Twój koszyk zakupów jest pusty!
Brunon Hołyst
211.50 zł
/
Cena detaliczna
10% taniej
Spis treści:WstępRozdział I. Podstawowe zagadnienia dotyczące rodziny1. Rodzina jako wartość w życiu osadzonych2. Funkcje i zadania rodziny3. Typologia rodzin4. Alternatywne modele życia rodzinnego5. Wybrane style i metody wychowania w rodzinie6. Przyczyny kryzysów w rodzinie mających wpływ na pojawienie się zachowań przestępczych6.1. Problemy z komunikacją6.2. Przeobrażenie hierarchii wartości6.3. Rozpad rodziny – przeobrażenia w obszarze funkcjonowania rodziny6.4. Przemoc w rodzinie6.5. Uzależnienia – uzależnienia behawioralne7. Rola relacji wewnątrzrodzinnych w kształtowaniu akceptowanych społecznie postaw u osadzonychRozdział II. System dozoru elektronicznego – jako forma kary nieizolacyjnej 1. Warunki odbywania kary w ramach SDE – podstawa prawna2. Mechanizm działania systemu dozoru elektronicznego 3. Biuro Dozoru Elektronicznego – misja i zadania4. Zadania i obowiązki osadzonych w ramach SDE5. Statystyki i powszechność stosowania SDE w Polsce i na świecie 6. Korzyści dla skazanych i ich rodzin z odbywania kary nieizolacyjnej Rozdział III. Readaptacja społeczna skazanych i ich rodzin1. Metoda OSL w odniesieniu do osób osadzonych i ich rodzin – główne założenia2. Role i zadania społeczności lokalnych w procesie reintegracji3. Empowerment jako istota oddziaływań środowiskowych i aktywizacji zawodowej osadzonych4. Pozytywne determinanty wynikające z odbywania kary w SDE5. Od ekskluzji do inkluzji społecznej osadzonych i ich rodzin6. Zadania kurateli w procesie reintegracji jako instytucji dozorującej 7. Formy wsparcia postpenitencjarnego dla osadzonych i ich rodzin 8. Programy reintegracyjne i profilaktyczne – przykłady oddziaływań9. Probacja – resocjalizacja z udziałem społeczeństwa – podstawą trwałej zmiany w zachowaniu osadzonychRozdział IV. Empiryczny1. Cel badań2. Problematyka badawcza2.1. Problemy główne 2.2. Pytania szczegółowe odnoszące się problemów głównych3. Zastosowane metody i techniki badawcze4. Dobór próby, populacji i charakterystyka miejsca badań5. Analiza wyników badań własnych5.1. Wyniki analizy akt dla dozorowanych za lata 2016/2019 – analiza porównawcza 5.2. Wyniki kwestionariusza postaw życiowych dla osadzonych w SDE i innych karach 5.3. Analiza indywidualnych przypadków – fragmenty historii osadzonych5.4. Wywiady z osadzonymi 6. Wyniki ankiety dla kuratorów 7. Wnioski z badań Zakończenie BibliografiaAneksSpis tabelSpis rysunków Spis tabel
Wstęp
Dr hab. prof. UAM Agata Matysiak-Błaszczyk:
Katarzyna Gucwa-Porębska doktor nauk społecznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, adiunkt w Instytucie Spraw Społecznych Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Biegły Sądowy w dziedzinie Pedagogika Opiekuńczo-Wychowawcza (specjalizacja: kryzysy i dysfunkcje w obszarze funkcjonowania rodziny). Członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Towarzystwo Pomocy Postpenitencjarnej Druga Szansa. Aktywnie współpracuje z Fundacją Sustinae, prowadząc warsztaty aktywizacji zawodowej dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Od wielu lat współpracuje z Sądem Okręgowym w Krakowie, Służbą Kuratorską, Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej, a także jednostkami penitencjarnymi i placówkami opiekuńczo-wychowawczymi na terenie województwa małopolskiego i śląskiego, prowadząc zajęcia praktyczne, prelekcje i warsztaty dla beneficjentów.
Adamczyk M., System dozoru elektronicznego w świetle zmian i nowelizacji, „Horyzonty Bezpieczeństwa”, 2016. Adamski F., Rodzina wymiar społeczno-kulturowy, Wydawnictwo UJ, Kraków 2002.Adamski F., Rodzina wymiar społeczno-kulturowy, Wydawnictwo UJ, Kraków 2002.Ambrozik W., Proces readaptacji społecznej i jego istota, [w:] Resocjalizacja. Teoria i prak-tyka pedagogiczna, red. B. Urban, J.M. Stanik, Wydawnictwo Pedagogium, War-szawa 2007.Bałandynowicz A., Probacja – wielopasmowa teoria resocjalizacji z udziałem społeczeń-stwa, „Probacja”, nr 1/2009.Bałandynowicz A., Probacja – wielopasmowa teoria resocjalizacji z udziałem społeczeń-stwa, „Probacja”, nr 1/2009.Bałandynowicz A., Probacja, resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, Lex a Wolters Klu-wer Polska, Warszawa 2011.Bałandynowicz A., Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, za: A. Kieszkowska, Inkluzyjno-katalaktyczny model reintegracji społecznej skazanych, Oficyna Wydaw -nicza Impuls, Kraków 2012.Czapiński J., Panek T., Diagnoza społeczna 2005. Warunki i jakość życia Polaków, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie, Warszawa 2006.Daniec T., https://www.sw.gov.pl/aktualnosc/Korzysci-dla-przedsiebiorcow-wynikajace-z-zatrudniania-wiezniow, [dostęp: 29.12.2019]Danielewicz W., Sytuacja życiowa dzieci w rodzinach migracyjnych, Trans Humana, Bia-łystok 2006.Dybalska I., Przygotowanie do społecznej readaptacji skazanych w polskim systemie peni-tencjarnym realizowane przez Służbę Więzienną w zakładach karnych i aresztach śledczych, [w:] Pomoc postpenitencjarna w kontekście strategii i działań resocjaliza-cyjnych, red. B. Skafiriak, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007.Edleson J.L., [w:] Stożek M., Przemoc w rodzinie. Zapobieganie w świetle przepisów prawa, Instytut Psychologii i Zdrowia, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, War-szawa 2009.Galarowicz J., W drodze do etyki wartości. Fenomenologiczna etyka wartości, Wydawnic-two PAT, Kraków 1997.Gawęcka M., Koncepcja empowerment jako alternatywny paradygmat pracy socjalnej, [w:] Praca socjalna – wielość perspektyw. Rodzina – multikulturowość – edukacja, red. J. Brągiel, P. Sikora, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2004.124 BibliografiaGucwa-Porębska K., Aktywizacja społeczna i zawodowa osadzonych jako istota oddzia-ływań probacyjnych w środowisku wolnościowym, „Zeszyty Pracy Socjalnej”, t. 22, nr 4/2017.Janowiak B., Kościelniak M., Matysiak-Błaszczyk A., [w:] Pedagogika dziecka, red. H. Krauze--Sikorska, M. Klichowski, Wyd. Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2020.Jaszczak-Kużmińska D., Michalska K., Przemoc w Rodzinie wobec osób starszych i niepeł-nosprawnych. Poradnik dla pracowników pierwszego kontaktu, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2010.Jaszczak-Kużmińska D., Michalska K., Przemoc w Rodzinie wobec osób starszych i niepeł-nosprawnych. Poradnik dla pracowników pierwszego kontaktu, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2010.Kawula S., [w:] Pedagogika rodziny. Obszar i panorama problematyki, red. S. Kawula, Brągiel J., A.W. Janke, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007.Kieszkowska A., Inkluzyjno-katalektyczny model reintegracji społecznej skazanych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.Kieszkowska A., Inkluzyjno-katalektyczny model reintegracji społecznej skazanych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.Kieszkowska A., Inkluzyjno-katalektyczny model reintegracji społecznej skazanych. Kon-teksty resocjalizacyjne, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012.Kieszkowska A., Probacja szansą dla osób karanych na poprawę własnego życia w środo-wisku lokalnym, [w:] Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym , red. B. Urban, M. Konopczyński, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.Kieszkowska A., Rodziny uwięzionych– funkcjonowanie skazanych i ich rodzin w środo-wisku życia, [w:] Rodzina wobec problemów i wyzwań współczesności – w poszuki-waniu rozwiązań, red. B. Chrostowska, M. Dymowska, M. Zmysłowska, Wyd. Uni-wersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2015, tom 2.Klaut R., Podręcznik do polskiej adaptacji kwestionariusza Life Attitude Profile – Revised (LAP-R) Gary’ego T. Rekera, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzy-stwa Psychologicznego, Warszawa 2010.Kojder A., Co to jest teoria naznaczenia społecznego?, „Studia Socjologiczne”, nr 3(78)/1980.Konopczyński M., Współczesne kierunki zmian w teorii i praktyce resocjalizacyjnej. Twór-cza resocjalizacja – od korekcji do rozwoju, „Probacja”, nr 1/2009.Kowalski S., Socjologia wychowania, PWN, Warszawa 1990.Krajewski K., Podstawowe tezy teorii naznaczania społecznego, „Ruch Prawniczy, Eko-nomiczny i Socjologiczny”, za: E.M. Schur, Reactions to Deviance A Critical Asses-sment, “American Journal of Sociology”, nr 75.Krzyszkowski J., Analiza doświadczeń w obszarze pracy socjalnej i polityki społecznej, [w:] Skrzypczak B., Organizowanie społeczności lokalnej. Analizy, konteksty, uwa-runkowania, Fundacja Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2011, s. 18–19 za: Lukasek-Sompolska P., Organizowanie społeczności lokalnej jako metoda ogranicza-jąca wykluczenie społeczne. Analiza na przykładzie aktywizacji śląskiej społeczno-ści lokalnej, „Profilaktyka Społeczna i Resocjalizacja” 2016, 30 Issn 2300-3952.125 BibliografiaKwak A. (2005), Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja, Wyd. Akademic-kie Żak, Warszawa. [w:] Pedagogika dziecka, red. H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski, Wyd. Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2020.Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.Łobocki M., W poszukiwaniu skutecznych form wychowania, Wydaw. Szkolne i Pedagog., Warszawa 1990.Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2004.M. Marczak, Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę wię-zienną w Polsce, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2009.Okoń W., Nowy słownik Pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2001Orlik P., Poznanie wartości za pomocą uczuć intencjonalnych – koncepcja MaxaSchelera, [w:] Prawda i wartości w poznaniu humanistycznym, red. T. Buksiński, Wydawnic-two Naukowe Instytutu Filozofii UAM, Poznań 1992.Ostafińska-Molik B., Style wychowania w rodzinie pochodzenia w percepcji młodzieży gimnazjalnej i ich znaczenie rozwojowe – próba teoretycznej i empirycznej egzempli-fikacji, Wydawnictwo UJ, Kraków 2008.Ostrowska U., Aksjologiczne podstawy wychowania, [w:] Pedagogika, red. B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2006.Ozorowski E., Nieprzemijalna wartość rodziny, [w:] Rodzina Etyka Ekonomia, red. R. Horodeński, E. Ozorowski, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Bia-łymstoku, Białystok 2005.Piekut-Brodzka D., O bezdomnych i bezdomności: aspekty fenomenologiczne, etiologiczne, terapeutyczne, Chrześcijańska Akademia Teologiczna, Warszawa 2000.Pilch T., Barman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie jakościowe i ilościowe, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2001.Pilch T., Lepalczyk I., Pedagogika Społeczna, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 1995, za: Bąbska B., Dudkiewicz M., Jordan P., Kaźmierczak T., Kozdrowicz E., Rym-sza M., Ramowy Model środowiskowej pracy socjalnej – organizowania społeczności lokalnej, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Warszawa 2014.Pilch T., Zasady badań pedagogicznych. – Wyd. 2 popr. i rozsz., Wydawnictwo Akademic-kie ŻAK, Warszawa 1998.Pospiszyl J., [w:] Przemoc w rodzinie, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.Pużyński S., Wciórka J., Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne, UWM „Vesalius”, Kraków 2007.Reker G.T., Life Attitude Profile – Revised (LAP-R). Manual, Ontario: Students Psycholo-gists Press, Peterborough, 1992.Rembowski J., Rodzina w świetle psychologii, WSiP, Warszawa 1978.Sawicki M., Hermeneutyka pedagogiczna, Nauka a wartości wychowawcze PAN, War-szawa 1996.Schier K., Dorosłe dzieci. Psychologiczna problematyka odwrócenia ról w rodzinie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2017.126 BibliografiaSielicki D., Elektroniczny monitoring przestępców – nowoczesna alternatywa pozbawie-nia wolności, Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2005.Szarfenberg R., Pojęcie wykluczenia społecznego, [w:] Przeciw wykluczeniu społecznemu, red. Duda M., Gulla B., Wydawnictwo Naukowe PAT, Kraków 2008.Szatur-Jaworowska B., Uwagi o ekskluzji i inkluzji na przykładzie polityki społecznej wobec osób starszych, [w:] Ekskluzja i inkluzja społeczna. Diagnoza – uwarunkowa-nia – kierunki działań, red. J. Grotowska-Leder, K. Faliszek, Toruń, Wydawnictwo AKAPIT-DTP, 2005. Szymanowska A., Więzienie i co dalej, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2003.Turowski J., Socjologia, małe struktury społeczne, Wyd. KUL, Lublin 1993.Tyszka Z., Metodologiczne problemy badań nad rodziną, Wydawnictwo Naukowe Uniwer-sytetu im. A. Mickiewicza, Poznań 1980.Tyszka Z., Socjologia rodziny a pedagogika rodziny. Przedmiot badań – możliwości współ-działania badawczego, Roczniki Socjologii Rodziny, tom X, Wydawnictwo UAM, Poznań 1998.Tyszka Z., Teoretyczno-metodologiczne podstawy badań funkcji rodziny współczesnej, [w:] Rodzina a struktura społeczna, Pomorskie Wydawnictwo Prasowe Pomorze, Bydgoszcz 1984.Ziemen K., Inklusion, http://www.inklusion-lexikon.de/Inklusion_Ziemen.pdf, [dostęp: 06.12.2019].Ziemska M., Rodzina a osobowość, Wiedza Powszechna, Warszawa 1975.Zalecenie Rec (2006)2 Komitetu Ministrów do państw członkowskich Rady Europy w sprawie Europejskich Reguł Więziennych, „Przegląd Więziennictwa Polskiego”, nr 72–73/2011 za: https://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/Przygotowanie%20skaza -nych.pdf, [dostęp: 27.09.2019].Art. 115 §11, Kodeks karny wykonawczy, Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r., Dz.U.1997.90.557, z późn. zm.Art. 43. La Dz.U.2019.0.676 t.j. – Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wyko-nawczy.https://terapiaesp.wordpress.com/2013/02/20/zasada-indywidualnych-przypadkow-peda-gogika/, [dostęp: 6.04.2017].http://www.infor.pl/prawo/prawo-karne/ciekawostki/686774,Jakie-obowiazki-ma-kurator-wobec-skazanego.html, [dostęp: 24.03.2017].Wykluczenie, https://sjp.pwn.pl/slowniki/wykluczenie.html, [dostęp: 14.07.2018].https://www.prawo.pl/akty/dz-u-2018-1887-t-j,17078456.html? [dostęp: 29.12.2019].https://www.nik.gov.pl/plik/id,9730,vp,12100.pdf, [dostęp: 20.12.2019].https://www.sw.gov.pl/aktualnosc/zaklad-karny-nr-1-w-lodzi-readaptacja-spoleczna-skazanych-zaklad-karny-nr-1-w-lodzi172, [dostęp: 15.12.2019].https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-systemie-dozoru-elektronicznego.html, [dostęp: 10.10.2019].https://sw.gov.pl/jednostka/biuro-dozoru-elektronicznego, [dostęp: 29.10.2019].https://www.rp.pl/artykul/914467-Nieliczni-skazani-objeci-dozorem-elektronicznym-wracaja-za-kratki.html, [dostęp: 11.10.2019].https://www.enigma.com.pl/produkty-i-rozwiazania/system-monitoringu-elektronicz-nego/, [dostęp: 20.10.2019].http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2015/K_076_15.PDF, [data dostępu 4.04.2018].http://terapiapoludzku.org/uzaleznienia-alkoholizm-zaburzenia-behawioralne, [dostęp: 5.04.2018].http://www.infor.pl/prawo/pomoc-spoleczna/przemoc-w-rodzinie/254357,Czym-jest-Nie-bieska-Karta.html, [dostęp: 2.04.2017].http://www.medonet.pl/psyche/uzaleznienia,uzaleznienie-to-choroba-mozgu---nowa-definicja-nalogow,artykul,1648835.html, [dostęp: 4.04.2017].http://dzieci.pl/kat,1033939,title,Jak-duza-jest-skala-eurosieroctwa,wid,16620176, [dostęp: 28.03.2017].http://www.rozwodpoczekaj.org.pl/statystyki/, [dostęp: 25.03.2017].Stanford Encyclopedia of Philosophy, http://plato.stanford.edu/ entries/scheler/, [dostęp: 18.03.2017].Ustawa z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, Dz.U. Nr 180 poz. 1493 ze zm.
Książka poświęcona jest analizie zastosowania interwencji poznawczo-behawioralnych jako strategii wspomagających proces redukcji masy ciała. Terapia poznawczo-behawioralna jest uznawana za jedno z najbardziej skutecznych podejść w leczeniu otyłości oraz innych zaburzeń psychicznych jej towarzyszących.W części teoretycznej monografii zostały przybliżone kwestie złożonych przyczyn oraz konsekwencji nadmiaru kilogramów. Poszczególne rozdziały książki koncentrują się zarówno na uwarunkowaniach psych..
58.50 zł 65.00 zł Cena netto: 55.71 zł
Dzięki tej książce ci, dla których prawidłowy rozwój dziecka jest priorytetem, będą mogli właściwie ten proces kształtować i wspierać. Autorka, opierając się na swoim długoletnim doświadczeniu terapeutycznym, proponuje scenariusze zabaw z dziećmi, zogniskowane wokół zasadniczych obszarów rozwojowych. Omawia i prezentuje zabawy, które rozwijają i kształtują różnego rodzaju kompetencje u dzieci, stymulują sprawność fizyczną, rozwijają kompetencje społeczne, kreatywność i samoświadomość...
37.80 zł 42.00 zł Cena netto: 36.00 zł
Poradnik dostarczy pracownikom działów personalnych wiedzy i narzędzi niezbędnych w codziennej pracy, pozwalających sprostać nowym wymaganiom w zakresie ochrony danych osobowych. Omówione zostały zatem typowe dla działów personalnych procesy przetwarzania danych osobowych, od rekrutacji do rozwiązania umowy o pracę. Czytelnicy znajdą tu wzorcową dokumentację spełniającą wymagania nowych regulacji. Poradnik zawiera także komentarz dotyczący współpracy pomiędzy organizacjami związkowymi a pracodaw..
45.00 zł 50.00 zł Cena netto: 42.86 zł
Psychoedukacja jest jedną z kluczowych metod terapeutycznych na początkowym etapie terapii. Jej znaczenie w leczeniu osób uzależnionych od alkoholu jest ogromne. Dzięki niej pacjent staje się współodpowiedzialny za własne leczenie, a zdobywana wiedza ułatwia identyfikację z własną chorobą oraz buduje motywację do dalszego leczenia. Tylko jak tego dokonać? Każdy terapeuta doskonale zdaje sobie sprawę, jak ogromnego wysiłku wymaga jego praca.Książka będąca efektem wieloletniej ..
36.00 zł 40.00 zł Cena netto: 34.29 zł
Książkę napisana została z myślą o nauczycielach i terapeutach pracujących z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce. Można w niej znaleźć programy rewalidacji, które pomogą w codziennych obowiązkach oraz scenariusze zajęć z opracowanymi kartami pracy gotowymi do wykorzystania podczas terapii z podziałem na zaburzone funkcje: - wzrokową, - słuchowo-językową, - koordynację wzrokowo-ruchową oraz dla uczniów z innymi zaburzeniami m.in. zes..
49.50 zł 55.00 zł Cena netto: 47.14 zł
Publikacja uwzględnia zakres wiedzy w ramach programów dydaktycznych wydziałów prawa, administracji i nauk o bezpieczeństwie. Autorami poszczególnych tekstów są doświadczeni praktycy i naukowcy z danej dziedziny naukowej. Struktura książki różni się nieco od powszechnie przyjętych układów w innych publikacjach. Obszernie bowiem uwzględniono statystykę kryminalną w Polsce, przestępstwa z nienawiści, podkultury przestępcze, profil sprawców i ofiar przestępstw rozbójniczych, przestępczość nieletnic..
54.00 zł 60.00 zł Cena netto: 51.43 zł