Edukacja w zakresie przedsiębiorczości. Doświadczenia Polski i Hiszpanii
- Autor: Małgorzata Kokocińska
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-7930-417-2
- Data wydania: 2014
- Liczba stron/format: 188/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
45,00 zł
40,50 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 40,50 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Głównym przesłaniem książki jest konieczność wzmocnienia roli edukacji w zakresie przedsiębiorczości w programach nauczania akademickiego. Opracowanie ma stanowić wkład do dyskusji nad rolą edukacji w zakresie kształcenia umiejętności przedsiębiorczych w polskich warunkach społeczno-gospodarczych. Ponadto, książka ma na celu ukazanie związku pomiędzy szeroko rozumianym otoczeniem edukacyjnym, obejmującym kontekst społeczno-kulturowy, a tworzeniem i rozwojem przedsiębiorstw. Nakreślono główne elementy podejścia edukacyjnego w zakresie przedsiębiorczości w Polsce na poziomie akademickim, zestawiając polskie doświadczenia z inicjatywami edukacyjnymi oraz podłożem kulturowym dla przedsiębiorczości w Hiszpanii.
Książka zawiera prezentacje doświadczeń nabytych przez kadrę akademicką Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu w pracach nad rozwojem i wdrożeniem programu specjalności pt. Przedsiębiorczość w małej i średniej firmie, z uwzględnieniem rozwijanej współpracy z uniwersytetami w Hiszpanii.
Recenzja
dr hab. Tadeusz Kowalski, profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu:
Recenzowana książka należy do grupy tych ciekawych publikacji, które mogą stanowić punkt odniesienia zarówno dla osób zajmujących się zawodowo studiami nad przedsiębiorczością od strony badawczej i dydaktycznej, jak i tych, którzy śledzą ten obszar w Polsce, pracując we władzach regionalnych i instytucjach wspierania aktywności gospodarczej na szczeblu regionalnym i lokalnym. Wielką zaletą recenzowanej książki jest jej podejście metodologiczne oparte na analizie porównawczej. Ta zaleta ma przynajmniej dwa wymiary. Pierwszy wynika z konsekwencji stosowania tego podejścia, drugi wynika ze starannego doboru literatury, obejmującego dorobek polski i zagraniczny, w tym hiszpański.
Autor książki
Małgorzata KokocińskaSpis treści:
Wprowadzenie
CZĘŚĆ I. EDUKACJA A PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ W OTOCZENIU EKONOMICZNYM I SPOŁECZNO-KULTUROWYM POLSKI I HISZPANII
Rozdział 1. Kontekst ekonomiczno-społeczny Polski i Hiszpanii z perspektywy sektora małych i średnich przedsiębiorstw
Małgorzata Kokocińska
Pozostałe wskaźniki makroekonomiczne i różnice regionalne
Różnice strukturalne
Rozdział 2. Dyskusja nad rolą edukacji w rozwoju przedsiębiorczości
Hanna Nowak
Przedsiębiorczość jako zespół cech wrodzonych i nabytych
Dylematy edukacji w zakresie przedsiębiorczości w świetle badań międzynarodowych
Rozdział 3. Kultura przedsiębiorczości w Polsce i Hiszpanii
Hanna Nowak
Wybrane wskaźniki przedsiębiorczości w Polsce i Hiszpanii w badaniach GEM
Podłoże społeczno-kulturowe dla rozwoju przedsiębiorczości w Polsce
Podłoże społeczno-kulturowe dla rozwoju przedsiębiorczości w Hiszpanii
Rozdział 4. Potencjał badawczy i dydaktyczny ośrodków akademickich w Polsce i Hiszpanii w zakresie przedsiębiorczości
Hanna Nowak
Edukacja w zakresie przedsiębiorczości w krajach europejskich
Podejście edukacyjne oraz oferta kształcenia w zakresie przedsiębiorczości w Polsce
Podejście edukacyjne oraz oferta kształcenia w zakresie przedsiębiorczości w Hiszpanii
Ocena kształcenia i potrzeby edukacyjne studentów
Część II. Wybrane elementy kształcenia w zakresie przedsiębiorczości w Polsce
Rozdział 5. Źródła kreatywności jako przesłanki kształcenia przedsiębiorczości
Alicja Hadryś-Nowak
Osobowość
Rodzina
Metody kształtowania kreatywności
Myślenie projektowe w edukacji
Rozdział 6. Gra biznesowa jako narzędzie kształcenia – ujęcie retrospektywne
Jacek Jankiewicz
Definicje i terminologia
Rewolucja technologiczna i pomiar efektywności gier biznesowych
Typy gier i ich zastosowania
Rozdział 7. Przydatność symulacji biznesowych w kształtowaniu umiejętności przedsiębiorczych
Jacek Jankiewicz
Symulacje biznesowe – ocena przydatności w edukacji szkolnej
Praktyka prowadzenia symulacji biznesowych
Rozdział 8. Biznesplan jako narzędzie oceny pomysłów biznesowych
Jacek Jastrzębski
Istota biznesplanu
Funkcje biznesplanu w kontekście oceny pomysłów biznesowych
Ocena pomysłu biznesowego przez odmiennych adresatów biznesplanu
Rozdział 9. Rola biznesplanu w edukacji biznesowej
Jacek Jastrzębski
Struktura biznesplanu a jego funkcja edukacyjna
Zróżnicowane efekty dydaktyczne przedmiotu „Biznesplan” w edukacji biznesowej
Budowa planu finansowego
Rozdział 10. Rynkowe i pomocowe źródła finansowania działalności i wzrostu małych i średnich przedsiębiorstw
Lech Wojciechowski
Źródła finansowania dostępne na rynku bankowym
Finansowanie wzrostu przedsiębiorstwa w systemie pozabankowym
Fundusze Unii Europejskiej jako źródło finansowania małych i średnich
przedsiębiorstw
Podsumowanie
Bibliografia
Autorzy