• Kobiety przestworzy. Refleksyjność biograficzna kobiet służących w Siłach Powietrznych Polski i Wielkiej Brytanii

Kobiety przestworzy. Refleksyjność biograficzna kobiet służących w Siłach Powietrznych Polski i Wielkiej Brytanii

  • Autor: Anna Odrowąż-Coates Anna Perkowska-Klejman
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-8085-076-7
  • Data wydania: 2016
  • Liczba stron/format: 196
  • Oprawa: PDF

Cena detaliczna

  • 29.02 zł

  • Darmowa dostawa od 200 zł
  • Wysyłka w ciągu 24h

Dostępność: Duża ilość w magazynie

Książka opisuje świat trudno dostępnej grupy kobiet służących w wojsku, odkrywa mało dotąd zbadane aspekty fascynującego świata lotnictwa wojskowego. Skierowana jest do osób zainteresowanych historycznie i społecznie rosnącym udziałem kobiet w zawodach zdominowanych przez mężczyzn oraz do tych, którym bliska jest tematyka równouprawnienia czy czynnik ludzki w nowoczesnym lotnictwie wojskowym. Książka jest przewodnikiem po głębokich przeżyciach i refleksjach niezwykłych kobiet oddanych służbie wojskowej, których biografie i żywe narracje nadają książce dynamiki.


Wstęp

Rozdział 1. W upłciowionej przestrzeni męskiej dominacji

1.1. Partycypacja kobiet w siłach zbrojnych
1.2. Przestrzeń działań kobiet w optyce feministycznych koncepcji płci
1.3. Stereotypy na temat służby wojskowej kobiet
1.4. Czy koedukacyjna armia jest możliwa?
1.5. Jeszcze raz – kobiety i mężczyźni razem na pierwszej linii frontu

Rozdział 2. Kobiety na miarę swoich czasów – refleksja historyczna

2.1. Kobiety na frontach II wojny światowej
2.2. Kobiety przestworzy II wojny światowej
2.3. Po II wojnie światowej

Rozdział 3. O sytuacji kobiet w NATO

3.1. Kobieta żołnierz zawodowy w przestrzeni polityki światowej
3.2. Kruchy szklany sufit na pierwszej linii frontu
3.3. Przemoc seksualna
3.4. „Bez przywilejów i bez dyskryminacji”

Rozdział 4. Warsztat badacza

4.1. Metoda biograficzna – kluczem do świata kobiet przestworzy
4.2. Refleksyjny badacz
4.3. Refleksyjność biograficzna
4.4. Proces badania kobiet przestworzy

Rozdział 5. Kobiety przestworzy w pryzmacie empirii

5.1. Brytyjskie kobiety przestworzy. Badania pilotażowe
5.2. Wyniki badań w grupach fokusowych
5.3. Refleksyjne biografie pilotek i nawigatorek wojskowych samolotów odrzutowych z Wielkiej Brytanii
Rodzina pochodzenia i wybór zawodu
Rekrutacja i selekcja do służby w RAF-ie
Znajomi i przyjaciele
Kobiety przestworzy refleksyjnie o męskiej dominacji
Macierzyństwo
Dlaczego chcę to robić? – motywacja do pozostawania w RAF-ie
Podsumowanie wypowiedzi badanych brytyjskich
5.4. Z narracji polskich kobiet przestworzy
Refleksyjne biografie kobiet zatrudnionych w Siłach Powietrznych   
Rzeczypospolitej Polskiej
Jak zostałam żołnierzem? – marzenia o lataniu, rodzina, pierwsze wyzwania zawodowe
Rekrutacja i selekcja do służby
Czy w wojsku można się zaprzyjaźnić?
Żołnierki o męskiej dominacji
Małżeństwo, rodzina, macierzyństwo, pozytywna dyskryminacja
Motywacja do dalszej służby
Konkluzje i analizy z badań polskich

Rozdział 6.  Końcowe rezultaty analiz wywiadów, rekomendacje i sugestie

Rozdział 7. Tytułem zakończenia: Refleksyjne kobiety przestworzy wyłom w „upłciowionej” strukturze społecznej

Bibliografia

Spis tabeli rysunków

Załącznik


Anna Odrowąż-Coates
Profesor nadzwyczajny w Katedrze Pedagogiki Społecznej Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie,  jest też socjologiem (UG 2002), specjalistą ds. public relations (Politechnika Gdańska 2002) i doktorem nauk politycznych (UG 2005). Prowadziła samodzielne badania naukowe we Włoszech (2002-2004), Wielkiej Brytanii (2004-2008) i Arabii Saudyjskiej (2010-2012). Jej główne zainteresowania badawcze dotyczą nierówności społecznych, kwestii płci kulturowej, oraz reprodukcji systemu społecznego.

Anna Perkowska-Klejman
pedagog, pracownik naukowo-dydaktyczny w Katedrze Pedagogiki Społecznej Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Jest doktorem nauk humanistycznych (UW 2009). Prowadzi samodzielne badania naukowe z zakresu relacji interpersonalnych w szkole oraz refleksyjności dostrzegając w tej kategorii największy potencjał edukacyjny człowieka. Prowadzi zajęcia z zakresu: problemów społecznych, kultury szkoły, metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej, pedagogiki opiekuńczej, pedagogiki społecznej, edukacji refleksyjnej. Pracowała jako pedagog szkolny.

Wstęp

Rozdział 1. W upłciowionej przestrzeni męskiej dominacji

1.1. Partycypacja kobiet w siłach zbrojnych
1.2. Przestrzeń działań kobiet w optyce feministycznych koncepcji płci
1.3. Stereotypy na temat służby wojskowej kobiet
1.4. Czy koedukacyjna armia jest możliwa?
1.5. Jeszcze raz – kobiety i mężczyźni razem na pierwszej linii frontu

Rozdział 2. Kobiety na miarę swoich czasów – refleksja historyczna

2.1. Kobiety na frontach II wojny światowej
2.2. Kobiety przestworzy II wojny światowej
2.3. Po II wojnie światowej

Rozdział 3. O sytuacji kobiet w NATO

3.1. Kobieta żołnierz zawodowy w przestrzeni polityki światowej
3.2. Kruchy szklany sufit na pierwszej linii frontu
3.3. Przemoc seksualna
3.4. „Bez przywilejów i bez dyskryminacji”

Rozdział 4. Warsztat badacza

4.1. Metoda biograficzna – kluczem do świata kobiet przestworzy
4.2. Refleksyjny badacz
4.3. Refleksyjność biograficzna
4.4. Proces badania kobiet przestworzy

Rozdział 5. Kobiety przestworzy w pryzmacie empirii

5.1. Brytyjskie kobiety przestworzy. Badania pilotażowe
5.2. Wyniki badań w grupach fokusowych
5.3. Refleksyjne biografie pilotek i nawigatorek wojskowych samolotów odrzutowych z Wielkiej Brytanii
Rodzina pochodzenia i wybór zawodu
Rekrutacja i selekcja do służby w RAF-ie
Znajomi i przyjaciele
Kobiety przestworzy refleksyjnie o męskiej dominacji
Macierzyństwo
Dlaczego chcę to robić? – motywacja do pozostawania w RAF-ie
Podsumowanie wypowiedzi badanych brytyjskich
5.4. Z narracji polskich kobiet przestworzy
Refleksyjne biografie kobiet zatrudnionych w Siłach Powietrznych   
Rzeczypospolitej Polskiej
Jak zostałam żołnierzem? – marzenia o lataniu, rodzina, pierwsze wyzwania zawodowe
Rekrutacja i selekcja do służby
Czy w wojsku można się zaprzyjaźnić?
Żołnierki o męskiej dominacji
Małżeństwo, rodzina, macierzyństwo, pozytywna dyskryminacja
Motywacja do dalszej służby
Konkluzje i analizy z badań polskich

Rozdział 6.  Końcowe rezultaty analiz wywiadów, rekomendacje i sugestie

Rozdział 7. Tytułem zakończenia: Refleksyjne kobiety przestworzy wyłom w „upłciowionej” strukturze społecznej

Bibliografia

Spis tabeli rysunków

Załącznik

Napisz opinię

Uwaga: HTML nie jest przetłumaczalny!
    Zły           Dobry

Najczęściej kupowane