Etnocentryzm konsumencki w środowisku międzynarodowym. Studium rynkowe Euroregionu Karpackiego
- Autor: Elżbieta Wolanin-Jarosz
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-7930-711-1
- Data wydania: 2015
- Liczba stron/format: 241
- Oprawa: PDF
Cena detaliczna
-
38,41 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
Przedmiotem rozważań w prezentowanej publikacji jest identyfikacja i ocena postaw etnocentrycznych konsumentów z pięciu państw Euroregionu Karpackiego (Polski, Słowacji, Węgier, Ukrainy i Rumunii) z uwzględnieniem różnic narodowościowych.
Zaprezentowane w książce wyniki analiz wnoszą znaczący wkład w rozwój teorii zachowań konsumenta, w szczególności w zakresie uwarunkowań procesów decyzyjnych nabywców produktów konsumpcyjnych. W analizie czynników wpływających na decyzje zakupowe nie przywiązywano do tej pory szczególnej wagi do postaw etnocentrycznych. Są to pierwsze w Polsce badania dotyczące ww. tematyki prowadzone na tak szeroką skalę.
Autor książki
Elżbieta Wolanin-Jarosz1. Etnocentryzm i jego przejawy jako współczesny problem badawczy zachowań rynkowych konsumentów
1.1. Etnocentryzm jako zjawisko społeczno-kulturowe
1.2. Istota etnocentryzmu konsumenckiego - uwarunkowania i rozwój
1.2.1. Od etnocentryzmu społecznego do konsumenckiego
1.2.2. Etnocentryzm konsumencki – ujęcie klasyczne
1.2.3. Etnocentryzm a ksenocentryzm konsumencki
1.3. Produkt krajowy czy zagraniczny - identyfikacja kraju pochodzenia produktu
1.4. Etnocentryzm konsumencki w świetle dotychczasowych badań zagranicznych i krajowych
1.4.1. Badania empiryczne na rynku międzynarodowym
1.4.2. Etnocentryzm konsumencki Polaków - przegląd wybranych badań
2. Potencjał społeczno-ekonomiczny Euroregionu Karpackiego
2.1. Powstanie i podstawy prawne funkcjonowania Związku Międzyregionalnego Euroregion Karpacki
2.2. Położenie oraz warunki przyrodniczo-krajobrazowe Euroregionu Karpackiego
2.3. Potencjał demograficzny Euroregionu Karpackiego – analiza porównawcza wybranych struktur i procesów
2.4. Ocena warunków życia mieszkańców Euroregionu Karpackiego z zastosowaniem procedur wielowymiarowych
3. Postawy etnocentryczne konsumentów w krajach Euroregionu Karpackiego – analiza empiryczna
3.1. Metodologia badawcza
3.2. Charakterystyka badanej zbiorowości
3.3. Walidacja kwestionariusza CETSCALE – warianty krajow
3.4. Szczegółowa analiza wyników badań empirycznych w przekroju struktury kwestionariusza CETSCALE
3.5. Skala etnocentryzmu konsumenckiego w oparciu o wartości CETSCALE – porównanie międzynarodowe
3.6. Społeczno-ekonomiczne determinanty postaw etnocentrycznych konsumentów – wyniki badań bezpośrednich
3.6.1. Wpływ wybranych zmiennych – płci, wieku, wykształcenia i dochodów – na wartość CETSCALE ankietowanych Polaków
3.6.2. Czynniki kształtujące postawy etnocentryczne konsumentów słowackich
3.6.3. Uwarunkowania poziomu etnocentryzmu konsumenckiego respondentów węgierskich
3.6.4. Wyznaczniki zachowań konsumentów i ich wpływ na postawy etnocentryczne mieszkańców Ukrainy
3.6.5.
Zróżnicowanie skali etnocentryzmu konsumenckiego respondentów
rumuńskich w zależności od przyjętych zmiennych diagnostycznych
4.
Proces zakupu produktów krajowych/zagranicznych i jego uwarunkowania w
świetle prowadzonych badań bezpośrednich w krajach Euroregionu
Karpackiego
4.1. Zakup jako forma zachowania rynkowego respondentów – analiza częstotliwości i społecznego charakteru czynności zakupowych
4.2. Główne determinanty wyboru dóbr konsumpcyjnych w procesie zakupu – analiza porównawcza według kompleksów branżowych
4.3. Kraj pochodzenia produktu i jego rola w procesie podejmowania decyzji zakupu – analiza świadomości i symboliki produktowej
4.4. Produkt krajowy i zagraniczny – analiza zakresu pojęciowego i interpretacji własnej
4.5. Zakup produktu krajowego i zagranicznego a interes gospodarki kraju – analiza świadomości konsekwencji makroekonomicznej
Podsumowanie
Bibliografia
Spis tabel i rysunków
Załączniki
1. Etnocentryzm i jego przejawy jako współczesny problem badawczy zachowań rynkowych konsumentów
1.1. Etnocentryzm jako zjawisko społeczno-kulturowe
1.2. Istota etnocentryzmu konsumenckiego - uwarunkowania i rozwój
1.2.1. Od etnocentryzmu społecznego do konsumenckiego
1.2.2. Etnocentryzm konsumencki – ujęcie klasyczne
1.2.3. Etnocentryzm a ksenocentryzm konsumencki
1.3. Produkt krajowy czy zagraniczny - identyfikacja kraju pochodzenia produktu
1.4. Etnocentryzm konsumencki w świetle dotychczasowych badań zagranicznych i krajowych
1.4.1. Badania empiryczne na rynku międzynarodowym
1.4.2. Etnocentryzm konsumencki Polaków - przegląd wybranych badań
2. Potencjał społeczno-ekonomiczny Euroregionu Karpackiego
2.1. Powstanie i podstawy prawne funkcjonowania Związku Międzyregionalnego Euroregion Karpacki
2.2. Położenie oraz warunki przyrodniczo-krajobrazowe Euroregionu Karpackiego
2.3. Potencjał demograficzny Euroregionu Karpackiego – analiza porównawcza wybranych struktur i procesów
2.4. Ocena warunków życia mieszkańców Euroregionu Karpackiego z zastosowaniem procedur wielowymiarowych
3. Postawy etnocentryczne konsumentów w krajach Euroregionu Karpackiego – analiza empiryczna
3.1. Metodologia badawcza
3.2. Charakterystyka badanej zbiorowości
3.3. Walidacja kwestionariusza CETSCALE – warianty krajow
3.4. Szczegółowa analiza wyników badań empirycznych w przekroju struktury kwestionariusza CETSCALE
3.5. Skala etnocentryzmu konsumenckiego w oparciu o wartości CETSCALE – porównanie międzynarodowe
3.6. Społeczno-ekonomiczne determinanty postaw etnocentrycznych konsumentów – wyniki badań bezpośrednich
3.6.1. Wpływ wybranych zmiennych – płci, wieku, wykształcenia i dochodów – na wartość CETSCALE ankietowanych Polaków
3.6.2. Czynniki kształtujące postawy etnocentryczne konsumentów słowackich
3.6.3. Uwarunkowania poziomu etnocentryzmu konsumenckiego respondentów węgierskich
3.6.4. Wyznaczniki zachowań konsumentów i ich wpływ na postawy etnocentryczne mieszkańców Ukrainy
3.6.5. Zróżnicowanie skali etnocentryzmu konsumenckiego respondentów rumuńskich w zależności od przyjętych zmiennych diagnostycznych
4. Proces zakupu produktów krajowych/zagranicznych i jego uwarunkowania w świetle prowadzonych badań bezpośrednich w krajach Euroregionu Karpackiego
4.1. Zakup jako forma zachowania rynkowego respondentów – analiza częstotliwości i społecznego charakteru czynności zakupowych
4.2. Główne determinanty wyboru dóbr konsumpcyjnych w procesie zakupu – analiza porównawcza według kompleksów branżowych
4.3. Kraj pochodzenia produktu i jego rola w procesie podejmowania decyzji zakupu – analiza świadomości i symboliki produktowej
4.4. Produkt krajowy i zagraniczny – analiza zakresu pojęciowego i interpretacji własnej
4.5. Zakup produktu krajowego i zagranicznego a interes gospodarki kraju – analiza świadomości konsekwencji makroekonomicznej
Podsumowanie
Bibliografia
Spis tabel i rysunków
Załączniki