Etyka dziennikarska i dziennikarstwa
- Autor: Jan Pleszczyński
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-7930-504-9
- Data wydania: 2015
- Liczba stron/format: 286/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
55.00 zł
49.50 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 49.50 zł
10% taniej
Od Autora:
Książkę adresuję głównie do studentów dziennikarstwa, ale nie tylko. Mam nadzieję, że poszerzy ona horyzonty intelektualne i profesjonalne także młodych praktyków dziennikarstwa, którzy już studia ukończyli; przynajmniej tych, którzy nie traktują dziennikarstwa jako zwykłej pracy ani nie trafili do mediów tylko na krótko – z chwilowego braku innych możliwości i pomysłów na życie.
W książce kładę mocny nacisk na filozofię – etyka jest przecież filozofią – ale raczej wskazuję problemy niż jedynie słuszne rozwiązania. Mam nadzieję, że po lekturze każdy choć na moment się zawaha, zanim z niewzruszonym przekonaniem o własnej racji i wyższości moralnej wypowie jakieś twarde potępienie. Sam też staram się nie moralizować i nie pouczać. przez wiele lat pracowałem etatowo w mediach i wiem, jak denerwujące potrafią być uwagi ludzi z zewnątrz, spoza środowiska, którzy nie znają wcale, albo słabo i na dodatek nie z własnego doświadczenia, realiów profesji dziennikarskiej.
Filozoficznym charakterem książki usprawiedliwiam jej nieco eseistyczną formę; nie chciałem zresztą pisać typowego (czyli zwykle nudnego) podręcznika przygotowującego do jakiegoś testowego, sprawdzającego wiedzę, a nie myślenie, egzaminu zdawanego na zasadzie „trzech zet”: zakuć, zdać, zapomnieć. Zależy mi na tym, by czytelnik był aktywny, a więc także protestował, nie zgadzał się, polemizował – by potem potrafił podejmować samodzielne decyzje na własną, a nie czyjąś odpowiedzialność.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział I. Regulatory życia społecznego
Prawo, obyczaj, etyka
Procedury zamiast etyki
Technika – czwarty regulator
Etyka – moralność – epistemologia
Podsumowanie
Rozdział II. Etyka profesjonalna i stosowana
Zawody, profesje, dziedziny
Etyka dziennikarska – definicje cząstkowe
Kodeksy versus dylematy
Etyka mediów
Etyka i postmodernizm
Postawy wobec etyk i dziennikarskiej
Warsztat. Warunek sine qua non etyki w dziennikarstwie
Epistemologia – wrażliwe miejsce etyki
Podsumowanie
Rozdział III. Etos i etyka. Przywileje, wartości i powinności
Od etosu do etyki zawodowej
Erozja etosu i zanik profesji
Metoda Sokratesa i mądrość Sofistów
Etos: kultura, natura i geny
Kultura newsroomu
Aksjologia i wartości
Deontologia i sądy powinnościowe
Przestrzeń aksjologiczna i moralna ślepota
Podsumowanie
Rozdział IV. Media, dziennikarstwo i dziennikarze
Galimatias znaczeń
Niewspółmierność medialna
Media i dziennikarstwo deontologiczne i teleologiczne
Media jako środowisko wiedzy i druga ścieżka edukacji
Media jako władza – czwarta i pierwsza
Media jako biznes i instytucja zaufania publicznego
Problem licencji dziennikarskich i dumbing down
A-etyczność. Tabloidy i tabloidyzacja
Dziennikarskie elity, fachowcy, meteory i lumpendziennikarze
Podsumowanie
Rozdział V. Media i społeczeństwo
Niezależność i obowiązki dziennikarzy
Pułapki zdrowego rozsądku
Sztuka bycia wśród ludzi
Wspólnota i społeczeństwo. Współpraca, dialog i walka
Kłopoty z dobrem wspólnym
Dziennikarstwo a opinia publiczna
Ombudsmani – rzecznicy dialogu
Podsumowanie
Rozdział VI. Dziennikarstwo i normatywność
Etyka hetero- i autonomiczna – niewspółmierne perspektywy
Opis i ocena
Normy etyki dziennikarskiej
Rada Etyki Mediów i Karta etyczna mediów
Kłopot y z normami
Krytyka kodeksów dziennikarskich
Normy idealne i okazjonalne
Etyka a prawo
Normy – etyczne minimum
Kwadrat Pottera – wymagająca procedura
Podsumowanie
Rozdział VII. Charakter i odpowiedzialność
Kryzys epistemologiczny w etyce dziennikarskiej
Etyka cnót – stawanie się człowiekiem
Cnoty w sieci
Kłopoty z cnotami
Dylematy etyczne i konflikt wartości
Konflikt interesów
Cnoty deontologicznego dziennikarstwa
Media i dziennikarstwo „tożsamościowe”
Autorytety – wzorce osobowe
Paradygmat drugiej osoby
Działanie i jego konsekwencje
Moc a odpowiedzialność
Dwa rodzaje odpowiedzialności
Wolność i odpowiedzialność
Podsumowanie
Rozdział VIII. Wiedza i przekonania
Dziennikarstwo i nauka
Etyka przekonań, zasada oczywistości i ideały epistemiczne
Paradoks Łysego Sponsora
Too much information
Intencje i zasada rzetelności
Informacja, wiedza i wiarygodność
Obrazy, kreacje, fakty medialne, pseudoinformacje, wirusy i kaczki
Fakty, oceny, interpretacje
Podsumowanie
Rozdział IX. Prawda
Prawda – fałsz – złudzenia
Co to jest prawda?
Punkty widzenia. Obiektywność, bezstronność, stronniczość
Cnoty prawdy i intencja prawdy
Gdy prawda zniewala
Standardy prawdy dziennikarskiej
Podsumowanie
Rozdział X. Dobre dziennikarstwo
Jakość – dobro zawężone
Znaczenia i sensy dobra
Minimum etyczne
Podsumowanie
Rozdział XI. Dopowiedzenia i przykłady z praktyki
Bezstronność i stronniczość
Charakter, dumbing down i supererogacja
Charakter i Łysy Sponsor
Etyka publiczności
Forma. Zaproszenie do hejterstwa
Internet i anonimowość (1)
Internet i anonimowość (2)
Konflikt interesów
Kryptoreklama
Mistyfikacja
Moc mediów
Obraz – egzamin z człowieczeństwa
Odwaga
Off the record i embargo
Poprawność polityczna
Prawda i weredyzm
Prowokacja dziennikarska
Zakończenie
Prace cytowane i przywoływane
Indeks nazwisk
prof. dr hab. Tomasz Goban-Klas:
Aktualna, potrzebna i mądra książka „Etyka dziennikarska i dziennikarstwa” powinna stać się obowiązkową lekturą dla wszystkich dziennikarzy i ich naczelnych. Skorzystają z niej wiele praktycy public relations, politycy, a nade wszystko codzienni użytkownicy mediów, czyli my – obywatele.
Poszczególne tematy wskazane w rozdziałach powinny być nie tylko przedmiotem obowiązkowym na kierunkach dziennikarskich, ale i humanistyczno-społecznych, w tym zwłaszcza na politologii, w naukach o mediach, naukach o poznaniu i komunikacji społecznej itd.
red. Maciej Wierzyński:
Jaka jest rola społeczna mediów i dziennikarstwa? Mają informować czy zabawiać? Jak określić interes publiczny? Gdzie przebiega granica prywatności polityków? Pytań takich jest bez liku i książka Jana Pleszczyńskiego śmiało je podejmuje; rzadziej daje jednoznaczne odpowiedzi. Autor raczej zachęca do dyskusji niż rozstrzyga.
Książka „Etyka dziennikarska i dziennikarstwa” jest rzadkim wydarzeniem na polskim rynku wydawniczym. To nie jest w Polsce temat popularny. W kryzysie potęguje się pokusa chodzenia na skróty. Tym większą wartość ma książka, która przypomina o publicznych zobowiązaniach zawodu, do których wypełnienia gorset etyczny jest niezbędny.
Jan Pleszczyński adiunkt w Zakładzie Komunikacji Społecznej Wydziału Politologii UMCS, dziennikarz i publicysta. Absolwent biologii (UMCS), doktor filozofii (KUL). W 2014 r. habilitował się w dziedzinie nauk społecznych na podstawie pracy "Epistemologia komunikacji medialnej", wyróżnionej przez rektora UW na VII Targach Książki Akademickiej i Naukowej w Warszawie. W 2007 r. opublikował w wydawnictwie Difin "Etykę dziennikarską". W latach 1990-2003 dziennikarz "Gazety Wyborczej Lublin". Publikował m.in. w RWE, BBC, "Tygodniku Powszechnym", "Tygodniku Solidarność", "Rzeczpospolitej". Obecnie współpracuje z różnymi mediami jako freelancer.
![]() | ![]() |
Produkty polecane
Etyka dziennikarska
22.50 zł 45.00 zł Cena netto: 21.43 zł
Okoliczności wyłączające bezprawnoś...
37.50 zł 75.00 zł Cena netto: 35.71 zł
Dziennikarz i doradca public relati...
26.00 zł 52.00 zł Cena netto: 24.76 zł
Przestępstwa zniesławienia i zniewa...
21.00 zł 42.00 zł Cena netto: 20.00 zł
Rodzina w mediach. Media w rodzinie
21.00 zł 42.00 zł Cena netto: 20.00 zł
Rodzice nauczyciele media. Kto pono...
22.50 zł 45.00 zł Cena netto: 21.43 zł
Dziennikarstwo a public relations
36.00 zł 40.00 zł Cena netto: 34.29 zł
Dozwolony użytek utworów w mediach
29.50 zł 59.00 zł Cena netto: 28.10 zł
Media społecznościowe na rynku międ...
37.80 zł 42.00 zł Cena netto: 36.00 zł
Media publiczne w Polsce
58.50 zł 65.00 zł Cena netto: 55.71 zł