Składniki turkusowych organizacji
- Autor: Zbigniew Olesiński
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-250-1
- Data wydania: 2020
- Liczba stron/format: 360/B5
- Oprawa: twarda
Cena detaliczna
-
99,00 zł
89,10 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 89,10 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Współcześnie w coraz większym stopniu człowiek ma wpływ na kształtowanie swego
otoczenia. Jest możliwe, aby ta tendencja utrzymywała się przez pewien przewidywalny
okres. Stawia to nauce zarządzania i jakości nowe wyzwania kreacji struktur organizacyjnych
i określenia zasad funkcjonowania zespołów pracowniczych w nowych warunkach.
Ideą określającą rozwiązanie powyższych problemów jest idea turkusowej organizacji,
która kładzie nacisk na kreację samozarządzających się zespołów pracowniczych liczących
po kilka, kilkanaście osób, funkcjonujących w horyzontalnych, płaskich strukturach organizacyjnych. Zarówno tendencja do decentralizacji struktur organizacyjnych i ich spłaszczanie,
jak i tendencja wzrostu samodzielności pracowników występuje coraz częściej. Współczesne
organizacje, zwłaszcza w krajach takich jak Polska, stosunkowo niedawno, po transformacji
ustrojowej, startujące ku nowym możliwościom w gospodarce rynkowej mają organizacje
ukształtowane w złożonych, realnych warunkach społecznych i gospodarczych.Trudno więc
oczekiwać, aby nastąpił gwałtowny zwrot, ale badania empiryczne wskazują, że wzrost
samodzielności pracowników następuje, dlatego warto go badać, monitorować i stymulować.
Analizie tego właśnie problemu poświęcona jest niniejsza monografia.
Monografia skierowana jest do studentów zarządzania, ekspertów zarządzania,
kadry menedżerskiej, środowiska naukowego nauk społecznych, czytelników zainteresowanych
nowymi trendami rozwoju społecznego, politycznego, ekonomicznego, kulturoznawczego,
antropologii, psychologii, socjologii.
Autor książki
Zbigniew OlesińskiSpis treści:
Wstęp
CZĘŚĆ I. RESTRUKTURYZACJA, INNOWACJE, TURKUSOWA ORGANIZACJA
Rozdział 1. Próba konceptualizacji uwarunkowań turkusowych organizacji
Ryszard Borowiecki, Zbigniew Olesiński
1.1. Uwarunkowania powstania idei turkusowej organizacji
1.2. Turkusowa organizacja jako rezultat rozwoju nauki zarządzania i jakości
1.3. Charakterystyka ewolucji zarządzania
1.4. Realizacja celów
1.5. Rola i znaczenie współpracy międzyorganizacyjnej i zwinności
Literatura
Rozdział 2. Lider w organizacji turkusowej
Ewa Bojar, Matylda Bojar
Literatura
Rozdział 3. Zarządzanie innowacjami w samorządzie terytorialnym
Zbigniew Makieła, Magdalena Makieła
3.1. Innowacyjność regionalna
3.2. Gospodarka Oparta na Wiedzy (GOW). Definicje, procesy regionalne GOW
3.3. Konkurencyjna Gospodarka Oparta na Wiedzy
3.4. Pomiar innowacyjności regionalnej. Syntetyczny miernik konkurencyjności regionalnej
Literatura
Rozdział 4. Know-how jako forma ochrony i komercjalizacji własności intelektualnej w przedsiębiorstwie
Adam Grzegorczyk
4.1. Definicja pojęcia
4.2. Ujęcie potoczne
4.3. Ujęcie specjalistyczne
4.4. Ujęcie prawne
4.5. Cechy know-how
4.6. Niejawność
4.7. Istotność
4.8. Identyfikowalność
4.9. Know-how a wynalazki, wzory użytkowe i tajemnica przedsiębiorstwa
4.10. Źródła know-how
4.11. Możliwości komercjalizacji know-how
4.12. Wycena wartości know-how
Literatura
CZĘŚĆ II. ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI PRACOWNICZYMI
Rozdział 5. Zarządzanie pracownikami w turkusowych organizacjach
Elżbieta Jędrych
Wprowadzenie. O konieczności nowego podejścia do zarządzania pracownikami
5.1. Fundamenty zarządzania pracownikami w turkusowych organizacjach
5.2. Model zarządzania pracownikami w turkusowych organizacjach
Podsumowanie. Dylematy wdrażania turkusowego zarządzania pracownikami
Literatura
Rozdział 6. Zarządzanie talentami – wojna o talenty
Magdalena M. Struss
6.1. Talent
6.2. Zarządzanie talentami
6.3. Global Talent War 2.0
Literatura
Rozdział 7. Pokolenie Y – wyzwanie dla pracodawców. Kierunki zmian w organizacjach
Olga Charucka
Literatura
CZĘŚĆ III. KREACJA KOMPETENCJI PRACOWNIKÓW
Rozdział 8. Kompetencje przyszłości w świetle gospodarki 4.0
Marlena Plebańska
Literatura
Rozdział 9. Problematyka kreowania kompetencji w odpowiedzi na potrzeby rynku pracy w analizie zagadnienia niedoboru talentów
Elżbieta Kopciuszewska
9.1. Rozumienie kompetencji pracowników
9.2. Rozwijanie kompetencji pracowników
9.3. Rola i znaczenie przełożonych
Literatura
Rozdział 10. Zarządzanie własnym czasem pracy w erze 4.0
Ludmiła Stemplewska
10.1. Uwarunkowania zarządzania własnym czasem pracy
10.2. Zrozumieć czas
10.3. Zarządzanie czasem
10.4. Problemy związane z wykorzystaniem czasu pracy
10.5. Metody wspomagające zarządzanie czasem
10.6. Badania nad oczekiwaniem pracodawcy i pracownika
Podsumowanie
Literatura
Rozdział 11. Zarządzanie talentami w wielokulturowych zespołach jako instrument rozwoju potencjału społecznego współczesnych organizacji
Agnieszka Knap-Stefaniuk
11.1. Zarządzanie talentami jako ważny element zarządzania zasobami ludzkimi
11.2. Wielokulturowe zespoły we współczesnych organizacjach
11.3. Potencjał społeczny organizacji i jego rozwój
Podsumowanie. Zarządzanie talentami w kontekście wielokulturowości a potencjał społeczny organizacji
Literatura
CZĘŚĆ IV. INFORMATYKA A TURKUSOWA ORGANIZACJA
Rozdział 12. Wirtualizacja komunikacji rynkowej
Adam Grzegorczyk
12.1. Pojęcie wirtualizacji komunikacji
12.2. Model wirtualnej komunikacji rynkowej
12.3. Formy wirtualnej komunikacji rynkowej
12.4. Prognoza
Literatura
Rozdział 13. Analiza sposobów i technik zapewnienia wysokiej dostępności systemów i usług teleinformatycznych jako niezbędny element bezpieczeństwa organizacji
Artur Kwasek, Michał Matuszczyk
13.1. Systemy teleinformatyczne
13.2. Wirtualizacja systemów teleinformatycznych jako podstawowe narzędzie zapewnienia ciągłości działania usług
13.3. Systemy wirtualizacji
13.4. Chmura obliczeniowa
13.5. Rodzaje usług chmurowych
13.6. Chmura prywatna i hybrydowa
13.7. Ocena rozwiązań chmurowych oraz wirtualizacji
13.8. Analiza SWOT rozwiązań chmurowych
13.9. Badanie bezpieczeństwa usług chmurowych
Podsumowanie
Literatura
Rozdział 14. Uspołecznienie zarządzania. Organizacje turkusowe i demokratyzacja podejmowania decyzji
Piotr Wiench
Literatura
CZĘŚĆ V. ZARZĄDZANIE PROCESOWE, SAMOZARZĄDZANIE
Rozdział 15. Nowe perspektywy zarządzania procesowego: w kierunku synchronizacji cyklów życia wiedzy i procesów
Marek Szelągowski, Jan Fazlagić
15.1. Definicje podstawowych pojęć
15.2. Ograniczenia tradycyjnego zarządzania procesami
15.3. Ograniczone możliwości uczenia się i kreatywności
15.4. Tradycyjne zarządzanie procesowe a rzeczywista dynamika procesów w organizacji
15.5. Case management – próba przekroczenia ograniczeń tradycyjnego zarządzania procesowego
15.6. Konsekwencje uogólnienia zarządzania procesowego
15.7. Unifikacja zarządzania procesowego i zarządzania wiedzą
Podsumowanie i kierunki dalszych prac
Literatura
Rozdział 16. Kreowanie nowych form usług, na przykładzie turystyki medycznej w Polsce
Anna Maria Wiśniewska
16.1. Samozarządzanie
16.2. Współpraca międzyorganizacyjna
Literatura
Rozdział 17. Analiza porównawcza opinii pracowników z pokolenia Y i X w zakresie oczekiwanych zmian procesu selekcji i rekrutacji w nowoczesnych gospodarkach
Magdalena Kaczkowska-Serafińska
Wstęp teoretyczny
17.1. Charakterystyka przeprowadzonych badań i badanych zbiorowości
17.2. Kontakt pracodawcy z potencjalnymi kandydatami – informacja zwrotna
Podsumowanie
Literatura
CZĘŚĆ VI. INTEGRACJA SKŁADNIKÓW TURKUSOWYCH ORGANIZACJI
Rozdział 18. W dążeniu ku turkusowej organizacji
Zbigniew Olesiński
18.1. Uwarunkowania przejawiania się turkusowych organizacji
18.2. Elementy warunkujące turkusową organizację
18.3. Zakres przejawiania się komponentów turkusowych organizacji
18.4. Elementy warunkujące turkusową organizację
18.5. Kształtowanie relacji między organizacjami
Literatura
Rozdział 19. Zrównoważone zarządzanie kapitałami przedsiębiorstwa
Dariusz Klimek
Wprowadzenie
19.1. Kapitały przedsiębiorstwa
19.2. Zrównoważone zarządzanie kapitałami przedsiębiorstwa
Podsumowanie
Literatura
Rozdział 20. Identyfikacja stanu wiedzy dotyczącej rozwoju systemów e-learning w szkolnictwie wyższym
Artur Kwasek, Artur Kobos
20.1. E-learning w środowisku edukacyjnym
20.2. Kierunki i formy rozwoju e-edukacji
20.3. Przegląd platform e-learningowych klasy open source
20.4. Analiza motywacji użytkowników systemu e-learningu
20.5. Przykład potwierdzający regułę
Podsumowanie
Literatura
CZĘŚĆ VII. PRZYKŁADY TURKUSOWYCH ORGANIZACJI W WYBRANYCH KRAJACH
Rozdział 21. Turkusowe organizacje w Gruzji
Agnieszka Rzepka
21.1. Idea turkusowych organizacji
21.2. Przedsiębiorczość w Gruzji
21.3. Metoda i próba badawcza
21.4. Wyniki badań
Podsumowanie
Literatura
Rozdział 22. Zarządzanie wiedzą w turkusowych organizacjach na przykładzie Living Labs Network w Kanadzie
Anna Sabat
22.1. Znaczenie wiedzy w organizacjach turkusowych
22.2. Living Labs z Ottawy – innowacyjne przedsiębiorstwa w sieci funkcjonujące jak turkusowe organizacje
22.3. Współzależność jako cecha niezbędna do tworzenia sieci w turkusowych organizacjach
22.4. Nastawienie na rozwój a niezmienna organizacja chroniczna
Literatura
Rozdział 23. Zastosowanie nowych technologii w gospodarce koreańskiej
Krzysztof R. Nowakowski
23.1. Jakie jest znaczenie rewolucji 4.0 dla przedsiębiorstw?
23.2. Zastosowanie nowoczesnych technologii w gospodarce Korei Południowej
23.3. Makroekonomiczne uwarunkowania rewolucji technologicznej w Korei Południowej
23.4. Relacje rynkowe po rewolucji 4.0
Literatura
Zakończenie
Summary