Inspirację do napisania książki stanowiły zainteresowania Autorki przemianami ogólnoświatowymi. W monografii znajdziemy zarówno treści dotyczące uporządkowania refleksji teoretycznej, jak i dokumentację empiryczną. Ta ostatnia zawiera, oprócz danych pochodzących z różnych źródeł, także wyniki prac własnych Autorki oraz tych wykonanych pod jej kierunkiem. Są to w wielu przypadkach badania o zdecydowanie rozpoznawczym charakterze. Czynnikiem hamującym podjęcie systematycznych badań jest niewątpliwie nieobecność teorii, stanowiącej – w naukach empirycznych – jedno z głównych źródeł hipotez. Z tego powodu wiedza teoretyczna oraz wyniki badań empirycznych przywoływane w niniejszej monografii bliższe są, w niektórych punktach, eseistyce naukowej niż opracowaniom stricte naukowym. Słowo szkice w podtytule uwypukla z kolei selektywność w doborze i sposobie prezentacji zagadnień poświęconych relacjom człowiek (młody dorosły) i świat (zmieniający się).
Dr hab. Grażyna Katra:
Szczegółowe opisanie zawartości książki ma wskazać, jakie bogactwo treści zawiera niniejsza monografia. Należy podkreślić ogromną wiedzę i wnikliwość Autorki i oryginalne ujęcie tematu. Podjęcie się zadania, opisanie i wyjaśnienia istoty i skutków globalizacji z perspektywy psychologicznej jest zadaniem karkołomnym, ze względu na złożoność zjawiska oraz na brak narzędzi do jego badania. (...)
Książkę Marii Ledzińskiej „Młodzi dorośli w dobie globalizacji. Szkice psychologiczne” uważam za niezwykle wartościową, przydatną nie tylko psychologom i studentom psychologii, ale także socjologom, pedagogom i wszystkim osobom zainteresowanym przemianami globalizacyjnymi oraz rozwojem współczesnego społeczeństwa i współczesnego człowieka. Praca ta stanowi z jednej strony bogate źródło wiedzy o globalizacji w ujęciu psychologicznym, a z drugiej ma szansę stać się źródłem inspiracji dla przyszłych badaczy tych procesów.
Autor książki
Maria Ledzińska
Doktor habilitowany, psycholog, profesor w Katedrze Psychologii Różnic Indywidualnych Uniwersytetu Warszawskiego. Zainteresowania naukowe: przetwarzanie informacji w procesach
pamięci, uczenia się i nauczania, różnice indywidualne w
funkcjonowaniu poznawczym w warunkach informacyjnego przeciążenia;
zjawisko stresu informacyjnego, rola różnic indywidualnych w
procesach adaptacji do zmian związanych z przemianami ogólnoświatowymi,
czyli globalizacją.Członek stowarzyszeń naukowych: European Association for Research on
Learning and Instruction, Arbeitskreises Begabungsförschung und
Begabungsförderung, International Society for Intelligence Research.
Autorka licznych artykułów i monografii naukowych.
Książki tego autora
Wstęp
Rozdział 1. Wyróżniki globalizacji przełomu XX i XXI wieku
1.1. Istota zjawiska
1.2. Obszary przemian ogólnoświatowych
1.3. Mechanizm globalizacji
1.4. Nowe środowisko życia
1.5. Ocena skutków zachodzących zmian
Rozdział 2. Przywileje nowych czasów
2.1. Heterogeniczność otoczenia jako stymulator rozwoju
2.2. Możliwość przekraczania granic – globalizacja i transgresja
2.3. Ułatwienia w aktywności twórczej
Rozdział 3. Niektóre zagrożenia i wyzwania nowego świata
3.1. Stres wywołany informacyjnym zalewem
3.2. Pośpiech
3.3. Zagrożone doświadczenie osobnicze
3.4. Trud przystosowania do zmieniającego się świata
Rozdział 4. Stosunek do przemian ogólnoświatowych
4.1. Problemy diagnozy: od badań ankietowych do pomiaru kwestionariuszowego
4.2. Sylwetka psychologiczna jednostki a jej stosunek do globalizacji
4.3. Społeczny odbiór globalnych zmian – próbki analiz międzykulturowych
Rozdział 5. O przygotowaniu do życia w nowym świecie – perspektywa edukacyjna
5.1. O celach nauczania
5.2. Nowe (globalne) czasy, ponadczasowe umiejętności – uniwersalne znaczenie metapoznania
5.3. Priorytetowe znaczenie umiejętności życia z ludźmi i wśród ludzi
Bibliografia
Wstęp
Rozdział 1. Wyróżniki globalizacji przełomu XX i XXI wieku
1.1. Istota zjawiska
1.2. Obszary przemian ogólnoświatowych
1.3. Mechanizm globalizacji
1.4. Nowe środowisko życia
1.5. Ocena skutków zachodzących zmian
Rozdział 2. Przywileje nowych czasów
2.1. Heterogeniczność otoczenia jako stymulator rozwoju
2.2. Możliwość przekraczania granic – globalizacja i transgresja
2.3. Ułatwienia w aktywności twórczej
Rozdział 3. Niektóre zagrożenia i wyzwania nowego świata
3.1. Stres wywołany informacyjnym zalewem
3.2. Pośpiech
3.3. Zagrożone doświadczenie osobnicze
3.4. Trud przystosowania do zmieniającego się świata
Rozdział 4. Stosunek do przemian ogólnoświatowych
4.1. Problemy diagnozy: od badań ankietowych do pomiaru kwestionariuszowego
4.2. Sylwetka psychologiczna jednostki a jej stosunek do globalizacji
4.3. Społeczny odbiór globalnych zmian – próbki analiz międzykulturowych
Rozdział 5. O przygotowaniu do życia w nowym świecie – perspektywa edukacyjna
5.1. O celach nauczania
5.2. Nowe (globalne) czasy, ponadczasowe umiejętności – uniwersalne znaczenie metapoznania
5.3. Priorytetowe znaczenie umiejętności życia z ludźmi i wśród ludzi
Bibliografia