Rynek dzieł sztuki. Podejście inwestycyjne i behawioralne
- Autor: Łukasz Sawicki
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-724-7
- Data wydania: 2018
- Liczba stron/format: 171/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
45,00 zł
40,50 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 40,50 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Monografia jest rozprawą przekrojową i multidyscyplinarną. Z jednej
strony, dotyczy ona rynku dzieł sztuki jako przykładu rynku
efemerycznego dobra unikatowego, które wymyka się zasadom ekonomii
neoklasycznej i teorii użyteczności von Neumanna-Morgensterna.
Z drugiej, koncentruje się na typowo neoklasycznych parametrach
inwestycyjnych: stopy zwrotu, wskaźników korelacji i efektywności
rynkowej. Trzecią dziedziną włączoną do dyskursu jest ekonomia
behawioralna, której zadaniem jest wytłumaczenie powtarzalnych
i systematycznych nieefektywności rynku dzieł sztuki, związanych
z nieracjonalnym zachowaniem uczestników rynku, kiedy to emocje łączą
się z próbami przeprowadzania racjonalnych inwestycji.
Rynek dzieł sztuki cieszy się obecnie ogromnym zainteresowaniem
ekonomistów i inwestorów. Może to prowadzić do wystąpienia określonych
zagrożeń. Jednym z nich jest zaliczenie w ogólnej świadomości dóbr
unikatowych (a razem z nimi i dzieł sztuki) do kategorii produktów sensu
stricto inwestycyjnych. Jako takowe byłyby tylko kolejną klasą aktywów,
Podobnie jak akcje, obligacje czy jednostki funduszy inwestycyjnych.
Celem tej monografii jest wykazanie, iż takie rozumowanie niesie ze sobą
ryzyko popełnienia błędu.
Autor książki
Łukasz SawickiSpis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Dobra unikatowe
1.1. Dobra unikatowe
1.2. Dobra unikatowe jako dobra kultury
1.3. Podsumowanie
Rozdział 2. Ekonomiczna analiza rynku dzieł sztuki jako platformy wymiany dóbr unikatowych
2.1. Rynek dzieł sztuki – definicja
2.2. Rozwój rynku dzieł sztuki
2.3. Bańka spekulacyjna lat 80. XX w. i czasy współczesne
2.4. Powstanie i rozwój rynku sztuki w Polsce
2.5. Rynek dzieł sztuki jako przemysł sztuki
2.6. Struktura rynku dzieł sztuki
2.6.1. Rynek pierwotny
2.6.2. Rynek wtórny
2.7. Przenikanie się rynku pierwotnego i wtórnego
2.8. Struktura popytu i podaży na rynku dzieł sztuki
2.8.1. Podaż pierwotna
2.8.2. Popyt pierwotny
2.8.3. Podaż wtórna
2.8.4. Popyt na rynku wtórnym
2.9. Główne segmenty rynku dzieł sztuki
2.10. Specyficzne czynniki ryzyka rynku dzieł sztuki
2.11. Podsumowanie
Rozdział 3. Podejście inwestycyjne do rynku sztuki
3.1. Zagadnienie wiarygodności i dostępności istniejących danych statystycznych
3.1.1. Brak danych dotyczących całości rynku dzieł sztuki
3.1.2. Występowanie systemu cen rezerwowych
3.1.3. Występowanie gwarancji sprzedaży
3.1.4. Stosowanie tzw. cen warunkowych
3.1.5. Pojawianie się transakcji niezrealizowanych
3.1.6. Stosowanie zabiegów tzw. rozkręcania licytacji i sztucznych zleceń
3.1.7. Występowanie zjawiska tzw. obiektów spalonych
3.2. Korelacja stóp zwrotu z inwestycji w dzieła sztuki ze stopami zwrotu z instrumentów finansowych
3.3. Uwagi dotyczące możliwości stosowania CAPM na rynku dzieł sztuki
3.4. Badania stóp zwrotu z inwestycji w dzieła sztuki
3.4.1. Model RSR
3.4.2. Modelowanie hedoniczne
3.4.3. Podsumowanie metod RSR i hedonicznej
3.5. Analiza badań ekonometrycznych rynku dzieł sztuki
3.6. Komentarz do ekonometrycznych badań rynku dzieł sztuki
3.7. Fundusze dzieł sztuki (art funds)
3.8. Podsumowanie
Rozdział 4. Efektywność rynku dzieł sztuki
4.1. Model efektywności rynku E. Famy
4.2. Indeksy rynku dzieł sztuki
4.3. Opis danych wykorzystanych w modelu
4.4. Metodologia badań
4.5. Wyniki badań
4.6. Przyczyny niskiej efektywności rynku dzieł sztuki – asymetria informacji i sygnały
4.7. Arbitrażowa efektywność rynku i inne modele behawioralne
4.8. Podsumowanie
Rozdział 5. Podejście klasyczne i behawioralne do waluacji dóbr unikatowych na przykładzie rynku dzieł sztuki
5.1. Pojęcie wartości
5.2. Nośnik kultury
5.3. Rewolucja marginalistyczna. Klasyczna teoria wartości
5.4. Podejście behawioralne
5.5. Rynek dzieł sztuki jako rynek behawioralny
5.6. Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia