Dziennikarz i doradca public relations. Aspekty etyczne i prawne zawodu
- Autor: Mira Poręba
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-7930-189-8
- Data wydania: 2012
- Liczba stron/format: 273
- Oprawa: PDF
Cena detaliczna
-
37.56 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
Publikacja zawiera charakterystykę zawodu dziennikarza oraz doradcy public relations w kontekście ustalenia granicy między prawem powszechnie a prawem wewnętrznie obowiązującym. Odnosi się do możliwości uznania dziennikarzy i doradców public relations za zawody wolne oraz zawody zaufania publicznego, porusza również temat zawodów regulowanych. Sporo miejsca poświęca samoregulacji zawodowej.
dr Monika Kaczmarek-Śliwińska, wiceprezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Public Relations:
(...) Monografia dr Miry Poręby podejmuje bardzo istotną kwestię deontologii zawodów zajmujących się komunikowaniem – dziennikarza i specjalisty public relations. Szczególnie interesujące są rozważania dotyczące zawodu specjalisty public relations, którego przedstawiciele powinni dostosować się do przepisów prawnych odnoszących się do m.in. prawa do informacji, prawa prasowego, prawa autorskiego czy też regulacji dotyczących produktów z dziedzin szczególnych będących przedmiotem zainteresowania (...). W mojej opinii książka powinna stać się lekturą obowiązkową dla specjalistów public relations, którym etyka zawodowa wyznacza sposób realizacji codziennych obowiązków.
Wykaz skrótów
Rozdział 1. Prawo powszechnie obowiązujące a prawo wewnętrznie obowiązujące (w kontekście prawnej regulacji wolnych zawodów zaufania publicznego)
1. Prawo powszechnie obowiązujące a prawo wewnętrznie obowiązujące: ustalenia pojęciowe
2. Cechy szczególne regulacji normatywnej wolnych zawodów i zawodów zaufania publicznego
2.1. Zawody zaufania publicznego a wolne zawody
2.2. Źródła prawa w zakresie zawodów zaufania publicznego i wolnych zawodów – charakterystyka teoretycznoprawna
3. Etyka i odpowiedzialność zawodowa przedstawicieli wolnych zawodów i zawodów zaufania publicznego
3.1. Współczesne pojmowanie etyki zawodowej
3.2. Deontologia zawodów zaufania publicznego
2. Szkic historyczny zawodu doradcy public relations i organizacji środowiska public relations
3. Normatywna regulacja zawodów dziennikarza i doradcy public relations
3.1. Normatywna regulacja zawodu dziennikarza
3.2. Normatywna regulacja zawodu doradcy public relations
4. Zawody dziennikarza i doradcy public relations jako sui generis zawody zaufania publicznego
5. Wartości i zasady deontologiczne w zawodach dziennikarza i doradcy public relations
5.1. Deontologia zawodu dziennikarza
5.2. Deontologia zawodu doradcy public relations
6. Etyka mediów a etyka dziennikarska
7. Etyka biznesu a etyka public relations
2. Odpowiedzialność karna dziennikarza
3. Odpowiedzialność cywilna dziennikarza
4. Podstawowe standardy w dziedzinie mediów masowych (w świetle
uchwał Komitetu Ministrów Rady Europy oraz wybranego orzecznictwa
Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w zakresie swobody wypowiedzi)
2. Odpowiedzialność karna doradcy public relations
3. Odpowiedzialność cywilna doradcy public relations
4. Model odpowiedzialności prawnej doradcy public relations (perspektywa teoretycznoprawna)
2. Ekonomika mediów a zawód dziennikarza oraz doradcy public relations
Bibliografia
Wykaz źródeł
Źródła prawa międzynarodowego
Źródła prawa krajowego powszechnie obowiązującego
Źródła prawa wewnętrznie obowiązującego
Źródła międzynarodowe
Źródła polskie
Kodeksy amerykańskie
Orzecznictwo
Orzecznictwo polskich sądów i Trybunałów
Orzecznictwo Sądu Najwyższego
Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego RP
Orzecznictwo sądów rejonowych
Orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu
Źródła internetowe
Inne
Mira Poręba dr, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji UMCS w Lublinie, ukończyła również podyplomowe Studium Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Należy do Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz jest jednym z założycieli polskiego oddziału Phi Delta Phi ? Międzynarodowego Bractwa Prawniczego. Obecnie prowadzi własną działalność public relations pod nazwą Espresso 77 Communications. Współpracuje z uczelniami wyższymi w charakterze wykładowcy.
Wykaz skrótów
Rozdział 1. Prawo powszechnie obowiązujące a prawo wewnętrznie obowiązujące (w kontekście prawnej regulacji wolnych zawodów zaufania publicznego)