Przedmiotem pracy jest koncepcja wykorzystania badań ewaluacyjnych w planowaniu wydatków publicznych na zadania oświatowe, dzięki której uzyskujemy informację o efektywności wykorzystania funduszy publicznych przeznaczonych na zadania oświatowe oraz o skuteczności realizacji tych zadań.
Budowie koncepcji wykorzystania ewaluacji posłużyły: omówienie kluczowych aspektów mechanizmów finansowania zadań publicznych, w szczególności oświatowych, przedstawienie tradycyjnych i nowoczesnych metod planowania budżetowego i zakresu informacji w nich wykorzystywanych. Dokonano także typologii ewaluacji, przedstawienia celów i metod jej wykorzystania w planowaniu zadań publicznych oraz przeglądu doświadczeń zagranicznych w zakresie wykorzystania ewaluacji w planowaniu zadań publicznych. W ostatniej części dokonano analizy i oceny doświadczeń polskiego podsektora samorządowego i rządowego w zakresie wykorzystania ewaluacji, w szczególności w aspekcie badania skuteczności realizacji zadań i efektywności wykorzystania funduszy publicznych w procesie planowania wydatków oświatowych.
Autor książki
Marcin Będzieszak
dr, adiunkt w Katedrze Finansów na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego. Zainteresowania teoretyczne i praktyczne obejmują: finanse publiczne i samorządowe, planowanie finansowe w sektorze publicznym, budżet zadaniowy, ewaluację usług publicznych. Autor publikacji naukowych oraz opinii i artykułów dla Gazety Prawnej i tygodnika samorządowego Wspólnota. Ostatnie prace dotyczą metodologii oraz wdrożenia budżetowania zadaniowego w jednostkach podsektora rządowego oraz samorządowego. Na zlecenie Ministerstwa Finansów uczestniczył w opracowaniu budżetu zadaniowego dla Ministerstwa Sprawiedliwości i sądów, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego i Polskiej Akademii Nauk oraz Ministerstwa Sportu i Turystyki.
Książki tego autora
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Zadania oświatowe i ich finansowanie
1.1. Państwo i realizacja zadań publicznych
1.2. Rola i zakres zadań oświatowych w systemie zadań państwa
1.3. Mechanizmy finansowania zadań oświatowych z funduszy publicznych w Polsce
1.4. Nowoczesne metody planowania wydatków budżetowych
Rozdział 2. Ewaluacja i pomiar oraz ich miejsce w procesie planowania zadań publicznych
2.1. Istota ewaluacji oraz jej rola w procesie pomiaru efektów
2.2. Kryteria przeprowadzania ewaluacji jako wyznaczniki jej zakresu
2.3. Ewaluacja zadań publicznych a ich planowanie
2.4. Metody badawcze ewaluacji
2.5. Skuteczność i efektywność a zadania publiczne
2.6. Problemy pomiaru efektów zadań oświatowych finansowanych przez państwo
Rozdział 3. Analiza wykorzystania ewaluacji w procesie planowania wydatków publicznych
3.1. Elementy planowania i ewaluacji w doświadczeniach krajów anglosaskich
3.2. Planowanie i ewaluacja w doświadczeniach Unii Europejskiej
3.3. Pomiar efektów realizacji polityk rządowych w Japonii jako czynnik wspomagający proces decyzyjny
3.4. Doświadczenia krajów OECD w zakresie stosowania ewaluacji
3.5. Analiza wykorzystania elementów ewaluacji w zakresie zadań oświatowych przez jednostki podsektora rządowego w Polsce
3.6. Analiza wykorzystania elementów ewaluacji przez jednostki samorządu terytorialnego stosujące elementy nowoczesnych metod zarządzania finansami
Rozdział 4. Zastosowanie ewaluacji w zakresie zadań oświatowych w planowaniu wydatków publicznych w Polsce
4.1. Założenia metodyczne ewaluacji zadań oświatowych w zakresie szkół podstawowych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego
4.2. Ewaluacja zadań oświatowych w zakresie szkół podstawowych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego metodą matrycy logicznej
4.3. Zmiany w etapach planowania wydatków budżetowych wprowadzające powiązanie efektów z nakładami
4.4. Cele realizacji zadań oświatowych w zakresie szkół podstawowych oraz mierniki ich realizacji
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków