Dziennikarstwo a public relations
- Autor: Michał Gajlewicz Katarzyna Gajlewicz-Korab redakcja naukowa
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-7930-659-6
- Data wydania: 2015
- Liczba stron/format: 154/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
40.00 zł
36.00 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 36.00 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Między dziennikarstwem a public relations istnieją wielorakie związki. Na przykład część materiałów w kampaniach public relations jest umieszczana w mediach. Dla specjalistów z dziedziny PR bardzo ważne są wiedza i umiejętności dziennikarskie. Poza tym znajomość środowiska dziennikarskiego w public relations ma kluczowe znaczenie w media relations. Punktów stycznych obu dziedzin jest znacznie więcej, o czym świadczy również to, że w uczelniach kształcących dziennikarzy są wykładane przedmioty związane z public relations.
W XXI wieku obserwujemy rozwój mediów masowych: rosnącą liczbę kanałów i różnicowanie się form przekazu, przekształcenia instytucjonalne, zmiany rynkowe i dotyczące odbioru. Jeżeli chodzi o skutki społeczne, to jedne zmiany mogą oznaczać korzyści, inne zaś wzbudzają uzasadniony niepokój. Nie jest to obojętne ani dla dziennikarzy ani dla PR-owców jako dla grup zawodowych.
Książka zawiera artykuły specjalistów mających doświadczenie w jednej, jak i w drugiej dziedzinie, zarówno praktyków, jak i teoretyków. Zamiarem autorów jest ukazanie z jednej strony związków między dziennikarstwem a PR, a z drugiej strony różnorodnych form działalności w tych dziedzinach.
Dlatego tematyka jest bardzo zróżnicowana: od etycznych aspektów pracy w obydwu zawodach, poprzez możliwości dywersji w mediach przy użyciu środków z pogranicza propagandy i PR, oddziaływania public relations w warunkach kryzysowych oraz w pracy urzędników samorządowych, aż po prasę młodzieżową i ezoteryczną. Jest to zatem rodzaj panoramicznego ujęcia tej problematyki.
Autorzy są pracownikami kilku uczelni: Społecznej Akademii Nauk (filii w Warszawie), Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Pracują ponadto w rozmaitych instytucjach jako praktycy.
Spis treści:
Wstęp
Między dziennikarstwem a PR. Prawne i etyczne aspekty zawodu dziennikarskiego w czasie kampanii wyborczych
Jacek A. Żurawski
Komentarze na portalach internetowych w czasie napięć jako narzędzie propagandy lub czarnego PR
Michał Gajlewicz
Zarządzanie komunikacją w sytuacjach kryzysowych na rynkach finansowych
Wiesław Ł. Macierzyński
Relacje: media – urzędnicy samorządowi w roli PR-owców (warsztat badacza)
Izabela Bogdanowicz
Segment prasy młodzieżowej w Polsce – próba diagnozy rynku
Olga Dąbrowska-Cendrowska
Prasa ezoteryczna: niedostrzegane bogactwo. Próba charakterystyki na przykładzie miesięcznika „Wróżka”
Judyta Ewa Perczak
Dziennikarstwo i public relations jako zawody otwarte
Michał Gajlewicz
Dziennikarstwo i public relations w portalu. Refleksje praktyka
Izabela Bogdanowicz
Michał Gajlewicz
Katarzyna Gajlewicz-Korab
dr, absolwentka (2003 r.) Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego (kierunek: dziennikarstwo i komunikacja społeczna). Pracowała w wielu redakcjach (m.in.: Tok FM, Radio Bis, TVP S.A.) oraz współpracowała w licznymi tytułami prasowymi i agencjami fotograficznymi. Od 2004 r. doktorantka w Zakładzie Systemów Medialnych w Instytucie Dziennikarstwa. Pracę doktorską pod tytułem "Francuskie tygodniki opinii wobec muzułmanów we Francji" obroniła w 2009 r. Od grudnia 2009 r. do września 2014 r. pełniła funkcję p.o. Kierownika Zakładu Praktyki Dziennikarskiej. Od 2014 r. członek międzynarodowej grupy badawczej (LEMEL) monitorującej rynek mediów on-line w Europie. Od 2015 roku koordynator polskiego korpusu tej grupy. Członek PTKS i PTEM.
redakcja naukowa