Brak produktów
/
Cena detaliczna
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
Celem podręcznika jest przekazanie wiedzy z zakresu finansów przedsiębiorstwa z punktu widzenia strategicznych decyzji wspierających realizację strategii działania oraz determinujących osiągnięcie przewagi konkurencyjnej podmiotów gospodarczych. Książka może być wykorzystana zarówno na studiach ekonomicznych stacjonarnych i niestacjonarnych, jak również na studiach podyplomowych i kursach dla absolwentów szkół wyższych zatrudnionych w przedsiębiorstwach czy bankach. Będzie też pożyteczną lekturą dla tych, którzy z różnych powodów chcą poznać praktyczną stronę finansów przedsiębiorstwa i nabyć praktyczne umiejętności. Z recenzji dr Anny Wawryszuk-Misztal: Recenzowana publikacja podejmuje aktualną i ważną problematykę z punktu widzenia zarządzania finansami przedsiębiorstw. Stanowi ona udaną próbę wskazania wieloaspektowości decyzji finansowych podejmowanych w toku prowadzonej działalności gospodarczej. Ranga problemów rozwiązywanych przez menadżerów odpowiedzialnych za zarządzanie finansami wymaga spojrzenia na decyzje finansowe poprzez pryzmat decyzji strategicznych. Konsekwencją tego jest konieczność formułowania strategii finansowych w poszczególnych obszarach zarządzania finansami. Autorzy poszczególnych rozdziałów, prezentując w sposób interesujący różnorodne strategie finansowe, jednocześnie udowadniają, jak złożony i wielowymiarowy jest proces podejmowania decyzji finansowych. Na uwagę zasługuje także logiczna konsekwencja rozważań, inteligentny podział pracy na części oraz interesująca treść poszczególnych rozdziałów. Atutem publikacji są zaprezentowane w niej analizy przypadków, które stanowią ilustrację dla prezentowanych w niej treści (…).
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
dr hab. prof. UMCS. Kierownik Katedry Finansów Przedsiębiorstw i Rachunkowości, Dyrektor Instytutu Ekonomii i Finansów. Zainteresowania naukowe: rachunkowość finansowa i zarządcza, procesy ewidencji zdarzeń, zarządzanie finansami przedsiębiorstw, a w szczególności struktura kapitału, polityka dywidend, wartość przedsiębiorstwa, modele biznesowe, finanse małych i średnich przedsiębiorstw, przedsiębiorstwo na rynku kapitałowym.
Wstęp Część A. Finansowe aspekty decyzji strategicznych w zarządzaniu przedsiębiorstwemRozdział 1. Strategie finansowe przedsiębiorstwMałgorzata Dyl1. Zarządzanie finansami przedsiębiorstw we współczesnych warunkach rynkowych1.1. Wpływ podejmowanych w przedsiębiorstwie decyzji na proces zarządzania finansami1.2. Cel finansowy przedsiębiorstwa1.3. Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa1.4. Cząstkowe cele finansowe przedsiębiorstw2. Miejsce i rola strategii finansowych w procesie zarządzania finansami przedsiębiorstw2.1. Zasady opracowywania strategii finansowej i jej wpływ na realizację celów przedsiębiorstwa2.2. Zarządzanie aktywami trwałymi w przedsiębiorstwie2.3. Strategie inwestowania w aktywa bieżące2.4. Strategie kapitału obrotowego netto3. Istota i rodzaje finansowania przedsiębiorstw3.1. Źródła finansowania działalności przedsiębiorstw3.2. Strategie finansowania przedsiębiorstw3.3. Struktura kapitału w przedsiębiorstwiePodsumowanieBibliografia Rozdział 2. Strategie zarządzania obciążeniami podatkowymiAgnieszka Rogalska1. Istota i cele strategii zarządzania obciążeniami podatkowymi2. Rodzaje strategii podatkowych3. Prezentacja strategii podatkowej stosowanej w firmie X – studium przypadku4. Strategia podatkowa zastosowana przez firmę Y – studium przypadku5. Podatek VATPodsumowanieBibliografia Rozdział 3. Restrukturyzacja przedsiębiorstwaŁukasz Wiszniewski1. Przesłanki i istota restrukturyzacji2. Klasyfikacja restrukturyzacji3. Narzędzia restrukturyzacji4. Przebieg procesu restrukturyzacyjnego4.1. Analiza otoczenia przedsiębiorstwa4.2. Analiza zasobów przedsiębiorstwa4.3. Ocena pozycji strategicznej przedsiębiorstwa4.4. Program restrukturyzacji przedsiębiorstwa a jego strategia4.5. Realizacja procesu restrukturyzacji i jego kontrola5. Restrukturyzacja finansowa5.1. Techniki restrukturyzacji finansowej5.2. Formy restrukturyzacji finansowej6. Restrukturyzacja operacyjna7. Restrukturyzacja zakresu działania8. Restrukturyzacja poprzez podział9. Charakterystyka procesu restrukturyzacji wybranego przedsiębiorstwa – studium przypadku9.1. Opis działalności Spółki w latach 1998–20039.2. Analiza finansowa Przedsiębiorstwa9.3. Formy restrukturyzacji Spółki w latach 1998–20039.4. Funkcjonowanie Spółki w latach 2004–20109.5. Analiza finansowa Przedsiębiorstwa w latach 2004–20109.6. Formy restrukturyzacji Spółki w latach 2004–2010PodsumowanieBibliografiaCzęść B. Przedsiębiorstwo na rynku kapitałowym Rozdział 4. Miejsce przedsiębiorstwa na rynku finansowymEwa Myszak1. Istota rynku kapitałowego2. Powiązania pomiędzy rynkiem kapitałowym a przedsiębiorstwem3. Przedsiębiorstwo na rynku kapitałowymPodsumowanieBibliografia Rozdział 5. Czynniki fundamentalne ustalania ceny emisyjnejEwa Myszak1. Ustalanie ceny emisyjnej akcji jako kluczowy element decydujący o powodzeniu pierwszej emisji akcji2. Analiza fundamentalna jako sposób identyfikacji czynników determinujących cenę emisyjną3. Czynniki fundamentalne związane z otoczeniem makroekonomicznym spółki4. Czynniki fundamentalne powiązane z analizą sektorową spółki5. Analiza sytuacyjna spółki jako etap identyfikacji czynników fundamentalnych6. Analiza finansowa spółki jako podstawowy element jej analizy fundamentalnej7. Wycena akcji8. Rynkowe czynniki determinujące cenę emisyjną oraz psychologiczne determinanty wycenyPodsumowanieBibliografia Rozdział 6. Polityka dywidend spółek publicznychMichał Janisz1. Istota i rodzaje dywidend2. Pomiar poziomu dywidend3. Modele wypłat dywidend4. Teorie polityki dywidend5. Charakterystyka spółek z GPW wypłacających dywidendy5.1. Liczba spółek wypłacających dywidendę5.2. Wysokość wypłacanych dywidend przez spółki z GPW5.3. Wypłacanie dywidend przez spółki z poszczególnych branż5.4. Dywidendy spółek z udziałem Skarbu Państwa5.5. Wpływ polityki dywidend na ceny akcji notowanych na GPW5.5.1. Porównanie kursów spółek budowlanych wypłacających dywidendy na tle całej branży5.5.2. Porównanie kursów spółek informatycznych wypłacających dywidendy na tle całej branży5.5.3. Porównanie kursów banków wypłacających dywidendy na tle całej branży5.5.4. Porównanie kursów spółek spożywczych wypłacających dywidendy na tle całej branżyPodsumowanieBibliografia Część C. Rozwój przedsiębiorstwa poprzez fuzje i przejęcia Rozdział 7. Fuzje i przejęcia jako metody realizacji strategii rozwoju przedsiębiorstwaJustyna Borowska1. Sposoby rozwoju przedsiębiorstwa2. Istota oraz pojęcie fuzji i przejęcia3. Klasyfikacja fuzji i przejęć4. Motywy fuzji i przejęć4.1. Motywy nabywcy4.2. Motywy sprzedawcy5. Sposoby finansowania procesów fuzji i przejęć5.1. Finansowanie fuzji i przejęć za pomocą środków własnych oferenta5.2. Finansowanie transakcji konsolidacji długiem5.3. Instrumenty hybrydowe jako metoda finansowania fuzji oraz przejęć6. Ryzyko związane z operacjami fuzji i przejęć7. Przykład fuzji – Polimex i Mostostal7.1. Motywy przeprowadzenia fuzji7.2. Przebieg transakcji połączenia7.3. Ocena przeprowadzonej fuzji7.4. Analiza kondycji finansowej7.5. Ocena skutków połączeniaPodsumowanieBibliografia Rozdział 8. Badanie due diligence w procesie fuzji i przejęćJolanta Pytel1. Istota badania due diligence2. Etapy przeprowadzania analizy due diligence3. Strony uczestniczące w badaniu due diligence4. Obszary analizowane w badaniu due diligence4.1. Due diligence finansowe4.2. Due diligence prawne4.3. Due diligence operacyjno-zarządcze4.4. Due diligence w obszarze zasobów ludzkich4.5. Kwestia ochrony środowiska w badaniu due diligence5. Analiza due diligence w praktyce – studium przypadkuPodsumowanieBibliografia Rozdział 9. Ochrona konkurencji w procesie fuzji i przejęćAnna Bocian1. Zagrożenia dla konkurencji w procesie fuzji i przejęć2. Konieczność ingerencji państwa w działalność rynku3. Przyczyny ingerencji państwa w proces fuzji i przejęć4. Instytucje mające na celu ochronę konkurencji4.1. Podstawowe informacje o Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz instytucjach europejskich4.2. Zadania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów4.3. Praktyki ograniczające konkurencję4.3.1. Porozumienia ograniczające konkurencję4.3.2. Nadużywanie pozycji dominujące4.3.3. Ograniczenia konkurencji w rozumieniu Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej5. Akty prawne kontrolujące proces fuzji i przejęć5.1. Koncentracja przedsiębiorstw w świetle ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów5.2. Zgłoszenie zamiaru koncentracji5.3. Kontrola koncentracji w prawie unijnym6. Ochrona konkurencji w procesie fuzji i przejęć na przykładzie NFI Empik Media&Fashion SA oraz Merlin SAPodsumowanieBibliografia
Wstęp