbohaterzy: „the 99” na tle innych komiksów

Biogramy

prof. Janusz Danecki, Wydział Orientalistyczny Uniwersytetu Warszawskiego:

Bliski Wschód, pokazany w tej książce, wcale nie jest dla nas taki daleki. Autorzy opisują ludzi chodzących do sklepów Ikea, tkwiących godzinami na Facebooku, oglądających seriale, pasjonujących się piłką nożną, wyrażających za pośrednictwem graffiti swoje problemy. Nie zapominają jednak o własnym dziedzictwie i tradycjach. Takie przedstawienie rzeczywistości Bliskiego Wschodu jest ze wszech miar potrzebne, ponieważ kultura popularna świata muzułmańskiego i bliskowschodniego to w Polsce terra incognita. A przemiany na Bliskim Wschodzie są fascynujące. Młodzi polscy badacze kultur bliskowschodnich przeniknęli w tamtejsze środowisko dzięki temu, że znają języki, umieją się swobodnie poruszać wśród podobnych sobie młodych ludzi i przekazują nam rzetelną i obiektywną wiedzę.

Napisz opinię

Uwaga: HTML nie jest przetłumaczalny!
    Zły           Dobry

Najczęściej kupowane