Dziecko z dysmorfią twarzy. Badania empiryczne uwarunkowań jego percepcji u matek i nauczycieli
- Autor: Mański Arkadiusz
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-253-2
- Data wydania: 2016
- Liczba stron/format: 211/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
46,80 zł
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 46,80 zł
10% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
Książka pozwoli spojrzeć na proces rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego na podłożu genetycznym z perspektywy mało do tej pory eksplorowanej, mianowicie cech osobowych rehabilitantów i ich roli w tworzeniu optymalnych relacji z opiekunami dzieci i nimi samymi. Książka dotyka także subtelnego aspektu jakim jest wygląd twarzy dziecka rehabilitowanego. W przekonaniu autora zmieniona twarz może mieć istotny wpływ na tworzenie relacji ze specjalistami. Będą one tym lepsze, głębsze i trwalsze im bardziej specjalista (logopeda, nauczyciel, psycholog, fizjoterapeuta) będzie posiadał odpowiednie zasoby osobowe. Najbardziej istotny przekaz jaki może popłynąć z treści książki zawiera myśl, że twarz dziecka z zespołem genetycznym a także chorobą rzadką odgrywa niebagatelną rolę w tworzeniu całościowego obrazu tego dziecka w umysłach różnych profesjonalistów rehabilitujących to dziecko.
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
Recenzja
prof. dr hab. Mariola Bidzan:
Dysmorfia twarzy oddziałuje na różne sfery biopsychospołecznego funkcjonowania nie tylko dzieci, ale i dorosłych, w tym na ocenę jakości ich życia, na co wpływ ma m.in. stygmatyzowanie zarówno osób dotkniętych dysmorfią, jak i ich rodziców oraz całych rodzin. (…) W literaturze polskiej brak tak całościowo opracowanego dzieła dotyczącego obrazu dziecka z niepełnosprawnością intelektualną i dysmorfią twarzy u osób zaangażowanych w jego rehabilitację, ale też na temat obrazu dziecka z dysmorfią twarzy. (…) Obecnie zarówno w praktyce psychologicznej, jak i lekarskiej, ze względu na obowiązujące standardy trudno wyobrazić sobie pracę z pacjentem bez uwzględnienia oceny jakości jego życia, związanej również z wyglądem zmienionym przez chorobę, zaburzenie genetyczne itp.
dr hab. Jolanta Wierzba, prof. Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego:
Wyjątkowa pozycja, jaką Czytelnik otrzymuje, przedstawia kulisy przemiany świadomości wobec chorego dziecka. Demonstruje w sposób wnikliwy zmiany w pojęciu, co naprawdę oznacza rehabilitacja (której częścią jest edukacja). Jest przygodą intelektualną, ponieważ Autor prowadzi nas drogą filozofów, psychologów i pedagogów, którzy próbowali i nadal próbują wypracować odpowiedź, jakie jest postrzeganie osoby z chorobą zabierającą w różnym stopniu to, co najważniejsze – intelekt i powodująca dysmorfię. I wreszcie prezentuje obiektywne wyniki badań nad świadomością zarówno matek, jak i nauczycieli wychowujących (nie waham się użyć tego terminu) wspólnie chore „genetycznie” dziecko. (…) Na zakończenie uwaga, czy jest owa dysmorfia? Czy jest owa „inność”? analiza ankiet przeprowadzonych wśród matek dzieci z dysmorfią prowadzi do wniosku: błahostką, detalem. I nie jest to jedynie wyraz miłości, to wyraz mądrości.
Autor książki
Mański ArkadiuszSpis treści:
Streszczenie
Abstract
Przedmowa
Wstęp
Rozdział I. WSPÓŁCZESNE MODELE PRZEBIEGU PRAKTYKI REHABILITACYJNEJ
1. Wybrane zagadnienia teorii rehabilitacji
2. Przestrzeń teoretyczna rozumienia współczesnych modeli rehabilitacji osób z upośledzeniem umysłowym
3. Model interpersonalny przebiegu praktyki rehabilitacyjnej osób z niepełnosprawnością intelektualną S. Kowalika
3.1. Środowisko i sytuacja w rehabilitacji dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
3.2. Matka jako osoba rehabilitująca swoje dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
3.3. Nauczyciel jako osoba rehabilitująca dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
4. Model interakcyjny przebiegu praktyki rehabilitacyjnej Otrębskiego
5. Uwarunkowania zgodności obrazów dziecka niepełnosprawnego u osób rehabilitujących w świetle współczesnych badań
Rozdział II. WYBRANE UWARUNKOWANIA POWSTAWANIA OBRAZÓW OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ O PODŁOŻU GENETYCZNYM
1. Obrazy osoby z niepełnosprawnością intelektualną w świetle teorii schematów społecznych
2. Wygląd i funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej o podłożu genetycznym a jej obraz
3. Osobowość osób rehabilitujących a obraz osoby rehabilitowanej
4. System wartości a obraz osoby
5. Wiedza a obraz osoby
6. Twarz a obraz osoby
Rozdział III. METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH
1. Cel i przedmiot badań
2. Osoby badane
2.1. Kryteria doboru osób badanych
2.2. Grupa badana
2.3. Grupa porównawcza
3. Metody wykorzystane w badaniach
3.1. Dyferencjał semantyczny (DS)
3.2. Skala Wartości Schelerowskich (SWS)
3.3. Inwentarz Osobowości NEO-PI-R
3.4. Skala Oceny Własnej Choroby (SOWCH) – S. Steuden
3.5. Kwestionariusz Wiedzy o Dysmorfiach (KWD) – w adaptacji A. Mańskiego
3.6. Kwestionariusz Wiedzy o Niepełnosprawności Intelektualnej w Stopniu Umiarkowanym (KWNIU) – w adaptacji A. Mańskiego
3.7. Arkusz Indywidualny Matki (AIM) – A. Mańskiego
3.8. Arkusz Indywidualny Nauczyciela (AIN) – A. Mańskiego
3.9. Arkusz Indywidualny Dziecka (AID) – A. Mańskiego
Rozdział IV. OBRAZ DZIECKA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM Z DYSMORFIĄ TWARZY I BEZ DYSMORFII TWARZY
1. Obraz dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i dysmorfią twarzy w grupie badanej
1.1. Obraz dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i dysmorfią twarzy u badanych matek
1.2. Obraz dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i dysmorfią twarzy u badanych nauczycieli
1.3. Analiza istotności różnic w obrazach dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i dysmorfią twarzy między matkami i nauczycielami w grupie badanej
2. Obraz dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym bez dysmorfii twarzy w grupie porównawczej
2.1. Obraz dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym bez dysmorfii twarzy u badanych matek
2.2. Obraz dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i dysmorfią twarzy u badanych nauczycieli
2.3. Analiza istotności różnic w obrazach dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym bez dysmorfii twarzy między matkami i nauczycielami w grupie porównawczej
3. Zróżnicowanie obrazów dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym faktem wystąpienia dysmorfii
3.1. Zróżnicowanie obrazów dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym faktem wystąpienia dysmorfii u matek z grupy badawczej i porównawczej
3.2. Zróżnicowanie obrazów dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym faktem wystąpieniadysmorfii u nauczycieli z grupy badane j i porównawczej
Rozdział V. STAN WYBRANYCH UWARUNKOWAŃ OSOBOWYCH U MATEK I NAUCZYCIELI DZIECI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM Z DYSMORFIĄ TWARZY I BEZ DYSMORFII TWARZY
1. Obraz choroby dziecka z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym i dysmorfią twarzy u matek i nauczycieli w grupie badanej
1.1. Obraz choroby dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i dysmorfią twarzy u matek
1.2. Obraz choroby dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i dysmorfią twarzy u nauczycieli
1.3. Podobieństwa i różnice w obrazach choroby dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i dysmorfią twarzy między matkami i nauczycielami w grupie badanej
2. Obraz choroby dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym bez dysmorfiitwarzy u matek i nauczycieli w grupie porównawczej
2.1. Obraz choroby dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym bez dysmorfii twarzy u matek
2.2. Obraz choroby dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym bez dysmorfii twarzy u nauczycieli
2.3. Podobieństwa i różnice w obrazach choroby dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym bez dysmorfii twarzy między matkami i nauczycielami w grupie porównawczej
2.4. Podobieństwa i różnice w obrazach choroby dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym z dysmorfią twarzy i bez dysmorfii twarzy u badanych matek i nauczycieli
3. Osobowość matek i nauczycieli z grupy badanej i porównawczej oraz istotne różnice między nimi
3.1. Osobowość matek i nauczycieli w grupie badanej oraz istotne różnice między nimi
3.2. Osobowość matek i nauczycieli w grupie porównawczej oraz istotne różnice między nimi
3.3. Osobowość matek i nauczycieli z badanych grup oraz istotne różnice między nimi
4. System wartości matek i nauczycieli z grupy badanej i porównawczej oraz istotne różnice między nimi
4.1. System wartości matek i nauczycieli w grupie badanej oraz istotne różnice między nimi
4.2. System wartości matek i nauczycieli w grupie porównawczej i istotne różnice między nimi
4.3. System wartości matek i nauczycieli z badanych grup oraz istotne różnice między nimi
5. Stan wiedzy o dysmorfiach i niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym u matek i nauczycieli z grupy badanej i porównawczej oraz istotne różnice między nimi
5.1. Stan wiedzy o dysmorfiach i niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym u matek i nauczycieli w grupie badanej oraz istotne różnice między nimi
5.2. Stan wiedzy o dysmorfiach i niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym u matek i nauczycieli w grupie porównawczej oraz istotne różnice między nimi
5.3. Stan wiedzy o dysmorfiach i niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym matek i nauczycieli z badanych grup oraz istotne różnice między nimi
Rozdział VI. UWARUNKOWANIA OSOBOWE OBRAZU DZIECKA U BADANYCH MATEK I NAUCZYCIELI
1. Związek obrazu dziecka z obrazem choroby dziecka u matek i nauczycieli
1.1. Związek obrazu dziecka z obrazem choroby dziecka u matek i nauczycieli w grupie badanej
1.2. Związek obrazu dziecka z obrazem choroby dziecka u matek i nauczycieli w grupie porównawczej
2. Związek obrazu dziecka z osobowością matek i nauczycieli
2.1. Związek obrazu dziecka z osobowością matek i nauczycieli w grupie badanej
2.2. Związek obrazu dziecka z osobowością matek i nauczycieli w grupie porównawczej
3. Związek obrazu dziecka z systemem wartości matek i nauczycieli
3.1. Związek obrazu dziecka z systemem wartości matek i nauczycieli w grupie badanej
3.2. Związek obrazu dziecka z systemem wartości matek i nauczycieli w grupie porównawczej
4. Związek obrazu dziecka ze stanem wiedzy o dysmorfiach i niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym matek i nauczycieli
4.1. Związek obrazu dziecka ze stanem wiedzy o dysmorfiach i niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym matek i nauczycieli w grupie badanej
4.2. Związek obrazu dziecka ze stanem wiedzy o dysmorfiach i niepełnosprawności intelektualnej w stopniu umiarkowanym matek i nauczycieli w grupie porównawczej
5. Zespoły zmiennych wyjaśniające obraz dziecka u badanych matek i nauczycieli
6. Wnioski z przeprowadzonych badań – weryfikacja przyjętych hipotez
7. Dyskusja wyników
8. Implikacje praktyczne dla skutecznego przebiegu praktyki rehabilitacyjnej
BIBLIOGRAFIA
ANEKS