Ekonomiczne podstawy negocjacji. Pomiędzy prawem a moralnością
- Autor: Halina Jastrzębska-Smolaga
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-7251-802-6
- Data wydania: 2007
- Liczba stron/format: 168/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
25,00 zł
10,00 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 10,00 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
60% taniej
Autorki przedstawiły w sposób klarowny: przyczyny, przebieg i realizację negocjacji gospodarczych w Polsce. Przyczyny negocjacji gospodarczych tkwią w różnicy interesów podmiotów gospodarczych oraz ich konkurencyjności. Należy też ich szukać we wspólnocie interesów podmiotów gospodarczych wynikających z konieczności korzystania z ograniczonych zasobów w skali globalnej.
Przebieg negocjacji gospodarczych obejmuje dwie fazy procesu negocjacji: przygotowanie i realizację. Są to konieczne przygotowania strategii negocjacyjnej, opracowanie i wybór technik negocjacyjnych, przygotowanie techniczno-organizacyjne przebiegu. Wynika stąd konieczność zapanowania nad emocjami w trakcie prowadzenia procesu negocjacyjnego. To także przygotowanie się i mobilizacja na wypadek potrzeby przeciwstawienia się technikom manipulacji.
Rezultaty negocjacji gospodarczych wieńczy podpisanie umowy handlowej. Chociaż trzeba przyznać, że rezultat umowy satysfakcjonującej strony nie gwarantuje bezspornej realizacji wynegocjowanych warunków umowy. W takich przypadkach kwestie sporne wymagają mediacji i rozstrzygnięć sądów arbitrażowych.
Przez wszystkie części książki przewija się myśl o słabościach ludzkiej natury. Dla „wygrania” wartości materialnych, dla „zrobienia” interesu, negocjatorzy decydują się niekiedy na podejmowanie działań naruszających prawo lub moralność; balansują w swych decyzjach pomiędzy prawem a moralnością. Przypadki świadczą o tym, że wybory, choć powinny być oczywiste, nie zawsze nimi się stają.
Recenzja
prof. dr hab. Jacek Brdulak:
...Książka jest pozycją oryginalną, rzetelną, bardzo dobrze i starannie merytorycznie opracowaną. ...Z pewnością stanie się poszukiwanym podręcznikiem dla rzesz studentów ekonomii i zarządzania. Wpisuje się w nurt ekonomii humanistycznej, akcentującej „miękkie” sfery relacji międzyludzkich w procesach społeczno-gospodarczych.
Autor książki
Halina Jastrzębska-SmolagaSpis treści:
Wprowadzenie
Halina Jastrzębska-Smolaga
Część 1. Przyczyny
1.1. Ekonomiczne przyczyny negocjacji wewnątrz podmiotów gospodarczych
Danuta Witczak-Roszkowska
1.1.1. Konflikty na tle warunków pracy i płacy
1.1.2. Kształtowanie warunków samorealizacji zawodowej
1.2. Ekonomiczne przyczyny negocjacji pomiędzy podmiotami gospodarczymi
1.2.1. Kształtowanie warunków współpracy na rynku krajowym
Paulina Nowak
1.2.2. Kształtowanie warunków współpracy na rynku międzynarodowym
Danuta Witczak-Roszkowska
1.3. Ekonomiczne przyczyny negocjacji branżowych
Paulina Nowak
1.3.1. Konflikty w branżach na tle restrukturyzacji rozwojowej
1.3.2. Kształtowanie warunków pracy i płacy na poziomie branż gospodarki narodowej
Perspektywy: Elektroniczna forma negocjacji gospodarczych
Halina Jastrzębska-Smolaga
Bibliografia na temat przyczyn prowadzenia negocjacji gospodarczych
Edyta Gąsiorowska-Mącznik
Część 2. Przebieg
2.1. Przygotowanie do negocjacji
Paulina Nowak
2.1.1. Strategiczne znaczenie informacji w negocjacjach gospodarczych
2.1.2. Źródła i zakres informacji o firmach
2.1.3. Analiza pozycji negocjacyjnej stron
2.1.4. Identyfikacja celów negocjacji gospodarczych
2.1.5. Wybór i opracowanie strategii negocjacyjnej
2.1.6. Organizacyjno-techniczne przygotowanie procesu negocjacji
2.2. Realizacja negocjacji
Danuta Witczak-Roszkowska
2.2.1. Samokontrola emocjonalna stron negocjacji
2.2.2. Obserwacja strony i identyfikacja jej stylu negocjowania
2.2.3. Realizacja własnej strategii w drodze aktywnej kooperacji
2.2.4. Rozpoznanie i przeciwdziałanie manipulacji stosowanej przez partnera negocjacji
2.2.5. Możliwość wystąpienia impasu w negocjacjach i sposoby jego przełamywania
Konieczność: Etyka. Problem moralności w negocjacjach gospodarczych
Halina Jastrzębska-Smolaga
Bibliografia na temat przebiegu negocjacji gospodarczych
Edyta Gąsiorowska-Mącznik
Część 3. Rezultaty
3.1. Zawarcie porozumienia
3.1.1. Istota umowy jako rezultatu negocjacji
Paulina Nowak
3.1.2. Umowy handlowe na rynku krajowym
Paulina Nowak
3.1.3. Kontrakt handlowy na rynku międzynarodowym
Danuta Witczak-Roszkowska
3.2. Rozstrzyganie sporów powstałych w toku realizacji umowy
3.2.1. Arbitraż gospodarczy
Paulina Nowak
3.2.2. Mediacje gospodarcze
Danuta Witczak-Roszkowska
Rozwój: Mierniki oceny procesu negocjacji w sferze gospodarczej
Halina Jastrzębska-Smolaga
Bibliografia na temat rezultatów prowadzonych negocjacji gospodarczych
Edyta Gąsiorowska-Mącznik
Zakończenie
Halina Jastrzębska-Smolaga
Załącznik 1. Przykładowy kontrakt handlowy
Spis tabel
Spis rysunków