• Godziny wychowawcze z nastolatkami. Scenariusze zajęć

Godziny wychowawcze z nastolatkami. Scenariusze zajęć

  • Autor: Anna Radwańska Anita Sołtys
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-8270-143-2
  • Data wydania: 2022
  • Liczba stron/format: 140/B5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

  • 55.00 zł

    49.50 zł

  • 10% taniej

  • Darmowa dostawa od 200 zł
  • Wysyłka w ciągu 24h

Dostępność: Duża ilość w magazynie

Książka została napisana z myślą o wychowawcach i pedagogach szkół ponadpodstawowych.

Młodzież coraz częściej zmaga się z wieloma trudnościami, które powodują niepokój i stres. Sytuacje trudne zdarzają się w klasie, grupie społecznej, rówieśniczej bądź indywidualnie. Tematy godzin wychowawczych opracowane przez Autorki odnoszą się do sfer: zdrowia psychicznego, zdrowego odżywiania, konfliktów, komunikacji, motywacji, samoświadomości, samorealizacji, szacunku i godności. Każdy scenariusz został opracowany tak, aby angażował uczniów w pracę podczas lekcji. Młodzież zdobywać będzie wiedzę i umiejętności poprzez działanie.

Książka zawiera 30 scenariuszy, a każdy z nich – ćwiczenia dla uczniów i krótką charakterystykę omawianego tematu.

Spis treści:

Kilka słów od autorek

Scenariusz 1. Temat: Integracja grupy klasowej

Scenariusz 2. Temat: Kultura dyskusji i szacunek dla jej uczestników

Scenariusz 3. Temat: Zachowania kulturalne – savoir-vivre

Scenariusz 4. Temat: Prawa i obowiązki ucznia

Scenariusz 5. Temat: Odpowiedzialność prawna uczniów

Scenariusz 6. Temat: Rola mediacji w szkole i życiu

Scenariusz 7. Temat: Bezpieczeństwo w sieci

Scenariusz 8. Temat: Cyberprzemoc – jedno z wielu zagrożeń Internetu

Scenariusz 9. Temat: Przemoc relacyjna

Scenariusz 10. Temat: Asertywność, czyli jak powiedzieć „nie” w sposób stanowczy, a nie agresywny

Scenariusz 11. Temat: Konflikty – jak sobie z nimi radzić?

Scenariusz 12. Temat: Komunikacja werbalna i niewerbalna

Scenariusz 13. Temat: Komunikat Ja i komunikat Ty

Scenariusz 14. Temat: Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna – która jest ważniejsza?

Scenariusz 15. Temat: Jak prawidłowo i efektywnie się uczyć?

Scenariusz 16. Temat: Rola wykształcenia i wiedzy w życiu

Scenariusz 17. Temat: Studia jako kolejny etap w rozwoju człowieka

Scenariusz 18. Temat: Rola współpracy i pomoc grupy w osiągnięciu celów indywidualnych oraz grupowych

Scenariusz 19. Temat: Kim jestem? – pojęcie godności ludzkiej

Scenariusz 20. Temat: Samorealizacja

Scenariusz 21. Temat: Samoświadomość

Scenariusz 22. Temat: Niepowodzenie – porażka, czy kolejny etap w rozwoju człowieka?

Scenariusz 23. Temat: Transseksualizm a transpłciowość

Scenariusz 24. Temat: Inny nie znaczy gorszy – tolerancja i akceptacja

Scenariusz 25. Temat: Depresja – choroba cywilizacyjna

Scenariusz 26. Temat: Stres i techniki relaksacyjne

Scenariusz 27. Temat: Zdrowy styl życia

Scenariusz 28. Temat: Anoreksja, bulimia, nadwaga, otyłość

Scenariusz 29. Temat: Uzależnienie – tytoń, alkohol i narkotyki

Scenariusz 30. Temat: Czego może nauczyć praca w wolontariacie?

Zamiast zakończenia
Bibliografia

Grażyna Krauzowicz-Klich, nauczyciel-wychowawca:

Dobór tematyki zajęć odpowiada zainteresowaniom młodzieży na tym etapie kształcenia, gdyż obejmuje problemy związane z życiem w społeczeństwie informacyjnym, edukacją medialną i edukacją zdrowotną. (…) Propozycje tematów są ciekawe, aktywizują uczniów do samodzielnego przyswajania informacji w duchu akceptacji i szacunku do drugiego człowieka. Kształcą umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej w grupie oraz uświadamiają prawa i obowiązki uczniów. Propozycja autorek wychodzi naprzeciw oczekiwaniom młodzieży i jest odpowiedzią na współczesne problemy społeczne. Daje możliwość wypracowania wśród uczniów zachowań tolerancyjnych i zrozumienia dla drugiego człowieka oraz jego odmienności. W podstawie programowej dużo miejsca poświęca się edukacji zdrowotnej, której celem jest dbanie o zdrowie własne i innych. W scenariuszach lekcyjnych znalazły się takie tematy jak zdrowy styl życia, anoreksja, bulimia i otyłość, które mówią o radzeniu sobie z problemami zdrowotnymi (psychicznymi i fizycznymi).

Anna Radwańska
pedagog, terapeuta pedagogiczny, terapeuta zajęciowy w szkole podstawowej. Pracuje z dziećmi mającymi trudności w nauce (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia, ZA, autyzm, mutyzm) oraz w szkole ponadpodstawowej jako pedagog szkolny. Autorka książek, artykułów dla portali parentingowych i czasopisma Baby Junior. Praca z dziećmi to jej pasja. Prowadzi blog Przyjazny Pedagog (http://przyjaznypedagog.blogspot.com/).

Książki tego autora

Anita Sołtys
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, wychowawca świetlicy, pedagog. Pracuje z dziećmi w klasach 1-3 w szkole podstawowej oraz w szkole ponadpodstawowej jako pedagog szkolny.

Książki tego autora

Attwood T., Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik, 2017.
Bryńska A., Autyzm i zespół Aspergera, 2009.
Castanyer O., Asertywność. Jak docenić samego siebie?, 2010.
Cieszyńska J., Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda krakowska, 2011.
Encyklopedia PWN, 2000.
Gerrig R.J., Zimbardo P., Psychologia i życie, 2016.
Grandin T., Panek R., Mózg autystyczny, 2016.
Johnson D., Tyler L., Współczesne maniery, czyli jak się zachowywać w drodze na szczyt, 2013.
Józefik B. (red.), Anoreksja i bulimia psychiczna, 1999.
Kłonkowska A., Bojarska K., Psychospołeczne, prawne i medyczne aspekty transpłciowości, TRANSGRESJA PŁCI, TRANZYCJA CIAŁA, TRANSWERSJA TOŻSAMOŚCI. CZYM JEST TRANSPŁCIOWOŚĆ?
Kozak E., Komunikacja werbalna i niewerbalna w porozumiewaniu się międzykulturowym, 2005.
Krajewska A., Kompetencje personalne i społeczne, 2015.
Martin Seligman E.P., Walker E.F., Rosenhan D.L., Psychopatologia, 2016.
Maslow A., Motywacja i osobowość, 2009.
Markowski A., Wielki słownik wyrazów obcych i trudnych, 2001.
Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., A. Drzazga A., Cytowska B., Specjalne potrzeby uczniów z niepełnosprawnościami, 2017.
Radwańska A., Sobolewska-Kędzior A., Terapia logopedyczna i pedagogiczna w przedszkolu i szkole, 2011.
Słownik Języka Polskiego PWN 2007.
Solarczyk-Szewc H., Człowiek – największa inwestycja, 2010.
Sztompka P., Słownik pojęć socjologicznych, 2015.
Vetulani J., Mózg: fascynacje, problemy, tajemnice, 2010.
Widerszal-Bazyl M., Kwestionariusz do mierzenia motywu osiągnięć, „Przegląd Psychologiczny” 1978, t. XX, nr 2, s. 363–366.

Inne źródła:
USTAWA z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny Dz.U. 1964 Nr 16 poz. 93.
USTAWA z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny, Dz.U. 1997 Nr 88 poz. 553. „Lekcja równości” – jak rozmawiać o orientacji seksualnej w szkole i wspierać młodzież. Kampania przeciw homofobii.
Instytut edukacji pozytywnej
www.avigion.pl / samorealizacja
www.emocjedziecka.pl  Anna Karcz
www.sylwiamiller.pl /samoświadomość
www.who.int

Napisz opinię

Uwaga: HTML nie jest przetłumaczalny!
    Zły           Dobry

Scenariusze zajęć i zabaw dla wycho...

40.50 zł 45.00 zł Cena netto: 38.57 zł

Wychowanie w praktyce szkolnej. Sce...

45.00 zł 50.00 zł Cena netto: 42.86 zł

Scenariusze lekcji wychowawczych dl...

45.00 zł 50.00 zł Cena netto: 42.86 zł

Nowe scenariusze zajęć dla nauczyci...

45.00 zł 50.00 zł Cena netto: 42.86 zł

Nastolatek w kryzysie. Karty terape...

76.50 zł 85.00 zł Cena netto: 72.86 zł

Najczęściej kupowane