Brak produktów
/
Cena detaliczna
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
Książka poświęcona jest ukazaniu kondycji przedsiębiorstw rodzinnych oraz ich rodzin w sytuacji zmiany generacyjnej. Dwudziestopięcioletni okres przemian ustrojowych w Polsce jest ku temu dobrą okazją. O ile sama rodząca się idea przedsiębiorczości oraz możliwość prowadzenia własnego biznesu - zwłaszcza w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych XX w – były powszechnie uznawane za ważną kwestię i zarazem niezbędny element udanej transformacji ustrojowej, o tyle wydaje się, że w ostatnich latach problematyka ta w publicznej dyskusji straciła wyraźnie na atrakcyjności. Niezależnie od przyczyn tego stanu rzeczy warto podkreślić, że obecnie, w porównaniu z dekadą lat 90-tych, obserwuje się małą dynamikę przyrostu miejsc pracy w sektorze prywatnym. Istotnym problemem w warunkach globalizacji jest długotrwała stagnacja na rynku pracy wraz z ujawnianiem się jego strukturalnych problemów w postaci odporności na typowe działania pobudzające stosowane przez instytucje rynku pracy. W przypadku Polski wciąż pokutują negatywne stereotypy związane z przedsiębiorcami, zaskakujące jest także to, że w społecznej świadomości brak jest silnego powiązania prywatnej działalności gospodarczej z rodziną, które spotyka się w innych krajach. Wszystkie wskazane tu kwestie tworzą splot negatywnych okoliczności, który wywołuje potrzebę działań na rzecz ponownego zainteresowania się tym co w istocie jest wyrazem naszej pozytywnej aktywności. Staje się to tym bardziej istotne im bardziej w toczącej się dyskusji o problemach globalizacji, o znaczeniu wykluczenia społecznego czy roli kapitałów społecznych i kulturowych, pomija się problemy przedsiębiorczości i samych przedsiębiorców.
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
dr hab., prof. WSB we Wrocławiu, kierownik Zespołu Badawczego Przedsiębiorczości i Zarządzania, specjalista z dziedziny przedsiębiorczości i zarządzania strategicznego. Kierownik projektu badawczego Strategie sukcesyjne polskich przedsiębiorstw rodzinnych oraz wielu projektów szkoleniowych i doradczych. Konsultant i doradca dolnośląskich przedsiębiorstw rodzinnych. Ekspert Dolnośląskiej Instytucji Pośredniczącej oraz członek Krajowej Rady Przedsiębiorczości przy Ministrze Gospodarki RP.
doktor, zatrudniony w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Swoje zainteresowania badawcze koncentruje w obszarze socjologii miasta, socjologii kultury oraz metodologii nauk empirycznych. Kierownik oraz koordynator projektów badawczych dotyczących problematyki osób niepełnosprawnych, jakości życia w mieście oraz samozatrudnienia i rozwoju kapitału ludzkiego.
doktor, adiunkt w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Prowadzi badania naukowe w zakresie socjologii wiedzy i nauki, kultury, muzyki, pamięci kulturowej i historycznej oraz więzienia.
WprowadzenieRozdział 1. Sukcesja jako strategiczny problem przedsiębiorstwa rodzinnego1.1. Istota problemu1.2. Pojęcie i cel sukcesji1.3. Strategia sukcesji jako element strategicznej koncepcji rozwoju przedsiębiorstwa1.4. Uwarunkowania procesów sukcesyjnych1.5. Stan badań nad procesami sukcesyjnymi – podsumowanieRozdział 2. Wymiana jako teoretyczna perspektywa badania procesów sukcesyjnych2.1. Punkt wyjścia2.2. Teoria wymiany – elementy paradygmatu2.3. Struktura rodzinno-biznesowa 2.4. Sytuacja sukcesji i strategia analizyRozdział 3. Logika badań3.1. Przygotowanie i sposób przeprowadzenia badań 3.2. Problematyka badań3.3. Schemat analiz 3.4. Firmy rodzinne i przedsiębiorcy jako uczestnicy badań3.4.1. Firmy rodzinne3.4.2. Przedsiębiorcy rodzinniRozdział 4. Rodzina i biznes rodzinny4.1. Wprowadzenie4.2. Model rodziny4.3. Relacje rodzina – firma: biznes w rodzinie. Relacje rodzina – firma: rodzina w biznesie4.4. Role rodzinne a role biznesowe4.5. Odniesienie do wartości: orientacje aksjologiczne w firmach rodzinnych4.6. Rodzina i biznes: stosunki wymiany4.7. Rola więzi rodzinnej w wymianie rodzina – biznes4.8. Konkluzje Rozdział 5. Procesy sukcesyjne w firmach rodzinnych5.1. Wprowadzenie5.2. Sytuacja sukcesji5.2.1. Planowanie sukcesji5.2.2. Kontekst sytuacji5.2.3. Właściciel – gotowość do sukcesji i nacisk rodziny5.2.4. Dzieci i sytuacja sukcesjiRozdział 6. Strategie i praktyki sukcesyjne6.1. Strategie sukcesji vs strategie przedsiębiorstw6.2. Sposób i zakres realizacji planu sukcesji w firmach rodzinnych 6.3. Profil sukcesora i relacje sukcesor – właściciel6.4. KonkluzjeZakończenie LiteraturaWykaz tabelWykaz rysunków