Twój koszyk zakupów jest pusty!
58,50 zł
76,50 zł
49,50 zł
40,50 zł
/
Cena detaliczna
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 45.00 zł
10% taniej
Książka podejmuje próbę odpowiedzi na pytania dotyczące efektywności integracji sensorycznej dzieci rozpoczynających naukę w szkole. Zaprezentowany został w niej podział diagnostyczny oraz terapie dla dzieci z deficytami integracji sensorycznej.
Spis treści:WstępRozdział I. Specyfika rozwoju dziecka w okresie przejścia od wieku przedszkolnego do wczesnoszkolnego1.1. Rozwój fizyczny i motoryczny dziecka1.2. Rozwój poznawczy1.3. Sprawności językowe i komunikacyjne1.4. Rozwój emocjonalny1.5. Rozwój społeczny1.6. Rozwój moralny1.7. Osobowość dziecka1.8. Dominujące formy aktywnościRozdział II. Gotowość szkolna dziecka rozpoczynającego naukę w klasie pierwszej2.1. Obowiązek szkolny podstawą dyskusji nad dojrzałością szkolną2.2. Dojrzałość i gotowość szkolna – rozważania terminologiczne2.3. Komponenty dojrzałości i gotowości szkolnej2.3.1. Dojrzałość fizyczna i motoryczna2.3.2. Dojrzałość intelektualna2.3.3. Dojrzałość emocjonalno-motywacyjna2.3.4. Dojrzałość społeczna2.4. Kompetencje dziecka gotowego do podjęcia nauki w szkole2.5. Czynniki warunkujące przygotowanie dzieci do podjęcia obowiązków szkolnych2.5.1. Rola rodziny w przygotowaniu dziecka do obowiązków szkolnych2.5.2. Rola przedszkola w kształtowaniu gotowości szkolnej2.6. Trudności dydaktyczne związane z brakiem lub niedostatecznymi kompetencjami pierwszoklasistów do podjęcia systematycznej nauki w szkole2.7. Z badań nad dojrzałością i gotowością szkolną2.7.1. Narzędzia i obszary badań dojrzałości szkolnej2.7.2. Skala Gotowości Szkolnej (SGS)Rozdział III. Integracja sensoryczna w świetle literatury3.1. Integracja sensoryczna – wyjaśnienia terminologiczne3.2. Systemy sensoryczne zaangażowane w proces integracji sensorycznej3.3. Przetwarzanie sensoryczne3.4. Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci z trudnościami w uczeniu się3.5. Terapia integracji sensorycznej3.5.1. Efektywność terapii integracji sensorycznej w świetle badań3.6. Inne metody terapii, stosowane wspomagająco przy terapii integracji sensorycznej3.6.1. Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne3.6.2. Metoda Marianny i Christophera Knillów3.6.3. Metoda Bobathów3.6.4. Masaż Shantali3.6.5. ŻonglowanieRozdział IV. Metodologiczne podstawy badań własnych4.1. Problem, pytania i hipotezy badawcze4.2. Metoda badań, techniki i narzędzia badawcze4.3. Osoby badane4.4. Przebieg badańRozdział V. Efektywność terapii integracji sensorycznej – analiza wyników badań własnych5.1. Efektywność zajęć prowadzonych zgodnie z modelem terapii integracji sensorycznej w zakresie napięcia posturalnego u dzieci 5–6-letnich5.2. Efektywność zajęć prowadzonych zgodnie z modelem terapii integracji sensorycznej w zakresie równowagi u dzieci 5–6-letnich5.3. Efektywność zajęć prowadzonych zgodnie z modelem terapii integracji sensorycznej w zakresie dysocjacji u dzieci 5–6-letnich5.4. Efektywność zajęć prowadzonych zgodnie z modelem terapii integracji sensorycznej w zakresie lokalizacji bodźca wzrokowego u dzieci 5–6-letnich5.5. Efektywność zajęć prowadzonych zgodnie z modelem terapii integracji sensorycznej w zakresie kształtowania gotowości szkolnej dzieci 5–6-letnich5.6. Zależność pomiędzy poziomem rozwoju motorycznego a poziomem gotowości szkolnej u dzieci poddawanych terapii integracji sensorycznej oraz u dzieci niepoddawanych tej terapiiBibliografiaSpis rysunkówSpis tabelAneks. Wywiad z rodzicem, kwestionariusz sensorycznySłowniczek pojęć występujących w integracji sensorycznej
Wstęp
dr hab. Dorota Podgórska-Jachnik prof. UKW:Autor podjął się ambitnej i trudnej próby empirycznej weryfikacji użyteczności wybranej, popularnej w Polsce metody terapeutycznej, stosowanej dla celów wspomagania rozwoju psychofizycznego dzieci. (…) Publikacja przedstawia wysoki poziom merytoryczny i stanowi oryginalne rozwiązanie trudnego problemu badawczego – interesujące poznawczo i użyteczne dla praktyki terapeutycznej. Dzięki badaniom terapeuci mogą zyskać większą świadomość zastosowań terapii SI.dr hab. Beata Jachimczak prof. UAM:(…) publikacja podejmuje problem ważny i dość rzadko analizowany w obszarze pedagogiki i pedagogiki specjalnej, a skupiający się na ocenie skuteczności wybranych form terapii pedagogicznej. Autor podejmuje w niej rozważania dotyczące efektywności wykorzystania terapii integracji sensorycznej w usprawnianiu funkcji motorycznych w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym. (…) Bogaty materiał empiryczny został umiejętnie zaprezentowany i zawarte w nim treści mają zarówno wartość poznawczą, jak i mogą być inspiracją dla praktyki.
Jacek Szmalec
dr nauk społecznych w zakresie pedagogiki, terapeuta SI (II stopień), oligofrenopedagog, terapeuta zajęciowy, terapeuta NDT Bobath w terapii zajęciowej, międzynarodowy trener masażu Shantala, rewalidator osób chorych, terapeuta Prehtla, fizjoterapeuta, terapeuta monachijskiej funkcjonalnej diagnostyki rozwojowej, trener metody INPP, certyfikowany diagnosta ADOS-2, ASRS (autyzm), terapeuta metody AHA. Pracuje w SOSW w Szymanowie k./Morąga, w Ostródzie prowadzi własny gabinet terapeutyczny. Związany jest z Mazurskim Centrum Szkoleń, gdzie prowadzi szkolenia z zakresu: terapii ręki, metody INPP, masażu Shantala, DCD (rozwojowych zaburzeń koordynacji ruchowej). Uczestnik wielu konferencji na terenie Polski, jak i poza granicami. Autor licznych artykułów o tematyce terapeutycznej. Prekursor Terapii ręki w Polsce.
BibliografiaAdams C., 1990, Syntactic comprehension in children with expressive language impairment, Volume 25, Issue 2, August 1990: 149–171.Anastopoulos, Shelton, DuPaul i Guevremont, 1993, Parent training for attention--deficit hyperactivity disorder: its impact on parent functioning , Journal of Abnormal Child Psychology, 1993, 21(5): 581–96.Anastopoulos, Shelton, DuPaul, Guevremont,1992, Parenting stress among families of children with attention deficit hyperactivity disorder, Journal of Abnormal Child Psychology, 1992, Volume 20(5): 503–520.Appelt K., Jabłoński S., 2004, Osiągnięcia i zagrożenia dla rozwoju dziecka w wieku szkolnym, [w:] Brzezińska A., Hornowska E. (red.), Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2004, s. 75–90.Appelt K., 2003, Portrety psychologiczne człowieka. Wiek szkolny: szanse rozwoju, „Remedium” 2003, nr 9(127): 4–5.Appelt K., 2005, Wiek szkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka?, [w:] Brzezińska A.I. (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańsk 2005: 259–301.Arendt, Mac Lean, Baumeister, 1988, Critique of sensory integration therapy and its application in mental retardation, 1988.Ayres A.J., 1971, Characteristics of Types of Sensory Integrative Dysfunction, Ameri-can Journal of Occupational Therapy, 1971, Vol. 25.Ayres A.J., 1981, Influence of Sensory Integration Procedures on Language Develop -ment AJOT. June 1981.Ayres A.J., 1976, Interpreting the Southern California Sensory Integration Tests, Western Psychological Services. Los Angeles 1976.Ayres A.J., 1974, Reading – A Product of Sensory Integrative Process, [w:] The Deve-lopment of sensory integrative Theory and Practice, red. Henderson A., Liorens L., Gilfoyle E., Myers C., Prevel S., Kendall, Hunt Publishing Company 1974.Ayres A.J., 1972, Sensory Integration and Learning Disorders, Western Psychological Services, Los Angeles 1972.Ayres A.J., 1989, Sensory Integration and Praxis Tests, Western Psychological Servi-ces, Los Angeles 1989.208 Bibliografia Ayres A.J., 1981, Sensory Integration and the Child, Western Psychological Services. Los Angeles 1981a.Ayres A.J., 1974, Sensory Integrative Process and Neuropsychological Learning Disa-bility, [w:] The Development of sensory integrative Theory and Practice, red. Henderson A., Liorens L., Gilfoyle E., Myers C., Prevel S., Kendall, Hunt Publi-shing Company 1974.Ayres A.J., 1981, Southern California Postrotary Nystagmus Test. Manual, Western Psychological Services, Los Angeles 1981.Ayres A.J., 1972, Southern California Sensory Integration Tests, Western Psychologi-cal Services, Los Angeles 1972.Ayres A.J., 1976, The effect of Sensory Integrative Therapy on Learning disabled Children, University of Southern California, Los Angeles 1976.Ayres A.J., 1974, Types of Sensory Integrative Dysfunction Among Disabled Lerners, [w:] The Development of sensory integrative Theory and Practice. red. Hender-son A., Liorens L., Gilfoyle E., Myers C., Prevel S., Kendall, Hunt Publishing Company 1974.Baker D.B., McCal K. 1995, Parenting stress in parents of children with attention--deflcit hyperactivity disorder and parents of children with learning disabilities, Journal of Child and Family Studies, 4(1): 57–69.Baldwin K., Brown R, Milan M., 1995, Predictors of stress in caregivers of attention deficit hyperactivity disordered children , The American Journal of Family The-rapy Volume 23, 1995 – Issue 2. Baldwin K ., Brown R.T., Milan M.A., 2007, Predictors of stress in caregivers of attention deficit hyperactivity disordered children: 149–160, Published online: 13 Jun 2007.Barnett A., 2008, Cognitive Outcome at Early School Age in Term-Born Children with Perinatally Acquired Middle Cerebral Artery Territory Infarction, https://doi.org/10.1161/STROKEAHA.107.489831 Stroke. 2008;39: 403–410, Origi-nally published January 28, 2008. Bee H., 2004, Psychologia rozwoju człowieka, przeł. A. Wojciechowski, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2004.Beger E., Fidera M., Potrzeby dziecka 6–7-letniego, [w:] Brzezińska A.I., Matejczuk J., Jankowski P., 2015, Rękosiewicz M. (red.), 6-latki w szkole – rozwój i wspo-maganie rozwoju, Wyd. Biel L., Integracja sensoryczna. Skuteczne strategie w terapii dzieci i nastolatków, Wyd. UJ, Kraków 2015.Blanche EI., Schaaf RC., 2001, Proprioception: A cornerstone of sensory integration intervention. In: Roley SS, Blanche EI, Schaaf RC, editors. Understanding the nature of sensory integration with diverse populations, San Antonio, TX: Har-court Assessment; 2001. pp. 109–124.209 BibliografiaBlanche E.I., Botticelli T.M., Hallway M.K., 1995, Combining neuro-developmental treatment and sensory integration principles: An approach to pediatric therapy. Tucson, AZ: Therapy Skill Builders. Blaszczyk J.W., Lowe D.L., Hansen P.D., 1994, Ranges of postural stability and their changes in the elderly, Gait Posture 1994; 2: 11–17.Bogdanowicz M., Okrzesik D., 2011, Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Gdańsk 2011.Bogdanowicz M., 2000, Integracja percepcyjno-motoryczna. Teoria – diagnoza – terapia, Wyd. CMP PP, Warszawa 2000.Bogdanowicz M., 2003, Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2003.Bogdanowska B., Ziarko M., 2003, Kiedy dziecko jest gotowe do nauki w szkole, Edu-kacja i Dialog 2003, nr 7: 26–28.Borkowska M., Szwiling Z., 2011, Metoda Ndt – Bobath poradnik dla rodziców.Borkowska M., 1999, Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym, Wyd. PST, Warszawa. Borowiecka R., 2011, Miejsce metod sensoryczno-motorycznych w terapii pedago-gicznej w Polsce, [w:] Kulesza E.M. (red.), Ruch, wzrok, słuch – podstawa ucze-nia się, Wyd. ASP im. A. Grzegorzewskiej, Warszawa.Bożek L.M., 2004, Metoda Knillów z elementami stymulacji polisensorycznej w tera-pii dzieci autystycznych, [w:] Błeszyński J.J. (red.), Wspomaganie rozwoju osób z autyzmem. Teoria, metodyka, przykłady, Wyd. Impuls, Kraków: 87–107.Bożek L.M., 2005, Metoda Knillów z elementami stymulacji polisensorycznej w tera-pii dzieci autystycznych. W: J.J. Błeszyński (red.), Terapie wspomagające roz-wój osób z autyzmem: 105–126, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.Brejnak W., 2006, Czy twój przedszkolak dojrzał do nauki?, Wyd. PZWL, Warszawa.Brejnak W., 2002, Przedszkolak na progu szkoły, [w:] Brejnak W. (red.), O pomyślny start ucznia w szkole. Biuletyn Informacyjny PTD, Wyd. Fundacja J&S Pro Bono Poloniae, Warszawa: 69–73.Brejnak W., Zabocki K.J., 1999, Dysleksja w teorii i praktyce, Wyd. Warszawski Oddział nr 1 Polskiego Towarzystwa Dysleksji, Warszawa 1999.Brzezińska A., 1987 (red.), Czytanie i pisanie – nowy język dziecka, WSiP, Warszawa.Doliński D., Strelau J., 2008 (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, r. 12), GWP, Gdańsk.Brzezińska A., Burtowy M., 1985, Psychopedagogiczne problemy edukacji przed-szkolnej, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 1985, Warszawa 1987e.Brzezińska A., Czub M., Kaczan R., 2013, Dziecko przedszkolne. Jakie jest? Jak możemy wspierać jego rozwój?, Wyd. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2013. 210 Bibliografia Brzezińska A., 2003, Dzieci z układu ryzyka, [w:] Brzezińska A., Jabłoński S., Mar-chow M. (red.), Ukryte piętno. Zagrożenia rozwoju w okresie dzieciństwa, Wyd. Humaniora, Poznań 2003: 11–37.Brzezińska A., 1987, Gotowość do czytania i pisania i jej rozwój w wieku przedszkol-nym, [w:] Brzezińska A., Gotowość dziecka w wieku przedszkolnym do czytania i pisania, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 1987c.Brzezińska A., Krzyżostek T., Płócienniczak-Redolak 1987, M., Rozwijanie gotowo-ści do czytania i pisania u dzieci 6-letnich, [w:] Brzezińska A. (red.), Czytanie i pisanie – nowy język dziecka, WSiP, Warszawa 1987 d: 172–196. Brzezińska A., Lutomski G., Smykowski B., 1995 (red.), Dziecko wśród rówieśników i dorosłych, tłum. A. Brzezińska, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 1995.Brzezińska A., 2000, Psychologia wychowania, [w:] Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik 227–257 akademicki, t. 3, GWP, Gdańsk: 131–150.Brzezińska A., 2000, Społeczna psychologia rozwoju, Wyd. Scholar, Warszawa.Brzezińska A., 1992, Umiejętność czytania i pisania, [w:] Brzezińska A., Burtowy M., Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej, Wyd. Naukowe UAM, Poznań.Brzezińska A., 1987, Właściwości dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkol-nym a uczenie się czytania i pisania, [w:] Brzezińska A. (red.), Czytanie i pisa-nie – nowy język dziecka, WSiP, Warszawa 1987a: 16–29.Brzezińska A., 2004, Współczesne ujęcie gotowości szkolnej, [w:], Brzezińska A., Hor-nowska E. (red.), Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy, Wyd. Scholar, Warszawa.Bundy, Murray, 2002, Sensory integration: A. Jean Ayres’ theory revisited, In Bundy A.C., Lane S.J., Murray E.A. (red.), Sensory integration: Theory and practice: 3–33.Bundy A., 1991, The process of planning and implemenring inrervenrion, In A.G. Fisher, E.A Murray, A.C. Bundy (red.), Sensory integration: Theory and practice: 333 EA.353. Philadelphia: F.A. Davis, 1991.Bundy A., Lane J., Murray E.A., 2002, Sensory integration: Theory and practice. Philadelphia: F.A. Davis.Burns Y.R., 1988, Sensory integration or the role of sensation in movement [Com-ment], American Journal of Mental Retardation, 92, 412. 1988.Capińska E., 1996, Dziecko dobrze przygotowane do szkoły, Edukacja i Dialog, nr 1: 39–47.Carre E., Morrison D., Sublerr J., Uemura A., Serrakian W., 1984, Sensory inte-gration therapy: A trial of a specific neurodevelopmental therapy for remedia -tion of learning disabilities, Journal of Developmental Behavioral Pediatrics, 5: 189–194.211 BibliografiaCarte M.D., Morrison D., Setrakian, 1984, Journal of Developmental & Behavio-ral Pediatrics. 5(4):189–194, AUG 1984 Sensory Integration Therapy: A Trial of a Specific Neurodevelopmental Therapy for the Remediation of Learning Disabilities.Case-Smith J., Bryan T., 1999, The Effects of Occupational Therapy With Sen-sory Integration Emphasis on Preschool-Age Children With Autism, American Journal of Occupational Therapy, September/October 1999, Vol. 53: 489–497. doi:10.5014/ajot.53.5.489 Carte M.D., 1984 Sensory integration theory: A trial of a specific neurodevelopmen -tal therapy for the remediation of learning disabilities, Journal of Developmen-tal and Behavioral Pediatrics, 5(4): 189–194. Case-Smith J., Miller H., 1999, Occupational Therapy With Children With Pervasive Developmental Disorders, American Journal of Occupational Therapy, Septem-ber/October 1999, Vol. 53, 506–513. doi:10.5014/ajot.53.5.506 Cermak S., 1988, The relationships between attention deficit disorder and sensory integrarion disorders (part 1). Sensory Integration Special Interest Section Newsletter, 11(2): 1–4, 1988.Cermak S.A., Henderson A., 1989, The efficacy of sensory integration procedures: Part I, Sensory Integration Quarterly Newsletter, 17: 1–5.Cermak S.A., 1988, Sensible integration [Comment], American Journal of Mental Retardation, 92: 413–414, 1988.Cermak S.A., Henderson, A., 1990, The efficacy of sensory inregration procedures: Parr II, Sensory Integration Quarterly Newsletter, 18: 1–5, 17.Cermak A., Ward E., Ward L., 1986, The Relationship Between Articulation Disor-ders and Motor Coordination in Children, American Journal of Occupational Therapy, August 1986, Vol. 40: 546–550. doi:10.5014/ajot.40.8.546 Choińska A.M., Sadowska L., Skórczyńska M., Motyl K., 2010, Analiza czynni-ków ryzyka u dzieci przedszkolnych z zaburzeniami integracji sensorycznej na podstawie badań własnych, [w:] Wiśniewska M. (red.), Neurologiczne pod-stawy integracji sensorycznej – ujęcie interdyscyplinarne, Kraków 2010, Wyd. Impuls: 29–35.Ciechanowska B., 1991, Potrzeby emocjonalne dziecka, Wychowanie w Przedszkolu, nr 7: 17–26.Clark F., Primeau L.A., 1988, Obfuscation of sensory integration: A matter of professional predation [Comment]. American Journal of Mental Retardation, 92: 415–420.Cohn E., 2001, Parent Perspectives of Occupational Therapy Using a Sensory Inte-gration Approach, American Journal of Occupational Therapy, May/June 2001, Vol. 55: 285–294. doi:10.5014/ajot.55.3.285 212 Bibliografia Cohn E., Cermak S., 1998, Including the Family Perspective in Sensory Integration Outcomes Research, American Journal of Occupational Therapy, July/August 1998, Vol. 52: 540–546. doi:10.5014/ajot.52.7.540 Cohn E.S., 1996, [Interviews of parents of a child with sensory integration dysfunc-tion]. Unpublished raw data, 1996.Conrad K., Cermak A., Drake Ch., , Differentiation of Praxis among Children, American Journal of Occupational The-rapy, July 1983, Vol. 37: 466–473. doi:10.5014/ajot.37.7.466 Cummings M., 1986, The Prosocial and Antisocial Functions of Preschool Aggression: An Ethological Study of Triadic Conflict Among Young Children.Cytkowska-Nowak M., Jędryczka M., 2010, Metoda Weroniki Sherborne w pracy fizjoterapeuty i terapeuty zajęciowego , Pielęgniarstwo Polskie, 2010, t. 37, nr 3. Czaja A., Romanik E., 2015, Żonglowanie jako metoda wspomagająca terapię u dzieci z trudnościami w czytaniu i zaburzeniami procesów przetwarzania sensorycz-nego, Integracja Sensoryczna. Kwartalnik Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej, nr 2: 45–47.Czarnocka M., 2016, Zaburzenia przetwarzania sensorycznego a trudności szkolne, Integracja Sensoryczna. Kwartalnik Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Inte-gracji Sensorycznej, nr 3: 4–5.Czerska B., 2005, Wspieranie uczniów w radzeniu sobie z trudnościami progu szkol-nego, [w:] Kędzierska J. (red.), Mój uczeń przekracza próg szkolny, Wyd. UJ, Kraków.Czochańska J., 1995, Neurologia dziecięca, PZWL, Warszawa. Czub M., 2003, Społeczna natura rozwoju emocjonalnego, [w:] Brzezińska A., Jabłoń-ski S., Czub T., Znaczenie wczesnych więzi społecznych dla emocjonalnego roz-woju dziecka, Forum Oświatowe, nr 2(29): 31–49.Czub T., 2004, Możliwości regulacji emocji u dzieci w środowisku szkolnym, Kwartal-nik Pedagogiczny, nr 4(194): 53–74.Czub T., 1995, Proces bawienia się i jego właściwości terapeutyczne, [w:] Brzezińska A., Lutomski G., Czub T., Smykowski B. (red.), Dziecko w zabawie i w świecie języka, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań: 270–294. Salo D., Riewald S.A., 2008 Complete conditioning for swimming. Daems J., 1994, Reviews of research in sensory integration. Torrance, CA: Sensory Integration International.Debesse M., 1996, Etapy wychowania, Wyd. Żak, Warszawa.Dekret z dnia 7 lutego 1919 r. o obowiązku szkolnym (Dz. Urz. Min. WRiOP, 1919, nr 2, poz. 2 lub Dziennik Praw 1919, poz. 147).Densem J.E., Nurhall G.A., Bushnell J., Horn J., 1989, Effectiveness of a sensory integration therapy program for children with perceptual-motor deficits, Journal of Learning Disabilities, 22: 221–229.213 BibliografiaDePoy E., Gitlin L.N., 2005, Introduction to research:Understanding and applying multiple strategies. (3rd ed.). St.Louis, MO: Elsevier Mosby. Deptuła M., 1996, Diagnozowanie i wspomaganie rozwoju społecznego dzieci w kla-sach I–III, WSP, Bydgoszcz.Dmochowska D., Dunin-Wąsowicz M., 1978, Wychowanie w rodzinie i w przed-szkolu, WSiP, Warszawa.Doliński D., 2000, Emocje, poznanie i zachowanie, [w:] Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, GWP, Gdańsk.Domagalska M., Matyja M., 1989, Podstawy usprawniania neurorozwojowego Berty i Karela Bobathów, Ślaska Akademia Medyczna, Katowice.Drabarek D., Kloze A., 2010, Zaburzenie integracji sensorycznej jako problem zbyt rzadko zauważany przez specjalistów – na przykładzie 4,5-letniego dziecka, Pediatria & Medycyna Rodzinna, nr 6(3).Dunin-Wąsowicz M., Vademecum nauczyciela sześciolatków, WSiP, Warszawa 1980. Dyrda J., 2003, Style uczenia się dzieci dyslektycznych a wymagania poznawcze szkoły, Wyd. Uniw. Gdańskiego, Gdańsk.Dziennik Praw (1919) poz 147, art.10.Dziennik Ustaw (1932), nr 38 poz. 389.Dziennik Ustaw (1956) nr 9, poz. 52.Dziennik Ustaw (1961) nr 95, poz. 425, art. 9, ust. 2.Dziennik Ustaw (1991) nr 95, poz. 425, art 15, ust 3.Dziennik Ustaw (2010) nr 228 poz. 1487.Dziennik Ustaw (2013) poz. 1265.Eisenberg H., 1992, Late magnetic fields and positive evoked potentials following infrequent and unpredictable omissions of visual stimuli, Clinical Neurophysio-logy, August 1992, Volume 83, Issue 2: 146–152. Emmons P.G., McKendry Anderson L., 2007, Dzieci z zaburzeniami integracji senso-rycznej (tłum. R. Waliś), Warszawa, Wyd. K. E. LIBER.Ericssson K.A., Crutcher R.J., 1990, The nature of exceptional performance, [w:] Baltes B.P., Featherman D.L., Lerner R.M. (red.), Life-span development and behavior (t. 10), Hillsdale, NJ Erlbaum: 188–218.Erikson E.H., 1997, Dzieciństwo i społeczeństwo, Wyd. Rebis, Poznań.Erikson E.H., 1995, Zabawa i aktualność, [w:] Brzezińska A., Lutomski G., Czub T., Smykowski B. (red.), Dziecko w zabawie i w świecie języka, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań: 232–269.Filipiak E., 1996, Aktywność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, WSP, Bydgoszcz.Filipiak E., 2002, Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wcze-snoszkolnym, Wyd. ABKW, Bydgoszcz.214 Bibliografia Finocchiaro A.C., 1974, Behavior characteristics in learning-disabled children with postural reflex dysfunction , American Journal of Occupational Therapy, 28(1): 30–34. Fisher B., Wilson A., 1987, Selected Sleep Disturbances in School Children Reported by Parents: Prevalence, Interrelationships, Behavioral Correlates and Parental Attributions. Vol. 64, Issue 3_suppl. Fischet M., 1990, Pareming suess and the child with anemion deficit hyperactivity disorder, Journal of Clinical Child Psychology, 19: 337–346. Forman E.A., Cazden C.B., 1995, Myśl Wygotskiego a edukacja. Wartości poznaw-cze współpracy z rówieśnikami, [w:] Brzezińska A., Lutomski G., Smykowski B. (red.), Dziecko wśród rówieśników i dorosłych, tłum. A. Brzezińska, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań: 147–179.Frydrychowicz A., Koźniewska E., Matuszewski A., Zwierzyńska E., 2006, Skala goto-wości szkolnej. Podręcznik, Wyd. Centrum Medyczne PPP, Warszawa.Gała A., Ulfik I., 2000 (red.), Oddziaływanie agresywnych gier komputerowych na psychikę dziecka, Wyd. Artom, Lublin.Gasiul H., 2008, Właściwości rozwoju emocjonalnego a dojrzałość szkolna, [w:] Zabłocki J., Brejnak W. (red.), Emocjonalno-społeczne uwarunkowania dojrza-łości szkolnej, Wyd. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa: 15–30.Gaul D., 1991, Dziecko w sytuacji startu szkolnego, Psychologia Wychowawcza, nr 4: 313–314.Gindrich P., 2002, Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych, Wyd. UMCS, Lublin.Goleman D., 1997, Inteligencja emocjonalna, Wyd. Media i Rodzina, Poznań.Górska T., Grabowska A., Zagrodzka J., 1997, Mózg a zachowanie, Warszawa.Grabowska W., 1976, Szkolnictwo powszechne w Polsce w latach 1932–1939, Wro-cław.Gruszczyk-Kolczyńska E., 2002, Dojrzałość do nauki matematyki i niszczące kon-sekwencje rozpoczynania edukacji szkolnej bez takiej dojrzałości, [w:] Brejnak W. (red.), O pomyślny start ucznia w szkole. Biuletyn Informacyjny PTD, Wyd. Fundacja J&S Pro Bono Poloniae, Warszawa: 53–68.Gruszczyk-Kolczyńska E., 1994, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce matematyki, Warszawa WSiP: 18.Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., 1997, Dziecięca matematyka. Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych, WSiP, Warszawa.Grzybowska E., 2016, Aktualne kierunki badań w dziedzinie integracji sensorycznej, Integracja Sensoryczna. Kwartalnik Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Inte-gracji Sensorycznej, nr : 37–39.215 BibliografiaGrzybowska E., 2011, Wyniki badań Południowo-Klaifornijskimi Testami Integracji Sensorycznej J. Ayres u dzieci ze stopniowo narastającą niepełnosprawnością, Integracja Sensoryczna. Kwartalnik Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Inte-gracji Sensorycznej, nr 4: 44.Grzywiak C., 2014, Diagnozowanie dojrzałości neuropsychologicznej do szkolnego uczenia się dzieci sześcio– i siedmioletnich, [w:] Ogrodzka-Mazur E., Szuścik U., Gajdzica A. (red.), Edukacja małego dziecka, t. 9, Impuls, Cieszyn–Kraków: 75–87. Gutowska H., 1975, Zanim dziecko pójdzie do szkoły, Instytut Wydawniczy CRZZ Warszawa: 5.Guz S., 1994, Edukacja przedszkolna w okresie przemian, Wyd. WSP TWP, Warszawa. Hoehn, Baumeister A., 1994, Critique of the application of sensory integration therapy to children with learning disabilities. J Learn Disabil. Jun-Jul;27(6): 338–50.Harter S., 1990, Issues in the assessment of the self-concept of children and adole-scents, In A.M. La Greca, Through the eyes of the child: Obtaining self-reports from children and adolescents: 292–325. Needham Heights, MA, US: Allyn & Bacon. Held-Ziółkowska M., 2006, Równowaga statyczna i dynamiczna, Magazyn Otoryno-laryngologiczny, nr 18: 47–52.Hornowski B., 1985, Psychologia różnic indywidualnych, WSiP, Warszawa.Humphries T., Wright M., Snider L., McDougall B., 1992, A comparison of the effec-tiveness of sensory integrative therapy and perceptual-motor naining in neating children with learning disabilities, Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, 13: 31–40.Humphries T., Wright M., McDougall B., Verres J., 1990, The efficacy of sensory inte -gration for children with learning disability, Physical and Occupational therapy in Pediatrics, (X,3): 1–17. Humphry, R., & Case-Smith, J., Working with (.lmilies. In j. Case-Smirh, A.S. Allen, & P.N. Prart (reEd.)., 1996, Occupational therapy for children (3rd ed., pp. 67–98). St. Louis, MO: Mosby. 1996. Hurlock E.B., 1985, Rozwój dziecka, t. 1, 2, tłum. zbiorowe, PWN, Warszawa.Hurme H., 2002, Rozwój emocjonalny, [w:] Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 3, PWN, Warszawa: 45–70.Inhelder B., Piaget J., 1970, Od logiki dziecka do logiki młodzieży, tłum. K. Tyborow-ska, PWN, Warszawa.Jabłoński S., 2003, Jak czytają i piszą uczniowie klas I–IV szkoły podstawowej?, Edukacja, nr 3(83): 53–59.Jabłoński S., 2005, Nauczyciel jako osoba znacząca w rozwoju człowieka, „Reme-dium” 2005, nr 7–8 (149), s. 4–5.216 Bibliografia Jacków-Sowa K., 2016, Ruch-rozwój-nauka, czyli jak ruch wpływa na uczenie się, Integracja Sensoryczna. Kwartalnik Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Inte-gracji Sensorycznej, nr 1: 37–39.Jagodzis D., 2013, Dysfunkcje integracji sensorycznej a sprawność językowa dzieci w młodszym wieku szkolnym, Harmonia Universalis, Gdańsk.Janiszewska B., 2006, Ocena dojrzałości szkolnej, Wyd. Seventh Sea, Warszawa.Jastrząb J., 1997 (red.), Toruńska Szkoła Terapeutyczna, Wyd. Edukacyjne AKAPIT, Toruń 1997.Jerzak M., 2008, Analiza narzędzi badawczych do badania gotowości szkolnej dziecka rozpoczynającego naukę w klasie pierwszej, [w:] Zabłocki J., Brejnak W. (red.), Emocjonalno-społeczne uwarunkowania dojrzałości szkolnej, Wyd. Uni-wersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa: 113–126. Johannes R., Ghihiro W., Lutjen-Drecoll E., 2012, Anatomia człowieka: tablice + atlas anatomii – fotograficzne studium ciała człowieka .John M., 1987, Orientacja w sytuacjach społecznych dzieci w różnym stopniu akcep-towanych przez grupę, [w:] John M. (red.), Orientacja dzieci i młodzieży w sytu-acjach społecznych, Wyd. PAN, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź. Kałużna A., 2004, Zasady diagnostyki i terapii zaburzeń rozwoju integracji senso-rycznej u dzieci [w:] Sadowska L. (red.), Neurofizjologiczne metody usprawnia -nia dzieci z zaburzeniami rozwoju, Wrocław, Wyd. AWF: 142–162.Kandel E., Schwartz J., Jessell T., 2000, Principles of Neural Science, McGraw Hill, New York.Kargulowa A., 1980, Koncepcje dojrzałości szkolnej, [w:] Kargulowa A. (red.), Dojrza-łość szkolna a jakość startu edukacyjnego, Wrocław: 9–28.Karwański A., 1990, Ontogenetyczny proces formowania się postawy człowieka, Wyd. WSSE, Poznań 1990.Kazdin A.E., 1994, Methodology, design, and evaluation in psychotherapy research. [w:] A.E. Bergin, S.L. Garfield (red.), Handbook of psychotherapy and behavior change, 4 th ed.: 19–71. New York: Wiley.Kędzierska J., 2005, Dziecko i pierwsze progi szkolne, [w:] Kędzierska J. (red.), Mój uczeń przekracza próg szkolny, Wyd. UJ, Kraków.Kendall P.C., 2004, Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, GWP, Gdańsk.Kielar-Turska M., 1992, Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, WSiP, Warszawa.Kielar-Turska M., 2006, Nazywanie emocji w sytuacjach komunikacyjnych, Kolo-kwia Psychologiczne, nr 15, Język – Poznanie – Relacje społeczne, Instytut Psy-chologii PAX, Warszawa: 126–137.Kielar-Turska M., 2011, Średnie dzieciństwo – wiek przedszkolny, [w:] Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa: 202–233.Kielar-Turska M., 2010, Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny, [w:] Harwas-Napie-rała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, t. 2, PWN, Warszawa: 83–129.217 BibliografiaKimball J.G., 1988, The emphasis is on integration, not sensory [Comment]. Ameri-can Journal of Mental Retardation, 92: 423–424.Kirwil L., 2004, Agresja szkolna jako rodzaj agresji proaktywnej, [w:] Rejzner A. (red.), Agresja w szkole: spojrzenie wieloaspektowe, WSP TWP, Warszawa: 7–24.Kłobukowska A., Wicher K., 2014, Psychologiczny wizerunek dziecka u progu szkoły, [w:] Brzezińska A.I., Matejczuk J., Jankowski P., Rękosiewicz M. (red.), 6-latki w szkole – rozwój i wspomaganie rozwoju, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań: 81–102.Klus-Stańska D., 2004, Adaptacja szkolna siedmiolatków, Wyd. WSP, Olsztyn 1994./ Wyd. Uniw. Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2004.Knickerbocker, B.M., 1980, A holistic approach to the treatment of learning disor-ders. Thorofare, N.J.: Ch.B. Slack.Kociubińska M., 2002, Analiza dojrzałości szkolnej, [w:] Brejnak W. (red.), O pomyślny start ucznia w szkole. Biuletyn Informacyjny PTD, Wyd. Fundacja J&S Pro Bono Poloniae, Warszawa: 220–224.Kohlberg L., 1976, Family Patterns of Moral Reasoning, Child Development Vol. 47, No. 4: 1204–1206. Kołodziejczyk A., 2011, Późne dzieciństwo – młodszy wiek szkolny, [w:] Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa: 234–258.Konarzewski K., 1995, Problemy i schematy. Pierwszy rok nauki szkolnej dziecka, Wyd. Żak, Warszawa.Konopnicki J., 1966, Powodzenia i niepowodzenia szkolne, PZWS, Warszawa.Konorski J., 1969, Integracyjna działalność mózgu, Wyd. PZWL, Warszawa.Koomar J., Bundy A., 1991, he art and science of creating direct intervention from theory. [w:] A.G. Fisher, E.A. Murray, A.C. Bundy (red.), Sensory integration theory and practice: 251–317. Philadelphia, F.A. Davis.Kopczyńska-Sikorska J., 1986 (red.), Diagnostyka rozwoju dzieci i młodzieży, PZWL, Warszawa.Kopeć U., 2000, Rozwój słownictwa nazywającego uczucia w języku dzieci i mło-dzieży, Wyd. WSP, Rzeszów.Kopik A., 2007 (red.), Sześciolatki w Polsce. Raport 2006. Diagnoza wybranych sfer rozwoju, Wyd. TEKST, Kielce.Kopik A., 2008, Dziecko w społecznej roli ucznia, [w:] Zabłocki J., Brejnak W. (red.), Emocjonalno-społeczne uwarunkowania dojrzałości szkolnej, Wyd. Uniwersy-tetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa: 67–84.Kotarba-Kańczugowska M., 2010, Stymulowanie systemów zmysłowych w warun-kach pracy zbiorowej w szkole, Integracja sensoryczna. Kwartalnik Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej, nr 4: 30–32. Kowalska-Kantyk M., 2004, Stymulacja i rehabilitacja dzieci oraz młodzieży metodą NDT-Bobath, Chowanna.218 Bibliografia Kozak A., 2008, Dojrzałość szkolna, Wychowawca, nr 7–9: 14–15. Koźniewska E., 1996, Diagnoza dojrzałości szkolnej, Problemy Poradnictwa Psycho-logiczno-Pedagogicznego, nr 2.Kranowitz C., 2012, NIE-ZGRANE DZIECKO. Zaburzenia przetwarzania sensorycz-nego – diagnoza i postępowanie, Gdańsk.Krasowicz-Kupis G., 1983, Rozwój metajęzykowy a osiągnięcia w czytaniu u dzieci 6–9-letnich, Wyd. UMCS, Lublin.Krasowicz-Kupis W., 2002, Dojrzałość do nauki czytania i pisania, [w:] Brejnak W. (red.), O pomyślny start ucznia w szkole. Biuletyn Informacyjny PTD, Wyd. Fundacja J&S Pro Bono Poloniae, Warszawa: 49–52.Kruszewska A., 2011, Dziecko sześcioletnie na progu szkolnym – jego umiejętności społeczno-emocjonalne, [w:] Karwowska-Struczyk M., Sobiepańska D., Szpoto-wicz M. (red.), Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – badania, opinie, inspiracje, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa.Kulas H., 1983, Mechanizm funkcjonowania samooceny, Psychologia Wychowawcza, nr 4: 400–410.Kupisiewicz Cz., 1993, Niepowodzenia dzieci w nauce szkolnej, [w:] Pomykało W. (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Wyd. Fundacja Innowacja, Warszawa: 449–453.Kupisiewicz Cz., 1964, O zapobieganiu drugoroczności, PZWS, Warszawa.Landy A., Kwiatkowska M., Topińska Z., 1970, Rozwój i wychowanie dziecka w wieku przedszkolnym, NK, Warszawa.Kutcher S., 2012, Mental health and the school environment: secondary schools, pro-motion and pathways to care. Current Opinion in Psychiatry: July, Volume 25, Issue 4: 311–316.Ligęza M., 1982, Poznawcza funkcja pytań dzieci w wieku poniemowlęcym i przed-szkolnym, Psychologia Wychowawcza, nr 5: 501–519.Lis S., 1992, Proces socjalizacji dziecka w środowisku pozarodzinnym, PWN, Warszawa.Łobocki, M., 1984, Metody badań pedagogicznych, PWN, Warszawa. Marchow M., 2003 (red.), Niewidzialne źródła. Szanse rozwoju w okresie dzieciń-stwa, Wyd. Humaniora, Poznań: 55–71.Marek E., 2008, Obserwacja metodą poznawania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka na starcie szkolnym, [w:] Zabłocki J., Brejnak W. (red.), Emocjonalno--społeczne uwarunkowania dojrzałości szkolnej, Wyd. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa: 93–112.Markowska M., 2005, Uwarunkowania aktywności fizycznej i młodzieży z woje -wództwa świętokrzyskiego, Przegląd Antropologiczny; Suplement 4: 85.Mash E.J., Johnsron C., 1983, Parental perceptions of child behaviot problems, pare-ming self-esteem, and older hyperacrive and normal children, Journal of Consul-ting and Clinical Psychology, 51: 86–99.219 BibliografiaMash E.J., Johnsron C., 1990, Determinams of pareming stress: IlJusnations from families ofhyperacrive children and families of physicaJly abused children, Jour-nal of Clinical Child Psychology, 19: 313–328.Mass F.V., Integracja sensoryczna a neuronauka – od narodzin do starości, Warszawa, Fundacja Innowacja.Mass F.V., 1998, Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji senso-rycznej, WSiP, 1998.Matczak A., 1998, Podstawowe osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach, [w:] Włodarski Z., Matczak A. (red.), Wprowadzenie do psychologii, WSiP, War-szawa: 303–321. Matejczuk J., 2014, Środowisko rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym: potrzeby dziecka a jakość rodzinnej i pozarodzinnej oferty edukacyjnej, [w:] Brzezińska A.I., Matejczuk J., Jankowski P., Rękosiewicz M. (red.), 6-latki w szkole – rozwój i wspomaganie rozwoju, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań: 39–61.Matyja M., 1998, Integracja i dezintegracja sensoryczna, [w:] Warszawskie warsz-taty neurologiczne. Materiały wybrane 1996–1997, Wyd. Poradnia Diagnostyki i Terapii Neurologicznej POLEK, Polskie Stowarzyszenie Terapeutów NDT-SI, Warszawa.Matyja M., Domagalska M., 1998, Podstawy usprawniania neurorozwojowego według Barty i Karla Bobathów, Wyd. Śląska Akademia Medyczna, Katowice 8. Matyja M., Gogola A., 2007, Edukacja sensoryczna niemowląt. Wyd. 2, AWF Kato-wice, Katowice: 49. Matyja M., Gogola A., 2005, Przeciążenia układu ruchu u dzieci z zaburzeniami wielkości i rozkładu napięcia mięśniowego, [w:] Edukacja sensomotoryczna nie-mowląt, AWF, Katowice.Mayberry W., Gilligan M.B., 1985, American Occupational Therapy Foundation: Col-laborative research, American Journal of Occupational Therapy, 39(1), 52–53. Kinnlealey M., 1986, Reliability and validity of two tests of tactile functions learning disabilities, somatosensory. Merzenich i inni, 1984, Somatosensory Cortical Map Changes Following Digit Ampu-tation in Adult Monkeys, The Journal of Comparitive Neurology: 591–605.Michalak R., 2006, Aktywność własna jako mechanizm osiągania gotowości szkolnej przez dziecko, [w:] Michalak R., Misiorna E. (red.), Konteksty gotowości szkol-nej, Wyd. CMPPP, Warszawa: 4–7.Michalak R., 2006, Dojrzałość szkolna w świetle zadań rozwojowych dziecka, [w:] Michalak R., Misiorna E. (red.), Konteksty gotowości szkolnej, Wyd. CMPPP, Warszawa: 8–14.Michalak R., Misiorna E., 2006, Gotowość, dojrzałość szkolna dziecka a dojrzałość instytucjonalna, [w:] Michalak R., Misiorna E. (red.), Konteksty gotowości szkolnej, Wyd. CMPPP, Warszawa: 5–41.220 Bibliografia Mikler-Chwastek A., 2015, Dysleksja a zaburzenia integracji sensorycznej, Integra-cja sensoryczna. Kwartalnik Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej, nr 2: 26–29.Miller L.J., 2003, Empirical evidence related to therapies for sensory processing impairments, Communiqué, 31: 34–37.Miller L.J., Kinnealey M., 1993, Researching the effectiveness of sensory integration, Sensory Integration Quarterly, 21, 2.Miller L.J., Roid, G.H., 1993, Sequence comparison methodology for the analysis of movement patterns in infants and toddlers with and without motor delays, American Journal of Occupational Therapy, 47(4): 339–347.Millerl J., Coll J.R., Schoen S.A., 2007, A randomized controlled pilot study of the effectiveness of occupational therapy for children with sensory modulation disorder, American Journal Occupational Therapy, Mar–Apr. 61(2): 228–238.Miller N.E., 1941, I. The frustration-aggression hypothesis, Psychological Review, 48(4), 337–342. Miśkowiec M., 2004, Wspomaganie rozwoju ruchowego jako droga do pełniejszego rozwoju poznawczego, Gdyński Kwartalnik Oświatowy, nr 4: 34–45.Moncher F.J., Prinz R.J., 1991, Treatment fidelity in out-come studies, Clinical Psy-chology Review, 11: 247–266.Musatti T., 1995, Wczesne relacje rówieśnicze według Piageta o Wygotskiego, [w:] Brzezińska A., Lutomski G., Smykowski B. (red.), Dziecko wśród rówieśników dorosłych, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań: 107–146.Nartowska H., 1980, Opóźnienia i dysharmonie rozwoju dziecka, WSiP, Warszawa.Nason B., 2017, Porozmawiajmy o autyzmie. Przewodnik dla rodziców i profesjona-listów, Wyd. UJ, Kraków.Nelson D.L., Mathiowetz V., 2004, Randomized controlled trials to investigate occu-pational therapy research questions, American Journal of Occupational The-rapy, 58: 24–34. Nicolson R.I., Fawcett A.J., 1995, Dyslexia is more than a phonological disability, Dyslexia, no. 1: 37–45.Nieciuński S., 1975, Podstawowe problemy badawcze dojrzałości szkolnej dzieci roz-poczynających naukę, [w:] Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, t. XX, Wro-cław–Kraków–Warszawa–Gdańsk.Nowak A., 2000, Spotkania z rodzicami, Wyd. G&P, Poznań.Nowotnik A., 2014, Środowisko rozwoju dziecka w okresie szkolnym: potrzeby dziecka a jakość rodzinnej i pozarodzinnej oferty edukacyjnej, [w:] Brzezińska A.I., Matejczuk J., Jankowski P., Rękosiewicz M. (red.), 6-latki w szkole – rozwój i wspomaganie rozwoju, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań: 63 77.Nowotny J., Krauze M., 1981, Rehabilitacja lecznicza dzieci z chorobami układu nerwowego, Wyd. PZWL, Warszawa.221 BibliografiaNowotny J., Saulicz E., 1990, Niektóre zaburzenia statyki ciała i ich korekcja, AWF, Katowice.O’BrienV., Cermak S., Murray E., 1988, The Relationship Between Visual-Perceptual Motor Abilities and Clumsiness in Children With and Without Learning Disabili-ties American, Journal of Occupational Therapy, Vol. 42: 359–363. Doi:10.5014/ajot.42.6.359. Odowska-Szlachcic B., 2011, Terapia integracji sensorycznej – ćwiczenia uspraw-niające bazowe układy zmysłowe i korygujące zaburzenia planowania moto-rycznego, Wyd. Harmonia, Gdańsk, z. 1.Odowska-Szlachcic B., 2011, Terapia integracji sensorycznej – strategie terapeu-tyczne i ćwiczenia stymulujące układy: słuchowy, wzrokowy, węchu i smaku oraz terapia śwatłem i kolorami, Wyd. Harmonia, Gdańsk, z. 2.Odżygóźdź M., Cylkowska-Nowak M., 2012, Wpływ rehabilitacji opartej o metodę Integracji Sensorycznej na rozwój dzieci z zaburzeniami sensomotorycznymi dysfunkcje narządów ruchu, Dysfunctions of the lokomotor system Interdyscy-plinarne rozumienie problemów związanych z diagnostyką i terapią dziecka, red. M. Majchrzycki, E. Gajewska, M. Łańczak-Trzaskowska 3/2012, Poznań. Okoń W., 1984, Słownik Pedagogiczny, Warszawa: 54.Okoń W., 1995, Zabawa a rzeczywistość, Wyd. Żak, Warszawa.Olechnowicz H., 1995, Dziecko własnym terapeutą. Jak wspomagać strategie autote-rapeutyczne dzieci z dysfunkcjami więzi osobistych, Warszawa, WSiP.Olweus D., 1998, Mobbing: fala przemocy w szkole, Wyd. Jacek Santorski & CO, Warszawa.Oszwa U., 2005, Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych. Problemy dia-gnozy i terapii, Impuls, Kraków. Ottenbacher K.J., 1991, An Empirical Investigation of Interrater Agreement for Sin-gle-Subject Data Using Graphs with and without Trend Lines First Published March 1. Ottenbacher K., 1980, Excessive post-rotary nystagmus duration in learning-disa-bled children, American Journal of Occupational Therapy, 34: 40–44.Ottenbacher K., 1978, Identifying vestibular processing dysfunction in learning--disabled children, American Journal of Occupational Therapy, 32: 217–221.Ottenbacher K., 1982, Patterns of post-rotary nystagmus in three learning-disabled children, American Journal of Occupational Therapy, 36: 657–663.Ottenbacher K., Short M.A., Watson P.J., 1979, Nystagmus duration changes of learning disabled children during sensory integrative therapy, Perceptual and Motor Skills, 48: 1159–1164.Ottenbacher K., 1982, Sensory integration therapy: Affect or effect, American Jour-nal of Occupational Therapy, 36: 571–578.222 Bibliografia Ottenbacher K.J., 1998, The Significance of Clinical Change and Clinical Change of Significance: Issues and Methods, American Journal of Occupational Therapy, March 1988, Vol. 42: 156–163. doi:10.5014/ajot.42.3.156 Pacławska K., 1989, Dojrzałość szkolna i umiejętności czytania i pisania uczniów szkoły podstawowej – dynamika zmian, Wyd. UJ, Kraków. Parham L.D., Mailloux Z., 1996, Sensory integration. In J. Case-Smith, A.S. Allen, P.N. Prart (red.), Occupational thempy for children, 3rd ed.: 307–355. SL Louis, MO: Mosby.Parham L.D., Mailloux Z., 1996, Sensory Integration and Children with Learning Disabilities. [w:] P.N. Pratt, A.S. Allen (red.), Occupational Therapy in Children (pp. 307–355). St. Louis: Mosby.Piaget J., Inhelder B., 1967, Operacje umysłowe i ich rozwój, [w:] Fraisse P., Piaget J. (red.), Inteligencja, tłum. M. Przetacznik, PWN, Warszawa: 141–201. Petri L.J., Anderson M.E., 1980, Eye and Head Movements in Reading-Disabled and Normal Children, American Journal of Occupational Therapy, December 1980, Vol. 34: 801–808. doi:10.5014/ajot.34.12.801. Piaget J., Inhelder B., 1966, Psychologia dziecka, tłum. Z. Zakrzewska, Wyd. Sied-mioróg, Wrocław.Piaget J., 1967, Rozwój ocen moralnych dziecka, tłum. K. Tyborowska, PWN, War-szawa.Piaget J., 1966, Studia z psychologii dziecka, tłum. T. Kołakowska, PWN, Warszawa.Pieter J., 1967, Ogólna metodologia pracy naukowej, Zakład Narodowy im. Ossoliń-skich. Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław.Pietras T., Witusik A., Galecki P., 2010, Autism epidemiology, diagnosis and therapy [Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia], Continuo, Wrocław.Pilkiewicz M., 1995, Dojrzałość szkolna, [w:] Wołoszynowa L. (red.), Materiały do Nauczania Piszczek M. Wczesna interwencja i pomoc dzieciom niepełno-sprawnym, CMPP-P. MEN, Warszawa.Pilch T., 1995, Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Żak. Warszawa.Pisula E., 2008, Wiek i płeć a radzenie sobie ze stresem przez młodzież w wieku 12–17 lat, Przegląd Psychologiczny, t. 51, nr 4: 405–421.Piszczek M., 2007, Diagnosis and support for child development [Diagnoza i wspo-maganie rozwoju dziecka], Wyd. CMPP, Warszawa.Podemski R., Budrewicz S., 2008, Kompendium neurologii, Gdańsk.Polatajko H., Law M., Miller J., Schaffer R., Macnab J., 1991, The effect of a sen-sory inregrarion program on academic achievement, moror performance and self-esteem in children identified as learning disabled: Results of a clinical trial, Occupational Thempy Journal ofResearch, 11: 155–176.Polatajko, Kaplan, Wilson, 1992, Sensory Integration Treatment for Children with Learning Disabilities: Its Status 20 Years Later.223 BibliografiaPrimeau L.A., Clark F.A., Pierce D., 1989, Occupational therapy alone has looked upon occupation: Future applications of occupational science to pediatric occu-pational therapy, Occupational Therapy in Health Care, 6: 19–31. Prusiński A., 1977, Podstawy neurologii klinicznej, PZWL, Warszawa.Prus-Wiśniewska H., 1995, Zanim dziecko pójdzie do szkoły, Wyd. Medium, Warszawa.Przetacznik-Gierowska M., Makieło-Jarża G., 1974, Psychologia rozwojowa, War-szawa.Przetacznik-Gierowska M., Makieło-Jarża G., 1985, Psychologia rozwojowa i wycho-wawcza wieku dziecięcego, Warszawa.Przetacznik-Gierowska M., 1994, Od słowa do dyskursu. Studia nad mową dziecka, Wyd. Energeia, Warszawa.Przetacznik-Gierowska M., 1993, Świat dziecka. Aktywność – poznanie – środowi-sko, Wyd. UJ, Kraków 3.Przetacznik-Gierowska M., 1966, Zasady i prawidłowości psychicznego rozwoju człowieka, [w:] Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (red.), Psychologia roz-woju człowieka, t. 1, Zagadnienia ogólne, PWN, Warszawa: 57–84.Przetacznikowa M., 1986, Dojrzałość szkolna, [w:] Żebrowska M. (red.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Wyd. PWN, Warszawa: 512–521.Przetacznikowa M., 1986, Wiek przedszkolny, [w:] Żebrowska M. (red.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa.Przewęda R., 1973, Rozwój somatyczny i motoryczny, WSiP, Warszawa.Przyrowski Z., 2004, Integracja sensoryczna a trudności w szkole, Biuletyn SI, nr 3.Przyrowski Z., 2012, Integracja sensoryczna wprowadzenie do teorii, diagnozy i tera-pii, Warszawa.Przyrowski Z., 2008, Clinical observation [Obserwacja kliniczna], Wyd. PWL, Warszawa.Radlińska H., 1961, Pedagogika społeczna, Wrocław.Radochoński M., 2000, Osobowość antyspołeczna. Geneza, rozwój i obraz kliniczny, Wyd. WSP, Rzeszów.Radziyevska M., Dziągwa E., Radziyevsky P., 2012, Zaburzenia integracji sensorycz-nej wśród dzieci i młodzieży, Pedagogika, nr 4.Rochelle K.S.H., Witton C., Talcott J.B., 2015, Symptomy nadruchliwości i braku uwagi mogą pośredniczyć w deficytach stabilności posturalnej w dysleksji roz -wojowej, (tłum. N. Smagacz), Integracja Sensoryczna. Kwartalnik Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej, nr 2: 5–13.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicz-nych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2010, nr 228, poz. 1487).Sądek A., 2004, Przygotowanie dziecka do szkoły – dojrzałość szkolna, [w:] Stypuł-kowska J. (red.), Problemy rozwoju i wychowania, Wyd. Medium, Warszawa.224 Bibliografia Sadowska L., Dziewulski M., 2012, Neurofizjologiczne podstawy diagnostyki i tera -pii dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, Wydawnictwo Naukowe UMK.Sadowska L., 2001, Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburze-niami rozwoju psychoruchowego, Wyd. AWF, Wrocław.Schafer U., 2001, Why do the children fidget? [Dlaczego dzieci się wiercą?], Wyd. ERDA, Warszawa.Schaffer H.R., 1994, Epizody wspólnego zaangażowania jako kontekst rozwoju poznawczego, [w:] Brzezińska A., Lutomski G. (red.), Dziecko w świecie ludzi i przedmiotów, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań: 150–188.Schaffer H.R., 1981, Początki uspołeczniania dziecka, PWN, Warszawa.Schaffer H.R., 2007, Psychologia dziecka, PWN, Warszawa.Schaffer R., 1984, Sensory Integration Therapy with Learning Disabled Children: A Critical Review Vol 51, Issue 2, 1984.Schwartz M., 2000, Central nervous system control of food intake, Journal Nature 404: 661–671. Serbin S., 1996, Graph matching using a direct classification of node attendance Pattern Recognition Volume 29, Issue 6, June 1996: 1031–1048.Shaw S.R., 2002, A school psychologist investigates sensoryintegration therapies: Promise, possibility, and the art of placebo, Communiqué, 31: 5–6.Shelton A.M., 1993, Biology, Ecology and management of the diamondback moth, Annual Review of Entomology Vol. 38: 275–301.Siemek D., 1975, Przedszkolak będzie uczniem, Nasza Księgarnia Warszawa: 10.Sieradzka-Bąkowska A., 2010, Standardy prowadzenia terapii, Integracja Senso-ryczna. Kwartalnik Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycz-nej, nr 4: 33–34.Skałbania B., 2011, Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i roz-wiązania praktyczne, Wyd. Impuls, Kraków.Skonieczna-Żydecka K., Bloch M., Kąkol M., Pietrzak-Sominka J., Adler G., 2015, Wpływ zaburzeń integracji sensorycznej na umiejętności szkolne u dzieci neu-rotypowych, Integracja sensoryczna. Kwartalnik Polskiego Stowarzyszenia Tera-peutów Integracji Sensorycznej, nr 2: 17–26.Skowrońska A., 2010, Inteligencja i dojrzałość społeczno-emocjonalna dzieci 6–7 let-nich na progu szkolnym (w świetle literatury i badań własnych), [w:] Adamek I., Muchacka B. (red.), Dziecko – uczeń w systemie edukacyjnym – teraźniej-szość i przyszłość, Wyd. Naukowe Uniw. Pedagogicznego, Kraków.Skowrońska A., 2010, Kompetencje społeczno-emocjonalne dzieci rozpoczynających naukę szkolną (w percepcji rodziców i nauczycieli), [w:] Adamek I., Grocho-walska M., Żmijewska E. (red.), Relacje i konteksty (w) edukacji elementarnej, Wyd. Naukowe Uniw. Pedagogicznego, Kraków.225 BibliografiaSkowrońska A., 2010, Społeczno-emocjonalna gotowość dzieci sześcioletnich do pod-jęcia nauki (na podstawie badań własnych), [w:] Guz S., Zwierzchowka I. (red.), O pomyślny start szkolny dziecka, Comandor, Warszawa.Skudlarski L., 2002, Badanie dojrzałości szkolnej dziecka, Prace studentów pody-plomowego studium Terapii Pedagogicznej Wydziału Pedagogicznego WSSE w Warszawie, Warszawa.Słyszowa S., 1974, Poznawanie dzieci rozpoczynających naukę i kierowanie ich roz-wojem, WSiP, Warszawa.Smith P.K., 1997, Rozwój społeczny, [w:] Bryant P.E., Colman A.M. (red.), Psycholo-gia rozwojowa, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań: 60–86.Smith S.R., Blanche E, Schaaf M., 2001, Understanding the Nature of Sensory Inte-gration with Diverse Populations.Smykowski B., 2003, Gotowość do organizowania współpracy rówieśniczej, [w:] Brze-zińska A., Marchow M., Jabłoński S (red.), Ukryte możliwości. Szanse rozwoju w okresie dzieciństwa, Wyd. Humaniora, Poznań: 85–103.Smykowski B., 2005, Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka?, [w:] Brze-zińska A.I. (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańsk: 165–205.Smykowski B., 2005, Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać?, [w:] Brzezińska A. (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psycholo-gia rozwojowa, GWP, Gdańsk: 207–258.Spionek H., 1970 (red.), Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, PWN, Warszawa. Spionek H., 1980, Opóźnienia i dysharmonie rozwoju uczniów jako przyczyna ich trudności i niepowodzeń szkolnych, [w:] Hulek A. (red.), Pedagogika rewalida-cyjna, PWN, Warszawa: 344–363.Spionek H., 1970, Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych, PZWS, Warszawa.Spionek H., 1969, Zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka, PWN, Warszawa 9.Spitzer S., Roley S.S., Clark F., Parham D., 1996, Sensory integration: Current trends in the United States, Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 3: 123–138.Stefaniuk M.Z., 2009, Wybrane zagadnienia z psychologii szkolnej, Wyd. Petit S. K., Lublin.Stefańska-Klar R., 2010, Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny, [w:] Harwas--Napierała B., Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charaktery-styka okresów życia człowieka, t. 2, PWN, Warszawa: 130–162.Stoodley C.J., Fawcett A.J., Nicolson R.I., Stein J.F., 2005, Impaired balancing ability in dyslexic children, Exp Brain Res, no. 167: 370–380.Strelau J., Doliński D., 2008, Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, GWP, Gdańsk.Strelau J., 2002, Psychologia różnic indywidualnych, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa.226 Bibliografia Strelau J., 2000, Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 3, GWP, Gdańsk.Strelau J., 1985, Temperament, osobowość, działanie, PWN, Warszawa.Suckiel M., Śniecikowska P., Garbowski P., 2014, Rozwój społeczny i moralny dziecka w wieku przedszkolnym a funkcjonowanie w szkole, [w:] Brzezińska A.I., Matej-czuk J., Jankowski P., Rękosiewicz M. (red.), 6-latki w szkole – rozwój i wspoma-ganie rozwoju, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań: 125–142.Szczyrba D., 2003, Czynniki wpływające na poziom dojrzałości szkolnej, Wyd. Akad. Żak, Tychy.Szemińska A., 1972, Dziecko u progu szkoły, Nowa Szkoła, nr 7/8: 58–61.Szemińska A., 1973, Zapisy do klasy pierwszej szkoły podstawowej, PZWS, War-szawa.Szewczuk W., 1985, Słownik psychologiczny, Wiedza Powszechna, Warszawa.Szmigielska B., 1998, Dojrzałość szkolna, [w:] Szewczuk W. (red.), Encyklopedia Psychologii, Wyd. Fundacja Innowacja, Warszawa: 64–67.Szuman S., 1927, Badania nad rozwojem apercepcji reprodukcji prostych kształtów u dzieci, Wyd. Poznańskie Tow. Przyjaciół Nauk, Poznań.Szuman S., 1962, O dojrzałości szkolnej dzieci siedmioletnich, Nowa Szkoła 1962, nr 6: 24–25.Tatala M., 2000, Rozwój uczuć religijnych dzieci przedszkolnych, Wyd. KUL, Lublin.Teague G., Bond G., Drake R., 1998, Program fidelity inassertive community treat-ment: Development and use of ameasure, American Journal of Orthopsychiatry, 68: 216–232. Thornby Maureen A., 1995, Balance and falls in the frail older person: A review of the literature PT Topics in Geriatric Rehabilitation: December.Tomasik E.,1989, Pomoc specjalna w szkole powszechnej, PWN, Warszawa. Traczyk, A., 2002, Postscriptum do artykułu J. Trzebińskiego i M. Zięby: Nadzieja, strata i rozwój, Psychologia Jakości Życia, t.2(1).Trempała J., Czyżowska D., 2002, Rozwój moralny, [w:] Harwas-Napierała B., Trem-pała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 3, PWN, Warszawa: 106–130.Trzebiatowski K., 1970, Szkolnictwo powszechne w Polsce w latach 1918–1932, Wrocław.Tudge J., Rogoff B., 1995, Wpływ rówieśników na rozwój poznawczy – podejście Piageta i Wygoskiego, [w:] Brzezińska A., Lutomski G., Smykowski B. (red.), Dziecko wśród rówieśników i dorosłych, tłum. A. Brzezińska, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań: 180–213.Tyborowska K., 1966, Wiek przedszkolny, [w:] M. Żebrowska (red.), Psychologia roz-wojowa dzieci i młodzieży, Warszawa: PWN. Tuner S.J., Helmes D.B., 1999, Rozwój człowieka, WSiP, Warszawa.Vasta R., Haith M.M., Miller S.A., 1995, Psychologia dziecka, tłum. M. Babiuch, A. Ciechanowicz, A. Matczak, A. Piotrowska, Z. Toeplitz, WSiP, Warszawa 5.227 BibliografiaViana A.R., Razuk M., de Freitas P.B., Barela J.A., 2015, Integracja sensomotoryczna u dzieci dyslektycznych przy róznej stymulacji sensorycznej (tłum. N. Sma-gacz), cz. 1, Integracja Sensoryczna. Kwartalnik Polskiego Stowarzyszenia Tera-peutów Integracji Sensorycznej, nr 2: 14–16.Vygotsky L., 1966, Play and its role in the mental development of the child, Soviet Psychology 12: 6–18 (original work published in 1933).Wadsworth B.J., Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka, WSiP, Warszawa.Waloszek D., 2014, Między przedszkolem a szkołą. Rozważania o gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa.Waltz, J., Addis, M., Koerner, K., & Jacobson, N.S., 1993, Test-ing the integrity of a psychotherapy protocol: Assessing therapist adherence and competence, Jour-nal of Consulting andClinical Psychology, 61,620–630. 1993.Waszkiewicz E., 1996, Pracuję z sześciolatkiem, WSiP, Warszawa 1996.Watling R., Deitz J., Kanny E.M., McLaughlin J.F., 1999, Current practice of occu-pational therapy for children with autism, American Journal of Occupational Therapy, 53: 498–505. White M., 1979, A first-grade intervention program for children at risk for reading failure, Journal of Leaming Disabilities, 12: 26–32.Wiatrowska L., Dmochowska H., Dziecko u progu szkoły. Dojrzałość szkolna dzieci a ich gotowość do nauki, Wyd. Impuls, Kraków. Wilczyński J., 2010, Posturologia – nauka o postawie ciała człowieka, Studia Medyczne 2011, nr 23(3): 7 – 17.Wilgocka-Okoń B., 1972, Dojrzałość szkolna dzieci a środowisko, PWN, Warszawa.Wilgocka-Okoń B., 1993, Dojrzałość szkolna, [w:] Pomykało W. (red.), Encyklopedia Pedagogiczna, Wyd. Fundacja Innowacja, Warszawa: 110–113.Wilgocka-Okoń B., 1999, Dojrzałość szkolna, czy dojrzałość szkoły – dylematy progu szkolnego, Edukacja, nr 1.Wilgocka-Okoń B., 1999, Gotowość szkolna a uczenie się w przedszkolu, “Wychowa-nie w Przedszkolu”, nr 2: 163–167.Wilgocka-Okoń B., 2003, Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Wyd. Żak, Warszawa.Wilgocka-Okoń B., 2002, Gotowość szkolna w perspektywie historycznej, [w:] Brej-nak W. (red.), O pomyślny start ucznia w szkole, Biuletyn Informacyjny PTD, Wyd. Fundacja J&S Pro Bono Poloniae, Warszawa: 28–38.Wilgocka-Okoń B., 2000, Gotowość szkoły, czy gotowość dziecka?, Wychowanie w Przedszkolu, nr 1: 4–8.Wilgocka-Okoń B., 1971, O badaniu dojrzałości szkolnej, PZWS, Warszawa.Wilgocka-Okoń B., 1985, Przygotowanie dzieci do szkoły, Studia Pedagogiczne, t. XLVIII.228 Bibliografia Wiliński P., 2005, Dorośli jako autorytety dla dzieci i młodzieży, „Remedium” 2005, nr 11(152): 4–5.Wiliński P., 2005, Wiek szkolny. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać?, [w:] Brze-zińska A.I. (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańsk: 303–343.Wilson B.N., Kaplan B., 1994, Follow-up assessment of children receiving sensory inte-gration treatmen L Occupational Therapy Journal of Research, 14: 244–266.Wiśniewska M., 2006, Integracja sensoryczna, Wychowanie w Przedszkolu, nr 10.Wiśniewska M., 2012, Model przetwarzania sensorycznego, Dyrektor Szkoły, nr 9.Włodarska Z., 1980, Problem dojrzałości szkolnej i sposoby jej oceniania, [w:] Prze-tacznikowa M., Włodarski Z. (red.), Psychologia wychowawcza, Warszawa.Włodarski Z., 1998 (red.), Psychologia uczenia się, t. 1, 2, PWN, Warszawa.Wojda E., 2001, Przygotowanie dziecka do podjęcia nauki szkolnej, Życie Szkoły, nr 3: 148–153.Woynarowska B., 2013, Rozwój fizyczny oraz motoryczny dzieci i młodzieży , [w:] Charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego w poszczególnych okresach wieku rozwojowego, t. 1, PZWL, Warszawa: 1–28.Wygotski L.S., 1989, Eksperymentalne badania rozwoju pojęć, [w:] Wygotski L.S. (red.), Myślenie i mowa, tłum. E. Flesznerowa, J. Fleszner, PWN, Warszawa: 72–163. Wygotski L.S., 2002, Kryzys siódmego roku życia, [w:] Brzezińska A., Marchow M. (red.), Wybrane prace psychologiczne. II. Dzieciństwo i dorastanie, Wyd. Zysk i Ska, Poznań: 165–177.Wygotski L.S., 1971, Problem nauczania i rozwoju umysłowego w wieku szkolnym, [w:] Wygotski L.S., Wybrane prace psychologiczne (tłum. E. Fleszner, J. Flesz-ner), PWN, Warszawa: 531–547.Wygotski L.S., 2002, Zabawa i jej rola w rozwoju psychicznym dziecka, [w:] Brze-zińska A., Marchow M. (red.), L.S. Wygotski, Wybrane Prace Psychologiczne II, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań: 141–163.Wysocka E., 2006, Diagnoza dojrzałości szkolnej jako podstawa prognozy funkcjo-nowania dziecka w sytuacji szkolnej, [w:] Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psy-chopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania, Wyd. Żak, Warszawa: 183–203. Wysocka E., 2003, Dojrzałość szkolna, [w:] Pilch T. (red.), Encyklopedia pedago-giczna XXI wieku, Warszawa.Zakrzewska B., 2003, Każdy przedszkolak dobrym uczniem w szkole, WSiP, Warszawa.Zawadzka D., Rymarczuk A., BugajA., 2014, Ocena skuteczności integracji sensorycz-nej oraz metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne w usprawnianiu funk-cjonowania psychomotorycznego dzieci z autyzmem Fizjoterapia, 22, 1: 3–17.Zeyland-Malawka E., 1992, O kryteriach oceny postawy, [w:] Ślężyński J. (red.), Postawa ciała człowieka i metody jej oceny, Wyd. AWF, Katowice.
9.25 zł 37.00 zł Cena netto: 8.81 zł
36.00 zł 40.00 zł Cena netto: 34.29 zł
41.40 zł 46.00 zł Cena netto: 39.43 zł
37.80 zł 42.00 zł Cena netto: 36.00 zł
40.50 zł 45.00 zł Cena netto: 38.57 zł
52.20 zł 58.00 zł Cena netto: 49.71 zł
44.10 zł 49.00 zł Cena netto: 42.00 zł
45.00 zł 50.00 zł Cena netto: 42.86 zł
Karty przeznaczone są dla psychologów, terapeutów, socjoterapeutów, pedagogów do pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi, a także dla nauczycieli podczas lekcji wychowawczych, czy zajęć świetlicowych. Materiały te z powodzeniem mogą być wykorzystywane przez rodziców i opiekunów, którzy chcieliby pomóc dzieciom w lepszym odkrywaniu świata własnych emocji, myśli i zachowań, ale nie potrafią z dziećmi o tym rozmawiać.Teczka zawiera:- 55 kart (18 kolorowych, pokazowych, laminowanych) oraz 37 czarno-..
63.00 zł 70.00 zł Cena netto: 60.00 zł
Książka poświęcona jest zagadnieniom przeciwdziałania przez zorganizowane grupy przestępcze i organizacje terrorystyczne czynnościom operacyjno-rozpoznawczym i procesowym prowadzonym przez służby państw w celu ich rozbicia. Opracowanie przedstawia zasadnicze aspekty techniki przestępczej zmierzającej do ukrycia majątku związanego z przestępstwem. W publikacji scharakteryzowano możliwe sposoby działań przestępczych zmierzające do uniemożliwienia organom ścigania identyfikacji i lokalizacji mieni..
67.50 zł 75.00 zł Cena netto: 64.29 zł
Karty pracy zawierają zadania nawiązujące do wymagań i sytuacji życia codziennego. Mają one na celu usprawnianie: - funkcji wykonawczych – umożliwiają m.in. zaplanowanie dnia, monitorowanie codziennych obowiązków i wykonywanie ich chronologicznie (przygotowanie planów posiłków, miesięcznego budżetu). Dzięki nim można wyhamować niewskazane reakcje, czy też zmienić zachowanie, gdy nie przynosi pożądanych efektów. Angażują elastyczność poznawczą i funkcje językowe. - procesów..
Pierwsza na rynku polskim książka poświęcona prognozowaniu zagrożeń terrorystycznych, a równocześnie jedna z nielicznych dotyczących prognozowania zagrożeń dla bezpieczeństwa. Autor podkreśla w niej powiązania pomiędzy nauką a praktyką, stąd m.in. obszerne wykorzystanie dorobku amerykańskiej szkoły analizy wywiadowczej, która w modelowy sposób łączy teorię naukową i znaczenie utylitarne. Publikacja może być wykorzystana w charakterze swoistego podręcznika tworzenia analiz i prognoz strategiczn..
Publikacja będzie służyć wsparciem dla dorosłych osób z afazją na niełatwej drodze do odzyskania utraconej sprawności językowej. Zaburzenia afatyczne mogą pojawić się między innymi po przebytym udarze mózgu czy urazie głowy, występują więc stosunkowo często. Chorzy z afazją wymagają intensywnej, nierzadko wielomiesięcznej, rehabilitacji logopedycznej. Autor – logopeda pracujący na co dzień z pacjentami z afazją – zdaje sobie sprawę, jak ważną rolę w tym procesie odgr..
49.50 zł 55.00 zł Cena netto: 47.14 zł
Zagrożonym stało się życie współczesnego człowieka, kultura będąca jego wytworem, społeczeństwo, w którym żyje, państwo, którego powinnością jest zapewnienie bezpieczeństwa, kontynent, na którym przebywa i glob, gdzie zaistniało życie. Zagrożenia początkowo mało znaczące, obecnie stały się tak istotne, że człowiek zamiast czerpać radość z życia wśród tych wszystkich dóbr, które sobie wytworzył i świata, który sobie podporządkował, poczuł strach i ułomność swojej potęgi. Książka jest kon..
53.10 zł 59.00 zł Cena netto: 50.57 zł